Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: GTL Diesel - ervaring en verkooppunten

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 09 mrt 2017 15:25 #816109

  • Ernest64
  • Ernest64's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 59
IPV schreef :
Wel wijst men er bij Volvo op dat sommige rubberafdichtingen slecht bestand zijn tegen GTL.
Dat is niet helemaal juist. De oude Diesel zou bij kapotte afdichtingen niet zo snel lekken omdat de oude diesel "dikker" is. De GTL is dunner en dan gaat de slechte afdichting lekken.
Veel goede info staat hier: www.compromisclub.nl/ctips/201...gtl_zin_en_onzin.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 09 mrt 2017 18:26 #816161

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17715
Baasklusje schreef :
@Il Cigno, kun je die brief ook naar de Volvo-Penta importeur sturen? Die heeft ook heel wat motortjes draaien in NL.....
Dat lijkt me nu juist niet nodig, althans niet dezelfde brief. Uit een eerdere post bleek dat Volvo-Penta de EN15940 norm, waar GTL aan voldoet, heeft erkend. Daaruit mag je afleiden dat GTL voor VP motoren geen probleem vormt, al doen ze wat vaag over 'het controleren van afdichtingen'. Welke en wat er mis zou kunnen gaan als je dat niet doet is onduidelijk.

Ik zal VP een mail sturen met de vraag om hun standpunt m.b.t. GTL eens wat expliciter te maken.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 09 mrt 2017 19:57 #816175

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Timo, hier zit een adder onder het gras. De ene GTL is de andere niet. Shell heeft zich erg ingespannen om hun GTL onder de nieuwe norm te laten vallen. Wat wij aan de waterkant tanken, is in de meeste gevallen geen Shell GTL. Die leverancier is Salland Olie. Ik heb hen in een eerder stadium al gevraagd naar de herkomst en het voldoen aan de nieuwe GTL norm, maar nog geen antwoord gekregen.
Laatst bewerkt: 09 mrt 2017 20:20 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 09 mrt 2017 20:37 #816188

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17715
Zoiets begreep ik ook al. Maar een antwoord van Yanmar als 'voor ons is GTL geen probleem mits het voldoet aan de EN15940 norm' is ook een antwoord toch?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 09 mrt 2017 21:26 #816203

@Il Cigno, prima actie, fijn als eea helder wordt, incluus de stellingname van fabrikant.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 09 mrt 2017 21:34 #816208

Nagenoeg alle GTL komt van Shell. Shell heeft een enorme GTL fabriek in qatar gebouwd. Google er maar is op.
Interessant is dat Shell zelf bijna geen GTL pompen heeft maar dit distribueert via Texaco, Sallend Olie en andere kleinere merken.
Alleen de premium Shell diesel heeft 15% GTL.
Laatst bewerkt: 09 mrt 2017 21:37 door johannesw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 10 mrt 2017 00:42 #816235

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17715
Ik heb de volgende mail aan Volvo-Penta Benelux gestuurd:
Geachte heer, mevrouw,

Recent zijn veel watersporters via een nieuwsbrief van Datacombinatie op de hoogte gesteld van het feit dat Yanmar het gebruik van GTL in scheepsmotoren (voor jachten) afraad. Onder andere op Zeilersforum.nl (met 17.000 leden) is hierover beroering ontstaan omdat GTL door veel zeilers en andere watersporters juist als milieu- en motorvriendelijk alternatief beschouwd wordt voor diesel, onder meer vanwege de goede verbrandingseigenschappen, lange houdbaarheid en herkomst van GTL. Zelf ben ik één van de moderatoren van dit forum en stel onderstaande vragen namens de leden van van dit forum. Uw antwoorden zal ik publiceren op ons forum om watersporters te informeren over de ontstane situatie.

Mijn vragen zijn:

1. Klopt het dat Volvo-Penta geen bezwaar heeft tegen het gebruik van GTL indien dit voldoet aan de EN15940 norm?

2. Klopt het dat sommige rubberafdichtingen van V-P motoren slecht bestand zijn tegen GTL? Zo ja, om welke afdichtingen gaat dit precies?

3. Zijn er bij Volvo-Penta concrete gevallen bekend met lekkende rubberafdichtingen die terug te voeren zijn op het gebruik van GTL en zo ja, welke?

4. Zoals bekend vormt reguliere diesel vanwege de bijgemengde biodiesel een steeds groter probleem voor scheepseigenaren, onder meer vanwege de grote kans op bacterievorming in het diesel circuit. Voor velen is dit een belangrijke reden om op GTL over te stappen. Welke van deze twee brandstoffen (diesel gemeng met biodiesel of GTL) acht u het minst schadelijk voor V-P motoren?

5. Welke specifieke maatregelen (indien mogelijk) raad u aan om bestaande of nieuwe V-P motoren geschikt te maken voor het gebruik van GTL?

6. Welke stappen onderneemt Volvo-Penta op dit moment om het gebruik van GTL in V-P motoren probleemloos mogelijk te maken?

7. Wie is de specialist / contactpersoon voor ons voor nader overleg over dit onderwerp?

Ik zie uw reactie graag tegemoet. Mocht u vragen hebben dan kunt u altijd met mij contact opnemen. Graag ontvang ik van u een ontvangstbevestiging.

Met vriendelijke groet,

Timo Giling
moderator zeilersforum.nl
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 10 mrt 2017 05:59 #816238

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Shell heeft sinds kerst 2016 grote technische problemen met z'n Pearl GTL productie plant in Qatar. Als ze dit niet snel kunnen oplossen, gaat dit zeker tot leveringsproblemen leiden. Het persbericht klinkt nogal alarmerend ;
www.hydrocarbonprocessing.com/...t-reduced-production
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 10 mrt 2017 06:13 #816239

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
johannesw schreef :
Interessant is dat Shell zelf bijna geen GTL pompen heeft maar dit distribueert via Texaco, Sallend Olie en andere kleinere merken

Is dit een privé aanname of heb je insider informatie ? Het blijkt n.l. verrassend moeilijk van deze distributeurs een bevestiging te krijgen van de oorsprong van hun producten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 10 mrt 2017 11:03 #816337

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Ontving zojuist onderstaande mail van Salland Olie, de belangrijkste leverancier van GTL aan de waterkant :


Goedemorgen heer Spaanderman,

Hartelijk dank voor uw onderstaande bericht en interesse in GTL.
De GTL die wij leveren, voldoet aan de EN15940 norm.

Met vriendelijke groet,

Debby Verschueren

Verkoop Binnendienst
Salland Olie Maatschappij B.V.
Genuakade 4
8263 CG Kampen
Laatst bewerkt: 10 mrt 2017 11:10 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 10 mrt 2017 14:09 #816388

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17715
Daarmee voldoet ook de GTL van Firezone aan deze norm. Firezone zijn onbemande tankstations van het Salland Olie concern, waarvan er tenminste een aantal ook GTL leveren. Onder andere bij Moerdijk, waar ik tank.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 10 mrt 2017 20:55 #816534

Insider informatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 13 mrt 2017 16:26 #817178

Wij, watersportcentrum Legerstee in Heusden verkopen aan het water Gtl diesel van Shell, geleverd door Shell. Voor zover ik ben geïnformeerd is alleen de GTL van Shell de echte en alle andere Gtl komt is uit steenkool of bio producten vervaardigd,wij hebben vorig jaar 35000 liter aan de watersport geleverd en hopen dit jaar de omzet te verdubbelen. Alle klanten zijn zeer te vrede met het resultaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 13 mrt 2017 18:36 #817219

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
interessante stelling, ik heb altijd begrepen dat er maar 1 leverancier is van GTL, en dat Salland olie het ook daarvan betrekt.
Zouden er meer producenten zijn en zouden er dan ook verschillen zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 13 mrt 2017 19:01 #817231

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6929
ries legerstee schreef :
Wij, watersportcentrum Legerstee in Heusden verkopen aan het water Gtl diesel van Shell, geleverd door Shell. Voor zover ik ben geïnformeerd is alleen de GTL van Shell de echte en alle andere Gtl komt is uit steenkool of bio producten vervaardigd,wij hebben vorig jaar 35000 liter aan de watersport geleverd en hopen dit jaar de omzet te verdubbelen. Alle klanten zijn zeer te vrede met het resultaat

bij mijn weten wordt GTL gemaakt van aardgas. deze duitse uitvinding is al bijna 100 jaar oud.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 13 mrt 2017 19:31 #817239

Gtl, gas to liquid, van steenkool of bio?

Keep on dreaming
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 14 mrt 2017 19:53 #817543

Salland Olie levert sinds januari 2013 deze milieu vriendelijke brandstof aan haar klanten, zowel thuis als onderweg. Er wordt dus niet alleen over duurzaamheid gepraat, maar we doen ook duurzaam!

GTL is de afkorting voor Gas To Liquid (van gas naar vloeibaar).
Het is de vloeibare dieselbrandstof die op synthetische wijze wordt verkregen uit aardgas. Aardgas is een fossiele brandstof die in ruime mate voorhanden is. Het produceren van GTL gaat volgens het zogenaamde Fischer-Tropsch-procedé. Een systeem uit de jaren twintig van de vorige eeuw dat van aardgas een zeer zuivere diesel maakt: een ultra schone brandstof.

Bron: GTL.nu
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 14 mrt 2017 19:56 #817545

Meest gestelde vragen over gtl (zie vooral punt 9 en 11)
1
Is het in de toekomst mogelijk om met een Euro 3 motor, die op GTL rijdt, in een milieuzone te rijden?
Vooralsnog is er vanuit de gemeentes/overheid geen akkoord gegeven op toegang tot milieuzones met een Euro 3 motor die op GTL rijdt.

2
Moet het gemeld worden bij de gemeente als een voertuig een milieuzone binnen gaat die op GTL rijdt?
Ja, omdat het product GTL nog niet officieel door gemeentes/overheid is erkend.

3
Vrachtwagens die rijden op LNG voldoen aan de PIEK-norm (72dBA) en mogen hiermee bijvoorbeeld buiten de gestelde venstertijden lossen in winkelcentra. In hoeverre vermindert GTL het motorgeluid?
De ervaringen zijn wel dat het motorgeluid afneemt er zijn echter nog geen testresultaten van bekend.

4
Is GTL ook te gebruiken in combinatie met Euro 6 motoren?
GTL is toepasbaar in elk voertuig dat op diesel rijdt dus ook in een voertuig dat een Euro 6 motor heeft.

5
GTL is extra schoon voor de motor (bijvoorbeeld voor de filters) en een vrachtwagen zou dus met minder onderhoud af kunnen. Is er concreet bekend hoeveel onderhoudsbeurten dit per kilometrage/ jaar/ levensduur scheelt?
Op dit moment hebben we nog geen concrete resultaten op het gebied van onderhoudsbeurten.

6
Kan het kwaad als er afwisselend GTL en normale diesel wordt getankt?
Dit kan geen kwaad maar het rendement van GTL zal dan wel verminderen.

7
Hoe zit het met de daling van de CO2 uitstoot?
Het verbruik van de auto zal uiteindelijk afnemen en daardoor zal de uitstoot van CO2 uiteindelijk ook minder worden. Op dit moment is dit niet met cijfers te onderbouwen en bovendien wordt het brandstofverbruik sterk beïnvloed door het rijgedrag.

8
Er wordt ook gesproken over synthetische biodiesel (BTL). Wat is precies het verschil met biodiesel?
BTL is nog in de opstartfase en op dit moment niet in grote hoeveelheden verkrijgbaar. Bovendien is BTL door de specifieke grondstof en het specifieke productieproces bijzonder kostbaar.

9
Is GTL gevoelig voor bacterievorming?
GTL is een ultra schone brandstof en daardoor niet gevoelig voor bacterievorming. Dit maakt GTL ook zeer geschikt voor de watersport.

10
Is GTL biologisch afbreekbaar?
GTL voldoet niet aan de minimale eis van 60% biologische afbreekbaarheid van de OECD 301B norm en mag daarom niet biologisch afbreekbaar worden genoemd.

11
Kan GTL probleemloos in ieder voertuig worden getankt?
Ja, GTL kan probleemloos in ieder voertuig met een dieselmotor worden gebruikt. Echter zoals bij elke overstap naar een andere brandstof dan conventionele diesel, dient men bij oudere voertuigen te letten op mogelijke brandstoflekkage door het krimpen van pakkingen. GTL bevat immers geen aromaten die zorgen voor de zogeheten “sealswell” zoals bij gebruik van conventionele diesel. Wanneer er vervolgens weer een ander product wordt gebruikt (met aromaten) zullen de pakkingen weer zwellen en geen lekkage meer optreden.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 14 mrt 2017 19:57 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 14 mrt 2017 20:23 #817561

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
met uitzondering van stelling 9 een bekend verhaal. Dat is een incorrecte voorstelling van zaken.
zo gauw er water bij de brandstof kan komen loop je kans op bacterievorming.
Wellicht is dat anders als een installatie altijd op 100% GTL heeft gewerkt, en er geen sporen van bacterien in hebben gezeten...

Maar nog steeds onduidelijk of er meer producenten zijn van GTL
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 17 mrt 2017 12:19 #818225

Voor zover mijn informatie klopt zijn er meer producenten van gtl, er is een fabriek in zuid Africa waar Texaco zijn product betrekt en er is een biogas fabriek waar ook gtl wordt geproduceerd.
dit product wordt in Gorinchem opgeslagen, hier heeft vorig jaar een artikel over in krant gestaan.
Wij betrekken ons product van shell en vidol zorgt voor de distributie op het water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 17 mrt 2017 15:06 #818253

Conventional GTL technology utilized by Shell and Sasol is only economic for plants producing 30,000 barrels per day or more. There are only five of these plants in the world, three operated by Shell and two by Sasol and only about 6% of the world’s known gas fields are large enough to sustain GTL plants of that size. In contrast, smaller scale GTL plants are designed to be economic at 1,500 b/d to 15,000 b/d, requiring only 15,000-150,000 million BTUs of gas per day as feedstock. Distributed GTL could unlock up to 50% of the remaining fields that conventional GTL cannot economically exploit.

bron: breakingenergy.com/2014/11/03/...-the-next-big-thing/
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 17 mrt 2017 15:56 #818276

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Lekker milieu vrienelijk voor motoren kan zeer slecht uitpakken voor de regio waar het gas gewonnen wordt. Groningen als voorbeeld is imho duidelijk. Dan maar wat minder milieuvriendelijk.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 18 mrt 2017 07:00 #818407

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
geen enkele fossiele brandstof is wat dat betreft goed voor het milieu
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 mrt 2017 19:07 #819710

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17715
Op 10 maart jl. had ik een mail aan Volvo-Penta gestuurd met vragen over GTL. Vandaag kreeg ik het antwoord, onderstaand de volledige weergave.
Beste heer Giling,

Bedankt voor uw interesse in Volvo Penta.

Ook wij hebben naar aanleiding van deze nieuwsbrief gemerkt dat er veel vragen zijn van eindgebruikers over het al dan niet mogen gebruiken van GTL. We zullen proberen uw vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

1. Klopt het dat Volvo-Penta geen bezwaar heeft tegen het gebruik van GTL indien dit voldoet aan de EN15940 norm?

Dat is correct Volvo Penta geeft goedkeuring voor het gebruik van pure GTL zolang deze voldoet aan de EN 15940 norm. HVO die voldoet aan de EN 15940 norm mag ook worden toegepast. Ook eventuele blends van normale diesel en HVO en GTL is mogelijk. Hierbij is het natuurlijk van belang dat bij de brandstoffen voldoen aan de daarvoor geldende regels, dus voor diesel is dat in Europa de EN590 norm.

2. Klopt het dat sommige rubberafdichtingen van V-P motoren slecht bestand zijn tegen GTL? Zo ja, om welke afdichtingen gaat dit precies?

Het is niet zozeer dat de oorzaak de GTL is maar juist de normale diesel houdt het rubber soepel doordat er weekmakers in zitten. De synthetische brandstof GTL heeft dat niet, dus kunnen de rubbers gaan verharden/uitdrogen (wat trouwens een natuurlijk proces is). Verder heeft GTL een lagere dichtheid dus slangen of andere afdichtingen die eigenlijk al slecht zijn kunnen dus juist gaan lekken bij overschakeling naar GTL. In het hoge druk gedeelte van de meeste motoren wordt geen rubber toegepast, maar wel in het lage druk gedeelte zoals brandstofslangen. Het is onmogelijk aan te geven voor elk motor type welke afdichtingen / slangen van rubber zijn, daarbij is er ook altijd een gedeelte wat niet door ons is geleverd, maar door de werf ingekocht en gemonteerd. Een algehele inspectie van het brandstofsysteem zowel het gedeelte op de motor als in de rest van het schip is wel aan te raden. Dus niet alleen het gedeelte van de motor maar ook aansluitingen naar de tank.

Het is dus niet zo dat wij stellen dat afdichtingen slecht bestand zijn tegen synthetische brandstoffen maar juist de omschakeling gevolgen kan hebben. Het is natuurlijk goed mogelijk dat er geen lekkages optreden, maar juist een brandstoflekkage is iets wat je niet wil en daarom wijzen wij daar op.

3. Zijn er bij Volvo-Penta concrete gevallen bekend met lekkende rubberafdichtingen die terug te voeren zijn op het gebruik van GTL en zo ja, welke?

Er zijn geen gevallen bekend van lekkages ten gevolge van GTL. Dit wil niet zeggen dat er geen gevallen zijn geweest, maar deze zijn in ieder geval niet als zodanig gemeld bij ons.

4. Zoals bekend vormt reguliere diesel vanwege de bijgemengde biodiesel een steeds groter probleem voor scheepseigenaren, onder meer vanwege de grote kans op bacterievorming in het diesel circuit. Voor velen is dit een belangrijke reden om op GTL over te stappen. Welke van deze twee brandstoffen (diesel gemengd met biodiesel of GTL) acht u het minst schadelijk voor V-P motoren?

Het is lastig aan te geven welke het van de 2 brandstoffen het minst schadelijk is voor de motor. Beide brandstoffen hebben nadelen. De bio toevoegingen in de huidige normale diesel hebben inderdaad nadelen. GTL heeft dan weer als nadeel dat deze een lagere dichtheid heeft wat invloed heeft op het motorvermogen en op het verbruik.

5. Welke specifieke maatregelen (indien mogelijk) raad u aan om bestaande of nieuwe V-P motoren geschikt te maken voor het gebruik van GTL?

Omdat zowel pure GTL als bijmenging met normale diesel mogelijk is, zijn er eigenlijk geen maatregelen nodig. Het systeem hoeft bijvoorbeeld niet gereinigd te worden (dit kan wel een optie zijn om de eventuele aanwezige vervuiling/bacteriegroei te verwijderen indien aanwezig).
Enkel zoals eerder aangegeven het brandstofsysteem te controleren op lekkages. Eventueel vooraf al verouderde brandstofslangen vervangen. Het is dus voornamelijk afhankelijk van de staat van de gehele motor en scheepsinstallatie welke acties gedaan moeten worden.

6. Welke stappen onderneemt Volvo-Penta op dit moment om het gebruik van GTL in V-P motoren probleemloos mogelijk te maken?

Er is door het hoofdkantoor onderzoek gedaan naar de toepassing van GTL, dit heeft geresulteerd in het kunnen goedkeuren van GTL als brandstof voor onze dieselmotoren.

7. Wie is de specialist / contactpersoon voor ons voor nader overleg over dit onderwerp?

Wij zijn geenszins experts op het gebied van brandstof en volgen de informatie die wordt uitgeschreven vanuit het hoofdkantoor. We hopen dat onze antwoorden op uw vragen de zorgen wegnemen voor diegenen die van plan zijn over te stappen naar GTL. Wij zijn altijd bereid additionele vragen zo goed mogelijk te beantwoorden, u kunt dit gerust naar ons algemene e-mailadres sturen. Mochten er veel vragen zijn op uw forum is het misschien verstandiger dit te verzamelen zodat wij ook een eenduidig antwoord kunnen geven.

Als afsluiter toch nog even iets anders, de grootste factor in het geheel is eigenlijk de kwaliteit van de brandstof. Door te tanken bij de vele bunkerstations is het lastig voor u als gebruiker te achterhalen of wat u tankt ook van goede kwaliteit is. Dit geldt voor zowel normale diesel als GTL.

Hopend u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, verblijven wij,
Met vriendelijke groeten
______________________________________________________________________
Volvo Penta Europe, office Benelux
P.O. Box 48,
4153 ZG Beesd
The Netherlands
www.volvopenta.nl
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL Diesel - ervaring en verkooppunten 22 mrt 2017 19:43 #819723

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Keurig antwoord van VP. Dus geen zorgen over het toepassen van GTL, mits deze voldoet aan de EN15940 norm.

Interessant is de uitsmijter in het VP antwoord :
Als afsluiter toch nog even iets anders, de grootste factor in het geheel is eigenlijk de kwaliteit van de brandstof. Door te tanken bij de vele bunkerstations is het lastig voor u als gebruiker te achterhalen of wat u tankt ook van goede kwaliteit is. Dit geldt voor zowel normale diesel als GTL.

Dat is inderdaad een aandachtspunt, dat al vaker aan de orde is gesteld : de meeste GTL aan de waterkant wordt verkocht uit rechthoekige stalen tanks die naast de bestaande dieselpompen in weer en wind staan, en aan direkte zoninstraling worden blootgesteld. Geen goede omstandigheden voor het in juiste conditie houden van de inhoud. Haal dus liever de GTL bij wegstations in jerrycans.

Voorzover ik heb kunnen achterhalen, zijn er momenteel twee grote leveranciers van GTL : Shell en Sasol, beide met de grootste productieplants in Qatar. De productieprocessen, hoewel beide gebaseerd op Fischer-Tropsch, verschillen nogal, vooral in energierendement. Zie bijgaande beschrijving :

Commercialization of GTL is prominently evidenced in Qatar’s giant Pearl GTL plant, which has produced 5.7 million tonnes of GTL products and natural gas liquids (NGL) through the third quarter of 2012. Qatar embraced GTL as a way to diversify its gas export products from LNG. Given that natural gas used by Pearl was basically provided for free by Qatar and Brent crude sold for more than $110, economics of building Pearl was in Shell’s favor.

However, cost escalation of Pearl GTL, with a capacity of 140,000 barrels per day (bpd) of GTL, made it one of the most expensive GTL projects to date and the plant remains emission-intensive. Shell’s initial cost estimates for Pearl was $5 billion, which increased to $19 billion towards the completion of the plant and it has not operated at full capacity due to unexpected maintenance problems.

Construction of the cheapest GTL plant in Qatar, Oryx,(Sasol based technology) with production capacity of 34,000 bpd, cost $1 billion. It is estimated that about 40 percent of the energy of natural gas is lost in the GTL process with a massive associated production of carbon dioxide. According to a 2008 study by Carnegie Mellon, Qatar’s GTL production “generated 20 to 25 percent more carbon emissions than conventional petroleum-based liquid fuels because the production process consumed so much energy.”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.706 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl