Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Omprogrammeren Marifoon

Omprogrammeren Marifoon 26 feb 2017 16:45 #812947

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Humor en relevantie ontgaan me eerlijk gezegd....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omprogrammeren Marifoon 26 feb 2017 17:14 #812958

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Sisu schreef :
Humor en relevantie ontgaan me eerlijk gezegd....

Precies! dat ontgaat mij n.l. ook als iemand van een 17-20 jaar oude marifoon met een dergelijke vraag komt. En vergelijkbare nieuwe marifoon m;et garantie, waterdicht en naar de huidige stand der tecyhniek kost minder dan € 150,- Ik snap dus niet waarom dan weer eens een 7 jaar oud draadje wéér iemand met ouwe meuk komt leuren.

Jij wil zeer waarschijnlijk ook geen 17-20 jaar oude telefoon meer hebben voor serieuze veiligheids zaken aan boord.....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omprogrammeren Marifoon 26 feb 2017 17:32 #812962

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Ja tuurlijk we kieperen alle prima functionerende apparatuur gewoon overboord. Wat een onzin en totaal niet relevant voor mijn vraag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omprogrammeren Marifoon 26 feb 2017 20:52 #813017

WADnWIND schreef :
Nou we het er toch over hebben.
Ik heb nog een sailor RT142, weet iemand daar de PIN code nog van om de DSC te programmeren?





:woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo:

Ik heb even de oude handleiding opgezocht.
De pincode is: AapNootMiesWimZusJet
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omprogrammeren Marifoon 26 feb 2017 21:04 #813018

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Sisu schreef :
Ja tuurlijk we kieperen alle prima functionerende apparatuur gewoon overboord. Wat een onzin en totaal niet relevant voor mijn vraag.

Als je je bedenkt dat statistisch gezien zeer waarschijnlijk de leeftijden van je auto, telefoon en computer bij elkaar opgeteld nog niet zo oud zijn als je marifoon. Maar als één van die 3 stuk gaat, dat je overmorgen een nieuwe hebt....
Terwijl geen van die 3 voor je directe veiligheid dienen.

En je marifoon van 17-20 jaar oud moet nog wel dienen voor je directe veiligheid....?
Vertrouw jij ook een automatisch reddingvest van 17 jaar oud?

Wát is er nu niet relevant?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 26 feb 2017 21:07 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Omprogrammeren Marifoon 26 feb 2017 22:52 #813039

Apae schreef :
sigdock schrijft:
Tja, de Nederlandse wet sluit het gebruik van dual- en tri-watch en scanfuncties expliciet uit
Dat is precies wat ik overal in de discussies lees ja. Maar kan je ook aangeven in welke officiele regelingen en/of wetteksten dat is opgenomen?
Helaas heb ik niet van alles recente exemplaren bij de hand, maar op de site van Agentschap telecom kom ik niets tegen over verboden zijn van DSC op binnenwater, of van dual/triple watch.
Ook in het Handboek voor de marifonie in de binnenvaart kom ik er niets over tegen, maar ik heb alleen een exemplaar van 2003 liggen... (ik weet het, hoog tijd voor een verse!)
Voor zover ik de CE-bepalingen heb doorgelezen, gaat dat meer over administratieve organen, font van het CE-label :) en electrische veiuligheid dan daadwerkelijke marifoon-features...

Misschien hier....
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Omprogrammeren Marifoon 26 feb 2017 23:16 #813042

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Je reageert op een bericht van 21 apr 2010................
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Omprogrammeren Marifoon 27 feb 2017 02:30 #813053

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
En bovendien is het geen echt antwoord op de vraag. Het enige wat (inmiddels) op de AT site staat, is dat DSC verboden is op binnenwater, muv IJsselmeer en de zeeuwse stromen. Er staat niets over dual watch, triple watch of scanfuncties.
Tot slot: ja, het is een overheidssite. Maar de wet is het niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Omprogrammeren Marifoon 27 feb 2017 08:06 #813083

WADnWIND schreef :
Je reageert op een bericht van 21 apr 2010................

Ik zie het nu, .... "ouderdom" waarschijnlijk
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omprogrammeren Marifoon 27 feb 2017 08:13 #813089

  • sjrdvanh
  • sjrdvanh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 155
Heb je die oude schokker ook al eens weggemieterd Jugo?
Laatst bewerkt: 27 feb 2017 08:43 door sjrdvanh.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Omprogrammeren Marifoon 27 feb 2017 08:27 #813099

Apae schreef :
En bovendien is het geen echt antwoord op de vraag. Het enige wat (inmiddels) op de AT site staat, is dat DSC verboden is op binnenwater, muv IJsselmeer en de zeeuwse stromen. Er staat niets over dual watch, triple watch of scanfuncties.
Tot slot: ja, het is een overheidssite. Maar de wet is het niet.

Ohw,,, maar die kan je vinden in de BASEL-overeenkomst, page 21- e en f en in deze regelgeving
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Laatst bewerkt: 27 feb 2017 09:09 door Thomss overleden 2020.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omprogrammeren Marifoon 27 feb 2017 08:57 #813113

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
WADnWIND schreef :
En je marifoon van 17-20 jaar oud moet nog wel dienen voor je directe veiligheid....?
Vertrouw jij ook een automatisch reddingvest van 17 jaar oud?

Wát is er nu niet relevant?

Even, Jugo.. wat weet jij dat wij niet weten?
Moeten wij electronica van 17 jaar oud zonder meer als onbetrouwbaar en afgeschreven beschouwen?
Ik bedoel: vele marifoons in de watersport worden per jaar maar een beperkt aantal uren gebruikt. Zo hard slijt dat spul niet.

Dit apparaat is niet kapot en ik vind Sisu's vraag heel normaal.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omprogrammeren Marifoon 27 feb 2017 09:29 #813124

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
lodewijk stegman schreef :
WADnWIND schreef :
En je marifoon van 17-20 jaar oud moet nog wel dienen voor je directe veiligheid....?
Vertrouw jij ook een automatisch reddingvest van 17 jaar oud?

Wát is er nu niet relevant?

Even, Jugo.. wat weet jij dat wij niet weten?
Moeten wij electronica van 17 jaar oud zonder meer als onbetrouwbaar en afgeschreven beschouwen?
Ik bedoel: vele marifoons in de watersport worden per jaar maar een beperkt aantal uren gebruikt. Zo hard slijt dat spul niet.

Dit apparaat is niet kapot en ik vind Sisu's vraag heel normaal.


Het zelfde geldt overigens voor mechanica ontwerpen.

Dus ik stel voor dat iedereen die een boot heeft die eerder dan 2000 ontworpen is, niet meer door de KNRM gered hoeft te worden als ze ooit in de problemen komen. Ja, zeg, als je de basis van je veiligheid, je boot zelf, nog niet eens up-to-date houdt, wat WIL je dan helemaal??? :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omprogrammeren Marifoon 27 feb 2017 09:38 #813127

Hoewel ik dit ook een prachtig apparaat vond en vindt, is een seriële 8-kanaalsontvanger natuurlijk minder snel dan een moderne ontvanger. Ik heb die van mij met Nachtvlinder mee verkocht en trof wel steeds vaker een "oranje" stoplicht aan - misschien een verbinding of antenne die last begon te krijgen van vocht?

Daarbij heeft de ingebouwde kalender begin afgelopen jaar een roll-over probleem gehad. Harde of soft-resets helpen niet meer. Er worden wel sattelieten gevonden, maar de datum (kalenderdatum niet coördinaat-referentie) klopt niet meer en ik heb geen "groen" verkeerslicht meer gezien, wel een kloppende fix.

Los van dit niet oplosbaar kalenderprobleem heeft WnW natuurlijk gelijk qua economische afschrijving. Dat geldt voor een 5 jaar oude televisie ook; maar ook deze vervang je niet "preventief" (als ie kapot zou gaan wordt het een ander verhaal)...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omprogrammeren Marifoon 27 feb 2017 09:43 #813131

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Joop66 schreef :
Het zelfde geldt overigens voor mechanica ontwerpen.

Dus ik stel voor dat iedereen die een boot heeft die eerder dan 2000 ontworpen is, niet meer door de KNRM gered hoeft te worden als ze ooit in de problemen komen. Ja, zeg, als je de basis van je veiligheid, je boot zelf, nog niet eens up-to-date houdt, wat WIL je dan helemaal??? :evil:

Het zal wel humoristisch bedoeld zijn, maar nu vergelijk je wel appels en peren.

Voor een een baasje als ik, die vooral afgaat op wat ie ziet, zijn dingen als bevestigingen, polyesterlaminaten, messing doorvoeren en zinkanodes toch wat behapbaarder dan electronica, waarbij je om te beginnen het apparaat moet open maken om überhaupt iets te kunnen zeggen over de staat van bijvoorbeeld condensatoren, die één van de voornaamste oorzaken lijken te zijn van op termijn in het ongerede rakende electronica.
Electronica is, als het gaat om betrouwbaarheid, niet te beoordelen op alleen kijken of desnoods een beetje tikken,kloppen, trekken of duwen..

Dus ook daarom de vraag aan Jugo: wat weet jij dat wij niet weten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omprogrammeren Marifoon 27 feb 2017 09:46 #813134

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Nachtvlinder schreef :
Hoewel ik dit ook een prachtig apparaat vond en vindt, is een seriële 8-kanaalsontvanger natuurlijk minder snel dan een moderne ontvanger. Ik heb die van mij met Nachtvlinder mee verkocht en trof wel steeds vaker een "oranje" stoplicht aan - misschien een verbinding of antenne die last begon te krijgen van vocht?

Daarbij heeft de ingebouwde kalender begin afgelopen jaar een roll-over probleem gehad. Harde of soft-resets helpen niet meer. Er worden wel sattelieten gevonden, maar de datum (kalenderdatum niet coördinaat-referentie) klopt niet meer en ik heb geen "groen" verkeerslicht meer gezien, wel een kloppende fix.

Uhmmm.. dit lijkt over een GPS te gaan. Heeft die Navman marifoon (17 jaar oud) al een GPS aan boord?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omprogrammeren Marifoon 27 feb 2017 09:49 #813136

Edit: oeps, je hebt gelijk. Strekking is gelijk verder (bathtub)

Vermoedelijk bevindt een 15 jaar oude VHF zich in het rechter trimester van deze (algemene) bathtub curve.

Laatst bewerkt: 27 feb 2017 09:57 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omprogrammeren Marifoon 27 feb 2017 10:07 #813144

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Nachtvlinder schreef :
Edit: oeps, je hebt gelijk. Strekking is gelijk verder (bathtub)

Vermoedelijk bevindt een 15 jaar oude VHF zich in het rechter trimester van deze (algemene) bathtub curve.

Toch zou ik die marifoon fijn blijven gebruiken.
Als je het ding regelmatig aan hebt staan (op binnenwater is uitluisteren op kanaal 10 of een blokkanaal verplicht en op zee lijkt me uitluisteren op VHF16 sowieso een goede zaak) merk je er waarschijnlijk tijdig wat aan. Het zou in zo'n geval wel een heel bijzondere samenloop van omstandigheden zijn als die marifoon dan nèt moeilijk gaat doen op het moment dat ie van levensbelang is.

Wat wel handig is, is een soort backup in de vorm van een handheld. Dat is sowieso een handig ding en als je hem ook nog aan de antenne in de mast kunt hangen een (vrijwel, max. 5 of 6W zendvermogen) volwaardige vervanger.
Laatst bewerkt: 27 feb 2017 10:52 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omprogrammeren Marifoon 27 feb 2017 10:37 #813161

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Je kunt je natuurlijk afvragen of "moeten omprogrammeren" geldt als stuk. Dat betekent gelijk, dat er een economische levensduur is waarna dergelijke geregistreerde artikelen (epirb, marifoon, AIS) geen cent meer waard zijn bij verkoop van het schip. Ik denk, dat de gemiddelde eigenaar er niet zo naar kijkt bij verkoop, als het spul nog gewoon werkt.

WnW snap ik ook wel: moet je, met de huidige prijzen voor nieuwe marifoons, nog willen investeren in het omprogrammeren van een oude?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Omprogrammeren Marifoon 27 feb 2017 10:46 #813166

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Thomss schreef :
Apae schreef :
Er staat niets over dual watch, triple watch of scanfuncties.

Ohw,,, maar die kan je vinden in de BASEL-overeenkomst, page 21- e en f en in deze regelgeving

Dank! Het staat er echt:
Binnen het werkingsgebied van de Regionale Regeling is het gebruik van de dual watch functie niet toegestaan.
De reden van dat verbod blijft me enigszins onduidelijk, overigens. Triple watch gebruiken dan maar, want die wordt niet genoemd ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omprogrammeren Marifoon 27 feb 2017 10:50 #813168

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Apae schreef :
WnW snap ik ook wel: moet je, met de huidige prijzen voor nieuwe marifoons, nog willen investeren in het omprogrammeren van een oude?

Als je daarvoor niet 200-300 km hoeft te rijden en er ook een halve dag aan kwijt bent, is dat omprogrameren nog wel economisch.

Ik heb een week geleden een nieuwe marifoon gekocht bij Kok. Daarbij heb ik de oude marifoon van zijn ATIS en MMSI-nummers laten ontdoen. Een kwestie van een paar minuten. Met nog een paar minuten zitten die nieuwe nummers erin. Voor een geroutineerde winkelbediende stelt het niks voor.

Omdat ik tegelijktijd een nieuwe kocht, kostte de behandeling van de oude marifoon niks. Koop je geen nieuwe, dan vraagt men in het ergste geval een paar tientjes, vermoed ik.
Kniest schijnt het zelfs dan gratis te doen. De tijd van de winkelbediende is namelijk toch al betaald, ook al koop je niks en zó druk is het door de week meestal niet. Die bediende staat anders ook alleen maar vakken te vullen of duimen te draaien..
Laatst bewerkt: 27 feb 2017 10:53 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omprogrammeren Marifoon 27 feb 2017 11:00 #813173

Nachtvlinder schreef :
Edit: oeps, je hebt gelijk. Strekking is gelijk verder (bathtub)

Vermoedelijk bevindt een 15 jaar oude VHF zich in het rechter trimester van deze (algemene) bathtub curve.


Heerlijk klok-klepel-plaatje. Het is een gestileerde Weibull-achtige, en die heeft een logaritmische tijdschaal...
Laatst bewerkt: 27 feb 2017 11:00 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omprogrammeren Marifoon 27 feb 2017 11:17 #813177

Hoe ziet dit er op een lineaire tijdsas dan uit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omprogrammeren Marifoon 27 feb 2017 11:22 #813179

Nachtvlinder schreef :
Hoe ziet dit er op een lineaire tijdsas dan uit?

Anders.... :dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omprogrammeren Marifoon 27 feb 2017 12:54 #813204

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7421
lodewijk stegman schreef :
Apae schreef :
WnW snap ik ook wel: moet je, met de huidige prijzen voor nieuwe marifoons, nog willen investeren in het omprogrammeren van een oude?

Als je daarvoor niet 200-300 km hoeft te rijden en er ook een halve dag aan kwijt bent, is dat omprogrameren nog wel economisch.

Ik heb een week geleden een nieuwe marifoon gekocht bij Kok. Daarbij heb ik de oude marifoon van zijn ATIS en MMSI-nummers laten ontdoen. Een kwestie van een paar minuten. Met nog een paar minuten zitten die nieuwe nummers erin. Voor een geroutineerde winkelbediende stelt het niks voor.

Omdat ik tegelijktijd een nieuwe kocht, kostte de behandeling van de oude marifoon niks. Koop je geen nieuwe, dan vraagt men in het ergste geval een paar tientjes, vermoed ik.
Kniest schijnt het zelfs dan gratis te doen. De tijd van de winkelbediende is namelijk toch al betaald, ook al koop je niks en zó druk is het door de week meestal niet. Die bediende staat anders ook alleen maar vakken te vullen of duimen te draaien..

Als het hem maar 10 minuten tijd vraagt, ben ik best bereid om voor die 10 of 20 minuten te betalen. Want het lost voor mij een probleem op, dat ik anders moeilijk of niet opgelost krijg.
Dat dit bij nieuw aankoop bij de service behoort vind ik goed, maar anders betaal je daar toch gewoon voor.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.306 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl