Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Flexofold 15x12

Flexofold 15x12 27 nov 2016 15:18 #787848

dank je, deze week eens horen wat Exalto bedacht heeft.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexofold 15x12 27 nov 2016 17:48 #787893

........mooi wel die berekeningen , ligt ook aan het doel/gebruik van het schip, franse solozeilers laten schroef weer berekenen op maximale actieradius ivm dieselvoorraad en rekening houdende met motorzeilen bv een tij al motorzeilend te halen. Vaak varen die weer een maatje grotere schroef .......er is idd dus ruime keuze afhankelijk van wensen en prioriteiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexofold 15x12 27 nov 2016 22:15 #787969

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Go west schreef :
helmsman 38 schreef :
7 mijl bij 3200 toeren, in plaats van nu bij 2500 toeren.
schroef 13x10 werd ook nog genoemd.

Ik heb voor de aardigheid ;) het werkpunt van de 15 * 12 schroef, 2500 rpm en 7 knoop nog eens nagerekend en vandaar uit het werkpunt bij 7 knoop van de 13 * 10 schroef bepaald. Ik neem aan dat er geen wind staat en er geen golven zijn.
Met de 13 * 10 schroef kan de 7 knoop worden gehaald, maar het toerental ligt dan bij ca. 3450 rpm.
Met een 14 * 10 schroef wordt de 7 knoop gehaald bij 3200 rpm. De geleverde stuwkracht bij 7 knoop is wat hoger, maar zal weinig bijdragen in de snelheid. Een 15 * 9 schroef levert nog iets meer stuwkracht bij 7 knoop en draait dan ook 3200 rpm.
Er is dus keus.

Jan
Om 7 knopen te halen is de stuwkracht van de schroef toch steeds hetzelfde ongeacht toerental of schroefmaat. Stuwkracht is n.l. gelijk aan de weerstand die de boot ondervind bij die 7 knopen. Zou de stuwkracht groter zijn dan zal de boot snelheid toenemen totdat er weer een evenwicht toestand is tussen stuwkracht en weerstand.
Stuwkracht = Weerstand
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 27 nov 2016 22:23 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexofold 15x12 28 nov 2016 08:16 #787998

Ik heb ff aan de grond gezeten, dan houd het met 2000 toeren wel op .
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexofold 15x12 28 nov 2016 10:42 #788017

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
helmsman 38 schreef :
Ik heb ff aan de grond gezeten, dan houd het met 2000 toeren wel op .

Op basis van de schroefdiagrammen en de motorkarakteristiek kom ik voor een stilliggend schip, volgas , op 2023 rpm. Klopt aardig dus. :)

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexofold 15x12 28 nov 2016 10:58 #788022

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
douwe schreef :
Go west schreef :
helmsman 38 schreef :
7 mijl bij 3200 toeren, in plaats van nu bij 2500 toeren.
schroef 13x10 werd ook nog genoemd.

Ik heb voor de aardigheid ;) het werkpunt van de 15 * 12 schroef, 2500 rpm en 7 knoop nog eens nagerekend en vandaar uit het werkpunt bij 7 knoop van de 13 * 10 schroef bepaald. Ik neem aan dat er geen wind staat en er geen golven zijn.
Met de 13 * 10 schroef kan de 7 knoop worden gehaald, maar het toerental ligt dan bij ca. 3450 rpm.
Met een 14 * 10 schroef wordt de 7 knoop gehaald bij 3200 rpm. De geleverde stuwkracht bij 7 knoop is wat hoger, maar zal weinig bijdragen in de snelheid. Een 15 * 9 schroef levert nog iets meer stuwkracht bij 7 knoop en draait dan ook 3200 rpm.
Er is dus keus.

Jan
Om 7 knopen te halen is de stuwkracht van de schroef toch steeds hetzelfde ongeacht toerental of schroefmaat. Stuwkracht is n.l. gelijk aan de weerstand die de boot ondervind bij die 7 knopen. Zou de stuwkracht groter zijn dan zal de boot snelheid toenemen totdat er weer een evenwicht toestand is tussen stuwkracht en weerstand.
Stuwkracht = Weerstand

Bij mijn berekeningen heb ik alleen naar de stuwkracht gekeken en diverse schroeven doorgerekend, die dezelfde stuwkracht leverden, en daarbij rekening houdend met het beschikbare koppel op de schroefas. Ik reken ook vaak met stuwkracht = weerstand, maar in werkelijkheid is er een klein verschil.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexofold 15x12 28 nov 2016 14:39 #788082

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Go west schreef :
douwe schreef :
Go west schreef :
helmsman 38 schreef :
7 mijl bij 3200 toeren, in plaats van nu bij 2500 toeren.
schroef 13x10 werd ook nog genoemd.

Ik heb voor de aardigheid ;) het werkpunt van de 15 * 12 schroef, 2500 rpm en 7 knoop nog eens nagerekend en vandaar uit het werkpunt bij 7 knoop van de 13 * 10 schroef bepaald. Ik neem aan dat er geen wind staat en er geen golven zijn.
Met de 13 * 10 schroef kan de 7 knoop worden gehaald, maar het toerental ligt dan bij ca. 3450 rpm.
Met een 14 * 10 schroef wordt de 7 knoop gehaald bij 3200 rpm. De geleverde stuwkracht bij 7 knoop is wat hoger, maar zal weinig bijdragen in de snelheid. Een 15 * 9 schroef levert nog iets meer stuwkracht bij 7 knoop en draait dan ook 3200 rpm.
Er is dus keus.

Jan
Om 7 knopen te halen is de stuwkracht van de schroef toch steeds hetzelfde ongeacht toerental of schroefmaat. Stuwkracht is n.l. gelijk aan de weerstand die de boot ondervind bij die 7 knopen. Zou de stuwkracht groter zijn dan zal de boot snelheid toenemen totdat er weer een evenwicht toestand is tussen stuwkracht en weerstand.
Stuwkracht = Weerstand

Bij mijn berekeningen heb ik alleen naar de stuwkracht gekeken en diverse schroeven doorgerekend, die dezelfde stuwkracht leverden, en daarbij rekening houdend met het beschikbare koppel op de schroefas. Ik reken ook vaak met stuwkracht = weerstand, maar in werkelijkheid is er een klein verschil.

Jan

Waar zit dat verschil dan?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexofold 15x12 28 nov 2016 16:24 #788105

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
De stuwkracht moet iets hoger zijn vanwege de "thrust deduction factor" of het "zoggetal"
( voor de liefhebber : google op: "zoggetal" en kies dan : Dictaat 8 , Voortstuwing )

Bij een zeilboot is de schroef meer onder de romp dan achter de romp en kan m.i. het effect verwaarloosd worden.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexofold 15x12 28 nov 2016 22:12 #788205

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Go west schreef :
De stuwkracht moet iets hoger zijn vanwege de "thrust deduction factor" of het "zoggetal"
( voor de liefhebber : google op: "zoggetal" en kies dan : Dictaat 8 , Voortstuwing )

Bij een zeilboot is de schroef meer onder de romp dan achter de romp en kan m.i. het effect verwaarloosd worden.

Jan

Ik heb het bestudeerd. Bedankt voor info.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 28 nov 2016 22:13 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexofold 15x12 29 nov 2016 12:29 #788349

Er is ook divers wetenschappelijk onderzoek verricht, hier een voorbeeldje:

O.a. Grafieken op pagina 25 zijn lezenswaardig:

www.oossanen.nl/beheer/wp-cont...ecreatievaartuig.pdf


Actieradius kan verdubbeld (vermogensbehoefte halveren) worden: 1/3 door vergroten schroefdiameter en 2/3 verbeteren rompvorm staat er ergens.

Verder zijn de nieuwe ecoschroeven in de recreatievaart tegenwoordig met fors toegenomen bladoppervlak en meer valling in de schroef.

De berekening zal dus per schroef en type schip specifiek uitgevoerd moeten worden.

Interessante materie in ieder geval zeg maar......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexofold 15x12 30 nov 2016 08:18 #788537

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
TheoBakker schreef :
Er is ook divers wetenschappelijk onderzoek verricht, hier een voorbeeldje:

O.a. Grafieken op pagina 25 zijn lezenswaardig:

www.oossanen.nl/beheer/wp-cont...ecreatievaartuig.pdf


Actieradius kan verdubbeld (vermogensbehoefte halveren) worden: 1/3 door vergroten schroefdiameter en 2/3 verbeteren rompvorm staat er ergens.

Verder zijn de nieuwe ecoschroeven in de recreatievaart tegenwoordig met fors toegenomen bladoppervlak en meer valling in de schroef.

De berekening zal dus per schroef en type schip specifiek uitgevoerd moeten worden.

Interessante materie in ieder geval zeg maar......

Leuk rapport, dit.

De vraag is natuurlijk waar je op wilt optimaliseren: brandstof verbruik, snelheid, of het vermogen door golven te beuken. Iedere vraag zal een andere schroef opleveren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Flexofold 15x12 18 jan 2017 21:30 #801243

wat is het geworden? heb contact gehad met Global Nautique.
antwoord luid: Het is inderdaad zo dat wij de nieuwe schroef geplaatst hebben.

In bijlage vind u foto’s van de oude ( kapotte schroef ) , daarop is ook de schroefmaat te zien.

Tevens hebben de schroef laten uitrekenen bij onze leverancier, hij kwam ook uit op deze maat.

De snelheid van 7 knopen is goed, wellicht wijkt de toerenteller af?

Bij Exalto nagevraagd, is geen berekening gemaakt voor GN. GN kan ook geen berekening overleggen.
conclusie over Global Nautique, ze spreken de waarheid niet, hebben geen verstand van afmetingen van schroeven, en doen niet aan aftersales. Samenvattend erg globaal.
Exalto heeft aan de schroef gerekend en komt uit op 13x9. uit coulance geven ze een mooie korting, en ze zullen hun best doen mijn bladen 15x12 aan de man te brengen.
Daar ben ik dan wel content mee.
mocht iemand op zoek zijn naar een setje nagenoeg nieuwe bladen 15x12 laat het me weten.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.276 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl