web schrijft:AIS_en_RF_adviser schrijft:Omdat de propagatie op land anders is dan op zee. Dit is de grootste fout die het CCR heeft kunnen maken in deze.
Bedoel je met propagatie in dit geval de propagatie van het VHF signaal, of die van de GPS signalen?
*Heeft op beide invloed, maar het ergste voor GPS
reflecties en draaingen op belghellingen*
Overigens hangen er boven Oostenrijk hetzelfde variabele aantal satellieten als hier, namelijk het absolute minimum van 6 of meer.
*das juist*
waarom werkt een huurtransponder daar dan wel goed??? goede antenne en korte kabels!
En als een lullig SIRFIII muisje van een paar tientjes IN een blikken auto, een paar meter van hoge bebouwing IN de stad, nog altijd zelden z'n fix verliest, heeft de fabrikant van professionele GPS apparatuur op schepen wat mij betreft heel wat uit te leggen als die wel 'zomaar' fix verliest op binnenwater. Goed, vele meters RG58 aan een passieve antenne kan een verklaring zijn, maar monteer dan in hemelsnaam een SIRF of actieve antenne.
*dat is iets wat mij ook zo verbaast, ook die test komt aan de orde, het kempisch kanaal is een mooie test zone is nl met hogere dijken met hoge bomen en zeer smal.
Het moet wel heel krap vaarwater zijn wil een scheeps GPS antenne enig zicht schuin omhoog op meer dan 1 satelliet verliezen, en zeker niet zomaar in die mate dat een muisje in een auto dat doet. In het absoluut slechtste geval staan er 6 boven de horizon, waar je er 2 van kan missen. Is wel zeldzaam, meestal zijn er beduidend meer in beeld.
* soms wel 14* en dan is er ook geen probleem, zelfs niet met 20m rg58*
Dat de chipset ook niet goed genoeg is in de transponder, is ook alwel duidelijk, waarom verliest een gp32/37 zelden zijne fix? en zou er in de FA50 ook dezelfde chipset zitten??
dus die fa50 wil ik ook wel eens testen.
ik heb nu de acr, oceansat, en een cns hier voor test.
momenteel is de oceansat operationeel in de auto.
de acr met een comnav vector compas heeft 2 jaar in de auto gehangen, heb eigenlijk alleen in hardje Parijs soms problemen gehad. Toevallig zat de AIS en APRS op hetzelfde compass.
"van APRS is een log op
www.aprs.fi terug te zien. en is dus de werking van de navcom compass te zien met interval van 30sec. Voor AIS was toen geen rx station gekoppeld aant internet
alle logs kan terug gezien worden van maart 2009 tot heden."
Indien geen fix, maar ook dat het compass daar af te toe hangt, positie blijft dan hangen, vtg zit "nan" in HDT en ROT niet ingevuld zoals de string eruitziet als je opstart. en alleen met een reset gaat die weer in gang, op chanal du Nord ook altijd op vaste punten. die punten zijn op 200m nauwkeurig te voorspellen. Daar heb ik mij ook nog niet in verdiept en dus ook nog geen oplossing voor. Meerdere schepen hebben datzelfde probleem op die plek.
logging file naar comnav gestuurt gehad maar geen oplossing gekregen.
Dat hangen heb ik zelf maar 3 keer kunnen meemaken in mijn auto, maar wel steeds in Parijs in een van de langere tunnels.