Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: AIS hulp

AIS hulp 30 jan 2017 23:32 #804497

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3297
Ik sprong ook al een gat in de lucht voor 211€. :whistle:


Was snel terug op de grond :laugh:
"Life is too short to own an ugly boat"
Laatst bewerkt: 30 jan 2017 23:33 door DavidS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 31 jan 2017 08:58 #804549

Als ik dit zo lees!!
Is er toch erg veel belangstelling voor het onderwerp AIS? (ook van mijn zijde).

Ook zijn er mensen die niet naar de a.s. MW kunnen komen.
Waarom zullen we dan geen complete opstelling maken om alleen dit onderwerp helemaal uit te diepen.
Ik bedoel dus het gehele electronicapakket aan boord. Laptop, Mini PC, Open CPN, serieel NMEA naar Wifi, HLK RM04 enz, enz enz.
Ik heb de lokatie, de koffie enz. Deze is tegen een zeer kleine vergoeding te verkrijgen (omdat we die in eigen beheer kunnen verzorgen).

Ik moet dan wel mijn werkplaats helemaal ombouwe enz, maar dat wil ik wel doen.
We hebben het er wel over.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 31 jan 2017 10:46 #804584

Voor TS, ik lever een multiplexer met wifi. Daarmee kan je niet alleen de AIs data naar je laptop sturen , maar kan je ook bijvoorbeeld wind, diepte en dergelijke doorgeven naar je tablet. Tevens heb je dan nette optisch geisoleerde ingangen en usb.
dus AIs transponder aansluiten op multiplexer, met alle andere gevers. Dat wordt allemaal verzameld en doorgestuurd naar wifi.
Je kan dan ook vanuit wifi je stuurautomaat aansturen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 31 jan 2017 10:46 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 31 jan 2017 12:21 #804612

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12399
Tanja, iedereen roept meteen transponder kopen.

Dat is de beste keuze, maar het vereist wél dat je een marifonie papiertje en zendvergunning hebt, anders mag je geen zender aan boord bedienen.

Je hebt het er niet over , maar hebben jullie dat?

Verder altijd welkom om eens te kijken wat ik op mn kleine bootje heb en gebruik, maar weet niet wat jullie thuishaven/woonplaats is.
Babbels ligt in Andijk.

Een andere optie is om je op de zomermeeting Noord of Zuid te melden en daar eens bij iedereen aan boord te kijken.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 31 jan 2017 13:02 #804621

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Anjo schreef :
Tanja, iedereen roept meteen transponder kopen.

Dat is de beste keuze, maar het vereist wél dat je een marifonie papiertje en zendvergunning hebt, anders mag je geen zender aan boord bedienen.

Je hebt het er niet over , maar hebben jullie dat?

Goed punt. Gezien de vraag van TS ging ik ervan uit dat er op zee gezeild wordt en de papieren aanwezig zijn, maar dat is inderdaad niet duidelijk. Mochten de papieren er niet zijn en wordt er regelmatig op zee gezeild dan is het zeker de moeite om die cursussen te doen. Zo moeilijk is het niet.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 31 jan 2017 14:33 #804644

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
TS wil op zee lange reizen gaan maken. Dan is een marifooncertificaat sowieso wel nodig. Maar alleen een basiscertificaat zou al volstaan. Voor een AIS transponder is dan geen aanvullend certificaat nodig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 31 jan 2017 17:42 #804669

@ Sjaan,

Kom vooral naar de Wintermeeting. Daar komen méér dan 70 enthousiaste zeilers dus het moet wel gek gaan wil je daar niet de broodnodige informatie op één dag binnen kunnen halen.

Aart
Boot verkocht. Ben na 40 jaar zeilen overgestapt op een "boot op wielen" (caravan).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 31 jan 2017 17:53 #804673

  • Sjaan64
  • Sjaan64's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 61
Hans V schreef :
Anjo schreef :
Tanja, iedereen roept meteen transponder kopen.

Dat is de beste keuze, maar het vereist wél dat je een marifonie papiertje en zendvergunning hebt, anders mag je geen zender aan boord bedienen.

Je hebt het er niet over , maar hebben jullie dat?

Goed punt. Gezien de vraag van TS ging ik ervan uit dat er op zee gezeild wordt en de papieren aanwezig zijn, maar dat is inderdaad niet duidelijk. Mochten de papieren er niet zijn en wordt er regelmatig op zee gezeild dan is het zeker de moeite om die cursussen te doen. Zo moeilijk is het niet.
XanderB schreef :
TS wil op zee lange reizen gaan maken. Dan is een marifooncertificaat sowieso wel nodig. Maar alleen een basiscertificaat zou al volstaan. Voor een AIS transponder is dan geen aanvullend certificaat nodig

Klopt. We willen een langere reis maken met een oceaanoversteek. Sowieso een jaar en waarschijnlijk langer. In dat geval zijn we beter uit met marcomB denk ik? Omdat we dan ook een SSB mogen bedienen, mochten we deze kopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 31 jan 2017 17:56 #804674

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12399
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 31 jan 2017 18:41 #804690

  • Sjaan64
  • Sjaan64's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 61
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 31 jan 2017 20:13 #804733

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Ja, voor het legaal gebruiken van SSB heb je Marcom A nodig.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 31 jan 2017 22:31 #804793

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Wat een hoop AIS experts hier?...... ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 01 feb 2017 00:44 #804815

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
Op een stalen schip, werkt wifi dan wel (van binnen naar buiten bedoel ik)?
Oceaan oversteek lees ik. Daarbij denk ik dat dus 99% op de AP gevaren wordt. Dan doe je de navigatie dus binnen. Dan is een vaste plotter met daarop aangesloten radar en ais je werkpaard. Bijvoorbeeld Lowrance 4G met HDS7mTouch. AIS aansluiten via NMEA, dan heeft de plotter ook gps positie via de AIS. Als je wil kan je met een heading sensor zelfs course up en radaroverlay krijgen, maar dat vinden wij onnodig, zelfs onwenselijk.
Voor de aanloop van en in de haven is een tablet met eigen gps en een kaart voldoende voor bij de stuurstand. Bij ons is de stuurman/vrouw nooit verantwoordelijk voor de navigatie, ook niet als we met zijn tweeën zijn.
Het enige echte belangrijke op de stuurstand is diepte info. Immers tijdens de anker manoeuvre en in ondiepe havens of smalle doorvaarten is het de stuur die het gaspedaal bediend. En wij vinden dan een forward looking sensor beter dan een traditionele omlaag kijker.
Zorg voor de "silent" switch op de ais transponder, er zijn gebieden waar je ivm piraterij liever niet gezien wilt worden.
Waarom radar en waarom 4G: met radar zie je de buien aankomen, je ziet de niet ais schepen, je controleert met de radar je afstand tot de kust (wie zegt dat de kaart klopt) of andere ankeraars of visserijboeien met reflector. 4G omdat die excelleert op korte afstanden (wij meten er feilloos 50 meter mee).
Naast de radar is ais transponder een welkome aanvulling. Maar dan is ook een marifoon verplicht (formeel al dan niet moreel). Die marifoom koppel je dan via nmea zodat die ook je positie kent, alleen voor dsc trouwens.
Vergeet koppeling met AP. De AP is alleen voor het sturen van de huidige koers. Je kan niet zelf navigeren en vervolgens het schip aan de AP overlaten om zelf een koers te kiezen. Wij kleine schepen slingeren al genoeg, wat moet die vrachtvaarder wel niet denken als hij jouw ais driehoekje alle kanten op ziet dwarrelen omdat jouw AP de wind volgt?
Nu hebben wij nog los van de plotter/ais combi nog een aparte vaste gps. Als controle, als ankerwatch.
Een uitgebreider antwoord op de ais-vraag omdat deze niet los gezien kan worden van de overige instrumenten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 02 feb 2017 18:30 #805466

  • Sjaan64
  • Sjaan64's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 61
Ronaldl schreef :
Op een stalen schip, werkt wifi dan wel (van binnen naar buiten bedoel ik)?
Oceaan oversteek lees ik. Daarbij denk ik dat dus 99% op de AP gevaren wordt. Dan doe je de navigatie dus binnen. Dan is een vaste plotter met daarop aangesloten radar en ais je werkpaard. Bijvoorbeeld Lowrance 4G met HDS7mTouch. AIS aansluiten via NMEA, dan heeft de plotter ook gps positie via de AIS. Als je wil kan je met een heading sensor zelfs course up en radaroverlay krijgen, maar dat vinden wij onnodig, zelfs onwenselijk.
Voor de aanloop van en in de haven is een tablet met eigen gps en een kaart voldoende voor bij de stuurstand. Bij ons is de stuurman/vrouw nooit verantwoordelijk voor de navigatie, ook niet als we met zijn tweeën zijn.
Het enige echte belangrijke op de stuurstand is diepte info. Immers tijdens de anker manoeuvre en in ondiepe havens of smalle doorvaarten is het de stuur die het gaspedaal bediend. En wij vinden dan een forward looking sensor beter dan een traditionele omlaag kijker.
Zorg voor de "silent" switch op de ais transponder, er zijn gebieden waar je ivm piraterij liever niet gezien wilt worden.
Waarom radar en waarom 4G: met radar zie je de buien aankomen, je ziet de niet ais schepen, je controleert met de radar je afstand tot de kust (wie zegt dat de kaart klopt) of andere ankeraars of visserijboeien met reflector. 4G omdat die excelleert op korte afstanden (wij meten er feilloos 50 meter mee).
Naast de radar is ais transponder een welkome aanvulling. Maar dan is ook een marifoon verplicht (formeel al dan niet moreel). Die marifoom koppel je dan via nmea zodat die ook je positie kent, alleen voor dsc trouwens.
Vergeet koppeling met AP. De AP is alleen voor het sturen van de huidige koers. Je kan niet zelf navigeren en vervolgens het schip aan de AP overlaten om zelf een koers te kiezen. Wij kleine schepen slingeren al genoeg, wat moet die vrachtvaarder wel niet denken als hij jouw ais driehoekje alle kanten op ziet dwarrelen omdat jouw AP de wind volgt?
Nu hebben wij nog los van de plotter/ais combi nog een aparte vaste gps. Als controle, als ankerwatch.
Een uitgebreider antwoord op de ais-vraag omdat deze niet los gezien kan worden van de overige instrumenten.

Een heel uitgebreid antwoord inderdaad, maar wel één met nieuwe info voor ons. Super dat je de moeite hebt genomen. Bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 02 feb 2017 19:17 #805484

Als je constant met kaartplotter en radar aan vaart dan moet je rekening houden met serieus stroom-verbruik en bijbehorende accu's/generator\zonnepanelen. Tijdens onze oceaan-oversteken (zonder AIS) hebben we nooit radar gebruikt. Als je op tijd reeft kun je oo bij een bij (squall) op tijd bv je fok inrollen.
Inmiddels hebben we wel AIS (transponder). Op een Standard Horizon GX2000 marifoon krijg ik in ieder geval een alarm en kan ik de schepen zien, zowel onderdeks op de marifoon zelf als op de remote mic in de kuip kan ik zien welk schip er aan komt (werkt erg handig ondanks kleine schermen). Verder nog kaartplotter (staat vaak uit) en tegenwoordig ook GPS gegevens en AIS via Wifi voor de PC (opencpn) en de tablet.

Ik verwacht dat we gedurende oversteken zon beetje alle schermen uitdoen. Toen ik een jaar of twee geleden de transponder en de GX2000 bij Kniest kocht (tijdens de nieuwjaar kortingsactie) noemden zij dit de "vertrekkers-setup".

Als je dus tegen gering stroomverbruik AIS wilt kunnen gebruken is dat een prima optie. Vrienden van ons hebben een Vesper met ingebouwde WIFI, ook ERG goed spul

Als aanvulling: Marcom A heb je voor SSB nodig. Voor Marifoon/AIS heb je dat niet nodig
Contest 36s Camelot
Laatst bewerkt: 02 feb 2017 19:20 door Sailingcamelot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 03 feb 2017 00:03 #805542

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
radar 4G is 20W
plotter 7inch is 12W
gelijk maar specifiek zijn.
Energie opwekken moet iedereen voor zich uitwerken. Wij hebben 24VDC generator, die draait elke dag een a anderhalf uur, en laadt de accu's weer op van 60% naar 90%, is zo ongeveer 150 Ah @ 24V (dus 300 Ah bij 12V ofwel 3,6 kWh/dag)
Geen zonnepanelen of windgenerator.
Wel voor back-up een Watt en Sea hydrogenerator. Niet zozeer om die altijd bij te hebben staan, meer om op te vangen als de generator het begeeft. Overigens houdt de hydrogenerator het verbruik bij bij een snelheid groter dan 6 knoop. Met andere woorden, die 3,6 kW/dag wordt door de hydrogenerator geleverd als de snelheid door het water maar hoger is dan 6 knoop. Geen theorie, praktijk.
De radar en plotter, als die 24 uur aanstaan, vraagt 0,7 kWh/dag. Is dus nog lang niet de grootste energieslurper aan boord.
Als je op oceaanreis gaat, is het niet van belang wat voor energie-gebruikers er zijn. Bepalend is de opwekking ervan.Als je dat goed geregeld hebt, hoef je niet meer te besparen anders dan uit zuinigheid of milieubewustzijn.
Aangaande instrumenten aan/uit: het gaat ons inziens niet om hetgeen je wel ziet, maar om wat je niet ziet. Hoe meer instrumenten er aan staan, hoe groter de kans wordt dat je dat wat je anders niet zou zien toch ziet. Zonder ultieme garantie natuurlijk. Met radar, AIS, actieve radarreflector (is ook een radaralarm in de zin dat als het een andermans radarsignaal oppikt het een alarm geeft) en last but not least eigen ogen mis je maar weinig. Iedereen moet hier voor zich een keus in maken.
Laatste opmerking: hoe verder van NL hoe minder nuttig AIS: daar in verweggistan varen meer schepen zonder AIS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 03 feb 2017 11:18 #805600

Eens met het stroomverbruik. Dat is ook de reden dat wij de AIS alarmen via onze marifoon laten lopen. Deze staat altijd aan en levert tegen een (zeer) gering extra stroomverbruik ook AIS alarmen en scherm info. Als we meer inzicht willen hebben zetten we de plotter aan ofwel pakken de tablet erbij (AIS over wifi middels RPI/openplotter)
Op die manier komen we met minder stroom uit en maken we efficiënt gebruik van AIS.
Off-topic: op langere tochten staat bij ons ook geen koelkast aan, dus alles in de spaarstand.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 22 mrt 2017 10:19 #819556

(Haak graag even in op deze discussie, omdat we ons aan het oriënteren zijn op een AIS oplossing die geen duizenden euro's kost en makkelijk met laptop te verbinden)

De eerder geposte Em-Trak transponder ziet er interessant uit!

Als ik het goed begrijp is deze dan aangesloten aan een (bestaande) VHS antenne, en een meegeleverde GPS antenne, correct?
Welke overige elementen zijn er nodig? Voeding begrijp ik, maar vanwaar de NMEA2000, NMEA0183, Chartplotter (voor als je geen laptop gebruikt neem ik aan?) in het aansluitschema?



Bvd,


Hendrik
Laatst bewerkt: 22 mrt 2017 10:23 door Hendrik86.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 22 mrt 2017 10:53 #819575

Iedereen hier is nogal gefocussed op die EM-TRACK B100 maar realiseer je je wel dat die in een kastje zit dat grote overeenkomsten heeft met een zeef? De behuizing heeft slechts een IPx2 rating. Dat wil zeggen druipwaterdicht, mits in de juiste stand gemonteerd. Dat is misschien leuk voor in de badkamer maar beslist onvoldoende voor aan boord van een zeiljacht IMHO. IPx2 wil zeggen dat (zoute en) vochtige lucht er door heen kan waaien. Je moet de binnenkant, de electronica dus, maar eens bekijken na een seizoen op zoutwater! Goede kans dat die dan helemaal groen geoxideerd is of erger.

Voor slechts een of twee tientjes meer koop je al een AIS transponder die wel waterdicht is (IPx7) met exact dezelfde electronica (van SRT) en dus verder dezelfde eigenschappen heeft, althans voor zover ik dat kan beoordelen. Zet de Hollandse zuinigheid even aan de kant en koop een betrouwbaar apparaat, een apparaat dat ook werkt als alles weer eens zeiknat is, en dus ook veel langer mee zal gaan. Er is meestal een reden waarom een bepaald type de aller-aller-aller goedkoopste is.
Laatst bewerkt: 22 mrt 2017 11:30 door Joshua Slocum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 22 mrt 2017 17:45 #819687

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Inderdaad. De gele transponders zijn ip-x4 tot ip-x5. We plaatsen daar speciale pakkingen voor. Ze zijn dus ook voorzien van een goretex membraan.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 22 mrt 2017 19:44 #819724

  • EelkoL
  • EelkoL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 235
Joshua Slocum schreef :
Voor slechts een of twee tientjes meer koop je al een AIS transponder die wel waterdicht is (IPx7) met exact dezelfde electronica (van SRT)
Welke bedoel je hiermee? Ik ben op zoek...
Dufour 34 Performance
Laser Standaard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 22 mrt 2017 20:25 #819739

Ooh da's niet zo'n een leuk bericht.
Heb die n.l. net aangeschaft.
Maar deze komt bij mij wel onderdeks in een "afgesloten" ruimte waar alle elektra zit.

En daar komt GEEN water.

IPX2: Beschermd tegen druppelend water bij een schuine stand tot 15 graden.
Gert
Laatst bewerkt: 22 mrt 2017 22:13 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 22 mrt 2017 21:54 #819772

Een screenshot van de EM-TRACK B100 manual pagina 34



Ik waag me niet aan adviezen, andere posters hebben veel meer kennis van AIS zaken dan ik. Vraag het hen maar. Ik ben slechts een gewone gebruiker die dit jaar voor het eerst met een AIS tranceiver op pad gaat. (Voorheen alleen een ontvanger). Maar kijk eens rond op de web sites van de bekende watersporetwinkels. Meestal zijn de handleidingen daar wel te downloaden. Gewoonlijk staan de technische specificaties ergens achterin in een tabel.

Of je googeld meteen naar de "user manual" van het apparaat dat je onderzoekt. Of je bezoekt de web site van de fabrikant of importeur.
Laatst bewerkt: 22 mrt 2017 22:02 door Joshua Slocum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 22 mrt 2017 22:12 #819779

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Voor ons zeilers is natuurlijk het beste nog niet goed genoeg, maar zijn er hier nu mensen die werkelijk van mening zijn dat apparatuur die binnen wordt gemonteerd een ip67 classificatie moet hebben?

Dan kan ik mijn nasa navtex, simrad vhf, fanless sailpc, pc scherm, alle binnenverlichting, koelbox, roosmux, acculader, startmotor enz ook wel vervangen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS hulp 22 mrt 2017 22:14 #819782

Dat vind ik eigenlijk ook.
Maar d'r zitten hier een stelletje BW'ers.

Ik ga het gewoon monteren en dan zien we wel.
De proefopstelling gewoon in huis deed het in ieder geval goed........... :cheer:

Joshua Slocum
Wat bedoel je eigenlijk "als alles weer eens zeiknat is".
Wat voor schip vaar je dan??? Of waar zit het e.e.a. dan gemonteerd?
Gert
Laatst bewerkt: 22 mrt 2017 22:40 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.311 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl