Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Aanvaring stuw Grave

Aanvaring stuw Grave 10 jan 2017 18:04 #799051

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7422
Ik heb geen idee hoe oud de stuw en de sluis in Grave zijn.
En hoe goed of slecht ze werken.
Maar zou het niet een goed idee zijn om eens na te kijken of de hele stuw en sluis niet vernieuwd moeten worden.
Lijkt me beter dat dan ineens te doen, dan nu oplappen en binnen niet al te lange tijd alles weer te moeten aanpassen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 10 jan 2017 18:15 #799055

  • HendrikF
  • HendrikF's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
zit best wel verschil qua kosten en tijd tussen renoveren of repareren, sluizen werken prima daar, die zijn ook "iets" nieuwer dan de stuw.
Wat betreft die staalkabel, die hebben ze op de moezel ook in de sluizen voor de beneden deur maar het is hier natuurlijk in principe niet nodig, dit is een ongeluk en ongelukken zijn niet te voorkomen, je loopt altijd achter de feiten aan hierin, het is niet te doen om iedere (gevaarlijk) aftakking af te schermen met een staaldraad, daarvoor liggen er boeien, zijn er kaarten (digitaal en papier), hebben schepen radar en halen mensen hun patenten voor rivier en radar.
Is het al zover? Ja eindelijk is het zover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 10 jan 2017 21:12 #799129

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12505
Fly-Tour schreef :
keeszeiler schreef :
Fly-Tour schreef :
Het is wel een redelijk ingewikkelde oplossing die dam van breekstenen. Binnen 48 uur weg bij dreigend hoogwater??
wat dacht je van een binnevaartschip er op af sturen?
Goed plan. Dan wel een schip zonder gevaarlijke lading.. :silly: :sick:
Nou... met een paar ton semtex in de voorpiek gaat het natuurlijk wel wat sneller. :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 10 jan 2017 22:09 #799143

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Tony, beter misschien een compleet ander soort stuw , de degelijke en simpele constructie zoals bij de stuwen op de Nederrijn. Dat zijn nog eens echte stuwen.
Ik vind de stuwen op de Maas allemaal erg houtje-touwtje.

Wellicht een idee voor de toekomst om er een reservekering achter te bouwen bij elke stuw. Het kan ook een keer kapot door iets anders dan een schip..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 10 jan 2017 22:16 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 10 jan 2017 22:31 #799146

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7422
Fly-Tour schreef :
Tony, beter misschien een compleet ander soort stuw , de degelijke en simpele constructie zoals bij de stuwen op de Nederrijn. Dat zijn nog eens echte stuwen.
Ik vind de stuwen op de Maas allemaal erg houtje-touwtje.

Wellicht een idee voor de toekomst om er een reservekering achter te bouwen bij elke stuw. Het kan ook een keer kapot door iets anders dan een schip..

Ik zat ook in dezelfde richting te denken, maar omdat ik van de situatie niet goed op de hoogte ben heb ik me voorzichtig uitgedrukt.
Een reservekering, of een kering voor de momenten dat er veel meer water komt als we tot nu toe gewend zijn.
Als de wetenschappers gelijk hebben zullen we daar ongetwijfeld binnenkort mee geconfronteerd worden.
Dus nu er toch gewerkt moet worden, dan maar ineens grondig.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 10 jan 2017 23:00 #799152

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Als er veel water komt moet de weg zo vrij mogelijk zijn. Dan gaan de stuwen er juist helemaal uit. Daar heb je geen extra stuw voor nodig. Ik bedoelde een noodkering meer voor wanneer de stuw lek raakt of kapotgevaren wordt, zodat het riviervak niet leegloopt ,niet ondenkbaar meer vandaag de dag. Eigenlijk is het een godswonder dat dit niet eerder gebeurd is..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 10 jan 2017 23:02 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 11 jan 2017 08:04 #799193

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1380
Ik lees in de krant dat rws een tijdelijke dam gaat plaatsen van grote stenen. Hij komt op de fundering van de stuw te liggen en moet binnen 48 uur weer afgebroken kunnen woorden als de maas te veel regenwater te verwerken krijgt. Over 2 weken is ie klaar.

Frappant detail staat onderaan het stukje over het onderzoek naar de schipper. Er staat in dat de politie nog steeds wacht op de uitslag van het bloedonderzoek. Misschien moeten ze eens bellen waar de uitslag blijft.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 11 jan 2017 09:28 #799212

Woody130 schreef :
Ik lees in de krant dat rws een tijdelijke dam gaat plaatsen van grote stenen. Hij komt op de fundering van de stuw te liggen en moet binnen 48 uur weer afgebroken kunnen woorden als de maas te veel regenwater te verwerken krijgt. Over 2 weken is ie klaar.

Frappant detail staat onderaan het stukje over het onderzoek naar de schipper. Er staat in dat de politie nog steeds wacht op de uitslag van het bloedonderzoek. Misschien moeten ze eens bellen waar de uitslag blijft.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Hier te zien .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 11 jan 2017 09:30 #799214

douwe schreef :
hier bij Grave is dat een draadje om boeitjes aan te hangen. Bij Welland echt een hele dikke die boven het water is gespannen

Wat zou er met de lading van dit schip gebeurd zijn als het schip afgestopt zou zijn door een dergelijke staalkabel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 11 jan 2017 10:48 #799251

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Als het bouwen twee weken duurt, hoe denken ze 'm dan in twee dagen af te kunnen breken? Is volgens mij gewoon het omgekeerde proces dat dan doorlopen moet worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 11 jan 2017 11:00 #799260

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1665
Fly-Tour schreef :
Als er veel water komt moet de weg zo vrij mogelijk zijn. Dan gaan de stuwen er juist helemaal uit. Daar heb je geen extra stuw voor nodig. Ik bedoelde een noodkering meer voor wanneer de stuw lek raakt of kapotgevaren wordt, zodat het riviervak niet leegloopt ,niet ondenkbaar meer vandaag de dag. Eigenlijk is het een godswonder dat dit niet eerder gebeurd is..

Door de uiterst geringe kans dat zoiets gebeurd in relatie met de beperkte economische schade is zoiets economisch niet verantwoord. Leeglopende riviervakken zijn nu eenmaal van een geheel andere orde dan overlopende riviervakken. Vandaar dat voor het laatste wel allerlei noodvoorzieningen ontwikkeld worden.

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 11 jan 2017 11:29 #799267

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
FMJ schreef :
Als het bouwen twee weken duurt, hoe denken ze 'm dan in twee dagen af te kunnen breken? Is volgens mij gewoon het omgekeerde proces dat dan doorlopen moet worden?
Ik snap deze ingewikkelde werkwijze helemaal niet. Blijft zo'n stenen dam wel op zijn plaats onder die hoge waterdruk. Zeker wanneer er wat afvoer is.? Helemaal even weghalen bij hoogwater gaat het sowieso niet worden, dus wat er dan onder water nog ligt bemoeilijkt de snelle afvoer van water..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 11 jan 2017 13:01 #799295

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Fly-Tour schreef :
FMJ schreef :
Als het bouwen twee weken duurt, hoe denken ze 'm dan in twee dagen af te kunnen breken? Is volgens mij gewoon het omgekeerde proces dat dan doorlopen moet worden?
Ik snap deze ingewikkelde werkwijze helemaal niet. Blijft zo'n stenen dam wel op zijn plaats onder die hoge waterdruk. Zeker wanneer er wat afvoer is.? Helemaal even weghalen bij hoogwater gaat het sowieso niet worden, dus wat er dan onder water nog ligt bemoeilijkt de snelle afvoer van water..
Rijkswaterstaat begrijpt het wel. Die hebben heel Nedereland al waterproof gemaakt
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 11 jan 2017 14:07 #799312

douwe schreef :
Rijkswaterstaat begrijpt het wel. Die hebben heel Nederland al waterproof gemaakt

Helemaal raak! Hopen dat RWS niet op ZF kijkt, ze zouden er onzeker van worden!
Laatst bewerkt: 11 jan 2017 15:04 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 11 jan 2017 14:10 #799313

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5886
douwe schreef :

Rijkswaterstaat begrijpt het wel.
lijkt de brandaris wel
Ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 11 jan 2017 14:17 #799314

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12505
TonMitz schreef :
douwe schreef :

Rijkswaterstaat begrijpt het wel.
lijkt de brandaris wel
Ton

Een pot nat, allemaal van het zelfde clubje. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 11 jan 2017 23:05 #799466

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Van damwand werd afgezien, omdat er mogelijk nog explosieven liggen op de bodem, aldus BLN.
Je moet het maar bedenken.
Elders wordt wel volop met damwand gewerkt, en dan hoor je daar niets over.... :huh:

Ze zullen het best wel hebben uitgedacht die stenen dam, het zal vast wel goedkomen.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 11 jan 2017 23:07 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 13 jan 2017 10:25 #799723

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
De principiele vraag is. Hoe bestaat het dat dergelijke blunders gemaakt worden.

Schepen hebben moderne hulpmiddelen aan boord. Kaartplotters, radar etc.

Zie nu juist op mijn AIS dat er nu weer een tanker gestrand is. Hoe bestaat dat toch.

Uiteraard staan de beste stuurlui aan de wal. Maar als je met een 110 meter lange tanker vaart moet je toch wel attent blijven. Zou een motorstoring kunnen zijn. Maar dan is ankeren toch altijd mogelijk.


Laatst bewerkt: 13 jan 2017 10:26 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 13 jan 2017 10:42 #799726

Eigenlijk heel eenvoudig.
Iedereen maakt wel eens een fout of misschien wel een blunder (jij dus ook :whistle: ), dus ook stuurlui aan boord van deze schepen .
Ga je kijken hoe vaak zoiets gebeurt bij de enorme aantallen schepen die er rondvaren valt het eigenlijk nog mee.
Vergelijk maar met ongevallen op de weg , ook daar is onoplettendheid of een fout vaak de oorzaak.
De enige manier is volledig aan computers overlaten wat dus ( gisteren op tv te zien) uiterlijk in 2050 het geval zal zijn , althans voor wegverkeer.
Ik vraag me af of er dan inderdaad veel minder ongevallen zullen gebeuren. Ik vrees eigenlijk van niet als ik kijk naar de problemen die er af en toe optreden met computerbesturingen ( kijk maar eens naar bruggen waar storingen steeds vaker voorkomen).

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 13 jan 2017 10:47 #799729

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5947
brambo schreef :
De principiele vraag is. Hoe bestaat het dat dergelijke blunders gemaakt worden.

Schepen hebben moderne hulpmiddelen aan boord. Kaartplotters, radar etc.

Zie nu juist op mijn AIS dat er nu weer een tanker gestrand is. Hoe bestaat dat toch.

Uiteraard staan de beste stuurlui aan de wal. Maar als je met een 110 meter lange tanker vaart moet je toch wel attent blijven. Zou een motorstoring kunnen zijn. Maar dan is ankeren toch altijd mogelijk.


Ankeren?? In de Witte Tonnen Vlije met WNW wind en een schip van 110m, hoe stel je dat voor??
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 13 jan 2017 11:02 #799733

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Er is nergens melding gemaakt van een motorstoring. Ik geef toe dat ankeren daar nog niet zo eenvoudig is.

Maar juist in zo'n relatief nauw vaarwater als de Witte Tonne Vlije, zou je verwachten dat men extra goed oplet.

Er gaan gewoon teveel zaken fout, die grote maatschappelijke schade kunnen veroorzaken. Zie ook het geval met de Flinterstar.

Er is ook nog de Verkeerspost Wemeldinge, die de schepen volgen.

Goed onderzoeken hoe dit mogelijk is en niet afdoen als een blunder die iedereen kan maken.
Laatst bewerkt: 13 jan 2017 11:03 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 13 jan 2017 11:11 #799737

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5947
Ik denk dat ie gewoon de plaat is opgewaaid. Een lege tanker vangt veel wind overdwars. Ben het met je eens dat de verkeerspost hier niets bijdraagt. Die kijken alleen maar en hebben het begrepen. Verder voegen ze niets toe. Kijk inderdaad naar ongevallen bij Wemeldinge,Zeebrugge en hoe het laatst in Hansweert er aan toe ging.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 13 jan 2017 11:17 #799740

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7422
Weer een Duits schip, zijn ze de Nederlandse economie aan het hinderen door scheepsongelukken ?
Mogen we wel oppassen aan de Kramer en het Schelde Rijn kanaal !
Kreekraksluizen etc.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 13 jan 2017 15:26 #799788

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5947
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 13 jan 2017 15:31 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 13 jan 2017 16:54 #799803

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7422
Opmerkelijk:
Staat onderaan het artikel in de HVZeeland:
Volgens de waterpolitie ging het om het derde schip dat op deze locatie vastliep in slechts drie dagen tijd.

Zou er iets niet kloppen aan de bebakening ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 13 jan 2017 16:55 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.273 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl