Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

Maandag 9 febr 2015 is een drukke dag we gaan weer een nieuwe fase in ons leven in. We gaan morgen, dinsdag  10 februari 2015 een geregistreerd partnerschap aan. We geven vrijdag een familie feestje om dit te vieren. Dus halen we alle boodschappen voor de hele week in huis. Ook voor de boot want we gaan woensdag weer 2 dagen naar de boot met Alexander de Jong, (andere broer van Martijn) en uiteraard Johan Kriekaard, ons manissie van alles. Johan heeft een eigen bedrijf in koeltechniek en airconditioning en kan werkelijk alles. We zeggen weleens het is een jonge gozer maar met de ervaring en kennis van een oude, zeer ervaren man. Wat niemand meer kan maken, maakt Johan wel. Juist deze Johan gaat aan onze motor sleutelen. Hij bestudeerd al weken thuis het handboek van de motor. Alle benodigdheden zijn besteld. Liters verse olie, koelwater, schone diesel, nieuwe accu’s, contact spray, gedistilleerd water en bakken vol gereedschap. Ook schoonmaakmiddelen, schoonmaakdoeken, schrobborstels, kilo’s waspoeder om het dek te schobben, verf en kwasten die besteld zijn en klaar om mee te nemen.

De volgende dag woensdag 11 febr. 2015 zal ik als Mevr. de Jong naar de boot gaan.

acte

Tekenen van de akte.

Omdat er zoveel verhalen zijn omtrent de motor, pakt Johan het zeer grondig aan. Hij heeft de motor bekeken en twijfelt ook aan alle verhalen die er rond gaan, dat de motor afgeschreven zou zijn. 

Alles wat van de motor af kan, gaat eraf. Alles word grondig schoon gemaakt. Martijn heeft inmiddels het rotte stuk uit de uitlaat geslepen en er een noodstuk tijdelijk tussen gezet. De nieuwe uitlaat is al besteld in het watersport winkeltje op de werf. Er komt inderdaad wat water uit de brandstoffilters maar niet schrikbarend. De verstuivers worden onderdruk afgeperst. De V-snaren worden vervangen. De brandstofpomp word schoongemaakt en gesmeerd. De dagtank word afgetapt met oude diesel en gevuld met schone diesel. De waterpomp gaat  eraf en word nagekeken. De keerkoppeling en de motor worden voorzien van verse olie. Alles word er daarna weer 1 voor 1 terug op terug gezet. Na een dag constant sleutelen en schoonmaken is het spannende moment aangebroken om het te gaan proberen. Om half negen s’ avonds gaat het gebeuren, we gaan proberen het hart van de boot te laten kloppen door te starten. Dit is een spannend moment.!!!! Eerst gebeurt er niet zo veel. Ja, de motor gaat wel rond, maar starten doet hij niet. Dan gaat hij een beetje pruttelen en ineens…Om 10 voor negen word er op het dek gedanst, gejuicht en gelachen. De motor loopt, dit is na alle verhalen….ongelofelijk. De mensen die aan boord wonen in de haven, komen uit hun warme boten gelopen om verbaasd te komen kijken. De motor loopt zo mooi en het koelwater spuit er werkelijk met een straal uit de uitlaat achter de boot. We zijn zo vreselijk blij en worden van alle kanten gefeliciteerd, met het behaalde resultaat. Thanks to Johan!!!.

motor

Het hart van het schip aan het werk

We gaan na het genieten van het geluid van een pruttelende motor, dan opruimen en nemen er een welverdiende borrel op. Dan zoeken we moe maar zeer voldaan onze kooien (bedden) op.

De volgende ochtend als ik naar het toilet gebouw ben geweest op de kant, kan ik het niet laten om het watersport winkeltje binnen te lopen, onder het mom van… (even kijken of onze bestelde uitlaat al binnen is) kan ik het niet laten met trots te vertellen dat de motor binnen 1 dag  als een zonnetje loopt. Dat gezicht vergeet ik niet snel meer, tja sorry, daar kan ik stiekem zo van genieten. Tevens kan ik gelijk het nieuwe stuk uitlaat meenemen wat was besteld. Zo kan de nood oplossing vervangen worden. Met een stalende glimlach en met de uitlaat onder mijn arm loop ik terug naar de boot, heerlijk als mensen het soms zo mis hebben, ook al geloven ze heilig in zichzelf.

Als ik terug kom is Johan met Martijn verder gegaan met het afstellen van de motor, alles nog even nakijken, schoonmaken, nieuwe uitlaat monteren en kleine lekkages dichten. Met Alexander ga ik het dek schrobben. Dit knapt al aardig op, de boot wordt steeds meer een pronkstuk in onze ogen. Begin van de middag proberen we de motor opnieuw uit. Toch weer spannend, was het eenmalig of toch niet? We leggen extra springen en lijnen naar de kant zodat we de motor met de schroef erop kunnen uit proberen. De motor word gestart en loopt even warm, dan proberen we de schroef er bij te zetten. Nou ik kan u vertellen….dat werkte, en hoe. Wat een power zit daar achter. We dachten eraan om een boegschroef te installeren, maar zoals we het nu voelen wat voor kracht achter de motor zit, denken we er voorlopig geen een nodig te hebben.

We spreken de eigenaar van de boot die aan de zijkant aan ons vast ligt. Hij hoort de motor, en hoe gek alle verhalen ook waren, deze buurman verteld een heel ander verhaal. Hij is heel positief over de boot. Tja beetje roest, maar dat is zo opgelost. Roest zet erg uit en hij verteld dat we ons daar totaal geen zorgen over hoeven te maken. Die motor, tja, hij vond het al zo raar dat die het niet deed. Zo ingewikkelde materie kon het toch niet zijn. Hij is erg te spreken over de boot. Van hem horen we dat onze boot zelfs in Spitsbergen is geweest. Tja.. zo horen we weer een heel ander verhaal.

Om 16:00 gaan we alles opruimen. Overal ligt gereedschap, vuile lappen en bakken vol vuile diesel. De mannen hebben in de oude jerrycans de vuile diesel uit de kiel gehaald. Leeg is die nog niet maar er zat ook wel heel erg veel in. De kleur van de originele vloer is niet meer te herkennen, overal smeer vuil en olie. Tja wat wil je, met zo’n grote klus door de gehele boot.

Vanavond gaan we weer naar huis. Voordat we gaan rijden eten we nog aan boord. Maken schoon en doen de afwas, dweilen en gaan na de file terug naar huis.

Morgen een feestje!!! De hele familie komt gezellig bij ons thuis langs om ons geregistreerd partnerschap te vieren. Het wordt een gezellige avond, waar we uiteraard veelvuldig verslag doen over de boot en de toch nog aan de praat gekregen motor.

Login om te antwoorden
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl