Zeilles

Zeilen

U wilt leren zeilen op een kajuitzeilboot maar heeft nog geen of weinig ervaring? Wij geven zeiltraining in zeer kleine groepen waardoor u alle persoonlijke aandacht krijgt.

Ervaringstochten

ervaringstochten

Ervaringstochten die Zeilkoning aanbiedt zijn: zeilvakantie Griekenland of Tenerife, Rolex Middle Sea Race of een zeiltocht van de Canarische Eilanden naar de Kaapverdische Eilanden.

Yacht delivery

Boottransport

Wij brengen uw schip op eigen kiel snel en veilig naar iedere plaats in heel Europa. Deze yacht deliveries worden altijd uitgevoerd door gecertificeerde schippers en benodigde crew

Webshop

Op dit moment hebben wij de volgende artikelen in het assortiment; cursus materiaal, Fujinon verrekijkers, EQdog hondenzwemvesten, TOPwindows scheepsramen en kadebonnen.

Wat schrijven onze klanten:

– Jan “De cursus was een succes voor ons over gans de lijn.  De opleiding aan boord was top. Martijn is zeer professioneel en weet wat de cursist wenst.
Opleiding op maat en à la carte. Alhoewel ik reeds enige jaren ervaring had, heb ik ontzettend veel bijgeleerd evenals mijn vrouw die weinig ervaring had.
Martijn weet de sfeer erin te houden en ambiance verzekerd.  Zeer goede formule met  de B&B op Urk.
Al bij al een super tijd gehad , met een zeer persoonlijke service aan een zeer competive prijs.”

– Wendy “De 3-daagse zeiltraining met Martijn was geweldig. Veel geleerd en een prachtige ervaring rijker. Hoe dichterbij het weekend kwam, hoe slechter de weervoorspelling: harde wind, regen en koud. De wind was inderdaad hard, tot wel windkracht 7 met windstoten, maar onder de deskundige begeleiding van Martijn heb ik me op geen enkel moment onveilig gevoeld. Regen hebben we uiteindelijk alleen maar in de verte gezien en tegen kou kan je je kleden 🙂 De harde wind maakte het juist extra leuk. Verder was het ook heel fijn om wat ik voor mijn vaarbewijs 1 en 2 in theorie heb moeten leren, in de praktijk heb kunnen oefenen. Zoals de kompaskoers uitrekenen en deze ook daadwerkelijk zeilen.

De Bed & Breakfast was goed en werd er helemaal in de watten gelegd door de familie Kroon. Ik heb in tijden niet zo goed geslapen, ook door het varen op de boot overdag. Tijdens het zeilweekend heeft Martijn prachtige foto’s en filmpjes gemaakt, daardoor ben ik nog steeds aan het nagenieten. Kortom, ik ben heel blij deze 3-daagse training gevolgd te hebben. Ik denk er nu zelfs over om vaker een meerdaagse zeiltraining te boeken of om een keer mee te gaan met een van de ervaringstochten.”

– Reinier “De zeilweek met de Zeilkoning in Griekenland was werkelijk fantastisch”

– Guus “Veel opgestoken bij de cursus Klein vaarbewijs 2. Het was een leerzame dag. Bedankt voor de heldere uitleg ”

– Erik en Bertie “Onze ervaring met jou een hele dag op onze zeilboot was super! We kregen meteen al zoveel tips. ”

– Ellen “Handige tips zoals navigatie en weer- apps zijn inmiddels gedownload. Zegt het voort! Hartelijk dank!”

– Auk “Heel erg bedankt, zal jullie zeker aan mijn vrienden aanbevelen.”

– Peter “Zonder Mark had ik deze tocht niet durven maken. Mark, nogmaals bedankt. Ik heb fantastische dagen gehad”

– Bas en Linda “Prachtige tocht gemaakt over de Waddenzee, voor het eerst op stromend water”

Buienradar

 Kadobon zeilen

kadobon zeilen

Kadobon zeilen is een heel leuk cadeau voor iedereen die watersportliefhebber is, denkt te zijn of denkt te worden! Bij Zeilkoning.nl kunt u voor iedere gewenste zeilactiviteit een kadobon kopen

Online zeekaarten

kaart Ijmuiden zeehaven

Door de volledige integratie van het Navionics kaartsysteem is het mogelijk om op uw computer of tablet op de site van Zeilkoning.nl iedere gewenste route voor te bereiden. Inclusief aanvaarroutes havens, bijbehorende dieptelijnen, markeringen en overige kenmerken.

Zeilen en meer……..

Boot kopen in het buitenland?

Stel, u bent op vakantie in Griekenland en ziet daar een zeiljacht tegen een aantrekkelijke prijs. De boot ligt op een mooie locatie en ziet er goed uit. U wordt enthousiast en weet dat u in Nederland voor een dergelijk bedrag geen jacht koopt van dit kaliber. Goedkoop kan in sommige gevallen duurkoop worden. Waar moet u beslist op letten als u een jacht in het buitenland wilt aanschaffen?

  • Is er BTW betaald over het jacht?
  • Hoe zit het met de eigendomspapieren, is er een of zijn er wellicht meerdere eigenaren?
  • Is het jacht vrij van financiering?
  • Hoe transporteert u het jacht eventueel naar Nederland?
  • Welke verzekeringsvoorwaarden zijn van toepassing op een buitenlands jacht?

Punten die u vooraf goed uit dient te zoeken, zodat u niet voor onaangename verrassingen komt te staan. Dus laat u voorafgaand goed adviseren door een erkende internationale jachtmakelaar.

NAP (Normaal Amsterdams Peil) bestaat 200 jaar

NAP kustlijnHet waterpeil werd door koning Willem I in 1818 genormaliseerd. Deze normalisering werd NAP genoemd. Door de normalisering werd het een stuk eenvoudiger om Nederland te beschermen tegen het water. NAP is de basis het nulpunt waaruit in heel Nederland de stand van het water of land wordt gemeten. Zo ligt het diepste punt tussen Gouda en Rotterdam hier is het NAP -6,76 meter. Van de oorspronkelijke “Hudde-stenen” is alleen die in de Eenhoornsluis nog over, al wordt deze al sinds 1867 niet meer gebruikt als ijkpunt, vermoedelijk omdat de hoogte te veel afwijkt van die van de andere stenen.[3] Wel is deze steen in 2007 weer opgenomen als gewoon NAP-punt, waarbij bleek dat deze 2,615 m boven NAP lag, 61 mm lager dan in 1683. Ter verzekering van het NAP is een bronzen bout op een 22 meter lange heipaal onder de Dam in Amsterdam aangebracht. Hierbovenop is een deksel van hardsteen aangebracht in het plaveisel. Dit ondergrondsemerk gold lang als per definitie 1,4278 meter boven NAP en was dus het ijkpunt van NAP. In 2004 is deze definitie losgelaten en de waarde van dit punt bijgesteld tot 1,408 meter boven NAP. In de Stopera is een tweede heipaal met bronzen bout aangebracht. Deze heeft geen betekenis anders dan een ceremoniële en toeristische. In 2004 zijn alle NAP-hoogten herberekend naar aanleiding van de 5e nauwkeurigheidswaterpassing (1996-1999). Alleen de hoogten van 6 van de meest stabiele punten zijn zo goed mogelijk vastgehouden op de hoogte van de 2e nauwkeurigheidswaterpassing (1928-1940). Deze nieuwe ijkpunten bevinden zich in Heerde, Velp, Amersfoort, Millingen, Wageningen en Muiderberg

EPIRB: Emergency Position Indicating Radio Beacon.

epirbVandaag de dag heeft bijna iedere zeezeiler een EPIRB aan boord. Gelukkig hebben relatief weinig zeezeilers deze daadwerkelijk ooit moeten gebruiken.

Bij levensbedreigende situaties op zee kan dit baken gebruikt worden om een noodoproep voor hulp te versturen. Wanneer de EPRIB eenmaal ingeschakeld is, zal deze permanent op twee frequenties uitzenden: een alarmsignaal wordt op 406 MHz uitgezonden en wereldwijd opgepikt door één of meerdere satellieten van het COSPAS-SARSAT systeem en doorgestuurd naar een reddingsdienst nabij het baken. En een alarmsignaal wordt op 121.5 MHz uitgezonden waardoor reddingseenheden met behulp van radiopeilingen de locatie van het baken kunnen vaststellen (‘homing’).

Een noodoproep voor hulp, uitgezonden middels EPIRB, bevat altijd een Maritime Mobile Service Identity number, kortweg een MMSI nummer. Met dat nummer kan het hulpbehoevende schip geïdentificeerd worden door het COSPAS-SARSAT systeem en de kustwachtorganisaties. Ook kan, mits de EPIRB is voorzien van een GPS, de positie van het baken van het in nood verkerende schip bepaald worden. Een eenmaal geactiveerde EPIRB kan niet meer ongedaan gemaakt worden en zet een grootschalige en uiterst kostbare reddingsoperatie in gang. Daarom mag deze alleen gebruikt worden bij levensbedreigende situaties en ook alleen maar in situaties waarin een andere manier van communiceren (via marifoon, radiozender of satellietverbinding) niet meer mogelijk is.

 

GTL DIESEL, DE DIESEL VAN DE TOEKOMST?

GTL dieselHet vermoeden dat deze ‘schone brandstof’ uitermate geschikt is voor de recreatievaart en wellicht de nieuwe brandstofvervanger wordt van onze huidige scheepsdiesel, lijkt gegrond. Interessant natuurlijk, omdat het ons allemaal aangelegen is een beter alternatief te vinden voor dieselbrandstof.

Wat is GTL? GTL is de afkorting voor Gas To Liquid (van gas naar vloeibaar). De productie van GTL vindt plaats volgens het Fischer Tropsch transformatieprocedé. Dit chemische procedé stamt uit de jaren twintig waarbij op synthetische wijze uit aardgas een ultra schone, vloeibare dieselbrandstof wordt verkregen die biologisch afbreekbaar is. GTL kan worden gebruikt als vervanger van diesel. Het verbrandt efficiënter, de uitstoot van schadelijke stoffen is minimaal en in tegenstelling tot diesel bevat GTL nagenoeg geen aromaten en zwavel waardoor er geen sprake is van een penetrante lucht. Ook lijkt de motor er zeer lang en gelukkig bij te leven. Omdat de verbranding van GTL schoner is, is lawaai en algehele vervuiling van motor en componenten minder snel aan de orde hetgeen lagere onderhoudskosten en ons milieu ten goede komt.

GTL tanken voor recreatievaart: GTL-diesel is inmiddels door schepen te tanken bij verschillende benzinestations aan het IJsselmeer. Het is weliswaar iets duurder dan gewone diesel maar heeft dus beslist voordelen en is derhalve een tankswitch overweging meer dan waard! GTL-diesel kan gerust bij een rest (reeds in de tank aanwezige) conventionele diesel getankt worden. Zelfs een mix van GTL en diesel draagt al bij aan een rustiger draaiende moto, minder verbranding, minder rookontwikkeling en minder stankoverlast. GTL-diesel valt niet onder het vervoer van gevaarlijke stoffen (ADR), omdat de brandstof biologisch afbreekbaar is. Dat maakt deze brandstof uitermate geschikt voor de recreatievaart: morsingen zijn niet direct milieubedreigend en mede doordat GTL niet gevoelig is voor water en besmetting door micro-organismen is er geen sprake van bacteriegroei in de tank en is dit type brandstof ook nog eens extreem lang houdbaar.

 

HELIKOPTER EVACUATIE OP ZEE IN 5 STAPPEN

“Dat gebeurt alleen in films, dat gebeurt mij niet!” denken veel mensen… Als op zee een helikopter evacuatie echter wél aan de orde is, is het belangrijk om te weten wat je wel en juist niet moet. Weet dat, wanneer een helikopter het schip nadert, er een enorme wind ontstaat van de rotoren van de helikopter. Het is dus belangrijk om, voordat de helikopter komt, alle los delen die weg kunnen waaien te verwijderen van het dek en in de kuip. Dit geldt ook voor eventuele caps of hoeden die je op dat moment draagt. Een 5 tal stappen waarmee een helikopter evacuatie zo snel en veilig mogelijk verloopt:

1.Verwijder los liggende delen op dek of in kuip

2.Start motor en vaar 30 graden stuurboord t.o.v. de wind hoog aan de wind, zodat de helikopter tegen de wind in aan bakboord kan naderen.

3.Maak plaats op dek en in kuip en stuur overbodige crew benedendeks

4.Zorg dat hulplijn als eerste schip of water raakt i.v.m. statische elektriciteit, zorg dat je een grote emmer beschikbaar hebt om de hulplijn in te bergen wanneer je deze naar je toe trekt.

5.Bevestig de hulplijn van de helikopter nooit aan het schip!

 

FUJINON VERREKIJKERS DEALERSCHAP

Fujinon verrekijkersZeilkoning is officieel dealer van Fujinon verrekijkers voor de maritieme sector. De Fujinon verrekijkers staan bekend om de uitstekende kwaliteit en scherpe prijs. In een eerdere test van de ANWB werd het volgende geschreven over de Fujinon verrekijkers met kompas “De Fujinon een uitstekende kijker, als het gaat om constructie, beeldkwaliteit, nauwkeurigheid van het kompas waardoor het richten makkelijk en nauwkeurig gaat”.

Mocht u interesse of vragen hebben over Fujinon verrekijkers dan vernemen wij het graag. Alle Fujinon verrekijkers zijn uit voorraad leverbaar en direct op onze site online te bestellen.

 

REGISTRATIE EN GEBRUIK MARIFOON GAAT WATERSPORTER 31 EURO PER JAAR KOSTEN VANAF 1 JANUARI 2016

Circa 80.000 Nederlandse radiozendamateurs en maritieme gebruikers moeten vanaf 1 januari 2016 betalen voor de registratie van frequentiegebruik en de registratie- en het gebruik maken van een marifoon. Dit heeft het kabinet op Prinsjesdag 2015 bekend gemaakt in de Rijksbegroting. Tot 2008 was er een vergunningsplicht, echter in 2008 is deze omgezet naar een kosteloze registratieplicht. Per 1 januari 2016 gaat dit dus weer veranderen en wordt iedereen die beschikt over een marifoon een bijdrage gevraagd van 31 euro per jaar. “Door deze kosten in rekening te brengen zal het gebruik van het net kostendekkend zijn.” aldus het Agentschap Telecom. Elke watersporter met een marifoon dient derhalve per 01-01-2016 eenmalig een individuele registratie aan te vragen voor onbepaalde tijd en betaalt voorlopig jaarlijks een bedrag van 31 euro aan het Agentschap Telecom, ongeacht het aantal in gebruik zijnde marifoons.