Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

Recensies

Films, boeken, atlassen... dieper uitgewerkt door leden van Zeilersforum.nl dan op het forum mogelijk of wenselijk is. Op het forum kunnen we natuurlijk altijd doorpraten over de recensiesWink

Mocht je zelf een bijdrage willen leveren aan deze rubriek, wend je dan even tot de moderators. We staan altijd open voor suggesties!

________________________________________

'Total Loss' van Jack Coote

 

totallosscoverVooropgesteld is dit boek geen lange en spannende avonturenroman maar een bundel van 45 losse rampverhalen van zeilers op zee.

Over de schrijver
De inmiddels overleden Brit J. Coote schreef dit boek in 1985 waarna het met louter positieve reacties werd ontvangen in de zeilerwereld. Volgens “Classic Boat” is dit boek verplichte kost voor iedereen die de volle zee opgaat, en “Cruising World” roemde de waardevolle lessen die de verhalen meebrengen. Na zijn dood is in 2001 een nieuwe druk uitgekomen waaraan Paul Gelder meewerkte, adjunct-hoofdredacteur bij het blad “Yachting Monthly”. Hij schreef zelf 2 boeken over zeilraces rond de wereld (The Loneliest Race en InterSpray's Race Around the World) en heeft vele duizenden mijlen, op uiteenlopende boten, op zijn naam staan.

Waar gaat het boek over
Zoals de titel al aangeeft, ging elk van deze 45 schepen 'total loss'. De verhalen van de overlevenden worden, uit eerste hand, op een boeiende wijze verteld die voor zeilers goed in de verbeelding ligt. Je voelt de spanning, de angst en hoe heftig het is als de beslissing 'het schip te moeten verlaten' dichterbij komt. Het langzame besef dat er echt geen redden meer aan is of, bij brand, het schip hals over kop te moeten verlaten. Aangrijpend soms, als je leest hoe moeilijk het afscheid is van een trouwe metgezel wanneer ze langzaam in de golven verdwijnt of stuk slaat op de rotsen. Vanaf het ontstaan van een gevaarlijke situatie tot het moment van redding wordt elke ramp beschreven alsof je erbij bent.

Waarom het boek lezen
Behalve de pakkende titel en een spannend plaatje op de kaft, was mijn voornaamste reden om het te kopen dat het stuk voor stuk waargebeurde verhalen zijn. De diversiteit aan schepen, locaties en oorzaken van de rampen maakt het tot een compleet geheel. Overzichtelijk verdeeld in hoofdstukken die elk een oorzaak van de rampen weergeven. Van navigatiefouten tot brand en van een aanvaring op open zee tot omslaan tijdens een woeste storm. Na elk verhaal volgt een kort stukje over de 'geleerde lessen'. Meestal zijn die erg leerzaam. Voorbeeld: met rustig weer een koraalrif naderen, moet je doen met iemand in de mast én met de zon in de rug. In sommige gevallen komt het echter te simpel over, dat is een beetje jammer. Voorbeeld: vastlopen door een verkeerde kaart te gebruiken.

Voor wie
Voor elke zeiler die graag leest, is dit boek, voor nog geen 20 euro, zeker de moeite waard. Met 6 tot 10 pagina's per verhaal leest het lekker vlot weg. Geen 300 pagina's aan één stuk moeten lezen om in een verhaal te blijven.  Je legt het makkelijk opzij om morgen of volgende week weer een nieuw avontuur te beleven.

Conclusie
Een leuk boek voor tijdens de donkere winteravonden of om aan boord te hebben. Wegdromen in de kuip terwijl er niks mis kan gaan... of misschien toch wel?

Feitenbox

Titel Total Loss
Schrijver Jack Coote
ISBN 978 90 5961 004 0
Uitgever De Alk & Heijnen bv, te Alkmaar
Taal Nederlands (vertaald uit het Engels)
Jaar van uitgifte 2001 (2e uitgave)
Aantal pagina's 297
Medium Papier
Soort boek Verhalenbundel, non-fictie

 

 

 

 

 

 

 


Als het gaat om gedetailleerde weer- en windvoorspellingen voor een langere termijn en een variabel gebied, dan kunnen we bijna niet meer om het gebruik van grib files heen. Natuurlijk moet je de inhoud van de gribs met de nodige korrels zout nemen, het blijven tenslotte voorspellingen, maar het is toch geweldig dat je tot op het uur nauwkeurig kunt zien waarvandaan de wind zal komen, en hoe hard die zal waaien. Zeker voor langere tochten over open water kan dit soort informatie de planning stevig beïnvloeden.

Er zijn een paar aanbieders van een gratis grib viewer die ik graag even naast elkaar wil zetten. Het gaat om UGrib en ZyGrib. Er is ook nog een bos commerciële aanbieders, maar ik heb nog niet de idee gehad dat deze aanbieders betere functionaliteit bieden dan de gratis varianten. UGrib en ZyGrib halen hun weersvoorspellingen op bij dezelfde server van de NOAA, dus kan ik me hier focussen op de softwarematige kant van deze twee programma's.

UGrib

Dit programma kan verkregen worden via de website Grib.us, maar dan moet je je eerst registreren (zorg dat je een werkend e-mailadres bij de hand hebt). Ben je geregistreerd, dan mag je het programma downloaden. Het pakketje is klein dus snel gedownload, de installatie eenvoudig.

De werking van het programma is vrij simpel: je hebt een wereldkaart, daarop selecteer je een gebied, klikt op Download (of kies een bestaande grib file) en daar komt je voorspelling. Zoom de kaart in naar de grib file en je kan zien waar de wind zit op welk moment.

ugrib_kaart

Hiervandaan zijn er een paar mogelijkheden. Je kunt een animatie maken van de voorspelling, dat is handig om de grote lijnen van het weer te blijven zien. Je kunt een meteogram van een bepaalde plaats oproepen: twee grafieken met windrichting en -kracht alsmede neerslag. En je kunt bepalen hoeveel isobaren je wilt zien.

De kaart waar we naar kijken is een soort vectording op grote schaal; erg gedetailleerd kan je die niet noemen, er staan zelfs geen plaatsnamen in en het ziet er allemaal wat hoekig uit. De windveren zijn wel heel duidelijk leesbaar. Gebieden met regen worden blauwachtig tot rood weergegeven, zoals je bijvoorbeeld bij Buienradar ook ziet. Blauw is een beetje regen, rood is stevig zeilpakkenweer. Wijs met de muis een plek aan om in het linkerkader (Live Data) de verwachte weercondities terug te vinden.

Bladeren door de verschillende periodes doe je met de knopjes bovenin rechts van het keuzelijstje. Helaas zit de knop Now verstopt tussen de Previous en Next, waardoor een onbedoelde misklik weleens verrassende gevolgen kan hebben.

De eenvoud van dit programma is een groot pluspunt. Er zijn echter ook wat mindere zaken te noemen. Zo moet je je e-mail adres opgeven als je nieuwe grib files ophaalt. Volgens de makers hoeft dat maar een keer, namelijk na een nieuwe installatie, maar dat blijkt niet het geval te zijn. In mijn geval leidde dat tot het niet meer kunnen downloaden van grib files halverwege mijn vakantie.

Ondersteuning van dit pakket vindt plaats via het forum op de site van Grib.us.

Pro: Eenvoudige bediening
Simpele installatie
Intuïtieve kaart
Contra:      Relatief grote omvang grib files
Validatieperikelen
Weinig instelmogelijkheden

ZyGrib

 ZyGrib is van origine franstalig maar ondertussen in een stuk of 8 talen te krijgen (waaronder Nederlands). Het is geschreven voor Linux, maar er is ook een Windows variant te krijgen. Het programma is Open Source en wordt gesteund door een redelijk actief forum waar men naast Frans ook Engels spreekt.

Het is even zoeken op de site naar de Windows download, maar hij is er wel (rechtstreekse link). Installatie kan even lastig zijn: de procedure is simpel (archief uitpakken) maar dan is er nog geen snelkoppeling en dergelijke. Wie zich daar niet door tegen laat houden krijgt na het starten van het programma meteen de vraag welke taal gebruikt moet worden. Ik kies Nederlands natuurlijk.

De basis van de werking van dit programma is hetzelfde als bij UGrib: selecteer een gebied, haal de grib files op en bekijk de weersverwachting per 3 uur. Er zijn hier alleen heel veel meer opties te vinden (o.a. hoogtewinden, temperatuurvoorspellingen, sneeuw en hagel) die misschien niet allemaal meteen voor het zeilen relevant zijn; haal op wat je nodig acht, is het devies, want je grib-bestanden zullen toch vrijwel altijd kleiner zijn dan bij UGrib.

Ik heb dezelfde regio geselecteerd als bij UGrib en meer informatie laten downloaden (temperatuur en hagel), toch is het bestandje van ZyGrib slechts 97kB groot en dat van UGrib 634kB. Dat zijn relevante verschillen, zeker als je met een trage en/of dure verbinding zit te werken (mobiel, satelliet)!

zygrib_kaart

Verder is de gebruikte kaart wat minder grof dan die van UGrib. Er is ook de mogelijkheid om de kaart uit te breiden (extra download van 100MB, dus doe dat maar thuis voordat je vertrekt...), stedennamen weer te geven, rivieren te tonen en eigen Points of Interest toe te voegen. Ook kan je kiezen wat er weergegeven moet worden in het scherm: nu staan er windveren met een gekleurde regio die de regen weergeeft (blauw = lichte regen, geel harder enzovoort) maar je kunt ook temperatuur weergeven, of de bewolking, of... allemaal via het menu Data te regelen. De isobaren kunnen naar keus van labeltje voorzien worden.

De schuifbalk onderin het venster maakt het mogelijk om snel door de verschillende periodes te bladeren. Dat is een schermelement dat heel goed bruikbaar is in deze situatie. Je kunt ook door de uren klikken via het keuzelijstje in de menubalk, maar de schuifbalk voelt logischer aan.

Met de kaart valt nog veel meer te doen wat misschien niet altijd nodig is voor een simpel tochtje over de Noordzee. Grootcirkelafstandberekening bijvoorbeeld, dat heb je echt alleen bij heel lange tochten nodig. Maar de mogelijkheid is er, hij is niet moeilijk te bedienen. Kwestie van een keer proberen. Ook leuk is de meteo-tabel: rechtsklik in de kaart op de plek waarvan je de tabel wilt, kies Meteotabel, dan krijg je dit scherm (met daarin hier het voorspelde weer voor de zomermeeting Zuid):

zygrib_detail

Alle gebruikte eenheden in het programma zijn naar keuze in te stellen. Wil je de wind liever in m/s dan in knopen? Prima, dat kan. Zijn de letters niet helemaal goed leesbaar? Ook die zijn in te stellen: je kan de letters veranderen of de kleuren.

Pro: Heel veel mogelijkheden en informatie
Relatief kleine bestanden
Gedetailleerde kaart (optioneel)
Contra: Geen standaard installatie
Vertalingen niet 100% compleet
Minder eenvoudig door de vele mogelijkheden

 

Conclusie

Wie houdt van eenvoud, niet te vaak van computer wisselt en een basiskaart prima vindt, kan uit de voeten met UGrib zolang de registratie werkt. Maar wie wat meer inzicht in het weer wil krijgen, hecht aan kleine grib files, graag naar een gedetailleerder kaart kijkt en wie niet terugschrikt van ongelofelijk veel instelmogelijkheden is beter af met ZyGrib.

“Handboek motormanoeuvres en ankeren”, Ivar Dedekam, De Alk & Heijnen Watersport, 2009, ISBN 978 90 5961 076 7,  €16,90.

Dedekam

Zoekend naar enige uitleg die mij kan helpen om de soms opstekende klamme handjes te onderdrukken bij het indraaien van de smalle box met wind uit de verkeerde hoek, kwam ik bij dit 80 bladzijden tellende boekje terecht.

 

Op het eerste gezicht slechts een dun werkje met een aantal basishandelingen in.

Niets is echter minder waar, want ook al meldt de auteur dat dit “het minimum aan technieken is waarmee je vertrouwd moet zijn teneinde redelijk veilig langere vaartochten te kunnen maken” (sic), vind ik dit best een uitgebreide handleiding!

Het lijkt of alle belangrijkste manoeuvres en ankertechnieken aan bod komen.

 

Het boek is opgebouwd in drie hoofdstukken: omgaan met touw, manoeuvreren en ankeren.

Elk hoofdstuk wordt vooraf gegaan door een beknopte theoretische uitleg, waarna de oefeningen (want daar zet het toe aan) beginnen. Op een erg heldere en verhelderende manier worden een hele reeks technieken behandeld, ondersteund door duidelijke afbeeldingen in kleur. Stap voor stap geraak je wegwijs in hoe je boot reageert of zou moeten reageren.

Nooit heb ik betere en mooiere tekeningen gezien over deze onderwerpen en of het nu gaat om een box invaren of afvaren met voorspring in een krappe ligplaats of op stroom, nooit was een manoeuvre zo zonneklaar na de eerste keer lezen! Verschillende ankertechnieken worden met dezelfde ijver onderhanden genomen zodat liggen achter een, twee of drie ankers, hek of boeg, geen geheimen meer kent. De praktijk zal uitwijzen of het allemaal bruikbare tips zijn...

 

Geen minpuntjes? Toch!

 

Aanvankelijk zat ik een beetje in de knoop met de manier waarop er naar de afbeeldingen wordt verwezen, maar deze slordigheid doet hoegenaamd geen afbreuk aan de kwaliteit van het geheel.

Doordat het boek compact en dun gehouden is, wordt de gebruikte lettergrootte klein. Als er wat meer uitleg onder een figuur komt, dan krijg ik het vervelende gevoel een bijsluiter van een medicijn te lezen. Even meten.... 1 mm voor de kleine lettertjes!

En ik moest even de wenkbrauwen fronsen toen de auteur het over grondtakels had. Zo schrijft hij: “Meningen over verschillende ankersoorten lopen uiteen. Het valt echter te overwegen om een lichtgewicht anker als de Fortress te voeren naast de traditionele stok-, Bruce- en CQR-ankers”. Het is al even geleden dat ik nog een stokanker op een zeilboot zag hangen en de kwaliteiten van een CQR zijn stilletjes aan achterhaald. Zaak is om bij deze zelf de ontwikkelingen op de voet te volgen, lijkt me.

 

Voor de rest: dikke duim voor dit boekje!

 

Noot: voor wie enkele figuren wil bewonderen, kan terecht op de site dedekam.com.

   
   
   
   
© Zeilersforum.nl