Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Chinese vingerklem als stopper

Chinese vingerklem als stopper 26 jan 2017 19:36 #803281

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Jedre schreef :
Precies zoals Firebolt zegt, je moet er even mee leren trimmen.
En waarom zou het op jouw boot niet werken en op de Imoca's en dergelijke wel? Hoe je het went of keert, zij kijken toch kritischer naar elk puntje van hun materiaal.
Joh, die gasten proberen elk klemcleatje vanuit het argument gewicht weg te bezuinigen.

Voor geïnteresseerden wil ik best wel even een proefopstelling meenemen naar de wintermeet hoor.

Omdat de IMOCA's met een val-lock werken?

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 26 jan 2017 21:24 #803318

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Gaan we regelen en die Ino blocks horen er dan natuurlijk bij.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 26 jan 2017 22:02 #803339

trotti schreef :
Omdat de IMOCA's met een val-lock werken?
Dat is slechts op de vallen. Nog even naar de piano van Alex kijken en je ziet dat er nog zo'n 50 trimlijnen zijn die ook vastgezet moeten worden. Sommigen daarvan hebben ook enorme spanningen te voortduren, andere bijna niets.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 26 jan 2017 22:03 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 01 feb 2017 21:00 #805182

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 01 feb 2017 21:32 #805204

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Dat is slechts op de vallen. Nog even naar de piano van Alex kijken en je ziet dat er nog zo'n 50 trimlijnen zijn die ook vastgezet moeten worden. Sommigen daarvan hebben ook enorme spanningen te voortduren, andere bijna niets.

Daar zat ik idd al naar te kijken...

wat is dat allemaal wel niet of is alles drievoudig uitgevoerd?
Bij een gemiddelde boot houd het bij een stuk of 12-16 klemmen wel op op het dak, voer je dat dubbel uit zit je aan 25=30 stuks....
Stel je voegt alle schoten er ook nog aan toe dan komen er nog een paar bij. Maar ik heb toch geen fantasie genoeg om ze alle 50 te vullen ;)
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 01 feb 2017 22:03 #805221

Deze boten hebben 3 voorzeilen op de roller. Dat zijn 3 vallen, 3x een set schoten, 3x leioog verstelling die voor beide kanten twee lijnen hebben, de roller bediening. Dat zijn alleen al 24 lijnen voor de 3 standaard voorzeilen.
Daar komen de genakers nog bij.
De steekzwaarden hebben ook elk twee lijnen, eentje om in te halen en eentje om uit te schuiven.
Het grootzeil heeft een val en een onderlijk strekker, daarnaast 4 smeerrepen voor de reven, en ook 4 lijnen om de halshoek van de reven naar beneden te trekken. Dan is er nog een voorlijk strekker (cunningham die op de halshoek zit zeg maar), een overloop verstelling en een grootschoot verstelling. Dat zijn er al 14 voor het grootzeil alleen.
Die 50 was zo even een wilde gok, ik heb ze niet geteld, maar het zouden er zomaar nog een paar meer kunnen zijn.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 01 feb 2017 22:05 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 01 feb 2017 22:13 #805223

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Sunday schreef :
Kent iemand deze?
rigging-shop.com/loop-lock-/

Zijn die niet van Antal? Principe is gelijk. Ik weet niet hoe zit met de treksterkte.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 01 feb 2017 22:31 #805230

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Hoe werkt dit principe dan?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 01 feb 2017 22:42 #805235

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Op site van Kohlhoff deze pdf gevonden:

loopblock.com/en/loop-download...-lock-specifications

Wel grappig, het ding gebruikt de sleeve van Cousin Trestec in een Kohlhoff huis. Ziet er véél beter uit dan het door Ronstan vermarkte ding met dezelfde C-T sleeve.
Overigens denk ik dat Kohlhoff inmiddels is gestaakt (moeten worden??) met hun eigen ding; op hun shop staan alleen de "Ronstans" nog maar.

Overigens: ik heb vandaag m'n eerste prototype sleeve gemaakt met alleen nog dyneema in de sleeve. Heeft al verrassende resultaten!
Het streven is nog steeds om hybride sleeve te maken met binnenkant Technora voor wrijving en buitenkant dyneema voor treksterkte.
Laatst bewerkt: 01 feb 2017 22:47 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 02 feb 2017 05:53 #805256

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Oja, het was Kohlhof!
Ik denk dat Kohlhof ivm commerciële belangen is gestaakt. Ze zijn immers partner van Ronstan.
Hij ziet er ook beter uit dan die van Ronstan, ik vind zelf die van Cousin mooier. Die is toch verfijnder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 02 feb 2017 05:54 #805257

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Waarom wil je eigenlijk een hybride lijn maken? Wat is het nut?
Laatst bewerkt: 02 feb 2017 05:54 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 03 feb 2017 10:56 #805595

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
De sleeve van Cousin:
Is van technora black, lijkt op kevlar. Is niet echt goed uv bestendig.
Is best wel dun, lichtgewicht: ik ken het gewicht niet en de breeksterkte ook niet.
Is geweven in een ongeveer 30gr hoek tov de lengterichting wat ik weinig vind.

Mijn sleeve wordt hoogstwaarschijnlijk van dyneema. Hoge treksterkte, uv bestendigheid en bestand tegen knikken en buigen. Ik ken daarvan het gewicht en de treksterkte . De weefhoek in het bereik van gebruik als sleeve is ongeveer 60gr; daardoor is de range van dikte van de te klemmen lijn groter zie ik bij mijn testen.
Dyneema is (erg) glad, maar bij een sleeve lengte van 40 tot 60 keer de diameter is bij splitsen (brummels, gemodificeerde brummels) aangetoond dat de klemkracht dyneema op dyneema al ruim voldoende is.
Indien nu blijkt dat de dyneema sleeve meer wrijving nodig heeft ga ik voor hybride: sleeve binnenkant wordt van technora -voor wrijving- en buitenkant sleeve wordt dyneema -voor klemkracht-. Samen zorgen ze voor de treksterkte van het geheel.

Foto van Cousin sleeve samen met mijn eerste dyneema sleeve proto:


Foto van mijn eerste prototype sleeve. Heeft een lengte van 40 diameters:


Over de SWL van de Chinese vingerklem lijnstopper als geheel onderscheid ik de volgende plaatsen die gezamenlijk de totale SWL bepalen:
1.bevestiging van het huis aan de boot. Bevestiging met RvS of titanium (omdat het kan :) ) bouten. Worden belast op "schuifsterkte" heet dat zo?
==> vraag aan jullie deskundigen: wat zou de schuifsterkte zijn 6mm RVS? Ik gebruik liever 5 of zelfs 4mm.
2. De sterkte van het huis. Maak ik van carbon. Wordt belast op? Druk, trek en schuif bij de bouten?? In principe massieve carbon buis. Zie mijn schets:

3. Bevestiging van de sleeve-met conus/buis aan het huis. Sleeve krijgt òf titanium binnen-conus òf, en daar neig ik momenteel naar, een carbon binnenbuisje met buitenbuisje. Wordt vervolgd..
4. Bevestiging (dyneema-) sleeve aan binnen-conus of carbon binnen/buiten-buis.
Hier ben ik wel uit: oorspronkelijke Cousin model loste dit op met knoopjes en lijm die in RVS binnen - en buiten conus wordt gelijmd. Ik doe ook zoiets: 12 strengs dyneema sleeve geeft 6 knoopjes. Vijf stuks knoopjes zijn herkenbaar bij Cousin proto:

5. Klemkracht van sleeve op de lijn, de val bijvoorbeeld.
6. De treksterkte van de sleeve zelf.
Laatst bewerkt: 03 feb 2017 19:53 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 03 feb 2017 12:06 #805610

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Ik snap jouw argumentatie. Beide zijn echter gecoat tbc uv bestendigheid. Sec dyneema houd ook niet van uv.
Technora heeft een hogere smelttemperatuur wat in deze toepassing best fijn kan zijn.
Vwb de houdkracht zou ik graag jouw testen en resultaten zien. Ik denk dat door de weving van technora in vergelijk met jouw dyneema dat verschil geneutraliseerd wordt. Maar goed, zien is geloven. Daar zijn testen voor.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 03 feb 2017 12:10 #805614

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 688
Zoals ik eerder hier postte heb ik nu 4 jaar zomer en winter doorgezeild met de Cousin, (de boot is alleen op de kant geweest voor knippen en scheren) maar ik zie nog geen problemen met de mantel. Hij ligt vol in de zon, dus niet onder een kap o.i.d. Hier in IJmuiden komt er veel zand in, ik schat dat hij tot nu toe daar meer van te lijden heeft gehad. Wat voor levensduur verwacht je van de Cousin? En van dyneema? Ik heb daar geen idee van. De Cousin heeft zich iig inmiddels al terugverdiend door minder slijtage van de val.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 03 feb 2017 12:14 #805615

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 688
nog even voor de zekerheid opgezocht, hij is in februari/ maart 2013 er op gegaan.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 03 feb 2017 12:53 #805629

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Kevlar en ook technora hebben van de synthetische vezels een bekend slechte uv bestendigheid.
Van alle synth vezels is dyneema (een van) de beste.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 03 feb 2017 17:49 #805709

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Ja, maar. Als gezegd hebben allebei een coating nodig. Dus hoeveel voordeel levert het op.
Hitrebestendigheid van dyneema is belangrijk slechter en dat is bij trimlijnen een ding.
Vervanging is voor een paar tientjes zo geregeld, de houdkracht is geniaal groot in vergelijk met bestaand aanbod, dus lijkt mij het verschil te verwaarlozen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 03 feb 2017 17:51 #805710

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Kom op Sunday, je kan beter argumenteren.:-)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 03 feb 2017 18:09 #805717

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Haha Jedre!
Ik hoef niet te argumenteren, ik rommel maar raak.. :laugh:
Hitte lijkt me nog geen probleem vooralsnog?
Mbt UV ik nodig je uit eens met links naar publicaties over uv bestendigheid van UHMWPE te komen die aantonen dat die niet goed is? Liefst in verhouding tot PA; PES; PP; Kevlar; Technora? Ik denk dat je niet met goede bronnen kunt komen, anders dan bijgeloof en meningen?
Laatst bewerkt: 03 feb 2017 18:10 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 03 feb 2017 18:23 #805726

Ik zou me er ook geen zorgen om maken. Dyneema is zo ongeveer de meest UV stabiele vezel ongeacht of dat door de coating komt of niet.

Het enige waar ik me zorgen om zou maken is het feit dat dyneema zo verrekte glad is. Je hebt er dus een veel langere kous voor nodig om dezelfde houdkracht te bereiken. De tussenmantel waar jij aan zit te denken zal dat euvel waarschijnlijk verhelpen.
Ik ben erg benieuwd.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 03 feb 2017 18:43 #805733

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Liros heeft slide-protect en grip-protect. Covers met verschillende eigenschappen
Dit winkeltje is er niet duur mee, ook het een en ander weggehaald. Via email bestellen dan.

www.fockschot-shop.de/de/an-de...ip-protect-xtr-04500
www.fockschot-shop.de/de/an-de...os-slide-protect-xtr
Laatst bewerkt: 03 feb 2017 18:44 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 03 feb 2017 18:50 #805734

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
De uv bestendigheid heb ik van de producent. Als ik dan lief, die ik dat in commissie Sunday.
Wel vraag ik me dan af waarom ze dyneema voorzien van uv coating.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 03 feb 2017 18:50 #805735

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Lief moet lieg zijn

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 03 feb 2017 18:59 #805739

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Lief liegen in commissie dus? B)
Ik ga vooralsnog de diverse bronnen die ik heb, in lijn wat ook Erik zegt, volgen: dyneema is een van de best uv resistente vezels.
We gaan het zien?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 03 feb 2017 19:15 #805745

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Het coaten van Dyneema is voornamelijk voor de grip.. (en het kleurtje)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.358 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl