Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Essentie AIS Automatic Indentification Systeem

Re: Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 06 okt 2010 20:08 #153381

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29393
sigdock schrijft:
neem in ieder geval de moeite om fatsoenlijk Nederlands te schrijven want dit is bedroevend.

Hee hee, Sigdock, Berry schrijft prima Belgs, daar is niets mis mee!
Het doet de grijze massa weer werken soms.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 06 okt 2010 20:21 #153387

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6338
FSD schrijft:
tondini schrijft:

Hee Tondini,

We hebben nu een appart draad je gekregen van de moderator, dus kunnen we hier ons geheel uitleven zonder anderen te hinderen.

Als je wat te vragen hebt, doe het hier, er is genoeg kennis om het eenvoudig uit te leggen...

Veel succes op het eigen draadje. Ga vooral jullie gang, de gemiddelde zeiler zoals ik, is waarschijnlijk al eerder afgehaakt.

Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 06 okt 2010 20:27 #153390

Beste FSD,

Ik heb op vele schepen geweigerd een installatie te willen uit voeren omwille van de slechte boordspanning, maar werkgever wilde er niet van weten. al de genoemde problematiek is mij bekend, het is niet voor niets dat rs 232 in de zeevaart niet gebruikt word. iso rs422/485 dat is de key ter oplossing van veel problemen, laten beginnen aan 1 kant, ik kijk vanuit de transponder dus de pc en andere bazar die er achter hangt, zie ik niet direct, hier gaat het al fout, dus dit is primair. Goede boordspanning en de transponder, Daarbij komt het pc verhaal, het alleen afzekeren van de min van apparatuur niet silmultaan met de +, hierdoor sneuveld er geregeld andere apparatuur, aardfouten in netspanningAC maar ook in boordspanning DC, het stug blijven hangen op het rs 232 protocol wat zeer storings gevoelig is, geen FTP maar gebruik van UTP en nog veeeeeeeeeeel meer, ik heb duizende euro's schade gezien omdat men niet luisteren wil, een schip stuurloos geraakt door aardfouten, het weigeren de aardfout op te zoeken, dus met 35mm2 chassis aan - leggen.
Om die 6Vdc lektroom van het chassis af te halen. Idd ik heb het daar nog niet over gehad. ik ga eerst voor goede gps fix
en dan als 2de de ecdis goed werkend. Ik ben voor inspectie op schepen geweest en heb de schipper bevolen eerst zijn zekeringkast eerst zijn stroomnet deftig op orde te zetten.

Brandgevaarlijke installatie gezien

met snijbrander 2 gaten in een dikke plaat niet afgebraamd net groot genoeg om 2 dikke accukabels door te gaan. geen zekering ertussen (jawel hoor een zekering ertussen in de zekeringen kast, nutteloos dus)want de zekeringkast staat 10tal meters verder, de accu batterij bestond uit 8 230Ah accus, stel door trillingen die kabel beschadigt die door met snijbrander gemaakt gat sluiting maakt, die zekering die springt niet, want tussen die plaats en de accu set zit er GEEN zekering tussen. Op hoeveel plaatsen dat ik dit al gezien heb, ik snap niet dat daar geen controle op is. Zelfs op een tanker gezien.

Dus of die pc nu wel/niet werkt doet niets af aan de werking van de ais alsook rs232/422/485 protocollen hebben daar geen invloed op.
Het beginsel de transponder met feeders en antennes werk al niet eens deftig. Boordspanning zou een probleempje kunnen zijn. Dit zie ik in mijn netwerk al, dan ben ik nog niet eens aan boord geweest.

Iedere dag komen er minstens 2 transponders bij die slecht tot niet werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 06 okt 2010 21:03 #153399

henkvd schrijft:
Ik word er ook een beetje moe van , kennelijk heeft Berry weinig te doen aangezien, hij tijd genoeg heeft om hier allerij posting te bevuilen.


Het GPS verhaal begint behoorlijk irritant te worden.
Berry in de AIS is een keurig systeem ingebouwd indien de GPS of GPS een te grote HDOP hebben ze dit meegeven in de uitzending.
Bij het missen van de UTC clock van de interne GPS, wordt de UTC geleend van een ander station, om te synchroniseren.
Indien de evt externe GPS een onzekere positie meegeeft door een te hoge HDOP wordt overgeschakeld naar de interne GPS, mocht deze ook falen dan wordt een unsafe status meegegeven.


Volgens mij is er echt wel nagedacht over AIS en kan je wel door blijven zagen , het komt bij mij zo langzamerhand een beetje als erg vervelend over.

Je betoog heeft voor dit Forum ook geen meerwaarde.

HDOP is voor de niet kenners een kwaliteit weergave van de GPS.

Dit klopt ook wel maar de meeste sluiten dat niet aan, ik zie niet direct of het intern of externe gps data is, wat ik zie is dat er geen of slechte gps fix is, omdat veel installateurs niet kunnen omgaan met rs 422/485, en waarom iets aansluiten wat geen geld oplevert dus word dat niet gedaan, er zijn genoeg transponders operationeel waar ook een vector kompas staat, maar ik zie geen HDT ook geen ROT, installateurs vinden dat onnodig werk wat niet opbrengt.

En ja dat GPS verhaal word vervelend, maar dat blijft de key tot succes voor AIS. en dan komt er een ander verhaal de pc aardstromen dc en ac en nog veel miserie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 06 okt 2010 21:15 #153404

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
AIS_en_RF_adviser schrijft:
er zijn genoeg transponders operationeel waar ook een vector kompas staat, maar ik zie geen HDT ook geen ROT, installateurs vinden dat onnodig werk wat niet opbrengt.[/quote]


Is geen eis van inland om een heading device aan te bieden, nogal logisch want die is ook niet aanwezig voor dit doel, een bochtaanwijzer is niet bruikbaar en een gyro heeft geen nut aan boord.

wel even bij de eisen blijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 06 okt 2010 21:37 #153411

Als het er is sluit je het aan. inderdaad het is geen eis.
maar je iets beter te profileren in de markt dan een ander siert het bedrijf. en zoveel werk is het niet.
men moet wel met RS 422/485 kunnen omgaan natuurlijk.
Dit is ook wel een probleem, ik heb gezien bij saab hoe collega's aant stunten zijn met rs 422/485, dat is niet zo vanzelfsprekend, ik heb zelfs rs232/422 converters zien gebruiken om een vector compas aan te sluiten op een transponder., vreemd een vector kompas heeft al 2 rs485 poorten heeft
dus waarom dan speciaal van rs232 van compas naar 485/422 naar de transponder geconverteerd moet worden gaat mijn pet te boven.

kortom men sluit alleen aan wat opbrengt en liefst met zo goedkoop mogelijk materiaal, met de gekende problematiek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 06 okt 2010 21:39 #153412

het is een leuke discussie groep zo, ik mag dat wel, ehmmm beetje tegengas. Ik dank iedereen voor zijn bijdrage, maar van stoppen willen we nog niet weten. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 06 okt 2010 22:08 #153419

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
AIS_en_RF_adviser schrijft:
Omdat de propagatie op land anders is dan op zee. Dit is de grootste fout die het CCR heeft kunnen maken in deze.
Bedoel je met propagatie in dit geval de propagatie van het VHF signaal, of die van de GPS signalen?

Overigens hangen er boven Oostenrijk hetzelfde variabele aantal satellieten als hier, namelijk het absolute minimum van 6 of meer.

En als een lullig SIRFIII muisje van een paar tientjes IN een blikken auto, een paar meter van hoge bebouwing IN de stad, nog altijd zelden z'n fix verliest, heeft de fabrikant van professionele GPS apparatuur op schepen wat mij betreft heel wat uit te leggen als die wel 'zomaar' fix verliest op binnenwater. Goed, vele meters RG58 aan een passieve antenne kan een verklaring zijn, maar monteer dan in hemelsnaam een SIRF of actieve antenne.

Het moet wel heel krap vaarwater zijn wil een scheeps GPS antenne enig zicht schuin omhoog op meer dan 1 satelliet verliezen, en zeker niet zomaar in die mate dat een muisje in een auto dat doet. In het absoluut slechtste geval staan er 6 boven de horizon, waar je er 2 van kan missen. Is wel zeldzaam, meestal zijn er beduidend meer in beeld.
Laatst bewerkt: 06 okt 2010 22:13 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 06 okt 2010 22:53 #153422

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29393
web schrijft:
Goed, vele meters RG58 aan een passieve antenne kan een verklaring zijn, maar monteer dan in hemelsnaam een SIRF of actieve antenne.

Bestaan er nog passieve GPS antennes?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 07 okt 2010 06:19 #153429

web schrijft:
AIS_en_RF_adviser schrijft:
Omdat de propagatie op land anders is dan op zee. Dit is de grootste fout die het CCR heeft kunnen maken in deze.
Bedoel je met propagatie in dit geval de propagatie van het VHF signaal, of die van de GPS signalen?

*Heeft op beide invloed, maar het ergste voor GPS
reflecties en draaingen op belghellingen*

Overigens hangen er boven Oostenrijk hetzelfde variabele aantal satellieten als hier, namelijk het absolute minimum van 6 of meer.
*das juist*

waarom werkt een huurtransponder daar dan wel goed??? goede antenne en korte kabels!

En als een lullig SIRFIII muisje van een paar tientjes IN een blikken auto, een paar meter van hoge bebouwing IN de stad, nog altijd zelden z'n fix verliest, heeft de fabrikant van professionele GPS apparatuur op schepen wat mij betreft heel wat uit te leggen als die wel 'zomaar' fix verliest op binnenwater. Goed, vele meters RG58 aan een passieve antenne kan een verklaring zijn, maar monteer dan in hemelsnaam een SIRF of actieve antenne.
*dat is iets wat mij ook zo verbaast, ook die test komt aan de orde, het kempisch kanaal is een mooie test zone is nl met hogere dijken met hoge bomen en zeer smal.

Het moet wel heel krap vaarwater zijn wil een scheeps GPS antenne enig zicht schuin omhoog op meer dan 1 satelliet verliezen, en zeker niet zomaar in die mate dat een muisje in een auto dat doet. In het absoluut slechtste geval staan er 6 boven de horizon, waar je er 2 van kan missen. Is wel zeldzaam, meestal zijn er beduidend meer in beeld.

* soms wel 14* en dan is er ook geen probleem, zelfs niet met 20m rg58*

Dat de chipset ook niet goed genoeg is in de transponder, is ook alwel duidelijk, waarom verliest een gp32/37 zelden zijne fix? en zou er in de FA50 ook dezelfde chipset zitten??
dus die fa50 wil ik ook wel eens testen.

ik heb nu de acr, oceansat, en een cns hier voor test.
momenteel is de oceansat operationeel in de auto.

de acr met een comnav vector compas heeft 2 jaar in de auto gehangen, heb eigenlijk alleen in hardje Parijs soms problemen gehad. Toevallig zat de AIS en APRS op hetzelfde compass.
"van APRS is een log op www.aprs.fi terug te zien. en is dus de werking van de navcom compass te zien met interval van 30sec. Voor AIS was toen geen rx station gekoppeld aant internet
alle logs kan terug gezien worden van maart 2009 tot heden."

Indien geen fix, maar ook dat het compass daar af te toe hangt, positie blijft dan hangen, vtg zit "nan" in HDT en ROT niet ingevuld zoals de string eruitziet als je opstart. en alleen met een reset gaat die weer in gang, op chanal du Nord ook altijd op vaste punten. die punten zijn op 200m nauwkeurig te voorspellen. Daar heb ik mij ook nog niet in verdiept en dus ook nog geen oplossing voor. Meerdere schepen hebben datzelfde probleem op die plek.
logging file naar comnav gestuurt gehad maar geen oplossing gekregen.

Dat hangen heb ik zelf maar 3 keer kunnen meemaken in mijn auto, maar wel steeds in Parijs in een van de langere tunnels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 07 okt 2010 15:41 #153540

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
FSD schrijft:
web schrijft:
Goed, vele meters RG58 aan een passieve antenne kan een verklaring zijn, maar monteer dan in hemelsnaam een SIRF of actieve antenne.
Bestaan er nog passieve GPS antennes?
Tja, kennelijk... als Aircom+ niet goed genoeg is... ik trek ook maar wat logische conclusies ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 07 okt 2010 18:20 #153566

Als ge kunt kiezen of ge brommerke a of b classe dan kiest ge toch ook voor een A classe omdat die 45 gaat ipv 25 tov B
this beide 49cc

Kijk maar eens naar de specs van Aircom+ en ecoflex15.

De cableloss van beide kabels op 2 Ghz. geeft wel een groot verschil.

op vhf heeft ecoflex15 geen enkel nut, daar is die veel te duur voor. Gebruik je een combi antenne dan is de hoogste frequentie die telt, dus gps, gps is boven 1500MHz dus ecoflex 15
en bij 125m of meer 7/8" cellflex.


binnen kort nog een schip gaan doen.
4 * ecoflex15. 2* gps 1*umts en 1* wifi :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 07 okt 2010 22:02 #153610

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
:blink: Ik zeg maar niks meer. Maar dat zou ik toch echt heel anders oplossen dan tientallen tot honderden kilo's dure, dikke, lastig te routeren coax er tegenaan te gooien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 08 okt 2010 08:17 #153653

Ik ook, maar als de klant perse wil dat vhf en gps bij elkaar gezet moet worden, dat men dan voor 1 huurplaat maar betaald en anders voor 2, is de rekening snel gemaakt, ge moet al snel rekenen per huurplaats 10.000€/jaar (FR) schuift, dan toch maar de gps antenne samen zetten met VHF. In duitsland durven ze wel tot 30.000€/jaar in belgie tot 15000€ in nederland zijn ze nog schappelijk tot 5000€/jaar.

Die cellflex is niet te doen, daarom heb ik de klant weten te overtuigen ipv 1/2" cellflex. ook Ecoflex15 te gebruiken.
Ik heb hier zelf ook 7/8" cellflex liggen voor 13cm en 3cm band.

BTW complete GPS ontvanger boven in de mast en met datakabel naar beneden was niet bruikbaar, de gps ontvanger van het AIS basestation MOET gebruikt worden. IVM timing tijdslots.
Laatst bewerkt: 08 okt 2010 08:20 door AIS_en_RF_adviser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 09 okt 2010 00:06 #153880

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29393
web schrijft:
FSD schrijft:
web schrijft:
Goed, vele meters RG58 aan een passieve antenne kan een verklaring zijn, maar monteer dan in hemelsnaam een SIRF of actieve antenne.
Bestaan er nog passieve GPS antennes?
Tja, kennelijk... als Aircom+ niet goed genoeg is... ik trek ook maar wat logische conclusies ;)

Langer als 10 meter is ecoflex-10 een goede keuze. Die 10 meter zit vaak standaadr aan de antennes, en is derhalve ook zo gekeurd tijdens de toelating van een toestel.
Voor een jacht is die 10 meter vaak voldoende, dus ik zou er geen punt van maken.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 11 okt 2010 19:48 #154051

FSD schrijft:
]

.... Derhalve ook zo gekeurd tijdens de toelating van een toestel.
quote]

Tja die keurings eisen, die trek ik juist in twijfel, daar er geen rekening gehouden is met de propagatie op land, die is immers NIET gelijk dan op zee, de keuringseisen zijn op dat vlak, wel gelijk gebleven. In de praktijk blijkt geregeld gps fix te verliezen. Ik kom nog wel met een rapport hieromtrend, ik kan er nu nog geen getallen op plakken. Word vervolgt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 11 okt 2010 22:18 #154089

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
FSD schrijft:

Bestaan er nog passieve GPS antennes?

Passieve antennes, ik kom ze nooit tegen.
Het zou er van binnen dan zo uit zien



Wat anderen passief noemen, is werkelijk hartstikke aktief, dit is dus de GPS antenne met doorgaans een TNC connector.
Als we willen voorkomen dat iedere antenne nu ineens open gesloopt wordt, dat ziet er dan zo uit.


Wat anderen actief noemen, noemt de rest een GPS antenne met NMEA output.


De actieve antenne zonder nmea output heeft een versterking van gemiddeld ruim 30dB, het heeft dus erg weinig zin om hier onhandelbare antenne kabels voor te gebruiken.

Een GPS en VHF antenne ( gaan we uit van een CX4, AV15 type antenne) kunnen zonder problemen naast elkaar gemonteerd worden op een horizontale afstand van min ca 50 cm en in het verticale vlak de voeten van de antennes op gelijke hoogte. vooral dit laatste is belangrijk, de gps antenne niet te hoog te monteren tegenover de VHF antenne.
Laatst bewerkt: 11 okt 2010 22:27 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 12 okt 2010 21:38 #154325

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29393
henkvd schrijft:
FSD schrijft:

Bestaan er nog passieve GPS antennes?

Passieve antennes, ik kom ze nooit tegen.
Het zou er van binnen dan zo uit zien



Wat anderen passief noemen, is werkelijk hartstikke aktief, dit is dus de GPS antenne met doorgaans een TNC connector.
Als we willen voorkomen dat iedere antenne nu ineens open gesloopt wordt, dat ziet er dan zo uit.


Wat anderen actief noemen, noemt de rest een GPS antenne met NMEA output.


De actieve antenne zonder nmea output heeft een versterking van gemiddeld ruim 30dB, het heeft dus erg weinig zin om hier onhandelbare antenne kabels voor te gebruiken.

Een GPS en VHF antenne ( gaan we uit van een CX4, AV15 type antenne) kunnen zonder problemen naast elkaar gemonteerd worden op een horizontale afstand van min ca 50 cm en in het verticale vlak de voeten van de antennes op gelijke hoogte. vooral dit laatste is belangrijk, de gps antenne niet te hoog te monteren tegenover de VHF antenne.

Dank voor je mooie plaatjes, ik zie ze elke dag het echt.
De vraag was meer in het algemeen, of er heden ten dage nog passieve antennes verkocht of gemaakt worden bij GPS?
De keramische patch antenne (ondersteplaatje) is altijd actief, dez antennes hebben niet meer gain dan 2--23 dB

De helical achtige antennes zitten op 28-30 dB.

Een antenne met NMEA output noemen wij een "blinde-bol" of intelligenten antenne.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Essentie AIS Automatic Indentification Systeem 13 okt 2010 16:29 #154538

die passieve antenne heeft een BNC en geen TNC connector.

die ceramische schijfjes zijn actieve vlak antennes. Die zelf 0dB of minder, en dan komt de preamp erachter.

Ik geef de voorkeur aan helical met daarachter nog een preamp

zoals de GPS4 van Procom bijvoorbeeld. Die word standaard bij de ACR Nauticast gelevert, maarja die voddebaal van een VHF antenne trekt op niks.
Verder een antenne met nmea output is geen antenne maar complete GPS beter bekent als JRC BOL. met zijn wit datakabeltje.
Laatst bewerkt: 13 okt 2010 16:34 door AIS_en_RF_adviser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.139 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl