Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel''

Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 10 mrt 2017 14:55 #816398

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Misschien een onconventioneel idee, maar wat als je nu een electrische ankerlier vlak boven de ankerbak zet, en verder met ankerrollen, pijp en glijbaan de ketting geleidt? Dan heb je nergens meer ankerketting die alleen door zwaartekracht de glijweerstand moet zien te overwinnen. De lier doet dat voor je!
Bij anker uitbrengen heb je er al een flink gewicht (het anker) aan hangen, dus daar zal het ook wel goed gaan...
Laatst bewerkt: 10 mrt 2017 14:57 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 10 mrt 2017 16:27 #816439

ilCigno schreef :
boarderbas schreef :
Iedereen die Natuurkunde in de brugklas heeft gehad weet dat de helling van de buis niet de weerstand bepaald.
Ik heb vast niet voldoende opgelet bij Natuurkunde in de brugklas, maar wat bedoel je hiermee nu eigenlijk? De helling van de buis is juist zeer bepalend voor de maximale wrijvingsweerstand. Immers:
Fw = u * Fn

waarbij Fw = wrijvingskracht
u = wrijvingscoëfficiënt (bij staal op staal vanuit rust 0,74)
Fn = normaalkracht

rekenvoorbeeldje: buislengte 2,5m, buis horizontaal, 10mm ankerketting (2,3kg/m)
Fw = 0,74 * 2,5 * 22,5 = 41,7 N
Ofwel er is 41,7 N aan kracht nodig ("4,3 kg") om de ketting in de buis aan het bewegen te krijgen.

nu hetzelfde voorbeeld, maar de buis onder 30 graden:
Fw = 0,74 * 2,5 * cos(30)* 22,5 = 36,0 N
Ofwel bij een buis onder 30 graden is de totale kracht om de ketting te laten bewegen nog maar 36 N
Maar het eigen gewicht van de ketting in de buis zorg al voor een deel van deze kracht:
sin(30) * 22,5 = 11,3 N
Ofwel er moet nog maar met 36 - 11,3 = 24,7 N ("2,5 kg") getrokken worden aan de ketting om hem in beweging te krijgen.

Of is mijn kennis te roestig op dit vlak?

Je rekent heel keurig juist! De crux zit m hier dat je begin- en eindpunt gegeven zijn. Een stuk steile buis met een stuk vlakke buis heeft (bij benadering)net zo veel weerstand als één buis met één hoek etc.

Jouw sommetje vergeet dat om de zelfde horizontale weg te overbruggen, je bij een buis onder helling ook méér ketting (lengte) nodig hebt en de normaalkracht dus groter word!

Die buis moet in jouw sommetje 1/cos30*2,5 lang zijn, even de termen tegen elkaar wegstrepen en je ziet dat de factor hoek verdwijnt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 10 mrt 2017 22:43 #816555

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17701
Ah, nu begrijp ik wat je bedoeld (denk ik). De wrijvingskracht die de ketting ondervind in buis A is gelijk aan buis B, omdat buis B evenredig langer is.



Helaas gaat dat hier niet op, want ook de verticale afstand is een gegeven.

Het maakt dus wel uit of de buis bochten bevat, de ketting ondervindt bochtweerstand (zeker bij wat roest en modder aan de ketting) en is ook langer bij dezelfde te overbruggen afstand (en ondervindt dus meer wrijving).

Los van de natuurkunde, een rechte buis is aanzienlijk eenvoudiger mocht er zich een verstopping voordoen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 10 mrt 2017 22:45 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 11 mrt 2017 12:09 #816627

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5009
Apae schreef :
Misschien een onconventioneel idee, maar wat als je nu een electrische ankerlier vlak boven de ankerbak zet, en verder met ankerrollen, pijp en glijbaan de ketting geleidt? Dan heb je nergens meer ankerketting die alleen door zwaartekracht de glijweerstand moet zien te overwinnen. De lier doet dat voor je!
Bij anker uitbrengen heb je er al een flink gewicht (het anker) aan hangen, dus daar zal het ook wel goed gaan...

Lijkt me zeker origineel idee. Lier lekker beschermd binnen en ook dat gewicht naar midden.
Probleem is alleen dat je er wel bij moet kunnen en ook gemakkelijk/snel de ketting wil wel eens verkeerd over de schijf komen.
Als je buiten aan dek staat (met je afstandsbediening) zie je niet meer wat er bij de lier gebeurt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 11 mrt 2017 14:17 #816643

Na wat experimenten en het opmeten van de valhoogtes etc. kom ik tot de conclusie dat een kettingbak in de bilge niks wordt. Onder het bed zou het kunnen, maar i.v.m. de beschikbare hoogte is ook dit niet ideaal. Vandaar dat ik de kettingbak dan toch maar recht onder de lier ga maken. Als compensatie voor gewicht verplaats ik een watertank richting de bilge..
Baron van Hoëvel "Starnakel" - Motorkotter "Nescio"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 12 mrt 2017 12:45 #816835

60 meter ketting neemt een volume van zo'n 30 liter in, om de ketting zich zelf goed te laten stapelen is er meer volume nodig. Op het internet kwam ik de volgende formule tegen:




Ingevuld komt het op 77 liter neer.

Bak van 80 liter geplaatst in de boeg, deze ga ik van hout/epoxy maken.

Baron van Hoëvel "Starnakel" - Motorkotter "Nescio"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 12 mrt 2017 13:58 #816854

Het is niet alleen volume, maar ook hoogte. De ketting gaat stapelen in een kegelvorm. Als de punt van de kegel de bovenkant kan bereiken houd het op met binnenhalen. Dat hoeft overigens geen probleem te zijn als je er goed bij kunt. Een duwtje tegen de kegel (waardoor die omvalt) geeft dan weer ruimte. Maar onhandig is dat wel. Vandaar zoveel mogelijk hoogte in de bak.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 12 mrt 2017 14:20 #816862

Ik heb de ketting volledig naar binnengehaald en het laten stapelen in een kegel. Deze kegel komt net niet to de bovenkant van het ontwerpje. Overigens zal ik bijna nooit 60 meter gebruiken en in het geval dat ik dat wel doe is het geen probleem om halverwege de ketting goed te leggen.
Baron van Hoëvel "Starnakel" - Motorkotter "Nescio"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 12 mrt 2017 22:24 #817009

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17701
Noballast schreef :
Het is niet alleen volume, maar ook hoogte. De ketting gaat stapelen in een kegelvorm. Als de punt van de kegel de bovenkant kan bereiken houd het op met binnenhalen. Dat hoeft overigens geen probleem te zijn als je er goed bij kunt. Een duwtje tegen de kegel (waardoor die omvalt) geeft dan weer ruimte. Maar onhandig is dat wel. Vandaar zoveel mogelijk hoogte in de bak.
Ik kan erover meepraten. De ankerbak van een Compromis 888, is wel groot, maar niet diep. Bij het binnenhalen moet ik daarom vaak even de kegel 'omduwen', precies zoals je zegt. Ik heb wel eens lopen denken aan een systeem om de ketting vanzelf beter te verdelen, maar dat leverde niets praktisch op. Waarschijnlijk ook de reden dat het nog niet bestaat...
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 13 mrt 2017 11:11 #817105

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5009
Ik heb mijn lier op een plankje onderdeks staan.
De kegel komt ook wel eens omhoog tegen de lier (gat in plank)

Denk wel eens aan kort stukje pijp met bocht als uitloop door plankje, verdraaien komt ie naast de kegel.
Of rechte pijp die je naar alle kanten of twee kanten schuin kan zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 15 mrt 2017 19:58 #817807

De kettingbak zit er voor het grootste gedeelte in. Het viel niet mee om de bak achter het schot te krijgen en te fixeren, de lijm droogt nu nog uit. De komende dagen zet ik hem in de epoxy en sluit ik het elektrische gedeelte van de ankerlier aan.

De ketting stapelt goed in de bak, maar in één keer 60 meter binnen halen lukt niet. De kegel wordt dan te hoog. Ik verwacht bijna nooit de volle 60 meter uit te hebben staan, die ene keer dat ik halverwege de ketting even moet goed leggen maakt mij ook niet uit..


Baron van Hoëvel "Starnakel" - Motorkotter "Nescio"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 16 mrt 2017 08:54 #817882

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 790
[quote=

De ketting stapelt goed in de bak, maar in één keer 60 meter binnen halen lukt niet. De kegel wordt dan te hoog. Ik verwacht bijna nooit de volle 60 meter uit te hebben staan, die ene keer dat ik halverwege de ketting even moet goed leggen maakt mij ook niet uit..
/quote]

Je kan er op wachten dat je snel je anker moet halen onder ruige omstandigheden. Dan wil je niet dat je snel naar binnen moet ruimte te maken voor de rest van de ketting.

Ik heb het probleem opgelost door een klein inspectieluikje (met draaideksel) boven de ankerbak te maken, waar ik met mijn arm net in kan om de stapel ketting weg te duwen. Die opening gebruik ik ook om het snoer en de afstandsbediening en het pookje voor de handmatige bediening op te ruimen.
Zo blijf ik altijd in control bij het anker op gaan.

Paul.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 16 mrt 2017 09:15 #817887

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6720
Zou het helpen als de bodem van de ankerbak niet horizontaal, maar hellend wordt uitgevoerd? De kegel valt dan misschien vanzelf om.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 16 mrt 2017 17:05 #818005

elixer schreef :
[quote=

Je kan er op wachten dat je snel je anker moet halen onder ruige omstandigheden. Dan wil je niet dat je snel naar binnen moet ruimte te maken voor de rest van de ketting.

Paul.

Dat zal zeker gebeuren, maar ik verwacht bijna nooit de volle 60 meter uit te hebben staan. Tijdens een test kon ik probleemloos tot 45-50 meter binnenhalen. In veel gevallen zal ik max 40 meter uit hebben staan en kan dit dus in een keer naar binnen gehaald worden. Er zit overigens een mangat in de bak waardoor eenvoudig de ketting begeleid kan worden. (Dit kan helaas niet vanaf dek, maar de afstandbediening van de lier kan wel mee naar onder..)
Baron van Hoëvel "Starnakel" - Motorkotter "Nescio"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 16 mrt 2017 17:38 #818016

Misschien een trilmotor inbouwen, eventueel met een intervalschakelaar parallel aan de ankerlier? Die zijn er ook in 12 Volt .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 22 mrt 2017 18:49 #819698

Vandaag kreeg ik van een zoon van de oude werfbaas van Hitters en Proost een paar foto's toegestuurd van de bouw van Starnakel! Ongelooflijk, ik wist niet dat ze bestonden.









Baron van Hoëvel "Starnakel" - Motorkotter "Nescio"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 22 mrt 2017 19:50 #819725

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Wauw, heel bijzonder!

Heel fijn dat je ze ook hier deelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 22 mrt 2017 20:34 #819742

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7583
Mooie en waardevolle foto's!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 22 mrt 2017 20:40 #819743

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Fantastisch zeg, mooi al die koppies!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 22 mrt 2017 22:35 #819790

Ja dat is nog eens leuk zeg!

Heb zelf afgelopen winter alle vorige eigenaars van mijn scheepje opgespoord, en heb van allen een (oude) foto gestuurd gekregen. Heb er een mooi boekwerkje van gemaakt :)

Geniet van je prachtige schip!
Sail now, work later!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 24 mrt 2017 18:46 #820410

De ankerbak is af en de ankerlier aangesloten. Volgende week hoop ik de verstaging te vervangen, geen idee hoe oud die momenteel is.. Ik maak elke stag 1 mm dikker. Tevens heb ik een serieuze elektrische bilge pomp gekocht, 40 liter per minuut dit lijkt mij een goede aanvulling voor de handpomp (ook zo'n 40 p/m).

De klussenlijst omvat nu nog de volgende zaken:

- Windpilot afstellen (gaat allemaal wat zwaar)
- Electro bilge pomp met vlotter en alarm
- Verstaging
- Extra watertanks
- Terugslagklep voor uitlaat
- Reddingsvlot vast op het dek
- Vaste plek voor sextant
- Nieuwe kussens
- Structureel onderhoud (roest :side: )


De vertrek datum richting zuid-Frankrijk staat nu gepland op begin Juli. Ik kan aan de slag bij Compositeworks, een scheepswerf in La Ciotat (hier ben ik ook afgestudeerd). Voordat ik vertrek vaar ik eerst nog twee maanden op Morgenster als stuurman. Daarna wordt het tijd om eens met mijn eigen boot een stuk te varen :whistle:
Baron van Hoëvel "Starnakel" - Motorkotter "Nescio"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 24 mrt 2017 21:53 #820463

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
Wordt een mooi verhaal zo met dit schip ! leuke footos
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 31 mrt 2017 08:24 #822255

Het ankergerei is helemaal klaar. AL met al wordt het er niet sierlijker op.. maar vertrekken zonder fatsoenlijk anker, reddingsvlot of stuurinrichting is ook geen optie.





Baron van Hoëvel "Starnakel" - Motorkotter "Nescio"
Laatst bewerkt: 31 mrt 2017 08:32 door Starnakel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 31 mrt 2017 08:44 #822260

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12523
mooi plaatje, alleen jammer van die vaste ladder :side:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Restauratie OneOff Baron van Hoëvell ''Starnakel'' 31 mrt 2017 08:53 #822263

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17701
Starnakel schreef :
Het ankergerei is helemaal klaar. AL met al wordt het er niet sierlijker op..
Ik vind er helemaal niets mis mee, mooi zelfs. Een anker hoort net zo bij een zeilboot als een mast of een stuurwiel/helmstok. Die kan je ook niet mooi of onhandig vinden, maar zonder wordt het niks. Keurig gedaan dus.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.364 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl