Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: volvo penta md11c

volvo penta md11c 18 apr 2011 18:43 #189840

  • bonito
  • bonito's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
heren
na veel lezen op dit forum kom ik er achter dat er aardig wat leden zijn met een volvo penta md11c
is er iemand bij die weet hoeveel alu plaatje er tussen de inspuitpomp en het motorblok horen te zitten (buiten de pakking) bij mijn motor zijn ze waarschijnlijk door de vorige eigenaar verwijderd motor gooide veel onverbrande diesel op het water dit is nu minder (zo goed als weg) na de brandstofpomp wat hoger te plaatsen door middel van kartonnen plaatjes
ik weet dat dit niet de manier is dus vandaar min vraag
met vriendelijke groet
ed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta md11c 19 apr 2011 05:47 #189899

bonito schreef :
heren
na veel lezen op dit forum kom ik er achter dat er aardig wat leden zijn met een volvo penta md11c
is er iemand bij die weet hoeveel alu plaatje er tussen de inspuitpomp en het motorblok horen te zitten (buiten de pakking) bij mijn motor zijn ze waarschijnlijk door de vorige eigenaar verwijderd motor gooide veel onverbrande diesel op het water dit is nu minder (zo goed als weg) na de brandstofpomp wat hoger te plaatsen door middel van kartonnen plaatjes
ik weet dat dit niet de manier is dus vandaar min vraag
met vriendelijke groet
ed

De plaatjes onder de inspuitpomp bepalen het injectietijdstip en niet de hoeveelheid.
Die wordt bepaalt door instelling bij de regulateur (governor) en vaak ook met vulplaatjes in de verstuiver.
Voor al dit soort info met je de workshop manual eens doorlezen .Zie :
workshop manual MD11
Kijk voor de plaatjes onder de pomp op pag. 34 en voor inregelen van e hoeeelheid pag. 32.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta md11c 19 apr 2011 13:57 #190011

  • Hinde
  • Hinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Ik heb over het afstellen van het inspuittijdstip al eens iets op de Dehler site geschreven. Is betrekkelijk eenvoudig in eigen beheer uit te voeren maar dit is in de regel alleen nodig als de pomp gereviseerd is o.i.d.
Desgewenst wil ik de foto's nog wel even weer opzoeken voor je.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta md11c 19 apr 2011 14:05 #190013

  • bonito
  • bonito's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
het werk plaats handboek ga ik zeker door lezen maar mijn engels is niet zo best dus met hand boek en foto,s (hinde heel graag) ga ik het denk ik wel voor elkaar krijgen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta md11c 19 apr 2011 14:30 #190015

bonito schreef :
het werk plaats handboek ga ik zeker door lezen maar mijn engels is niet zo best dus met hand boek en foto,s (hinde heel graag) ga ik het denk ik wel voor elkaar krijgen

Op internet zijn diverse gratis vertaalsites te vinden waar je lastige stukken tekst in kunt vertalen.Gewoon copy/paste vanuit de PDF manual.Wel bewerkelijk want het gaat alleen met niet te lange zinnen maar de resultaten zijn vaak best aardig!
Ik doe dat wel eens met bijvoorbeeld Noorse of Zweedse teksten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta md11c 19 apr 2011 17:11 #190047

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Kan du gjøre noe bedre for en hyggelig rent utseende som norske vil oversette for deg.
Men mye mer behagelig enn kaldt google ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta md11c 19 apr 2011 18:58 #190125

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De hoeveelheid plaatjes of de dikte er van hangt af van wat nu het inspuitmoment is dit moet je meten om het echt goed te doen.

Maar ik weet dat bij de MD11 dit redelijk standaard is en er niet zo nou mee word omgesprongen., dus even bellen met Mulder motoren die kunnen je wel de juiste pakking en plaatjes geven

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta md11c 17 mei 2011 18:35 #195136

  • bonito
  • bonito's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Fer
Inmiddels mulder gebeld, er zit geen pakking tussen de brandstofpomp.
Er zitten aluminium plaatjes van 0,2 mm tussen, maar mulder kan niet achterhalen hoeveel er tussen moeten zitten
en om nu maar een paar te bestel en tussen te plaatsen is ook weer zoiets ze kosten 12 euro stuk dus wie o wie kan mij vertelen hoeveel er tussen zitten plus minus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta md11c 17 mei 2011 19:13 #195146

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Pakking is niet alleen van papier gemaakt, de aluminium opvul plaatsje zijn op de brandstofpomp op tijd te zetten en af te dichten.

Een kop pakking is ook niet van papier dit geld ook voor de voet pakking van een opvoeropomp deze is vaak van een staalsoort.

Maar ook ik weet niet precies hoe veel plaatjes je moet gebruiken, ik weet wel dat 0.2 mm dik zijn. Ik zal morgen even kijken of ik er achter kan komen.

Mat ik las dat je een kartonnen pakking heb gebruikt meet deze op en bestel nog een plaatje extra om te kijken of de motor nog beter gaat lopen.

Het is niet de mooiste manier, meten is beter,

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta md11c 17 mei 2011 19:18 #195150

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Karton of papier zakt in dus je moet wel aan de aluminium pakking hoe dan ook

12 euro perstuk val wel mee hoor, het is een maling en je gooit minder onverbrande diesel over boord dat uiteindelijk duurder.

Oja en wat dacht je van nieuwe of gereviseerd verstuiver omdat je motor niet goed loopt.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta md11c 18 mei 2011 13:46 #195311

  • bonito
  • bonito's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
verstuivers zijn al vervangen
het maakt mijn niet zoveel uit hoeveel ik er moet kopen maar het is wel handig al ik ongeveer het aantal

weet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta md11c 18 mei 2011 15:49 #195335

  • Hinde
  • Hinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Je kunt het beste eerst het inspuittijdstip eerst controleren voor je pakkingen/vulplaatjes gaat bestellen. Dan kunnen ze je waarschijnlijk wel vertellen hoeveel je nodig hebt. Ik vindt het trouwens een merkwaardig verhaal. Als de pomp te diep in het blok staat zal hij te vroeg inspuiten. Dan zal de motor rauw lopen en erg heet worden. Als de pomp te hoog staat spuit hij te laat in en zal hij voornamelijk erg slecht starten en overmatig gaan roken. Dat er dan onverbrande diesel uit de uitlaat komt lijkt mij niet zo logisch. Meestal zal door slijtage het inspuittijdstip iets later komen te staan. Bij mijn MD11 heb ik overmaatse rollen in de inspuitpomp moeten plaatsen om de pomp weer goed op tijd te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta md11c 18 mei 2011 18:41 #195399

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Hinde

Om het inspuitmoment te bepalen heb je een speciaal stuk gereedschap nodig die de meeste mensen niet in hun gereedschap kist hebben liggen. Als je de waarde meet en deze niet overeenkomt met wat de fabrikant aangeeft kan je inderdaad dit oplossen met plaatjes of ander rollen.

Bonito


Als je een schuifmaat het meet dan even de pakking die je nu onder de pomp heb op en ronde de maat naar boven af. Dus 0.35 word 0.4 en dus twee plaatjes

Ik heb namelijk uit jou verhaal begrepen dat de motor nu goed loopt en je afstelling blijkbaar nagenoeg goed is.

Wat ik met je verstuiver bedoelde is dat deze stuk kunnen gaan als het inspuitmoment niet goed is, en dat die duurder zijn dan een paar plaatjes kopen.


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta md11c 19 mei 2011 06:04 #195457

Fer schreef :
Hinde

Om het inspuitmoment te bepalen heb je een speciaal stuk gereedschap nodig die de meeste mensen niet in hun gereedschap kist hebben liggen. Als je de waarde meet en deze niet overeenkomt met wat de fabrikant aangeeft kan je inderdaad dit oplossen met plaatjes of ander rollen.

Bonito


Als je een schuifmaat het meet dan even de pakking die je nu onder de pomp heb op en ronde de maat naar boven af. Dus 0.35 word 0.4 en dus twee plaatjes

Ik heb namelijk uit jou verhaal begrepen dat de motor nu goed loopt en je afstelling blijkbaar nagenoeg goed is.

Wat ik met je verstuiver bedoelde is dat deze stuk kunnen gaan als het inspuitmoment niet goed is, en dat die duurder zijn dan een paar plaatjes kopen.


Mvg Fer

Zo'n ding kun je hier www.dieselkontor.de/product_in..._41&products_id=2950 kopen maar is wel veel geld voor die enkele keer!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta md11c 19 mei 2011 13:25 #195581

  • Hinde
  • Hinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Het inspuittijdstip is op vrij eenvoudige wijze en met simpele middelen te controleren. Laat bij een dieselservice even een stukje gebogen leiding met een wartel er aan maken. Deze wartel moet op de aansluiting van de pomp passen.
Verwijder de verstuivers en de inspuitleidingen (maar dit had je waarschijnlijk al gedaan).
Schroef de aansluiting van de 1e cilinder uit de pomp, verwijder het terugslagklepje en de veer.
Schroef de dop weer terug in de pomp en schroef het stukje leiding (ca 5cm) met de leiding op de aansluiting (van de 1e cilinder uiteraard). Het uiteinde van het stukje leiding moet ca 45 graden oplaag wijzen.
Vergeet niet de aansluiting van de retourleiding op de pomp af te doppen anders wordt het een natte boel.
Zet het vliegwiel op ca 45 graden voor het BPB van de 1e cilinder.
Als je nu het opvoerpompje bedient zal er dieselolie uit het pijpje druppelen. Het is raadzaam om er even een opengesneden fles o.i.d. onder te schuiven anders wordt het een stinkboel.
Als je nu het vliegwiel richting BDP draait zal het druppelen op een gegeven moment stoppen. Dit is het moment waarop de inspuiting begint.
E.e.a. is met enige handigheid wel alleen te doen, je moet wel blijven pompen op druk op de inspuitpomp te houden.
Het is raadzaam om eerst met een stift wat markeringen op het vliegwiel te zetten om het BDP te bepalen. Verwijder in geval van twijfel even de kleppendeksels en kijk waarneer de 2e cilinder gaat tuimelen.
Het lijkt allemaal ingewikkeld maar het valt best mee.
Werk BRANDschoon en zorg dat nergens troep in komt. Zorg dat je voldoende schone lappen bij de hand hebt.
Doe de meting een aantal malen om te controleren of deze reproduceerbaar is.

Ik heb trouwens zo'n elleboogje met wartel nog wel liggen dus als je in de buurt van Lemmer zit mag je 'em best even lenen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta md11c 19 mei 2011 18:49 #195632

  • bonito
  • bonito's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Fer
Motor loopt goed en start perfect ,alleen als ik nu gas geeft komt er een flinke grijze rook pluim uit de uitlaat dit was voor het verstellen van de pomp beduidend minder
Ik ben gaan klooien met de afstelling van de pomp om dat de motor veel onverbrande diesel op het water gooide.
Bij het verwijderen van de pomp zat er niet tussen de pomp en het motorblok en volgens het boekje dus wel
Ben toen begonnen om de pomp door middel van papier steeds iets hoger te plaatsen, tot dat de diesel op het water verdween
nu is het zo dat ik dus geen diesel meer op het water vind en de motor mooi rond loopt zonder harde diesel klop die er eerst wel was.
Ik denk zelf dat ik aardig in de buurt zit kwa afstelling maar weet het niet zeker
en weet ook niet of dit kwaad kan (schade motor )

hinde
het bewuste pijpje ga ik regelen en dan aan de slag. trouwens bedankt voor het aanbod voor het lenen en de uitleg maar ik zit in Rotterdam dus niet echt dicht bij lemmer
ik neem aan dat je met de eerste cilinder bedoeld de genen die het dichtst bij de brandstof pomp zit
Laatst bewerkt: 19 mei 2011 18:55 door bonito.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta md11c 19 mei 2011 19:23 #195636

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Lichtgrijze en stinkende rook is slechte verbranding door oa te late inspuiting

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta md11c 20 mei 2011 14:45 #195753

  • bonito
  • bonito's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
kijk fer
daar hebben we wat aan de pomp moet nu dus lager
volgende week maar pijpje regelen en afstellen die pomp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta md11c 20 mei 2011 15:58 #195762

  • Hinde
  • Hinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Ik had trouwens nog wat foto's in je privebox gegooid, ik weet niet of je ze gezien hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta md11c 22 mei 2011 04:34 #195924

  • bonito
  • bonito's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
ik had ze nog niet gezien maar het wordt inderdaad wel heel duidelijk zo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta md11c 25 mei 2011 10:20 #196819

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
YELLOW BOAT schreef :
Fer schreef :
Hinde

Om het inspuitmoment te bepalen heb je een speciaal stuk gereedschap nodig die de meeste mensen niet in hun gereedschap kist hebben liggen. Als je de waarde meet en deze niet overeenkomt met wat de fabrikant aangeeft kan je inderdaad dit oplossen met plaatjes of ander rollen.

Bonito


Als je een schuifmaat het meet dan even de pakking die je nu onder de pomp heb op en ronde de maat naar boven af. Dus 0.35 word 0.4 en dus twee plaatjes

Ik heb namelijk uit jou verhaal begrepen dat de motor nu goed loopt en je afstelling blijkbaar nagenoeg goed is.

Wat ik met je verstuiver bedoelde is dat deze stuk kunnen gaan als het inspuitmoment niet goed is, en dat die duurder zijn dan een paar plaatjes kopen.


Mvg Fer

Zo'n ding kun je hier www.dieselkontor.de/product_in..._41&products_id=2950 kopen maar is wel veel geld voor die enkele keer!
Ad

Ik bedoel met een speciaal apparaat een diepte schroefmaat zoal ik in me koffer heb (zie foto) hier mee meet je een warden en die moet overeenkomen met de vaste waarde die de brandstofpomp fabrikant heeft opgegeven.




Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta md11c 25 mei 2011 10:43 #196824

Fer schreef :
YELLOW BOAT schreef :
Fer schreef :
Hinde

Om het inspuitmoment te bepalen heb je een speciaal stuk gereedschap nodig die de meeste mensen niet in hun gereedschap kist hebben liggen. Als je de waarde meet en deze niet overeenkomt met wat de fabrikant aangeeft kan je inderdaad dit oplossen met plaatjes of ander rollen.

Bonito


Als je een schuifmaat het meet dan even de pakking die je nu onder de pomp heb op en ronde de maat naar boven af. Dus 0.35 word 0.4 en dus twee plaatjes

Ik heb namelijk uit jou verhaal begrepen dat de motor nu goed loopt en je afstelling blijkbaar nagenoeg goed is.

Wat ik met je verstuiver bedoelde is dat deze stuk kunnen gaan als het inspuitmoment niet goed is, en dat die duurder zijn dan een paar plaatjes kopen.


Mvg Fer

Zo'n ding kun je hier www.dieselkontor.de/product_in..._41&products_id=2950 kopen maar is wel veel geld voor die enkele keer!
Ad

Ik bedoel met een speciaal apparaat een diepte schroefmaat zoal ik in me koffer heb (zie foto) hier mee meet je een warden en die moet overeenkomen met de vaste waarde die de brandstofpomp fabrikant heeft opgegeven.




Mvg Fer

Mmmm , ook knap duur!
Ik neem voor zoiets wel mijn (elctronische) schuifmaat . Gaat ook tot 0,02mm en is heel wat goedkoper.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta md11c 25 mei 2011 10:57 #196827

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Het gat er om dat je het juiste type gereedschap aan geeft, van mijn part gebruik je een analoge schuifmaat. De tolerantie staat dit toe voor deze pomp.

Als je een gewone schuifmaat gebruikt moet je een stripje van bv 5 mm onder de schuifmaat leggen want ander kan je niet (nauwkeurig) meten

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: volvo penta md11c 21 mrt 2017 20:22 #819436

Heb je de pomp lager gezet...en scheelde dat??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

volvo penta md11c 22 mrt 2017 08:28 #819512

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Ter aanvulling: Begin inspuiting is 24 a 26 graden voor bovenste dode punt.
Beste manier afstellen m.b.v. capilair op persleiding aansluiting van pomp.
Pomp moet op maximum capaciteit staan.

Zie pagina 36 van engels handleiding(workshop manual) van vp md 11c. Uiteraard te vinden door te googelen
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 22 mrt 2017 08:36 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.273 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl