Afdrukken

Achtergrond

Begin februari treffen wij Bojan bij een lezing van de Yachtclub Seaport Ymuiden (YSY) die hij verzorgt. Bij de maaltijd vooraf vertelt hij zeer onderhoudend over zijn (wedstrijd)zeiltochten. Tijdens zijn presentatie valt bij mij ineens het kwartje dat de parasailor door hem wordt geïmporteerd. Bovendien zou er ooit een test gehouden worden door en voor het zeilersforum. Met vage herinneringen aan een draadje daarover, spreek ik hem in de pauze nog even aan. En de herinnering klopt. Ook dat het niet echt iets geworden is met de test toentertijd. We spreken af dat we de parasailortest een tweede kans geven en deze keer op ons schip, Markiezin. Wij willen graag ervaren hoe het zeilen met een dergelijk lichtweerzeil gaat. We hebben geen ervaringen met spinnakers, gennakers of parasailors. Voor ons is de belangrijkste vraag "zijn we in staat om met z'n tweeën een dergelijk zeil te voeren".

Bemensing en weerscondities

Nog vrij onverwacht, ligt er een afspraak voor tweede paasdag. Te kort dag om nog ZF'ers aan boord mee te krijgen. De bemensing bestaat uiteindelijk uit:

De weersomstandigheden zijn bij de test niet heel optimaal, maar ook niet slecht. De zon schijnt volop. Er is alleen bar weinig wind. Gemiddeld 8 - 10 knopen NO, soms inzakkend tot bijna nul. De zeewind die de dag ervoor en de dag erna zijn best doet, blijft precies op de testdag uit. De Markiezin zeilt normaal gesproken nauwelijks bij een wind tot een knoop of 6 á 8. We kunnen nu goed bepalen of een lichtweerzeil (ongeacht het type) überhaupt toegevoegde waarde heeft.

Start van de testdag

Zodra Bojan aan boord is gestapt, begint hij te knutselen om de parasailor zeilklaar te maken. Drinkt de rest van de bemensing rustig koffie, hij staat te popelen. De parasailor is een symmetrisch zeil (in dit geval 140 m2 zeildoek) met een opening waar een vleugel is ingenaaid. Dat stuk oogt kwetsbaar met de 25 lijntjes boven en onder de vleugel. In de praktijk blijkt dat je daar geen last van hebt.

Er worden 4 schoten aangeslagen en die constructie doet complex aan. Dit is echter vergelijkbaar met de schootvoering van een spinnaker/gennaker inclusief boom. Let bij gebruik wel op de plaats van de blokken in verband met schavielen langs een rolvoorzeil.

Het zeil wordt geleverd in een mooie slurf met een goede trompetvorm aan de onderkant. Maakt het hijsen en weer neerhalen makkelijker. Kleine kanttekening hierbij is dat je bij de vleugel even moet oppassen bij het hijsen. Het gaat goed, maar moet met beleid.

Na een korte instructie over de parasailor gooien we de trossen los en varen de haven uit. Zodra we in de kom tussen de pieren van IJmuiden zijn, wordt de parasailor gehesen. Eerst de slurf met zeil omhoog en daarna de slurf oprollen zodat de parasailor zich uitvouwt. Kors en Bojan voeren een discussie over het al of niet nodig zijn van het hijsen van het grootzeil. Dit kent zijn voors en tegens en het is aan eenieder zijn eigen mening daarover te vormen. Wij hebben het verschil met en zonder niet getest.

De grootzeildiscussie wordt gevolgd door een tamelijk onbegrijpelijke discussie over venturi, overdrachtventielwerking en nog vele, voor mij, onbekende termen. Grappig hierbij is dat ik Bojan hoor zeggen "ik ben geen natuurkundige", maar ik heb Henk, die wel natuurkundige is, niet horen deelnemen aan deze discussie. Hij zegt later "ik hield wijselijk mijn mond" (oftewel het ging niet over natuurkundige kwalificaties).

Parasailor ervaring

Eerste rak gaat een stuk noordwestelijk de zee op. In principe kan de parasailor tot ongeveer 70° aan de wind, maar onze ervaring nu is dat het wel stopt bij 90°. Dit kan met de windkracht te maken hebben. Ook bij plat voor het laken staat de parasailor matig in onze beleving. Te weinig wind vermoedelijk. We gebruiken geen boom in deze test. Vooral ook omdat de boom op de Markiezin van het zeer zware soort is en we dat met z'n tweeën niet hanteerbaar vinden.

Het nut van de opening met vleugel bewijst zich deels. De windkracht is te laag om de vleugel een lift te laten genereren. Bij hardere wind zou deze de boeg uit het water tillen. Dit in tegenstelling tot een spinnaker die een schip juist de golven induwt. Wel staat het zeil stabiel. Ook met deze lage windsnelheden. De vleugel fungeert als een soort zachte zeillat en geeft het zeil zijn stabiliteit. De telltales hebben bij deze wind geen effect.

We gaan overstag, varen plat voor het laken en voeren een gijp uit. Elk manoeuvre moet met beleid worden uitgevoerd. Dat heeft zeker ook te maken met de onervarenheid met dergelijke zeilen.

De Markiezin vaart bij 10 knopen wind, invallend op 125°, 4,5 knoop door het water (SOG is 3,2). Dit is zeker sneller dan met onze genua (70 m2 zeil) en grootzeil.

Conclusie

Wij gaan hier geen uitspraak doen of je een parasailor wel of niet moet gaan aanschaffen. Het is en blijft een zeer persoonlijke keuze. Iedereen moet voor zichzelf bepalen of de voordelen voldoende zijn om de hogere prijs ervoor over te hebben.

Het is een toegeeflijker zeil dan een gewone spinnaker. Het staat stabieler, rustiger. Voor een onervaren bemensing kan dit een groot voordeel zijn. Daar tegenover staat dat het ook best een complex zeil is. Het vergt oefening bij rustig weer, voor je bij wat minder rustig weer het zeil gebruikt op voordewindse koersen. Stap voor stap oefenen is aan te bevelen.

Ben je van plan om met je schip te charteren dan is het een goed zeil. Ook als je minder ervaren bent. En voor je (onervaren) gasten is het zeker een imposant zeil waar je de blits mee maakt.

Voor ons is de belangrijkste vraag of we een lichtweerzeil met z'n tweeën kunnen voeren, beantwoord. Dat kan! Of en welke we kiezen dat zal de toekomst leren. In elk geval hebben we een leuke en leerzame parasailortestdag gehad!

Voor meer informatie over de parasailor kun je terecht bij Bomarine.

Dank aan Bojan Michiels van Kessenich, voor het meewerken aan deze testdag. Dank aan André en Herma voor het beschikbaar stellen van hun hagelnieuwe parasailor. En last but not least dank aan Kors voor zijn inbreng van zeilkennis en -ervaring.

Op het forum is een draadje gestart voor als je wilt reageren op dit artikel.

  

Login om te antwoorden
Berichten: 12 jan 2012 07:37 door Beauty #255603
Beauty's Profielfoto
We hebben contact maar mijn dobber slaapt binnen. Het komt er echt een keer van dat staat vast.

Gr M
Berichten: 11 jan 2012 11:48 door Bojan Bomarine #255380
Bojan Bomarine's Profielfoto
@Thomas, Michel, Harry en anderen:

Eind december is hem dus niet meer geworden. :(
Ik ben er nog steeds klaar voor, waarbij ik pas vanaf na de BOOT in Düsseldorf weer beschikbaar ben om te zeilen.

Ga wat met elkaar roepen en plannen en laat mij dan gerust weten wanneer jullie voorstellen om te gaan. Ik ben in februari (nog) flexibel).. ;)

Wie overigens van plan is naar Düsseldorf te komen, koffie (en later op de dag bier) staat klaar op de stand van de Parasailor (hal 11 stand E22).
Voor diegenen die de mens achter de teksten nog niet kennen misschien gezellig om elkaar even face-to-face te ontmoeten..

Ciao
Berichten: 29 dec 2011 14:30 door Bojan Bomarine #251504
Bojan Bomarine's Profielfoto
Ha Harry,

BvK dus, als ik het me goed herinner?

Overigens valt het weer voor zaterdag erg mee toch? ZW 4, af en toe een spatje en bijna 10 graden. Of vernaggelt Pocketgrib me nu?

Ik ben op zich voor zaterdag beschikbaar, maar het lijkt me voor de informatie-overdracht wel handig als we niet met zijn 2-en gaan varen ;)

Dus, liefhebbers, kom op en meld u aan!
Berichten: 29 dec 2011 14:16 door har.vogel #251500
harryvogel's Profielfoto
Bojan, boot ligt op z'n vaste plekje, ik ga morgen en overmorgen zeilen. Errug kort dag voor een complete gedegen, zeilersforum-waardige, test. Uiteraard is ieder welkom die mee wil, ' t wordt
rotweer met wind en buien...

H
Berichten: 29 dec 2011 13:55 door Bojan Bomarine #251494
Bojan Bomarine's Profielfoto
Zo lieve mensen, ik ben weer thuis :)

Heb een prachtige ARC (hier de foto's) gevaren met een verrassend en origineel windwak vlak voor St. Lucia; is weer eens iets anders. Deze standaard-oversteek blijft me toch telkens weer verrassen ;)

Anyway, de 67m2 Parasailor ligt er nog en ik heb wel weer zin om in deze streken het water op te gaan, dus Harry: jij ook nog zin?

En waar ligt je boot trouwens dezer dagen?

Hoor het wel of en wanneer je zou kunnen en dan kijken we wel wie er verder nog zin en tijd heeft om mee te gaan..
Berichten: 18 nov 2011 09:13 door waverider82 #241309
waverider82's Profielfoto
Ach ja, ik dacht me namelijk te herinneren dat er op jouw boot een kleine 100m spi staat en die is een voet langer dan een FF110.

En ja hoor:
www.noordzeeclub.nl/rating/orc_rms/rms/NEDC6890.PDF

edit: niet eens een voet langer maar precies gelijk.
Berichten: 18 nov 2011 09:08 door waverider82 #241306
waverider82's Profielfoto
Niet belemmerd door enige diepgaande inhoudelijke kennis:
Is 67m2 niet wat klein voor een FF110?
Ik heb een gewone Spi van 56m2 voor een boot van 8,5 meter. Gezien het feit dat een grotere boot meestal exponentieel meer zeiloppervlak kan dragen zou ik verwachten dat er een flink grotere spi op zou gaan.
Zelfs lineair gezien zou je op een spi van zo'n 72m2 uitkomen.

Wellicht denk ik veel te simpel.

edit: oeps en ja hoor, ik denk te simpel. Was voorbij gegaan aan fractioneel tuig.
De Blue Jay heeft een Spi van 66.7 m2

www.noordzeeclub.nl/rating/orc_rms/rms/NEDC5651.PDF
Berichten: 18 nov 2011 08:25 door Bojan Bomarine #241294
Bojan Bomarine's Profielfoto
Heb een 67 m2 liggen die voor I-maten tussen de 11 en 12 meter past, dus dat ziet er alvast goed uit :)

Verwacht mij overigens niet voor 18 december terug, dus beter ergens tussen Kerst en Oud en Nieuw dan daarvoor.
Wil natuurlijk wel mee! ;)

Ciao
Berichten: 18 nov 2011 08:13 door har.vogel #241291
harryvogel's Profielfoto
Bojan,

M´n I-maat is krap 12 meter (11.895).
Volgens mij past die Round Britain spi
daar wel op ;)
Thomas, Beauty, andere geinteresseerden
laat maar weten wanneer ergens in december.....



H
Berichten: 18 nov 2011 06:51 door Bojan Bomarine #241270
Bojan Bomarine's Profielfoto
@ Harrie: Top, lijkt me gezellig en nuttig. Wat is de I-maat van jouw FF?
Denk dat ik wel een passend maatje heb liggen :)

@Faran: thanks, maar sluimerend is een eerlijker beschrijving. Kan jullie tempo echt niet bijhouden op het forum ;)

Ciao
Berichten: 17 nov 2011 21:49 door Faran #241249
Faran's Profielfoto
Bojan, leuk dat je nog actief bent hier, fijne tijd gewenst!
Berichten: 17 nov 2011 21:38 door har.vogel #241246
harryvogel's Profielfoto
Bojan,
Komende winter blijf ik zeilen (ijs en weder....) Als je een passend maatje beschikbaar
kunt stellen voor m´n FF110 wil ik met wat andere forumleden graag nog eens een
rakje varen met de parasailor.
P.S. er is een werkende kachel aan boord ;)

H
Berichten: 17 nov 2011 19:57 door Bojan Bomarine #241217
Bojan Bomarine's Profielfoto
Hoewel het jammer is dat we tot nu toe nog geen verdere test hebben kunnen uitvoeren, blijft het leuk dat de nieuwsgierigheid niet helemaal wegebt.

Morgen vertrek ik naar Las Palmas om de ARC te zeilen, maar als er nog iemand in het water ligt medio december en ik een passend zeil heb, kunnen we prima in de winter op een mooie dag gaan varen. Ik heb zelfs na een Atlantische oversteek echt nog wel zin ;)

Ondertussen kan eenieder die dat leuk vindt vanaf zondag onze belevenissen volgen via deze link. Kies dan bij boat: 'Elisa'.

Ciao!
Berichten: 17 nov 2011 16:34 door Anjo #241158
Anjo's Profielfoto
Als jullie meegaan en die vlieger past op Prossie, ja hoor.

Maar ik denk dat ik even te weinig boot en equipment heb, geen windmeterset ed aan boord
Berichten: 17 nov 2011 13:13 door Capolavoro #241117
Capolavoro's Profielfoto
Rinus schreef :
Ik las laatst een ouwe Zeilen (juni 2005) met daarin een kleine test van de Parasail en de Parasailor.

10 kts is wel weinig natuurlijk....
de geplande test dit najaar is er niet van gekomen, wegens drukte van Michel/Beauty en het op de kant zetten van de Capolavoro.

in 2012 nieuwe kansen, tenzij iemand zijn boot beschikbaar stelt.

groet
t
Berichten: 17 nov 2011 12:28 door Rinus #241111
Rinus's Profielfoto
Ik las laatst een ouwe Zeilen (juni 2005) met daarin een kleine test van de Parasail en de Parasailor. Hoofdconclusies: zeil zet zichzelf na optrekken snuffer, aan de wind lang effectief (zestig graden), vult zich niet met een klap, dus geen schokbelasting, extra winddruk kan uit het zeil: meer stabiliteit. Nadelen: relatief hoge prijs, geen meerwaarde wedstrijdzeilers.

'Lift' niet getest, niet vergeleken met snelheid normale spi. Testomstandigheden: 10 knopen ware wind, ijsselmeer.
Berichten: 25 sept 2011 18:12 door Wallaby #225351
Wallaby's Profielfoto
Zal er naar blijven kijken Michel ;)
Berichten: 23 sept 2011 05:02 door Beauty #224863
Beauty's Profielfoto
Ik had de planning om in de zomervakantie een test te doen, er waren al een soort van afspraken voor. 9 dagen verwaaid liggen op de Wadden, gebroken motorsteunen, totaal geen wind en op het laatst een weigerende pruttel gooide steeds roet in het eten. Ik blijf nieuwschierig dus ik wel hem een keer op mijn eigen boot gevaren hebben. Nu train ik alleen weer veel zelf en hop in het najaar her en der aan boord tijdens wedstrijden.

Wees gerust, ik probeer hem een keer met een dikke bries maar het is me tot op heden niet gegunt.

Gr Michel
Berichten: 22 sept 2011 19:02 door Wallaby #224812
Wallaby's Profielfoto
Na alle heftige discussies rondom de Parasailor was ik eigenlijk wel benieuwd of er al meer ervaring is opgedaan met het zeil. Maar het lijkt nu een beetje stil rondom dit onderwerp. Zijn er nog mensen die proefvaarten hebben gemaakt deze zomer met het zeil?
Berichten: 24 mei 2011 12:31 door Bojan Bomarine #196561
Bojan Bomarine's Profielfoto
Beste forummers,

Na terugkeer van de, overigens winnend ondanks toerzeilen afgesloten, eerste etappe van ARCEurope, heb ik nu eindelijk de tijd gevonden weer eens een reactie te plaatsen. Voor de geïnteresseerden, hier is de tweede etappe ‘live’ te volgen en de eerste terug te kijken.

Terug naar de Parasailor:beewee schreef :
Voor toerzeilers zou ik zeggen: besteed die meerprijs van een halve spi in een goede training spinnaker zeilen, of kies voor een foolproof asymmetrische spi met uitschuifbare boegspriet. Voordeel van de laatste is dat je daarmee ook solo kunt gijpen en overstag kunt gaan, zodat je je medezeiler niet uit bed hoeft te trommelen voor iedere manoeuvre..
Je suggereert dat het gijpen van een halfwinder solo makkelijk is dan met een Parasailor. Indien je de PS (met of zonder boom) vaart, blijft de PS gewoon netjes een haakse hoek met de wind houden, terwijl je in de cockpit dmv de lieren de positie van het schip achter het zeil verandert. Dat is veel makkelijker gijpen dan met een zeil waarbij het hele zeil (inclusief achterlijk) compleet om het voorstag gehaald moet worden. Lijkt mij helder..
FMJ schreef :
@Capo / Bojan: mochten jullie een test gaan doen kijk dan even naar hoe jullie het oppervlak vergelijken. Voor je ORC-club meetbrief telt het doek van de vleugel mee voor het meetbrief-oppervlak van de spi.. Een vergelijkbare parasailor - qua rating - moet dus kleinere lijkmaten en / of een kleinere SMG hebben dan de North-spi wil de performance-meting blijven kloppen.
Tot mijn verbazing wijkt het Watersportverbond hier af van de internationale ORC-richtlijn, die, na een initiële periode van moeilijk doen en vleugels mee willen tellen, stelt dat de Parasailor op dezelfde wijze gemeten mag worden als een normale spi. Nederland staat hier weer heerlijk eigenwijs alleen in.

Daarnaast staat nog dat voor een wedstrijdzeiler de optimale combi bestaat uit de grootst mogelijke lichtweerspi voor echt licht weer en een kleinere PS voor als het wat harder waait. Dan maakt het volgens mij niet meer heel veel uit hoe je hem meet, aangezien dan toch de grootste spi de rating bepaalt?
FMJ schreef :
@ Net voor de surf fungeert het gat immers als 'overdrukventiel' en mis je dus power volgens de theorien..
Hoezo? Zolang de boot de aanwezige kracht om kan zetten in snelheid, wordt het vermogen benut. Pas als de boot dat niet meer kan, loopt de rest netjes weg door het gat in plaats van dat het je om en uit je roer duwt. Voor de volledigheid en om de criticasters voor te zijn: ja, als echt de pannen van de daken waaien kan je ook uitstekend met de PS uit je roer lopen, het duurt alleen veel langer voor het zover is.

[quote="wybeslot" post=192380
Een spi moet je goed trimmen, anders staat hij niet mooi en rustig.
Echt moeilijk is het niet, maar solo zou ik er niet aan beginnen bij meer dan een beetje wind.[/quote]
Precies, en als je geen zin hebt om de spi goed (lees: continu) te trimmen, dan is het wel zo fijn als het zeil je daarvoor niet bestraft..
FMJ schreef :
Mocht het er van komen en mocht ik op dat moment ih land zijn en kunnen dan stap ik graag op! Ben vooral benieuwd naar de verhouding 40 m2 grootzeil + 80 m2 spi, versus alleen 80 m2 parasailor in licht weer. Ben heel benieuwd in hoeverre die vleugel de 50% meer zeiloppervlak MET grootzeil weet te compenseren!
Het altijd lastige grootzeil-thema.. Grofweg komt het er op neer dat de meerwaarde van het grootzeil afneemt naarmate je dieper gaat varen. In plaats van de boot te trekken staat het te duwen, wat leidt tot schavielen, oploeven in vlagen waar je eigenlijk in wilt afvallen en vervelende risico’s bij het echt diep varen (onverwachte gijp en hoofdpijn). Aangezien de spinnaker of Parasailor op diepe koersen al voldoende efficiënt is om de aanwezige schijnbare wind te benutten is het vrij zinloos daar een blokkade van de luchtstroom vóór te hangen. Plat voor het lapje is mijn praktijkervaring dat het grootzeil een zodanig beperkte meerwaarde heeft dat ik het liever kwijt ben. Hoe verder je dan van voor de wind naar halve wind oploeft, hoe meer het grootzeil a) beter gaat werken en b) minder de aanstroming van het trekkende zeil verstoort. Op halve wind ben je definitief langzamer zonder grootzeil.

Voor ieder schip, iedere situatie en iedere bemanning zal de range aan situaties waarin het grootzeil zin heeft anders liggen. Net als met de boom geldt voor mij dat ik als ik veel moet manoeuvreren (bijv. op de Wadden) bijna altijd lekker zonder grootzeil zal varen. Heb ik een langer stuk vrij water en minder noodzaak om vaak in te grijpen, dan kan het grootzeil op alle koersen behalve DDW prima blijven staan.

Nog even (heel zachtjes) @Erik en Harry: Dat het bergen van een PS zonder daarvoor de slurf te gebruiken niet makkelijk gaat klopt. Afwassen in een vaatwasser door er emmers water in te gooien en dan zelf te borstelen is ook vrij onhandig. Het helpt als je zaken gebruikt op de manier waarop ze bedoeld zijn en de Parasailor wordt niet voor niets met een slurf geleverd ;)

Hoe dan ook, wat mij betreft gaan we inderdaad in augustus lekker varen en alle punten die we vooraf hebben bedacht testen.

Voorlopig lijken mij de volgende mensen graag mee te willen: Michel, t, en J22
@t en J22: Zullen Michel en ik jullie in de loop houden als we gaan plannen?

Zo, nu weer even aan het werk..

Fair winds!
Berichten: 09 mei 2011 10:50 door Erikdejong #193256
Erikdejong's Profielfoto
In mijn ervaring met de PS praten we toch meer over 10 knopen schijnbare wind voordat hij tot leven komt, persoonlijk vind ik dat Harry daar een behoorlijk positief nummer neerzet. Een gewone spi met niet al te volle schouders komt tot leven bij een knoop of 6-7 minder wind.

Afkruisen heeft met de PS ongeveer hetzelfde effect op de snelheid als dat een standaard spi heeft. Alleen is de PS wel vergevingsgezinder als een normale spi als je op de gijp wilt/moet varen en geen grootzeil op hebt.
Overigens kun je met een normale spi ook makkelijk zonder boom en grootzeil varen net als met een PS, daar zie ik dus niet echt een paar duizend euro hogere prijs gerechtvaardigd als ik eerlijk ben.
Berichten: 09 mei 2011 09:26 door Beauty #193233
Beauty's Profielfoto
VMG was geen item volgens de maker voor zeilers die met een PS zeilen dus wilde ik de PS ook DDW testen. Ook kan het zijn dat het je op de Wadden gewoon goed uitkomt om lekker met de wind in de kont en een glas witte wijn door te gaan ipv af te kruizen. Ik kan mij dus best veel voorstellen voor DDW zeilen zeker als het risico van "gijpen" en spibomen verhuizen geen item meer is.

Gr Michel
Berichten: 09 mei 2011 07:15 door FMJ #193189
FMJ's Profielfoto
Alleen vaar je in 10 kts true volgens mij nooit DDW maar ga je lekker je eigen wind maken. Of is afkruisen met een parasailor nutteloos?
Berichten: 09 mei 2011 04:57 door Beauty #193166
Beauty's Profielfoto
Goede morgen H

Voor de wind varend is dus volgens jou 10 knopen ware wind voldoende om meerwaarde van de PS te hebben. Dank je wel voor je reactie. Dat maakt het bereik al een stuk groter.

Voor mij namelijk betekend dat dit zeil dan inzetbaar wordt vanaf rond de 5 knopen schijnbare wind waarbij de ware wind hoger moet worden naarmate je dieper gaat sturen. Give or take een knot natuurlijk! :laugh:

Gr Michel
Berichten: 07 mei 2011 18:37 door har.vogel #192951
harryvogel's Profielfoto
Beauty, snel antwoord: ik schrijf in m´n commentaar duidelijk dat het zeil het doet
vanaf 10 knopen true. Ik ben op de hoogte van de verschillen tussen true en app.
Daarom zet ik dat erbij. Dat het zeil in 90 graden true angle bij iets minder dan die
10 knopen wil staan lijkt me evident. Op diepere koersen heb je echt die 10 knopen
nodig. Het zeil bolt: de vleugel blaast op en vervolgens wordt het zeil stabieler dan een
standaard spi bij die geringe windsnelheid over dek.
Leuk dat jullie de gelegenheid krijgen om zelf de theorie aan de praktijk te toetsen.
Ben benieuwd naar jullie bevindingen.

H