helmsman 38 schreef :
7 mijl bij 3200 toeren, in plaats van nu bij 2500 toeren.
schroef 13x10 werd ook nog genoemd.
Ik heb voor de aardigheid
het werkpunt van de 15 * 12 schroef, 2500 rpm en 7 knoop nog eens nagerekend en vandaar uit het werkpunt bij 7 knoop van de 13 * 10 schroef bepaald. Ik neem aan dat er geen wind staat en er geen golven zijn.
Met de 13 * 10 schroef kan de 7 knoop worden gehaald, maar het toerental ligt dan bij ca. 3450 rpm.
Met een 14 * 10 schroef wordt de 7 knoop gehaald bij 3200 rpm. De geleverde stuwkracht bij 7 knoop is wat hoger, maar zal weinig bijdragen in de snelheid. Een 15 * 9 schroef levert nog iets meer stuwkracht bij 7 knoop en draait dan ook 3200 rpm.
Er is dus keus.
Jan
Om 7 knopen te halen is de stuwkracht van de schroef toch steeds hetzelfde ongeacht toerental of schroefmaat. Stuwkracht is n.l. gelijk aan de weerstand die de boot ondervind bij die 7 knopen. Zou de stuwkracht groter zijn dan zal de boot snelheid toenemen totdat er weer een evenwicht toestand is tussen stuwkracht en weerstand.