Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Je grootste blunder?

Je grootste blunder? 28 apr 2017 15:38 #830407

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Alleen vrienden :D
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 28 apr 2017 18:30 #830447

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12504
Sloe Gin schreef :
Alleen vrienden :D
Wie zegt dat dit niet een uiting van vriendschap is? :whistle:
Laatst bewerkt: 28 apr 2017 18:49 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 28 apr 2017 19:19 #830457

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2581
Met 23 nieuwe posts dacht ik wel ff weer een paar fijne blunders te kunnen lezen. (in het kader van de grote herkenning) Niet dus... :( :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 28 apr 2017 21:50 #830496

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Albert 45 schreef :
Sloe Gin schreef :
Alleen vrienden :D
Wie zegt dat dit niet een uiting van vriendschap is? :whistle:

Heb ik dat ontkent dan? :silly:
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 29 apr 2017 21:30 #830660

  • Roan
  • Roan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 256
Het losse eind van de grootzeilval boven in de mast hijsen. Grrrrr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 30 apr 2017 07:31 #830688

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Das balen inderdaad !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 30 apr 2017 09:58 #830721

  • Capri Ahoy
  • Capri Ahoy's Profielfoto
Jaren terug......nieuw bootje; nieuwe spulletjes; nieuw anker met knap touwtje en stuk ketting overboord gekieperd. Nou eens kijken of ie 'houdt' (dacht ik nog)

Dat deed ie.......touwtje was best lang en het waaide flink....heel tevreden zag ik hoe mooi het touw zich afwikkelde zonder dat er knopen in kwamen....
knopen !?...KNOPEN,!??? en het uiteinde ging over de rand :S .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 30 apr 2017 18:41 #830855

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2109
Vandaag een poging gedaan om dit topic weer on-topic te brengen, blijkt dat niet meer nodig te zijn :pinch:
Wel, voor de draad ermee: Mijn boot heeft een wat ongebruikelijke buitenboordmotorsteun die bestaat uit een dubbele omgekeerde L-vormige rail waarin een wagentje loopt met daaraan de plank voor de buitenboordmotor. Het is nogal een contraptie, maar het voordeel is dat je de motor er helemaal mee op het achterdek kunt hijsen. Althans, dat was oorspronkelijk het idee. Misschien ligt het aan de bracket van de Yamaha, of aan wijzigingen door vorige eigenaren, maar dat wagentje met motor liep halverwege tegen de rail aan. Omdat het plankje er toch al niet meer zo best uit zag, heb ik een nieuwe gemaakt die de motorbracket ver genoeg buiten de hoek van de rail brengt om weer op de oude manier te kunnen functioneren. Werkte hartstikke goed!
Tot vandaag dus. Tegen een lekker zuidoosten windje in de haven van Hoorn uit, beetje gas bij om snel tussen de pieren weg te zijn, en krak! Plankje in tweeën en de motor bungelend aan zijn zelfzekering. Daar kon ik dus niet mee verder. Een jacht dat me voorbij voer aangeroepen of ze me een sleepje terug de haven in konden geven, ze maakten al aanstalten maar als geroepen kwam de KNRM-rib van Hoorn onverrichter zake terug uit Enkhuizen. Die hebben me meteen maar netjes in de box afgeleverd.
Nu nog even terug naar de tekentafel met dat plankje.
Bert
Spækhugger
Laatst bewerkt: 30 apr 2017 18:49 door Knoet. Reden: spelfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 30 apr 2017 19:55 #830884

Mooie boot zo'n Spaekhugger!

(nog overwogen om onder zeil de meldsteiger proberen te bereiken?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 30 apr 2017 20:11 #830892

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2109
Nachtvlinder schreef :
Mooie boot zo'n Spaekhugger!

(nog overwogen om onder zeil de meldsteiger proberen te bereiken?)

Dank. Als er niet zo snel hulp was gekomen was dat de volgende optie geweest, zeilen waren hijsklaar.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 17 mei 2017 06:13 #835830

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1703
Of het de grootste is weet ik niet wel een dure.

Afgelopen weekeind rondje Grevelingen. Op een ruim rak ten noorden van de Hompelvoet dacht ik we zetten de gennaker. Die zat echter nog in de zak met de roller en de pees apart, omdat ik hem van de winter had laten drogen.
Ik had goeie hoop hem te hijsen en een paar mijl te varen en dan netjes op te rollen zodat hij weer gereed was voor het seizoen. Het waaide 14 knopen en het was ook een mooie oefening. Het weerbericht ad wel gezegd dat de wind die middag nog wat zou oppikken... maar ja, dan rol je hem in en alles fijn.

Het hijsen kostte wat meer tijd. Met die pees van de rolinstallatie komt dat ding niet zo fijn uit de zak als dus ik had op het voordek veel meer tijd nodig en een aantal pogingen om het zeil te kunnen zetten, de schoten goed etc.
Mijn zoon die stuurde dekte netjes al die acties af met het grootzeil, door af te vallen, niks aan de hand.
Op een gegeven moment stond ie. Maar we moesten al wat oploeven, om in diep water te blijven en het bleek inmiddels een tikje overpowered (oftewel we liepen bijna uit het roer.) Nog wat geëxperimenteerd met de trim om hem onder controle te krijgen, alles relaxed, maar het wilde niet echt lukken. Oprollen dus.
Val maar af tot voor de wind (om het zeil af te dekken) f*$ck.. dat kan niet want we liggen al aan de lage kant van de geul, met slechts 20 cm onder de kiel. OK dacht ik, het flappert wel maar niks aan de hand. Alles onder controle.
Motor aan, let op dat de schoot niet in het water ligt en zachtjes richting dieper water motoren om dan alsnog af te vallen en het zeil op te rollen. Door op te loeven stond er ineens 20 Knopen over dek en de gen ging tekeer als een dolle.
Oprollen lukt dan niet dus nog even wachten tot we vrij water hebben. Nog steeds geen paniek, al moest je wat harder roepen om verstaanbaar te zijn.

Het duurde kennelijk te lang. Toen we durfde af te te vallen om het zeil op te rollen bleek dat geen zin meer te hebben. Er zat een vette scheur in en een grote reep hing om de zaling gerold heen.
Het strijken duurde vervolgens ook weer even, want de helft zat ast in die zaling met als resultaat dat de gennaker nu "beyond repair" is.

Inmiddels stond er 26 knopen wind over dek en bliezen we met 8 knoopjes op gereefd grootzeil terug naar Bru.

Mijn les, alle informatie was er, (krap vaarwater, diepte, windrichting, windverwachting etc.) en klopte toch heeft deze schipper daar onvoldoende waarde aan toegekend.
Met als resultaat dat hij nu moet schokken voor een nieuwe gennaker... of wordt het een Code 0?....

Blunder? ja Blunder!
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 17 mei 2017 07:33 #835850

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5009
Kan gebeuren, gennaker is meestal zo groot dat beetje meer wind in combi met hogere koers meteen te veel is door schijnbare wind die er ook bij komt. En zondagmiddag was het erg vlagerig.

Achteraf makkelijk gezegd maar ik kan de loefschoot/halshoek vieren uit de kuip dus kan zodoende ook strijken als een spi door die te vieren en de gennaker aan de leischoot onder de giek binnen te halen.
Laatst bewerkt: 17 mei 2017 07:34 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 17 mei 2017 07:49 #835855

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1703
Waterblok schreef :
Kan gebeuren, gennaker is meestal zo groot dat beetje meer wind in combi met hogere koers meteen te veel is door schijnbare wind die er ook bij komt. En zondagmiddag was het erg vlagerig.

Achteraf makkelijk gezegd maar ik kan de loefschoot/halshoek vieren uit de kuip dus kan zodoende ook strijken als een spi door die te vieren en de gennaker aan de leischoot onder de giek binnen te halen.

Tja, dat is zo, maar door die rol installatie ging dat feestje niet op. dan hat dat hele ding met lijn rollers etc. in het water. dus de het was val of schoot lossen en dan aan het zeil binnen halen..... te laat!
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 17 mei 2017 08:36 #835890

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5886
zo'n geintje had ik een paar weken geleden ook met mijn pluis
de spi stond erop, en ik dacht net boven een eiland langs te kunnen
draait de wind opeens en komt 30 graden krapper in
de spi klapt in, valt weer bol en ik trek t gangboord onder water
ik kon geen kant op, ging bijna om, eiland kwam wel erg dichtbij :pinch:
ik trok de spi val uit de klem en liet de val gaan
je moet wat tenslotte
op t zelfde moment draait de wind 40 graden terug
kon nog net de spi uit t water houden, weer hijsen en weer gaan!
achteraf had ik mss beter de loefschoot kunnen lossen, maar dat is de beruchte koe
aldoende leert men

mischief, bel je verzekering eens, eigen klunzigheid (excuus) zit soms in je polis
vertel me wat :blush:
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 17 mei 2017 08:54 #835898

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Een mooie, maar frisse, zaterdag in februari ....

Nadat de mist zo goed als opgeklaard is, maken we ontspannen tochtje op de Grevelingen.
Jammer genoeg te weinig wind om te zeilen dus we motoren op het gemak aan de Veermansplaat door de vlieger op zoek naar zeehondjes.
Halverwege zien we een aantal zeehonden opduiken dus ik neem gas terug, zet de stuurautomaat aan en we turen door de verrekijker naar deze leuke beestjes.
Er is verder niemand op het water dus ik gun mezelf een paar minuten om mee te kijken .....
Plots herinner ik me dat we nog aan het varen zijn, dus ik kijk voor ons en de komende drie seconden staan nog altijd op mijn netvlies gebrand.

Letterlijk vlak voor de boot, recht voor de boeg zie ik een boom ! Geen takje met met een vlag aan maar een boom met takken etc !
Mijn geest kan dit zo snel niet plaatsen, een boom op het water ? Dat klopt niet !
Ik slaak een luide kreet en er flitst een vreemde gedachte door mijn hoofd : heeft er iemand van de bemanning op het vorige eiland een grote tak mee aan boord gesleept om vanavond een kampvuur mee te maken ?
Dat kan natuurlijk niet en ondertussen knallen we tegen die boom, hij geeft wat mee en gaat langs de schuurlijst aan BB naast de boot.
Tevergeefs probeer ik aan het roer te draaien maar de stuur automaat houdt de boot op koers.
Snel zet ik de motor in neutraal, ontkoppel de stuur automaat en nog voor de boom aan de spiegel is, kan ik er vandaan sturen waardoor hij niet aan de reling of reddingsboei blijft hangen.

Buiten wat blaadjes en schors op het voordek en een enorm verschrikte persoon die binnen wat aan het dutten was en dacht dat we zouden zinken toen ik luidkeels riep, was er geen schade.

Mijn excuses aan de visser wiens fuik ongetwijfeld wat door mekaar geschud werd :blush:
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 17 mei 2017 09:05 #835904

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6044
dat was een beste prik, met takken en bladeren...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 17 mei 2017 15:15 #835998

  • hruiten
  • hruiten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 880
TonMitz schreef :
--knip--
achteraf had ik mss beter de loefschoot kunnen lossen--knip--

Dat had je alleen een voorstag en/of spiboom gekost.. ik neem aan dat je de lijschoot bedoeld.

3 jaar terug durfde ik bij iets meer wind niet met de spi te zeilen. totdat je ontdekt dat de lijschoot alle kracht uit het zeil haalt.

Dus NOOIT de loefschoot los, en een val los doe je alleen als je lijschoot ergens blijft haken o.i.d. ;)
Laatst bewerkt: 17 mei 2017 15:15 door hruiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 17 mei 2017 15:33 #836001

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5886
hruiten schreef :
TonMitz schreef :
--knip--
achteraf had ik mss beter de loefschoot kunnen lossen--knip--

Dat had je alleen een voorstag en/of spiboom gekost.. ik neem aan dat je de lijschoot bedoeld.

3 jaar terug durfde ik bij iets meer wind niet met de spi te zeilen. totdat je ontdekt dat de lijschoot alle kracht uit het zeil haalt.

Dus NOOIT de loefschoot los, en een val los doe je alleen als je lijschoot ergens blijft haken o.i.d. ;)


als je de lijschoot lost, hangt je spi voor je grootzeil zeil te flapperen, aan je loefschoot
als je de loefschoot lost hangt je spi achter je zeil te flapperen,
of zie ik dit verkeerd?

op het moment dat ik de val liet gaan, was de spi alweer ingeklapt en hing aan de loefschoot te flapperen, en trok het bootje knap scheef
daar wordt je ook niet vrolijk van
wat zeggen de experts hiervan?
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 17 mei 2017 15:42 #836004

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6044
ik laat ook altijd de LOEF schoot vieren of trip de spischoot bij de boom, die ook altijd aan loef zit.
dan gaat de spi achter het grootzeil in de luwte en kan je m aan de lijs hoot binnenhalen en daarna pas de val vieren...
zou geen andere methode weten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 17 mei 2017 15:44 #836006

  • hruiten
  • hruiten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 880
als je de loefschoot lost blijft het zeil heel lang nog wind vangen en moet je dus veel vieren EN je spinnaker komt achter je boot te vliegen als een vlag.
Probeer maar eens met de lijschoot, als je die een meter of 3 viert heb je een controleerbare vlag aan je voorstag die je ook weer gelijk aan kan trekken als je weer koers hebt.

zie bijlage: vergeef me mijn speedpaint kwaliteiten :P

ps. HPV die situatie is bij het laten zakken van de spi, dan laat je WEL de loef gaan. (zelf doen we dat door gewoon de shackle van de loef los te klikken zodat de spi gelijk om waait naar lij en je de spi aan lij de kuip in kan trekken).
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 17 mei 2017 15:48 door hruiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 17 mei 2017 16:06 #836011

"Loef los, val droppen en via de leischoot en onderlijk de spi binnenhalen" had het denk ik het beste kunnen zijn - de altijd werkende manier om zo'n voorzeil binnen te halen.

Heel vervelend van de schade! Kan me de hachelijke situatie levendig voorstellen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 17 mei 2017 16:10 #836012

  • hruiten
  • hruiten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 880
@nachtvlinder: het ging hier even over het oplossen van een broach, voor het binnenhalen van de spi is dit inderdaad de juiste manier ;)

"What often happens in a situation like this is there is a tendency to panic and let everything go, but the last thing you should ever do is to let go of the guy, and that is what seems to have happened here.""

stukje uit yachting world waarbij een broach fout gaat. Google maar eens op "never let go of the guy spinnaker broach" Dus NOOIT loef laten schieten!.
Laatst bewerkt: 17 mei 2017 16:15 door hruiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 17 mei 2017 16:22 #836015

  • hruiten
  • hruiten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 880
That being said:

Een blunder dan maar weer na het vervuilen van dit topic :silly:

bezig met het elektrisch aan boord, niets was goed genummerd of gelabeld dus soms is het even testen en gokken. Ik zag dus een kabeltje met het label "kajuitverlichting" dus die zou ik even aansluiten op de 12V stabilisator. dus + en - goed, knopje om en... PATS! weg 12v stabilisator. Dus een nieuwe gekocht omdat ik dacht dat het aan de stabilisator lag, sluit hem weer aan en hij doet niks! .. raar.. toen toch maar even wat bekleding los getrokken en de kabel gevolgd. Bleek dat de kabel alleen aan de + en - van het lichtknopje zat, dus steeds als ik de knop schakelde, maakte ik er een mooie kortsluiting van... :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 18 mei 2017 20:17 #836311

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
@Mischief: zeker weten dat hij beyond repair is? Er kan behoorlijk veel met spinnaker doek als je niet te veel hecht aan de schoonheid van de gennaker. Zie de blunder hieronder, ik heb in plaats van een nieuwe gennaker een nieuwe naaimachine gekocht en de gennaker gerepareerd.


Het verhaal van de halfwinder en de gele koffieboon

Nadat mijn eerste angst voor gennakeren verdwenen was ging het allemaal een stuk beter. Ik kwam er achter dat bij echt weinig wind de gennaker prima "dubbel open" te varen was, dus grootzeil aan de ene kant en gennaker aan de andere. Natuurlijk niet doen bij veel wind, en het vergt wat meer aandacht bij het sturen.

Op een fraaie dag zou ik gaan zeilen met een kennis die al wat op leeftijd is en niet meer zo heel mobiel. Er was weinig wind voorspeld, wel later een buienfront, dus we vertrokken vroeg. Koers naar Stavoren was bijna pal voor de wind, en de wind was inderdaad heel zwak. Kennis aan het roer - gennaker voorbereid en hijsen maar. Dubbel open ging het niet recht op Stavoren af, maar iets te veel naar de wal.

Op het moment dat ik besloot toch maar eens te gaan gijpen met het grootzeil, trok de wind razendsnel aan. De bui (die van achteren kwam) heb ik totaal niet gezien. De enigzins ongecontroleerde gijp die volgde ging nog wel, maar vervolgens maakte de boot met gennaker en grootzeil aan 1 kant een schitterende zwaai van c.a. 180 graden tot hij bijna in de wind lag.
Tijdens de draai maakte de boot zoveel helling dat mijn kennis onderin de kuip lag, en tegensturen kansloos was. Gelukkig niemand gewond.

Bij het rechtop komen van de boot bleek het kwaad al geschied - de gennaker schoot had zich losgeflapperd, en na strijken van het zeil hadden we nog twee kwartwinders over. Achterlijk volledig losgetrokken en een scheur dwars over van links naar rechts.

Zoals gezegd, met de nieuwe naaimachine de scheur gerepareerd en met veel geduld de losse lijken weer vastgenaaid. Alleen was aan het einde van de horizontale scheur een soort van dubbele winkelhaak ontstaan die niet op te lossen was zonder extra stof. Geen nood, vroeger vliegers gebouwd dus er lag nog wat spinnakerdoek op zolder. met als gevolg dat de gennaker in kwestie (rood) nog steeds rondzeilt met een gerepareerde scheur en een soort van felgele koffieboon in het zeil ;-)
Laatst bewerkt: 18 mei 2017 20:18 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 21 mei 2017 20:18 #836971

Vanmiddag mijn grootzeilval uit de mast getrokken met een tekort hulplijntje. Het hijsen ging zwaar en na alle opties te hebben geprobeerd, dacht ik dat de stugge val misschien een wasbeurtje nodig had. Dus met hulplijntje er aan trok ik de val naar beneden. Glijdt hij ineens heel soepel naar beneden en hulplijntje verdwijnt in de mast. Grrrrrrr wat vind ik mezelf stom!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.762 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl