In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
Word supermooi ook die roestvrijstalen strip is mooi.
Verhaal van die kiel en die constructie vind ik vreemd snap wel waarom want met die flens verzonken minder weerstand dan de flens tegen de buitenkant van de boot zodat je dit probleem niet hebt (maar wie ben ik) kan de werf die hem gebouwd heeft niet wat vertellen hoe dit op te lossen of bestaat die werf niet meer?
Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
voorop zitten teak latten, maar die beschermen de buitenkant niet.
buitenkant was ook redelijk beschadigd.
stripje komt bij Combie Noord vandaan, 20 mm 316 RVS.
ontwerper was van Rijckevorsel, bouwer Europe Yachts,maar daar kan ik niets van vinden.
geen sponsor alhier
Laatst bewerkt: 05 jan 2017 20:48 door helmsman 38.
freek1970 schreef …….. kan de werf die hem gebouwd heeft niet wat vertellen hoe dit op te lossen of bestaat die werf niet meer?
helmsman 38 schreef…… ontwerper was van Rijckevorsel, bouwer Europe Yachts,maar daar kan ik niets van vinden
De Withbread 30 is ontstaan na een oproep van de Royal Ocean Racing Club (RORC) via het blad British Ocean-racing magazine Seahorse.Diverse jachtwerven werden hierbij benaderd en uitgenodigd om een performance boot te ontwerpen binnen de boxrules 30.Dit gebeurde in de begin jaren 90.Feitelijk is de Withbread 30 een vervolg op de Half Ton classe die begin jaren 80 enorm populair was vanwege de “lage”
kosten die aan de klasse hingen om toch aan Ocean Racing te kunnen meedoen.Helaas was er binnen de toendertijd geldende IOR rules geen ruimte voor een doorontwikkeling van de Halfton en andere Tonner klasses en zoals we weten stierf de IOR een stille dood.
Boten die vanuit een Boxrul ontworpen en gebouwd worden moeten aan een fix aantal parameters voldoen maar er is genoeg ruimte voor een ontwerper om zijn eigen interpretatie aan het ontwerp te geven.
De Withbread30 is dus geen One Desing classe,zoals b.v.de Mumm30 of Melges30 etc.en zo kan het voorkomen dat de ene Withbread30 de andere niet is.Zo vindt je ook Withbread30 boten met aangehangen roer of stuurwiel.De naam Withbread30 is ontleend aan de sponsor Withbread die in eerste instantie de klasse onder zijn sponsorhoede nam.
In 1995 werd de Withbread30 overgenomen door de Mount Gay sponsor,bekend van de rum,en de klasse heet nu dus MountGay30.
De Withbread30 werd/wordt door een aantal werven gebouwd maar er zijn ook een aantal ontwerpers c.q.werven die een kit kunnen leveren waardoor zelfbouw mogelijk is.De bekendste kit leverancier is deze. www.dixdesign.com/mgay30.htm
In Friesland is trouwens een werf,JF Yachting, die de Didi 26 en 30 bouwt….misschien op basis van de kit leverancier?
Tot slot,op Youtube kan je diverse filmpjes vinden als je naar MountGay30 zoekt. En als Jitske helemaal klaar is kan hij een lange neus naar ons trekken en zien we de Withbread30 alleen aan de achterkant.
vandaag 2 tinten grijs aangebracht, morgen de 3e laag. gaat 1700 gram per keer op.heb 7.5 kg van dat spul van Duursma dus genoeg voor nog een laag. wat valt op aan de foto?
heb op youtube al wat filmpjes gezien. de indeling van mijn bootje is niet origineel als ik deze vergelijk met die op de filmpjes. een kaartentafel waar niet achter kan zitten is onhandig.
als ik tijd over heb ga ik nog wat aan de indeling doen.maar de buitenkant gaat voor.
geen sponsor alhier
Laatst bewerkt: 07 jan 2017 20:06 door Erikdejong. Reden: Foto recht gezet
De bulb heeft er idd waarschijnlijk altijd al scheef onder gehangen. Ligt ze vlak in het water? Zo ja, dan zou ik eerst een jaartje lekker gaan zeilen.
de bulb zit duidelijk scheef, kiel is denk ik een stalen frame omkleed met polyester.die lijkt ok.
laat het mooi zo.
Je mag toch aannemen dat het ooit recht heeft gezeten. Gevolg van een grondberoering waarschijnlijk.
De RVS-kielbouten zijn dus geknikt en daarmee ernstig verzwakt. Daarmee ga ik de zee niet op.
Eén van de zeilschoolboten had een rots geraakt bij de CAM-race. Incident was niet gemeld. Vervolgens ben ik met dezelfde boot zonder problemen heen en weer naar Londen gezeild. Kort daarna wilde men weer uitvaren voor een examen en toen merkte de examinator iets vreemds. Boot de kant op en toen bleek de bulb voor 2/3e los te hangen ...
Je kan je voorstellen hoe blij ik achteraf was.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
La Mavare, vanwaar de conclusie dat de kielbouten geknikt zijn?
ik zou er wel eentje uit kunnen draaien.
het polyester om de bulb is ok.
wat wel te zien is dat de kiel ooit meer naar voor en achter heeft gezeten, zie foto in eerder post.
La Mavare, vanwaar de conclusie dat de kielbouten geknikt zijn?
Mijn aanname is dat de kielbouten van vlak tot in de bulb lopen.
ik zou er wel eentje uit kunnen draaien....
Dat zou ik dan maar eens doen.
Hoop dat ik geen gelijk krijg.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.