Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 30 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Opening Haringvlietbrug

Opening Haringvlietbrug 11 jan 2020 00:44 #1117048

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 17544
Dus als ik het goed begrijp is een opening vlak na de top van de avondspits minder storend dan een een opening in de aanloop naar diezelfde spits? Het zal vast doorgerekend zijn, maar het klinkt toch wat vergezocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opening Haringvlietbrug 11 jan 2020 07:10 #1117052

Komt niet vaak voor dat ik onze ambtenarij begrijp maar in deze valt wel mee Dennis: de A29 is overdag tegenwoordig vrijwel de hele dag redelijk druk met vrachtverkeer en personen auto's. (niet zo druk als in de spits uiteraard)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opening Haringvlietbrug 11 jan 2020 08:35 #1117057

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3757
De drukte op de weg is erg toegenomen door de verbinding met de nieuwe weg langs Steenbergen richting Antwerpen.

Als je ziet wat er regelmatig voor een lange file ontstaat met veel vrachtverkeer, als de brug opengaat voor een paar bootjes.

De klachten hierover zijn erg groot. Mogelijk dat de openingstijden nog verder beperkt zullen worden.

Dat elders ook al zo in belangrijke verkeersaders.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opening Haringvlietbrug 11 jan 2020 10:55 #1117088

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4099
Delphi32 schreef :
Dus als ik het goed begrijp is een opening vlak na de top van de avondspits minder storend dan een een opening in de aanloop naar diezelfde spits? Het zal vast doorgerekend zijn, maar het klinkt toch wat vergezocht.

Nou... File heeft de neiging te blijven bestaan lang nadat de oorzaak weer weg is. Dus een opening aan t begin van de drukte zal veel meer impact hebben dan een aan t eind er van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opening Haringvlietbrug 11 jan 2020 11:09 #1117093

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18072
brambo schreef :
Mogelijk dat de openingstijden nog verder beperkt zullen worden.

Dat lijkt me niet onwaarschijnlijk.
Want om 18.00 u. is de spits nog niet voorbij. Die verschuiving van openingstijden (want dat is het in feite) gaat het probleem niet oplossen.
Het is nog niet zo druk als op de A16, maar in de Moerdijkbrug heeft nooit een te openen deel gezeten. Zoals je beschrijft, trekt de nu tot Bergen-op-Zoom doorgetrokken A29 veel extra verkeer aan. In feite is het een (korter) alternatief geworden voor verkeer dat vanuit de Europoort en Rotterdam naar Antwerpen wil. Het is een economische ader van belang geworden.

Overigens opvallend dat de minister komt melden dat RWS heeft besloten dat de openingstijden van de Haringvlietbrug worden gewijzigd. Het komt mij voor dat zonder de handtekening van Cora van Nieuwenhuizen onder dat besluit er niks veranderd.
Mevrouw is van de VVD. Onder de zeilers zijn veel rode broeken. Moet aan deze voorstelling van zaken nog een politieke betekenis worden gegeven?

Misschien kan RWS in dat kader ook even beslissen dat de manier, waarop dit instituut in de afgelopen jaren door de politiek is uitgekleed, wordt teruggedraaid? Dat zal wel niet, denk ik..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opening Haringvlietbrug 11 jan 2020 12:04 #1117100

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 856
Ik stem voor een tunnel. Hoeven de auto’s niet te wachten. En ik ook niet meer!
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opening Haringvlietbrug 11 jan 2020 12:09 #1117103

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18072
HenkT schreef :
Ik stem voor een tunnel. Hoeven de auto’s niet te wachten. En ik ook niet meer!

Dat vindt RWS vast een prima idee, evenals de Nederlandse weg- en waterbouwsector.

Bij de politiek moet echter even een knopje om. Er is niet eens geld om de bestaande kunstwerken voldoende te onderhouden. Misschien moet we zelf wel meer belasting gaan betalen om alles weer in goede staat te krijgen èn zo'n tunnel te bouwen.

Maar vooralsnog meent men de gemiddelde burger, die het eigenlijk al meer dan goed heeft, te moeten paaien met nòg een belastingverlaging.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opening Haringvlietbrug 11 jan 2020 12:25 #1117106

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3409
door de aansluiting van wegen is er een flinke toename van vracht verkeer.
Van en naar Antwerpen is sneller geworden.
Alleen het beweegbare gedeelte heeft er flink onder te lijden.
Laatste inspectie bleek uit het volgende werkzaamheden die al uit gevoerd zijn.

Rijkswaterstaat voert reparatie- en verstevigingswerkzaamheden uit aan de Haringvlietbrug (A29). Er worden scheuren gelast en één van de dwars dragers wordt verstevigd. Deze werkzaamheden hebben gevolgen voor zowel wegverkeer als scheepvaart.

RWS meld ook dat uiterlijk 2022 de klep vervangen gaat worden.

Ik ben voor een tunnel dat is voor het verkeer en scheep vaart beter.
Als je ziet hoeveel verkeer er op de brug staat en daar buiten bij een brug opening dan kan ik met de voor gestelde opening tijden wel eens zijn.
Zeker als er diverse mede boot eigenaren wachten tot het het brug licht op groen staat.
Of met een slakke gangetje door de opening varen.

RWS zou het sieren als er duidelijk borden en regels opgesteld worden hoe en wanneer je er door de opening heen mag varen.
Er word door 2 richtingen tegelijk gevaren.
De onduidelijkheid bij deze brug wat wel en niet mag is ver te zoeken.
Communicatie via de brug is er niet, er staat wel een vhf kanaal op maar daar krijg je geen antwoord op.

Nogmaals een tunnel is de oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opening Haringvlietbrug 11 jan 2020 12:35 #1117107

Aanleg en onderhoud van een tunnel is vele malen duurder dan de economische schade die ontstaat door een paar minder openingen.
Laatst bewerkt: 11 jan 2020 12:35 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opening Haringvlietbrug 11 jan 2020 12:40 #1117108

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6647
De brug draait nauwelijks voor de beroepsvaart. Was dat anders dan zou een tunnel wellicht in de planning staan. Recreatie heeft geen haast, dus af en toe een opening is toch prima?

Kwestie van goed plannen. Je kunt altijd nog via Dordtse Kil, Oude Maas en Spui of omgekeerd.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opening Haringvlietbrug 11 jan 2020 13:17 #1117114

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18072
La Mavare schreef :
De brug draait nauwelijks voor de beroepsvaart. Was dat anders dan zou een tunnel wellicht in de planning staan. Recreatie heeft geen haast, dus af en toe een opening is toch prima?

Kwestie van goed plannen. Je kunt altijd nog via Dordtse Kil, Oude Maas en Spui of omgekeerd.

Ja, ik vind het persoonlijk ook geen probleem, hoor. Ik kan gewoon onder de Haringvlietbrug door, die 1 of 2 keer per jaar dat ik er tegenwoordig langskom.

Koop toch gewoon een kleinere boot, jongens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opening Haringvlietbrug 11 jan 2020 14:06 #1117124

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2936
La Mavare schreef :
De brug draait nauwelijks voor de beroepsvaart. Was dat anders dan zou een tunnel wellicht in de planning staan. Recreatie heeft geen haast, dus af en toe een opening is toch prima?

Kwestie van goed plannen. Je kunt altijd nog via Dordtse Kil, Oude Maas en Spui of omgekeerd.

Als je vlak bij de brug thuishaven hebt, Noodschans, Willemstad, Numansdorp is het wel een dingetje als je weekendje vaart.
Je moet dan op zondag 14:30 (15:00?) al door de brug of pas om 18:00.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opening Haringvlietbrug 11 jan 2020 15:00 #1117132

Wadloper schreef :
La Mavare schreef :
De brug draait nauwelijks voor de beroepsvaart. Was dat anders dan zou een tunnel wellicht in de planning staan. Recreatie heeft geen haast, dus af en toe een opening is toch prima?

Kwestie van goed plannen. Je kunt altijd nog via Dordtse Kil, Oude Maas en Spui of omgekeerd.

Ja, ik vind het persoonlijk ook geen probleem, hoor. Ik kan gewoon onder de Haringvlietbrug door, die 1 of 2 keer per jaar dat ik er tegenwoordig langskom.

Koop toch gewoon een kleinere boot, jongens.

ik heb verdorie juist net een grotere gekocht! :angry: Maar goed, de eerste jaren nog geen issues, want de bruggen over de bosphorus zijn hoog genoeg :cheer:
Laatst bewerkt: 11 jan 2020 15:00 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opening Haringvlietbrug 11 jan 2020 15:10 #1117133

Wadloper schreef :
.........................................
Koop toch gewoon een kleinere boot, jongens.

Of verzin een list. Deden de bottervissers ook toen de nieuwe Hollandse Brug nèt te laag werd gebouwd ondanks alle protesten.
Zij maakten de masttop demontabel of klapbaar. Simpel!
Gatje in de markt voor een alu-mastenbouwer?
Wim.
Als je hard genoeg slaat, past alles.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opening Haringvlietbrug 11 jan 2020 18:09 #1117165

Is er ook spits in het weekend op dit tijdstip?
De meeste recreatie is op zaterdag / zondag en gelden dan ook die tijden of alleen ma -> vr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opening Haringvlietbrug 11 jan 2020 20:21 #1117187

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3757
In de zomer heb je richting Zeeland heen en terug ook veel recreatie verkeer uit Brabant, Belgie, Duitsland en de Randstad.

Juist als er ook veel water recreatie verkeer is op het Haringvliet.

Gewoon een slim systeem verzinnen. Een puntvormige waterzak aan de uitgeboomde spi-boom.

Die vol laten stromen. Met de lier ophijsen. Boot daarmee 30-40 graden krengen.

Na passeren van de brug. Klep onder in de zak optrekken en de zaak weer binnen op bergen.

Gaat overigens met multihull minder goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opening Haringvlietbrug 11 jan 2020 21:31 #1117198

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 956
Berghout-2 schreef :
Wadloper schreef :.........................................
Koop toch gewoon een kleinere boot, jongens.
Of verzin een list. Deden de bottervissers ook toen de nieuwe Hollandse Brug nèt te laag werd gebouwd ondanks alle protesten.
Zij maakten de masttop demontabel of klapbaar. Simpel!
Gatje in de markt voor een alu-mastenbouwer?
Wim.

Een gaffeltuig met een mast van ca. 10 meter?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opening Haringvlietbrug 11 jan 2020 21:46 #1117204

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1649
Waterman schreef :
Een gaffeltuig met een mast van ca. 10 meter?

Ik presenteer u de Haber 800, gebouwd in Polen (waar anders tegenwoordig...). Zelfs met de gaffel omhoog nog slechts 10,80 meter boven de waterlijn. Met de gaffel neer nog maar 8,20 meter. En dan kan de mast ook nog simpel gestreken worden!

Alsof de bouwer wist van onze bruggen!


Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opening Haringvlietbrug 11 jan 2020 22:02 #1117207

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3189
brambo schreef :
In de zomer heb je richting Zeeland heen en terug ook veel recreatie verkeer uit Brabant, Belgie, Duitsland en de Randstad.

Juist als er ook veel water recreatie verkeer is op het Haringvliet.

Gewoon een slim systeem verzinnen. Een puntvormige waterzak aan de uitgeboomde spi-boom.

Die vol laten stromen. Met de lier ophijsen. Boot daarmee 30-40 graden krengen.

Na passeren van de brug. Klep onder in de zak optrekken en de zaak weer binnen op bergen.

Gaat overigens met multihull minder goed.
Grapje zeker, wellicht een oplossing voor een brug waar je 1x per jaar onder door moet, maar 2x per weekend :woohoo:
Thalassa
Hunter 27
Laatst bewerkt: 11 jan 2020 22:03 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opening Haringvlietbrug 11 jan 2020 23:03 #1117217

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6647
PvO schreef :
...Grapje zeker, wellicht een oplossing voor een brug waar je 1x per jaar onder door moet, maar 2x per weekend :woohoo:

Dus heb je straks niets meer te zoeken -als vaste ligplaats- achter de Haringvlietbrug als je mast te hoog of niet makkelijk strijkbaar is.

Dat geldt ook al heel wat jaren voor als je achter de Moerdijkbruggen lag. Dat hebben we ook overleefd.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opening Haringvlietbrug 12 jan 2020 07:20 #1117226

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3189
La Mavare schreef :
PvO schreef :
...Grapje zeker, wellicht een oplossing voor een brug waar je 1x per jaar onder door moet, maar 2x per weekend :woohoo:

Dus heb je straks niets meer te zoeken -als vaste ligplaats- achter de Haringvlietbrug als je mast te hoog of niet makkelijk strijkbaar is.

Dat geldt ook al heel wat jaren voor als je achter de Moerdijkbruggen lag. Dat hebben we ook overleefd.
Ik lig al 15 jaar achter de moerdijkbruggen, gewoon omvaren via dordt.
Ingeval van de haringvliet brug vind ik dat je niet kan spreken van 'er achter liggen'.
Aan beiden zijde bevindt zich een zeilgebied
Thalassa
Hunter 27
Laatst bewerkt: 12 jan 2020 07:29 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opening Haringvlietbrug 12 jan 2020 07:24 #1117227

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18072
La Mavare schreef :
PvO schreef :
...Grapje zeker, wellicht een oplossing voor een brug waar je 1x per jaar onder door moet, maar 2x per weekend :woohoo:

Dus heb je straks niets meer te zoeken -als vaste ligplaats- achter de Haringvlietbrug als je mast te hoog of niet makkelijk strijkbaar is.

Dat geldt ook al heel wat jaren voor als je achter de Moerdijkbruggen lag. Dat hebben we ook overleefd.

De Moerdijkbruggen en de Haringvlietbrug zijn wat dit betreft niet helemaal vergelijkbaar. De Moerdijkbruggen hebben nooit beweegbare delen gehad. Niet de spoorbrug van 1872, niet de verkeersbrug van 1936 en ook na de vernieuwingen daarna niet.
Voor de oorlog waren plezierjachten schaars in de Delta en de meeste zeilende binnenvaartschepen konden vlot strijken.

Bij de Moerdijkbruggen is men nooit anders gewend geweest. Dat ligt bij de Haringvlietbrug wat anders.

De tweede Moerdijk-spoorbrug (voor de hogesnelheidslijn) heeft men wel een stuk hoger gelegd dan de oude spoorbrug, naar verluidt om de inzittenden van de TGV een vrij uitzicht op de Biesbosch te geven. Zij kijken namelijk over het vakwerk van de oude brug heen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opening Haringvlietbrug 12 jan 2020 07:58 #1117231

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 856
Van bergen op zoom naar Pernis duurt via de Moerdijkbrug 5 minuten langer dan via de Haringvliet brug.
Omrijden kan dus altijd. Het zou inderdaad wijs zijn om duidelijker aan te geven of je door rood mag varen, of beter nog om dan gewoon groen te geven.

Hoe zit het met de extra stikstof uitstoot van dat extra verkeer? Hollandsdiep en Haringvliet wordt steeds meer natuurgebied.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opening Haringvlietbrug 12 jan 2020 09:00 #1117243

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18072
plusfast schreef :
Waterman schreef :
Een gaffeltuig met een mast van ca. 10 meter?

Ik presenteer u de Haber 800, gebouwd in Polen (waar anders tegenwoordig...). Zelfs met de gaffel omhoog nog slechts 10,80 meter boven de waterlijn. Met de gaffel neer nog maar 8,20 meter. En dan kan de mast ook nog simpel gestreken worden!

Alsof de bouwer wist van onze bruggen!

De masten van de meeste Poolse boten zijn ook makkelijk strijkbaar. Velen worden zelfs met een maststrijkinsallatie met permanent ingeschoren takel geleverd. De watersport in Polen speelt zich voor een aanzienlijk deel af op de Mazurische meren, die onderling zijn verbonden, maar wel met bruggen over die verbindingen. Rond Müritz, ten noorden van Berlijn, is er een vergelijkbare situatie.
Laatst bewerkt: 12 jan 2020 09:00 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opening Haringvlietbrug 12 jan 2020 13:10 #1117314

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13471
Wadloper schreef :
De tweede Moerdijk-spoorbrug (voor de hogesnelheidslijn) heeft men wel een stuk hoger gelegd dan de oude spoorbrug, naar verluidt om de inzittenden van de TGV een vrij uitzicht op de Biesbosch te geven. Zij kijken namelijk over het vakwerk van de oude brug heen..
Niet helemaal. De HSL spoorbrug ligt in het midden inderdaad een stuk hoger dan de twee andere bruggen, maar dit heeft een technische reden. Vanwege de hoge snelheid dienen de verticale boogstralen veel groter te zijn dan bij 'normale' spoorlijnen. Daarom is de HSL spoorbrug vrijwel één doorlopende boog in plaats van twee verticale boogstralen met een vlak stuk in het midden. Daarom ook de bijnaam 'katterug'. Het bijkomend voordeel is inderdaad dat het uitzicht vanuit de trein goed is, al heb je maar 14 seconden om er van te genieten.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.256 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl