Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 26 apr 2017 10:13 #829757

Michieltje schreef :
Joop66 schreef :
In de UK zou dit er een zijn voor de MAIB. Of onze Onderzoeksraad voor de Veiligheid zich hier over gaat buigen lijkt me wat onwaarschijnlijk.
We kunnen ons vanalles voorstellen over wat er precies is misgegaan, en waarom deze meneer daar zat.
Maar daar kunnen we met z'n allen niks aan doen.

Wat we (als land) wel in de hand hebben is dit:
-Waarom hebben we niet opgemerkt dat dit jacht in deze gevaarlijke zee zat, en waarom zijn de reddingsdiensten niet veel eerder gealarmeerd?
-Waarom is de alarmering op zo'n knullige manier (een toevallige wandelaar notabene) tot stand gekomen?
-Is dit het resultaat van de bezuinigingsakties van RWS en zijn zij daarmee aansprakelijk (immers: gecalculeerde risico's nemen voor kosten besparingen)?


Interesante vragen waarbij het lijkt alsof de overheid verantwoordelijk is?
1. Wie had dit volgens jou waar moeten nemen?
2. Wat is er knullig aan deze alarmering? Veel meldingen komen van toevalige passanten als het jacht zelf niet alarmeerd (marifoon,dsc, epirb etc) De snelste manier van alarmeren is immers door het incident schip zelf.
3. Welke bezuinigingsakties bedoel je?

Als je op het ruimere water gaat zeilen ben je op jezelf en je boot aangewezen. Als er zich wat voordoet zal je het zelf moeten klaren. Maar dat is nu ook, in ieder geval voor mij, de charme van het zeilen.
Als er zich dat toch een ongeval met slachtoffer(s) voordoet, zoals dit geval met de Dunlin, dat vind ik het onjuist om naar de overheid te verwijzen. Als zeiler heb je zelf gekozen voor iets met een wat verhoogd risico.
Dat neemt niet weg dat ik respect heb voor de acties van KNRM, SAR etc. Maar de enige die een ongeval kan voorkomen dat ben je zelf. De overheid (of de KNRM) kan niets meer doen dat gevolgen proberen te beperken en dat doet men in het algemeen goed.
Door steeds kritisch te zijn op de overheid nemen wij het risico dat de overheid maatregelen gaat nemen waardoor wij als zeilers onze vrijheid kwijt raken. En dan is het plezier van het zeilen weg. Niemand zit toch te wachten op een vaarbewijs voor een Laser of een verplichte AIS op een Marieholm?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 26 apr 2017 11:05 #829773

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7273
Onderzoek naar de toedracht is altijd aan te bevelen. Er spelen mogelijk meer zaken, dan alleen het stranden van een boot.

Waarom haalt de makelaar de gegevens zo snel van de website ? Mankeerde er wat aan de boot ? Aansprakelijkheid ? Is de schipper ook de eigenaar van de boot ?

Het is nog al een reis, kennelijk ook nog single-handed, van Noord Wales naar Polen.

Op welk moment is de schipper in het vlot gestapt ? Na de stranding of er al voor ? Waaraan is hij overleden ?

Bovendien is er dicht onder kust vrijwel altijd wel GSM bereik.

Verzekeraars zullen zeker een onderzoek instellen naar de toedracht. Dit heeft allemaal niets met regelgeving te maken, maar wel of er zorgvuldig is gehandeld.

Het is een ernstig ongeval waarvan de oorzaak moet worden nagegaan.
Laatst bewerkt: 26 apr 2017 11:05 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 26 apr 2017 11:30 #829782

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7805
keeszeiler schreef :
Michieltje schreef :
Joop66 schreef :
In de UK zou dit er een zijn voor de MAIB. Of onze Onderzoeksraad voor de Veiligheid zich hier over gaat buigen lijkt me wat onwaarschijnlijk.
We kunnen ons vanalles voorstellen over wat er precies is misgegaan, en waarom deze meneer daar zat.
Maar daar kunnen we met z'n allen niks aan doen.

Wat we (als land) wel in de hand hebben is dit:
-Waarom hebben we niet opgemerkt dat dit jacht in deze gevaarlijke zee zat, en waarom zijn de reddingsdiensten niet veel eerder gealarmeerd?
-Waarom is de alarmering op zo'n knullige manier (een toevallige wandelaar notabene) tot stand gekomen?
-Is dit het resultaat van de bezuinigingsakties van RWS en zijn zij daarmee aansprakelijk (immers: gecalculeerde risico's nemen voor kosten besparingen)?


Interesante vragen waarbij het lijkt alsof de overheid verantwoordelijk is?
1. Wie had dit volgens jou waar moeten nemen?
2. Wat is er knullig aan deze alarmering? Veel meldingen komen van toevalige passanten als het jacht zelf niet alarmeerd (marifoon,dsc, epirb etc) De snelste manier van alarmeren is immers door het incident schip zelf.
3. Welke bezuinigingsakties bedoel je?

Als je op het ruimere water gaat zeilen ben je op jezelf en je boot aangewezen. Als er zich wat voordoet zal je het zelf moeten klaren. Maar dat is nu ook, in ieder geval voor mij, de charme van het zeilen.
Als er zich dat toch een ongeval met slachtoffer(s) voordoet, zoals dit geval met de Dunlin, dat vind ik het onjuist om naar de overheid te verwijzen. Als zeiler heb je zelf gekozen voor iets met een wat verhoogd risico.
Dat neemt niet weg dat ik respect heb voor de acties van KNRM, SAR etc. Maar de enige die een ongeval kan voorkomen dat ben je zelf. De overheid (of de KNRM) kan niets meer doen dat gevolgen proberen te beperken en dat doet men in het algemeen goed.
Door steeds kritisch te zijn op de overheid nemen wij het risico dat de overheid maatregelen gaat nemen waardoor wij als zeilers onze vrijheid kwijt raken. En dan is het plezier van het zeilen weg. Niemand zit toch te wachten op een vaarbewijs voor een Laser of een verplichte AIS op een Marieholm?

Voor de duidelijkheid: Principieel ben ik het volstrekt met je eens. Dat de zee nog "wild" is, is voor mij een van de grote attracties.

De reden voor mijn vragen is deze: een paar jaar geleden is de menselijke vuurtoren wachter op Texel weg gehaald door RWS, onder groot protest van de zeilers en vissers gemeenschap. Het menselijk oog zou veel gevoeliger zijn voor afwijkingen dan een camera met wat voor computers erachter dan ook. Uit KOSTEN overwegingen is er toch voor gekozen om de vuurtoren bewaking te automatiseren.

Een life vuurtoren wacht zou dit jacht mogelijkerwijs veel eerder kunnen detecteren en de reddingsdienst er op af sturen. Omdat de keuze indertijd gemaakt is om kosten te drukken, ligt het in de lijn van de redelijkheid om genoegdoening te eisen van degene die dat risico willens en wetens genomen heeft. Daarom acht ik het mogelijk dat RWS aansprakelijk en verantwoordelijk is voor het gebeurde. Het sleutelwoord hier is keuze. Als je een dergelijke keuze maakt, mag je ook komen opdraven als het mis gaat.

Dit staat voor mij los van betutteling, en de vraag in hoeverre je op zee zelfredzaam zou moeten zijn.
Laatst bewerkt: 26 apr 2017 11:33 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 26 apr 2017 18:31 #829928

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4213
Joop66 schreef :
Een life vuurtoren wacht zou dit jacht mogelijkerwijs veel eerder kunnen detecteren en de reddingsdienst er op af sturen. Omdat de keuze indertijd gemaakt is om kosten te drukken, ligt het in de lijn van de redelijkheid om genoegdoening te eisen van degene die dat risico willens en wetens genomen heeft. Daarom acht ik het mogelijk dat RWS aansprakelijk en verantwoordelijk is voor het gebeurde. Het sleutelwoord hier is keuze. Als je een dergelijke keuze maakt, mag je ook komen opdraven als het mis gaat.

Dit staat voor mij los van betutteling, en de vraag in hoeverre je op zee zelfredzaam zou moeten zijn.

Ik denk dat het de verantwoordelijkheid van de schipper is of hij - gegeven de feitelijke situatie - uitvaart. Of het vroeger anders was (beter of slechter) maakt niet uit. En ook de reden waarom het vroeger anders was maakt niets uit. Àls er iemand willens en wetens een risico neemt is dat de schipper.

Het feit dat we bepaalde veranderingen niet toejuichen (of er zelfs tegen protesteren) ontslaat de schipper niet van zijn/haar verantwoordelijkheid om de huidige situatie mee te nemen in zijn/haar beslissing om al dan niet uit te varen. Niemand dwingt je om risico's te nemen die je zelf te groot vindt.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 26 apr 2017 18:31 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 26 apr 2017 18:37 #829931

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6908
en dan is er ook nog "Murphy’s Law" blijft een triest ongeval.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 26 apr 2017 18:55 #829937

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4213
b100 schreef :
en dan is er ook nog "Murphy’s Law" blijft een triest ongeval.

Exact. Zolang we alleen maar kunnen gissen naar de werkelijke toedracht valt er niets zinnigs te zeggen over de oorzaak van het ongeval. Misschien had de schipper zich uitstekend voorbereid en is een reeks aan onfortuinlijke gebeurtenissen hem toch fataal geworden.

Ik zou een onderzoek naar de toedracht toejuichen omdat we daar mogelijk iets van kunnen leren. Maar voor familie en andere nabestaanden blijft het een heel droevig gebeuren. Het zal je partner, kind, broer, vriend of collega maar zijn...
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 26 apr 2017 18:56 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 27 apr 2017 06:10 #829981

Ergens vind ik het positief dat er zoveel gesproken en nagedacht wordt over een (1) ongeval.
En dan vooral om er uit te leren om dergelijke drama's te voorkomen.

Moesten ze dat ook eens doen om die drama's in het dagelijkse verkeer te voorkomen....

Hoeveel doden op de weg zijn er al gevallen sinds dit ongeval?

Ik schrijf dit maar omdat ik onlangs vernam dat in Belgie een werkgroep bezig is met uit te vinden hoe ze pleziervaart veiliger kunnen maken!! (met aanpassingen aan wetten en stuurbrevetten)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 27 apr 2017 07:36 #829988

zuipschuit schreef :
Hoeveel doden op de weg zijn er al gevallen sinds dit ongeval?

Als je het gemiddelde van een jaar neemt voor 4 dagen ongeveer 7, dus iets minder dan 2 per dag.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 27 apr 2017 07:51 #829991

Hans V schreef :
b100 schreef :
en dan is er ook nog "Murphy’s Law" blijft een triest ongeval.

Exact. Zolang we alleen maar kunnen gissen naar de werkelijke toedracht valt er niets zinnigs te zeggen over de oorzaak van het ongeval. Misschien had de schipper zich uitstekend voorbereid en is een reeks aan onfortuinlijke gebeurtenissen hem toch fataal geworden.

Ik zou een onderzoek naar de toedracht toejuichen omdat we daar mogelijk iets van kunnen leren. Maar voor familie en andere nabestaanden blijft het een heel droevig gebeuren. Het zal je partner, kind, broer, vriend of collega maar zijn...

Precies ! Mischien was het wel een top zeiler alles tip top, maar als je lichaam plotseling zegt ik doe het niet meer, succes

Blijft dus allemaal gissen, tot in mijn ogen sommige hele irritante speculaties :(

Ik denk dat binnenkort vast wel naar buiten gebrscht wordt wat de eventuele doodsoorzaak is.

Ook ik moet gissen maar er was een vlot, dat is nog overboord gezet etc

Om welke reden is dat gebeurd? Was de boot niet meer te besturen of kon hij de boot niet meer besturen?
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 30 apr 2017 07:18 #830687

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
In de media werd in de berichtgeving gemeld dat de politie onderzoek ging doen naar de oorzaak. Sindsdien heerst radiostilte. Vlielanders postten foto's van het wrak op een vrachtwagen, waar werd het afgeleverd ? Wie doet er daadwerkelijk onderzoek ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 30 apr 2017 09:27 #830715

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5009
Effe geen tijd voor onderzoek er is nu een pont gezonken bij Texel,
Denk deze de.wikipedia.org/wiki/Siebengebirge_(Schiff,_2015)

NOS:
nos.nl/artikel/2170798-lege-ve...onken-bij-texel.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 30 apr 2017 11:00 #830732

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er niemand op die sleep aanwezig was zoals geschreven wordt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 30 apr 2017 13:23 #830757

Yellow Boat schreef :
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er niemand op die sleep aanwezig was zoals geschreven wordt.
Ad

Dat staat er ook niet ;)

Ten westen van Texel is een veerpont gezonken. Het vaartuig werd voortgetrokken door een sleepboot toen het misging.

Er zijn geen slachtoffers gevallen; op het moment van het ongeluk waren er geen mensen aan boord
.


Er wordt niet gesproken dat er gedurende de hele sleep niemand aan boord zou zijn of kunnen zijn :whistle:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 30 apr 2017 13:36 #830759

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12504
Vroeger, pakweg tot veertig jaar terug, zaten er runners op de sleep.
Dat was soms een bloedlink joppie dat menigmaal de dood tot gevolg had.
Vandaag de dag, zeker op objecten die niet gebouwd zijn voor op zee, hoeft er dankzij moderne elektronica - denk aan bilge alarm automatische lenspompen etc. - geen mens meer op de sleep te zitten en kan men vanaf de sleper alles op afstand monitoren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 30 apr 2017 13:40 #830760

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5009
Ja maar als je op afstand op de sleper de melding krijgt dat ie volloopt moet je ook de pomp aanzetten op afstand.

Een mannetje aan boord zetten op zee is natuurlijk niet altijd makkelijk.

En je weet niet waarom ie volloopt....
Laatst bewerkt: 30 apr 2017 13:41 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 30 apr 2017 13:49 #830761

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er niemand op die sleep aanwezig was zoals geschreven wordt.
Ad

Op dit soort gesleepte objecten zit meestal niemand aan boord en worden versleept als "dood schip".
Uit voorzorg worden alle kwetsbare delen(zoals deuren en ramen) van het object extra versterkt en alle overboord afsluiters dicht gezet.
En zo,n object wordt ook niet uitgerust met draadloos bediende afsluiters en pompen.
Het zou n.l. inhouden dat er ook een powersource aan boord moet zijn die automatisch start.
Op grote dure objecten zit vaak de bemanning nog aan boord.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 30 apr 2017 14:08 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 30 apr 2017 20:44 #830902

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 30 apr 2017 22:15 #830920

Tegenwoordig zijn er op langeafstandsslepen zelden nog mensen aanboord te vinden. Alleen nog als er werkzaamheden op het te slepen object gedaan moeten worden, en zelfs dan nog niet vaak.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 30 apr 2017 23:07 #830928

Waterblok schreef :
Effe geen tijd voor onderzoek er is nu een pont gezonken bij Texel,
Denk deze de.wikipedia.org/wiki/Siebengebirge_(Schiff,_2015)

NOS:
nos.nl/artikel/2170798-lege-ve...onken-bij-texel.html

Ik denk deze:
de.m.wikipedia.org/wiki/Siebengebirge_(Schiff,_1969)

Die dingen hebben geen geluk bij hun laatste reisjes:
"Ein ähnliches Schicksal traf die Vorgänger-Fähre Rheinhilde, die 1990 bei einer geschleppten Überführungsfahrt auf der Nordsee sank."
Laatst bewerkt: 30 apr 2017 23:10 door CaptainRob.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 22 mei 2017 15:47 #837132

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
De resten van de verongelukte zeilboot zijn door de gemeente Vlieland te koop gezet :

www.omropfryslan.nl/nieuws/719...t-gestrand-zeiljacht

Destijds werd gemeld, dat de politie onderzoek zou doen naar de oorzaak van het ongeval. Heeft dit ooit iets opgeleverd ? Ik heb er niets over gelezen in de lokale pers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.294 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl