Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee?

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 21 feb 2017 12:20 #811270

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13448
Peper schreef :
@Roozeboos: Dan ben ik die periode met mijn eigen 100Ah cellen al lang voorbij met 5 jaar en mijn eigenbouw balancers. Ik heb 5 jaar ervaring met gebalanceerde LiFePO4 accu's in serieschakeling! En jij?

@captain koek: Nee, je monitoort niks van elke cel, je plakt ze gewoon naast elkaar en je geeft ze te vreten, ongeacht of ze honger hebben!

Jullie doen maar, het zijn mijn centen niet!

Groeten, Peper.

Eerlijk gezegd hier kan ik me in vinden. Daarbij vertrouw ik info van bedrijven die al duizenden accu's als deze verkocht en getest hebben meer dan de deskundigen die of helemaal zelf geen ervaring hebben of slechts enkele jaren 1 enkel exemplaar in hun boot hebben staan.

hier wat info van de mensen die het kunnen weten waarom er vroegtijdig een eind komt aan deze accu's

vooral de conclusie aan het einde is veelzeggend.

Conclusion
The damage by the slow over charge at balancing level is the most common reason of a gradual damage to the lithium cells (caused by improper use). We encourage all LiFePO4 users to check their battery pack condition to see of the battery pack is properly charged and balanced. We recommend avoiding continuous balancing of the cells for long time periods.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 21 feb 2017 12:21 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 21 feb 2017 12:32 #811273

Tsja, dat voorbeeldje is dus helemaal niet van toepassing als je de cellen netjes parallel hebt staan en ook nog een BMS erop hebt aangesloten.
FKZ schreef :
@ CK
Lees de eerder gelinkte literatuur. parallel Lifepo cellen balanceren niet onderling omdat de interne weerstand niet stijgt als ze vol raken. Dat is waarom het met lood vaak lang goed gaat. Hogere SOC is hogere RI is minder stroom. Dat moet je bij lifepo's dus zelf regelen. De stroom gaat wel lopen de vraag is hoe hoog deze is en voor hoelang. Er zijn drie dingen die een lifepo stuk maken. Te lage voltage, te hoge voltage of te veel stroom. Al deze drie kan je niet meten aan een parallelle cel. Door de lage RI zullen de voltages tussen de cellen nooit helemaal hetzelfde zijn. Het vereffen principe wat lood accu kennen gaat niet op bij lifepos

mvg FKZ

controleren.

Als cel voller raakt stijgt spanning en daalt stroomsterkte. Zelf nivellerend effect

Maar goed, het wordt weer ZF stokpaardjes berijden en stug eigen meningen verdedigen. Ik vind het wel weer mooi geweest. ;)

Groet van iemand die al 8 jaar geheel naar tevredenheid zijn cellen parallel heeft staan!
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 21 feb 2017 12:35 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 21 feb 2017 12:36 #811276

ik krijg ook geen inhoudelijke reactie. Alleen dan van Peper dat ie al 5 jaar bezig is.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 21 feb 2017 13:00 #811283

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13448
captain koek schreef :
Als cel voller raakt stijgt spanning en daalt stroomsterkte. Zelf nivellerend effect

Waar haal jij deze wetenschap vandaan ? Uit het al eerder hier getoonde grafiekje wat door de fabriek van Winston cellen is gepubliceerd kun je zien dat er tussen %10 en 90% SOC geen significante stijging van de spanning optreed. Die spanningsstijging is in de orde van 0,1 volt. Een spanningsval door verschil in temperatuur tussen de cellen onderling kan al veel meer zijn. Om al niet te spreken over overgangsweerstanden in de aansluitingen.



roozeboos schreef :
ik krijg ook geen inhoudelijke reactie. Alleen dan van Peper dat ie al 5 jaar bezig is.

Ik hoop dat het bovenstaande kwalificeert als een inhoudelijk reactie.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 21 feb 2017 13:02 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 21 feb 2017 13:03 #811284

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4216
3Noreen schreef :
hier wat info van de mensen die het kunnen weten waarom er vroegtijdig een eind komt aan deze accu's.

Interessant document.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 21 feb 2017 13:07 #811285

3Noreen schreef :

Ik hoop dat het bovenstaande kwalificeert als een inhoudelijk reactie.
nee, duidelijk niet. Ik schrijf zelfs: Om Peper rustig te laten slapen kan je beide cellen elk apart laden. Dus twee laders bij 2 cellen.
en beide cellen andere apparaten te laten voeden. Hou je het dus helemaal apart.

ik bedoel dus een mening over mijn postje : #811238

waar nog wat meer aan de orde komt.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 21 feb 2017 13:11 #811286

En dat gaat dus ook over een deel van wat in de link staat. zie ik nu.
Zoveel onzin zit ik dus niet te verkondigen blijkbaar
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 21 feb 2017 13:12 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 21 feb 2017 13:14 #811288

Hans V schreef :
3Noreen schreef :
hier wat info van de mensen die het kunnen weten waarom er vroegtijdig een eind komt aan deze accu's.

Interessant document.

Rotdocument!

Ze raden een balancer aan die ze niet meer verkopen! De etters!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 21 feb 2017 13:21 #811290

Oja? Nou dat begrijp ik dan wel. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 21 feb 2017 13:27 #811292

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13448
roozeboos schreef :
3Noreen schreef :

Ik hoop dat het bovenstaande kwalificeert als een inhoudelijk reactie.
nee, duidelijk niet. Ik schrijf zelfs: Om Peper rustig te laten slapen kan je beide cellen elk apart laden. Dus twee laders bij 2 cellen.
en beide cellen andere apparaten te laten voeden. Hou je het dus helemaal apart.

ik bedoel dus een mening over mijn postje : #811238

waar nog wat meer aan de orde komt.

De discussie is wat mij betreft nu beland in het stadium dat we naar elkaar gaan roepen dat de ander uit zijn nek lult.
Dat laat ik graag over aan de machtigste man op dit moment op onze planeet.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 21 feb 2017 13:32 #811295

nou breekt mn klomp. Hebje mn postje wel gelezen?

Ik stel juist dat het naar mijn mening beter is om de cellen niet in serie te zetten, maar apart te laden.
Vanwege de ellende met BMS, enzo. puur inhoudelijk. Wellicht was je nog in de veronderstelling dat ik perse parallel wil schakelen. Dat wil ik niet meer, maar dus ook niet in serie.
Volgens mij was het een hele nette reactie.

dit dus:
Om Peper rustig te laten slapen kan je beide cellen elk apart laden. Dus twee laders bij 2 cellen.
en beide cellen andere apparaten te laten voeden. Hou je het dus helemaal apart.

Nogmaals , een 12 volt systeem met passieve balancers is ook niet ideaal. De cellen worden tijdens en vooral na het laden goed gezet door de balancers. Er hoeft er maar 1 defect te raken en het gaat helemaal fout (zonder dat jehet merkt). Niks lange levensduur dan, €€€... Bovendien kan de balancer maar een beperkte stroom aan. Misschien maar 10% van de laadstrooom.
Het duurt dan echt wel even dan voor de cellen allemaal weer goed staan. Dat wordt wel geaccepteerd. maar is ook niet de bedoeling eigenlijk.
Ook een actieve balancer is een compromis.

Peper zal het wel weer niet eens zijn met me in zijn onovertroffen enthousiasme. Maar soms is het goed er nog een nachtje over te slapen, en te luisteren naar je 'gut feeling'.

Eigenlijk moet je iedere cel apart laden. Maar dat gaat ook nietlekker omdat de cellen bij een 12 volt systeem in serie staan, en iedere min van een dus op een spanning staat (behalve dan de eerste.)

Ideaal is cellen allemaal met de min aan mekaar en leuke dingen doen met de plus.
Dat dat dan weer een probleem is om een koelkast aan te sturen omdat er daarmee een zware DC/DC converter nodig is snap ik. starten moet je al helemaal niet willen vanuit enkele cellen, ook al zou je ze parallel zetten.
Maar daar is ook vast wel een oplossing voor te vinden.

Deze cellen zijn prima. De aanname die nu heerst dat ze tientallen jaren mee gaan is alleen het geval als ze juist behandeld worden. Mocht het fout gaan heb je straks (over een jaar of 3) een hele boel boze PB'tjes Peper! :unsure:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 21 feb 2017 13:38 #811297

boarderbas schreef :
Ik heb de vraag concreet gemaakt naar China:

5x 4x180AH
1x 16x800AH

Daarnaast een offerte wat 90AH cellen kosten

Ik heb DDP prijzen opgevraagd op basis van bovenstaand

Top bezig Bas! Ik heb nog een klein vraagje. Je hebt het steeds over cellen van 180AH. Deze maat kom ik eigenlijk nergens tegen op het WWW. Ook niet op het plaatje dat je net postte. Ik kom wel 100 en 200AH tegen. Is er een marketingtechnische herlabeling geweest? 180AH==200AH?
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 21 feb 2017 13:42 #811300

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13448
roozeboos schreef :
nou breekt mn klomp. Hebje mn postje wel gelezen?

Ik stel juist dat het naar mijn mening beter is om de cellen niet in serie te zetten, maar apart te laden.
Vanwege de ellende met BMS, enzo. puur inhoudelijk. Wellicht was je nog in de veronderstelling dat ik perse parallel wil schakelen. Dat wil ik niet meer, maar dus ook niet in serie.
Volgens mij was het een hele nette reactie.

:blush: Sorry verkeerd gelezen. Mijn fout.
Je wil net als ik niet parallel. En inderdaad elke cel apart laden zou het meest mooie zijn. Maar een aantal "zwevende" Mppt voedingen gaat de gemiddelde DIY te boven.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 21 feb 2017 14:15 #811310

geen probleem..

Je moet de boel wel goed aansluiten, maar dat moet met de balancers en serie schakelingen ook.
Iedere cel zijn eigen lader ,spanning en stroom geregeld, uitschakelen bij vol. De + ingangen van de laders parallel en naar een zonnepaneel/walspanning
Als je 4 cellen hebt zou je zelfs nog een schakeling kunnen realiseren zodat de cellen toch in serie kunnen in noodgeval om bijv. de motor t starten. Of om de staraccu te laden met de LifePo.

Voor mijn gevoel is dit een veel betere manier. Maar dat is maar een gevoel.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 21 feb 2017 14:16 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 21 feb 2017 14:22 #811314

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4216
boarderbas schreef :
Hans V schreef :
3Noreen schreef :
hier wat info van de mensen die het kunnen weten waarom er vroegtijdig een eind komt aan deze accu's.

Interessant document.

Rotdocument!

Ze raden een balancer aan die ze niet meer verkopen! De etters!

Dat is inderdaad vreemd. Heb je contact met hen gehad hierover?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 21 feb 2017 14:32 #811319

Wij zijn overgestapt naar lifepo4 omdat het hufterproof is.
En dat blijkt wel te kloppen. Als je veiligstelt dat ze niet te ver leeg raken ( battery protect op 11.2) en zorgt dat de laders niet boven de 14.4 laden dan zit je verder wel snor.
Elke cel heeft een balanceer printje wat alleen aan het werk gaat als ik met een labvoeding op 15 volt en 4 amp ga balanceren. Max twee keer per jaar en met paar minuten gepiept. Want cellen lopen niet zover uit de pas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 21 feb 2017 17:31 #811346

3Noreen schreef :
captain koek schreef :
Als cel voller raakt stijgt spanning en daalt stroomsterkte. Zelf nivellerend effect

Waar haal jij deze wetenschap vandaan ? Uit het al eerder hier getoonde grafiekje wat door de fabriek van Winston cellen is gepubliceerd kun je zien dat er tussen %10 en 90% SOC geen significante stijging van de spanning optreed. Die spanningsstijging is in de orde van 0,1 volt. Een spanningsval door verschil in temperatuur tussen de cellen onderling kan al veel meer zijn. Om al niet te spreken over overgangsweerstanden in de aansluitingen.




OK, nog een postje dan... de spanning stijgt in het middendeel inderdaad langzaam, maar ze stijgt. Aan het einde stijgt ze dan heel snel wanneer de cel volraakt. Daarna zal ze geen lading meer opnemen, overladen is dus geen risico. Eens? Daarna zullen de cellen met een fractie lagere spanning (en dus nog niet helemaal vol) de beschikbare lading opsouperen. Wanneer je goede kwaliteit cellen hebt dan zijn deze effecten echt heel heel klein. Maar stel nou dat het effect niet minimaal is vanwege een slechte verbinding oid... Die lifepo4 kun je met 4C laden geloof ik. Dat is dus safe tot 720 ampere. Niemand heeft toch zo'n grote dynamo? En laden met een normale dynamo die 40ampere levert is dus 40/180=0,22c. Dan zit je echt wel safe hoor. PS. wist je dat in vrijwel iedere e-bike parallel geschakelde li-ion celletjes zitten en dat de elektrische auto's uit de begin periode, nou ja, zeg 10 jaar terug, wel 100 cellen parallel hadden staan.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 21 feb 2017 18:54 #811378

  • hvdm
  • hvdm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 42
Ik ben de draad in de accudraadjes een beetje kwijt geraakt. :unsure:
Was er al consensus of/hoe je moet voorkomen dat je dynamo kapot gaat door de lage weerstand van de LiFPo's?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 22 feb 2017 06:58 #811469

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13448
captain koek schreef :
OK, nog een postje dan... de spanning stijgt in het middendeel inderdaad langzaam, maar ze stijgt. Aan het einde stijgt ze dan heel snel wanneer de cel volraakt. Daarna zal ze geen lading meer opnemen, overladen is dus geen risico. Eens? Daarna zullen de cellen met een fractie lagere spanning (en dus nog niet helemaal vol) de beschikbare lading opsouperen.

Nadat de eerste cel vol is zal de tweede van parallel geschakelde cellen een aanzienlijke tijd nog geladen worden. De eerste volle cel wordt dan al die tijd op eindspanning gehouden. Dit is het moment waar de levensduur van die volle cel verkort wordt.
Zoals de leverancier maar ook anderen aangeven.
We recommend avoiding continuous balancing of the cells for long time periods.
Om de maximale levensduur uit de accu te halen zou je zo snel mogelijk na het vol raken van een cel de spanning terug moeten brengen naar de relaxt spanning. Bij parallel geschakelde cellen gebeurd dit dus niet. Immers om de tweede cel vol te krijgen zul je beide cellen op U-max moeten houden. Er is ook geen enkele mogelijkheid om de cellen individueel te monitoren.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 22 feb 2017 07:03 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 22 feb 2017 20:12 #811660

Dear Bass,
i have checked with my shipping agent based on your requirement 20X 180AH, 16X800AH for both the special line by courrier and by sea shipping and information as below:

1. Shipping cost by both ways:
1) By courrier special line to your address, the total shipping cost would be 4808US$, you need to pay the tax or other local charge if available. which would take 10~12 days to reach your door.

2) By sea shipping to Rotterdam port, the shipping cost would be 1240US$, you can request Mr Johan to help to do the customs clearance while the parcels reach the port(we will also help to provide the customs declaration documents) and also, you need to pay the tax and other local charges if any. this way would take 27~37 days to reach Rotterdam port.

PS: the weight afer packing for all the cells would be around 600~630kgs.

2. battery Cost:
180AH 3.2V: 80US$*20=1600US$
800AH 3.2V: 400US$*16=6400US$



Shipping is dus ongever 15%. Rooiedik heeft afgehaakt.

Dus De som van FKZ is redelijk correct. Laat voor en kleiner volume de shipping iets hoger zijn dan zijn de kosten per cel 80*1,2*1,27 dollar. 122 dollar dus. €115,- per cel, €0,67 per Ah @ 3,2 V

Wie gaat er in Praag shoppen voor 20 cellen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 22 feb 2017 21:41 #811705

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
voor we in zee gaan heb jij of kan jou connectie onderstaande gegevens ophoesten:

even geknipt en geplakt vanuit de EV-power website:

Dimension (mm):
Weight (kg):
Height (mm)
Width (mm):
Depth (mm):
Nominal Voltage (V):
Capacity (Ah):
Max discharge current (A):x
Optimal discharge current (A):
Max charging current (A):
Optimal charging current (A):

Als je de cellen uit praag vergelijkt zit ook daar verschil in bovenstaande eigenschappen. Vooral Optimal charge/discharge en max discharge zit veel verschil tussen

mvg FKZ

ps zonder rooie dirk verdwijnt er veel gewicht 16x25 KG is 400 kg blijft er volgens mij 20*6 over is 120 kg

pps in praag op de website aan klikken levert 6000 euro op ex shipping
Laatst bewerkt: 22 feb 2017 21:42 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 23 feb 2017 02:41 #811733

  • Cox
  • Cox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 231
boarderbas schreef :
Dear Bass,
i have checked with my shipping agent based on your requirement 20X 180AH, 16X800AH for both the special line by courrier and by sea shipping and information as below:

1. Shipping cost by both ways:
1) By courrier special line to your address, the total shipping cost would be 4808US$, you need to pay the tax or other local charge if available. which would take 10~12 days to reach your door.

2) By sea shipping to Rotterdam port, the shipping cost would be 1240US$, you can request Mr Johan to help to do the customs clearance while the parcels reach the port(we will also help to provide the customs declaration documents) and also, you need to pay the tax and other local charges if any. this way would take 27~37 days to reach Rotterdam port.

PS: the weight afer packing for all the cells would be around 600~630kgs.

2. battery Cost:
180AH 3.2V: 80US$*20=1600US$
800AH 3.2V: 400US$*16=6400US$



Shipping is dus ongever 15%. Rooiedik heeft afgehaakt.

Dus De som van FKZ is redelijk correct. Laat voor en kleiner volume de shipping iets hoger zijn dan zijn de kosten per cel 80*1,2*1,27 dollar. 122 dollar dus. €115,- per cel, €0,67 per Ah @ 3,2 V

Wie gaat er in Praag shoppen voor 20 cellen?

@boarderbas en @FKZ: bedankt voor alle rekenhulp. Ik heb een sommetje gemaakt met alle dingen die komend seizoen nog moeten gebeuren en moet tot de conclusie komen dat ik helaas moet afhaken. Ik ga als alternatief een zonnepaneel extra monteren en hoop daarmee mijn structurele tekort aan vermogen voldoende te compenseren. Daar komt nog bij dat, hoewel enthousiast en geïnteresseerd, ik moeite heb de techniek van de balancers etc. te snappen. Omdat ik ook wil begrijpen wat ik aanschaf, denk ik dat ik al met al beter kan passen, hoe jammer dan ook. Nogmaals bedankt en succes.
Contest 27 "Emma"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 23 feb 2017 06:20 #811739

3Noreen schreef :
We recommend avoiding continuous balancing of the cells for long time periods.
Om de maximale levensduur uit de accu te halen zou je zo snel mogelijk na het vol raken van een cel de spanning terug moeten brengen naar de relaxt spanning. Bij parallel geschakelde cellen gebeurd dit dus niet. Immers om de tweede cel vol te krijgen zul je beide cellen op U-max moeten houden. Er is ook geen enkele mogelijkheid om de cellen individueel te monitoren.

Wat jij als schadelijk balanceren beschrijft is eigenlijk gewoon het onder iets hogere spanning zetten van de cellen, zodat ze dezelfde eindspanning aannemen. Dat onder hogere spanning zetten doet een goede lader niet bij hoge stroomsterktes en het nivelleren dat ik beschrijf vindt ook bij 3, 3,3 of 3,65 plaats. Zodra een cel binnen een parallelle groep een iets hogere eigen spanning krijgt, neemt hij minder stroom af/ lading op. Niets aan de hand dus. Echt niet slecht voor de cellen. Alleen als je een slechte lader hebt of er iets heel vreemds aan de hand is zal het door jou beschreven scenario zich voordoen, maar dan is er echt iets heel raars aan de hand en dat merk ja aan de lange laadtijd en lange balanceer fase. Dan wordt het tijd om je pack eens individueel te meten.

@Bas: geen 90Ah dus? :unsure:

@Cox, dit hoef je echt niet allemaal te weten hoor. Gewoon zorgen dat er nooit een cel onder de 2V komt en niet te vaak of te lang boven de 3,65.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 23 feb 2017 06:39 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 23 feb 2017 07:00 #811743

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13448
captain koek schreef :
dat ik beschrijf vindt ook bij 3, 3,3 of 3,65 plaats.

Uit gegevens die Winston verstrekt blijkt dat dit niet gebeurt.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

180AH LiFePo4 experiment. Doe je mee? 23 feb 2017 07:45 #811754

Hoe bedoel je? Als je de extreme stijging bedoelt, die zie je meestal bij 3,4V optreden. Verder werkt het fenomeen echt helemaal zoals ik beschrijf. Ook bij kleinere spanningsverschillen en lagere celspanning. Vaak genoeg in de praktijk nagemeten.

Excuus aan de mensen die gewoon een draadje willen lezen over de aanschaf van een LiFePo accu. De discussie gaat wel erg lang duren en is ook een beetje off-topic.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 23 feb 2017 08:02 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.368 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl