Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard?

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 27 sept 2017 06:54 #876708

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Noballast schreef :
ZeeZin schreef :
helmsman 38 schreef :
conclusie: de 100 met zonder clutch is zuiniger dan de 200 .

Ligt iets genuanceerder: in 'standby' klopt jouw conclusie, onder het varen niet per-se.

Standby, dan is de clutch ook bye, geen stroom verbruik. Je moet meten in Auto stand, stil liggend. Heeft BK dat zo gedaan ? Denk het wel. Ik had gedacht dat het meer zou zijn. Dan begrijp ik de opmerking van Jefa (0,7A) niet zo

Stilliggend meten meet je de constante stroom; dunamische meting geeft het daadwerkelijk verbruik aan. Gezien het verschil in drive wat er in / op zit zul je met flinke golfslag zien dat zo'n tiller drive dan behoorlijk stroom verbuikt, en ik denk (kan het niet aantonen ivm geen meting) dat dat verbruik wel eens hoger kan liggen dan van de onderdekse drive..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 27 sept 2017 10:33 #876821

Dat is een aanname.

Mijn punt was dat een onderdekse automaat stroom verbruikt waar je verder niets aan hebt, behalve dan dat het de koppeling met het stuursysteem in stand houdt.

Ik ben wel benieuwd naar het verschil in gemiddelde stroomverbruik van beide systemen in de praktijk. Mijn onderbuik zegt nog steeds dat de onderdekse automaat meer zal gebruiken, ondanks een mogelijk slimmere aansturing (of misschien wel mede dankzij een betere aansturing)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 27 sept 2017 11:11 #876832

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Klopt helemaal, de onderdekse gebruikt meer stroom.
En hoe krachtiger, type 2 ipv type 1 dan gebruikt hij nog meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 27 sept 2017 11:30 #876841

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16253
Meer of minder is niet interessant... Hoeveel is the question... :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 27 sept 2017 11:36 #876843

Type 1 18-36W
Type 2 47-72W
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 27 sept 2017 11:38 #876844

Waarom zou een onderdekse drive minder efficient zijn dan bovendeks? Als de efficiencies gelijk zijn (electromotor, overbrenging etc) dan neemt, lijkt mij, zo'n drive op wat ie nodig heeft om het roer naar de stand te bewegen die de stuurcomputer van plan is. Regel je een automaat heel agressief/strak af dan zal dit gemiddeld meer vermogen vergen dan een automaat die veel minder doet. Een zwaardere motor hoeft denk ik niet per definitie minder efficient te zijn.

Los van bovenstaand lijkt mij dat een slim stuuralgorithme net zo goed minder zal verbruiken: hij anticipeert (min of meer) en zal door tijdig te reageren, felle correcties wellicht voor zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 27 sept 2017 12:02 #876851

Eigenlijk vreemd dat Raymarine kennelijk geen technicus in huis heeft die een clutch kan ontwerpen die alleen tijdens het schakelen stroom verbruikt.
Lijkt me niet eens zo'n groot probleem.
Nu gebruiken ze zo te zien alleen een solenoid spoel maar als je daarmee een mechanische koppeling bedient zou je klaar zijn.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 27 sept 2017 12:05 #876853

Ik denk omdat het fail safe moet zijn: clutch dient aktief bekrachtigd te blijven om de automaat te kunnen laten sturen (en het roer over te kunnen nemen)

Technisch denk ik niet dat iets "bistabiels" heel uitdagend zal zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 27 sept 2017 12:46 #876872

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Fail safe zal idd de overweging geweest zijn. Als de stroom uitvalt moet je direct handmatig kunnen sturen en niet eerst onderdeks de automaat moeten ontkoppelen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 27 sept 2017 12:48 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 29 aug 2018 20:33 #973976

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 999
helmsman 38 schreef :
heb wat reserve AP's verkocht, en een EV-100 besteld.
dat kon budget neutraal dus de hoofd directie knikte goedkeurend.
dus ook nog maar een Spinlock anti verzuip vest er bij besteld.
komt begin oktober binnen, dus testen tijdens de Singelhanded.
ben benieuwd.



Helmsman 38, je bent nu dus een krap jaartje onderweg met die EVO 100. Kun je ons vertellen wat je er van vindt ?
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EV-100 tiller stuurautomaat: de investering waard? 29 aug 2018 21:05 #973987

de Evo is beter dan de st 2000 of de SPX in mijn optiek.
bij wat meer wind moet ik wel voor een goede trim zorgen, vooral aan de wind.nu heb ik ook wel een druk bootje.
ook voor de wind met spi en 5Bf doet ie het tevens prima.
moet hem nog wat fine tunen qua instellingen, maar elke keer blijft dat er bij. klokje is makkelijk bedienbaar, ook te bedienen met de plotter.
resume: tevreden.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.293 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl