Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 05:20 #1073137

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6306
@ Sneaker

Jij zei toch dat zo'n zeil met tafetta alles kan hebben? :laugh: :laugh: :laugh:

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 05:24 #1073139

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2770
Beauty schreef :
@ Sneaker

Jij zei toch dat zo'n zeil met tafetta alles kan hebben? :laugh: :laugh: :laugh:

"Ze horen alleen maar wat ze willen horen". ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 06:30 #1073148

duit schreef :
ik was er bijna zeker van dat ze zou gaan planeren, misschien de volgende keer onder spi..

Dat zit er niet in... is er gewoon de romp niet voor.
En een spi drukt de boeg in het water.

Ging de Beauty wel lekker rollen of viel dat mee? Je weet wel, giek in het water, boom in het water, giek in het water enzovoorts?
you can only take so much Zen, you know
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 07:04 #1073159

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6306
Nee strak rechtdoor. Dat heb ik alleen als ik niet goed oplet en van een schuin van achter komende golf af surf en te diep binnen de wind terecht kom. Of er wel golven staan en te weinig wind
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 07:06 #1073161

Beauty schreef :
Nee strak rechtdoor. Dat heb ik alleen als ik niet goed oplet en van een schuin van achter komende golf af surf en te diep binnen de wind terecht kom. Of er wel golven staan en te weinig wind

Oh, dan had je nu te weinig zeil staan ;-)
Duit, de spi erop!

you can only take so much Zen, you know
Laatst bewerkt: 16 aug 2019 07:07 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 07:09 #1073163

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6306
Als die spi de boeg in het water drukt wordt ik terughoudender. Als we de rug van de volgende golf induiken zit de spiegel soms nog op de vorige golf. Zeker bij Ketelbrug. De voet van de voorstag ging onder water. Totdat je er doorheen bent en dan gaat ze weer. Dat moment van weerstand is wel kritisch merk ik, dan moet je niet te schuin op de golven liggen.

Bg the way, het log op 16 seconden scheelt aanzienlijk, wel slechter voor mijn ego qua pieken. Nu lekker 6,6 halve wind met de AP erop met koffie
Laatst bewerkt: 16 aug 2019 07:10 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 07:20 #1073165

De spi trekt aan de masttop recht naar voren, enorme hefboom.
Zelfs de schoten werken de boeg het water in: de lijschoot tilt de kont op, de loefschoot doet hooguit niets voor de horizontale ligging.
Dat een spi de boeg zou liften is een fabeltje.
Mijn angstigste (nou, beetje onrustige ;-) ) momenten ooit waren bij de Oktoberraces 2006 in Hindeloopen.
Voor de wind, 27 kts, spi erop (die kleine van 96 m2 ;-) ) en toen een bui met 35 kts.
De foto hierboven was de Balrog achter ons...
Onze boeg ging tot aan het dek in het water, soms onder water.
Kont omhoog, minder roer, enorme sturende golf om de boeg; de boeg 'struikelt' dan bijna over die golf.
Goed te zien bij de Balrog.
Twee handen sturen en de rol zien te voorkomen, want áls hij begint gaat íe plat….

Ja dat log, beetje demping geeft een realistischer beeld. Die 4 ton boot kan ook niet zo snel versnellen en vertragen als dat snelle log je wil doen geloven. Dan zie je de golf-stroming onder de boot ipv de snelheid.
Je ego komt wel weer goed ;-)
you can only take so much Zen, you know
Laatst bewerkt: 16 aug 2019 07:28 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 09:50 #1073207

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3353
Die romp kan absoluut wel planeren hoor.
Op de beauty voel je,in tegenstelling tot bijv. De coppelia of de capolavoro, dat ze begint te glijden.
Het is zeg maar het begin van.
Ik weet zeker dat met iets meer wind, een spi en 2 paar handjes extra, die boot het gewoon kan
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 16 aug 2019 09:51 door duit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 12:39 #1073261

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3353
Baasklusje schreef :
De spi trekt aan de masttop recht naar voren, enorme hefboom.
Zelfs de schoten werken de boeg het water in: de lijschoot tilt de kont op, de loefschoot doet hooguit niets voor de horizontale ligging.
Dat een spi de boeg zou liften is een fabeltje.
Mijn angstigste (nou, beetje onrustige ;-) ) momenten ooit waren bij de Oktoberraces 2006 in Hindeloopen.
Voor de wind, 27 kts, spi erop (die kleine van 96 m2 ;-) ) en toen een bui met 35 kts.
De foto hierboven was de Balrog achter ons...
Onze boeg ging tot aan het dek in het water, soms onder water.
Kont omhoog, minder roer, enorme sturende golf om de boeg; de boeg 'struikelt' dan bijna over die golf.
Goed te zien bij de Balrog.
Twee handen sturen en de rol zien te voorkomen, want áls hij begint gaat íe plat….

Ja dat log, beetje demping geeft een realistischer beeld. Die 4 ton boot kan ook niet zo snel versnellen en vertragen als dat snelle log je wil doen geloven. Dan zie je de golf-stroming onder de boot ipv de snelheid.
Je ego komt wel weer goed ;-)

Barbers erin wil dan behoorlijk helpen.
Dat zij nou net de gaafste momenten 27 kts met de spi erop.
Mijn bootje graaft zich dan echt niet helemaal in hoor,maar surft van golf naar golf. Als je de volgende golf instuurt moet je inderdaad wel heel alert sturen/rammen.
Rollen ook niet echt, dat gebeurt op "echte" waterverplaatsers veel meer die kunnen hun energie niet kwijt door de enorme berg water waar ze tegenaan varen en die gaat er dus tijdens dat rollen links,rechts,links,rechts uit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 12:52 #1073264

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6306
Dinsdag wordt ook weer leuk, herhaling van gisteren met minder wind en ruimere draai. Minder golven bij Hindeloopen waardoor direct te bezeilen (voor mij), zeker met een ruimere shift naar NW om 14:00, 3 lange ruime rakken van Stavoren naar UK10 met spinaker (14 knoopjes wind) en indien op tijd geen kruisrak bij Medemblik naar de Sport C.

Ik zou zeggen starten in Urk om 06:00 bij de UK10, rechtsom, 10:00 bij Medemblik, 13:15 uur bij Hindeloopen, 14:00 uur bij Stavoren en dan in 3 uur weer naar de UK10. 11 uur en klaar. Met als reserve de UK10 naar de KH nog een keer zeilen eind van de dag als dat sneller gaat. Laatste 3 spinaker rakken golven schuin van achteren dus feest. Wind kakt er wel uit in de avond. Ik zou daardoor een uurtje eerder weg, maar ja dan is die shift nog niet voltooid.

Wie een supertijd wil neerzetten zonder te hoeven bikkelen met wind tot 27 knopen in vlagen, dit is je kans. Ik weet dat iemand er over nadenkt (en ik denk met hem mee).

Ga kijken of Hellen mee wil (@Duit?). Tis haar vrije dag, maken we er full crew van :laugh: Die heb ik nog nooit gevaren. Wie weet met nog een 4e voor in de rail, kijken of dat scheelt.

Groet
Laatst bewerkt: 16 aug 2019 12:53 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 14:16 #1073295

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6306
Als mijn persoonlijke overwegingen niet in dit topic thuis horen, laat me maar weten. Ik schrijf ze om geïnteresseerden mee te nemen niet alleen in mijn gedachten vooraf, maar ook analyses achteraf. Als eerste wil ik terug kijken naar het ook hier deels besproken kruisrak bij Medemblik. Hoeveel hoogte miste ik daar, wat kon beter.

Het eerste kruisrak naar de Sport C (Medemblik) was kort. Qua tijd heb ik 2 slagen van 3 en 1 van 4 minuten gemaakt 'de verkeerde kant op'. Via de tracker kan ik achteraf zien dat ik steeds een kruishoek heb van 110 graden. Op die hoek loopt ze (bij mij) haar Polar snelheid, zelfs ietsjes hoger. Althans, iets hoger dan de snelheid die ik zou moeten hebben hoog aan de wind. Welke kruishoek zou je echter volgens de polar moeten hebben hoog aan de wind?

Bij 15-18 knopen wind lees ik af een TWA van ongeveer 42 graden. Tel ik daar 8 graden per kant bij op voor drift (wat ik passend vindt voor Dual Handed) kom je uit op net 100 graden. De track laat zien dat ik consistent 5 graden per slag te laag stuur, dus een hoek heb van 110.

Ik maak me hier geen zorgen over. Die laatste 5 graden is verlies, maar mijn polar is vrij vlak in VMG. Of ik dus 42 of 50 graden stuur, dat is 0,1 mijl aan VMG op een uur. Dan heb ik liever bootsnelheid, dat is het eerste waar ik voor ga. Uiteraard is dat wel 0,14 aan te varen afstand en met 6 knopen snelheid is dat 1:24 incasseren per uur. Vanaf het moment dat ik mijn eerste slag maak lig ik 1:15 achter op de Bres. Bij de boei is dat 4:37. In dat 'kruisrak' van een half uur verlies ik dus 3:22 waarvan 15% (de helft van 1:24 = 42 seconden) is toe te wijzen aan mijn gebrek aan hoogte.

De rest van mijn verlies is niet zozeer verlies van mijn kant, maar winst aan de zijde van De Bres volgens mij. Hij weet inclusief drift zijn kruishoek onder de 80 graden te houden. Hij levert wel snelheid in, maar toch boekt hij hier zijn winst wat mij betreft, knap gedaan.

Mijn conclusie
1) 10 minuten verloren door het kruisen zelf (niet binnen mijn invloedssfeer)
2) waarvan 42 seconden, zeg 1 minuut, door te weinig hoogte kunnen lopen (dat kan ik leren)

Tot zover
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 14:31 #1073304

Beauty schreef :
Vanaf het moment dat ik mijn eerste slag maak lig ik 1:15 achter op de Bres. Bij de boei is dat 4:37. In dat 'kruisrak' van een half uur verlies ik dus 3:22 waarvan 15% (de helft van 1:24 = 42 seconden) is toe te wijzen aan mijn gebrek aan hoogte.

Het verlies is 11% tov de Bres, en dat is meer dan zou mogen....

Uit de polar-DB voor 16 kts true:

- D36 CWS, UA 41 graden, VMG 4,78
- D34 1,75, UA 38 graden, VMG 4,78.

Zelfde VMG dus, dank zij de kleinere UA voor de 34!

Een UA van 38 met 8 graden drift zou 92 graden hoek moeten opleveren.
Was er grote klots? Ik verwacht van niet, met wind Z en de wal dichtbij.....
you can only take so much Zen, you know
Laatst bewerkt: 16 aug 2019 14:33 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 14:33 #1073305

Dat is ook een beetje mijn gevoel met mijn Optima 101, dat ik voor een goede VMG helemaal niet te laag moet sturen, maar juist hoog in de groove.
Laatst bewerkt: 16 aug 2019 14:34 door AlberthusMagnus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 14:46 #1073313

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6306
Vanaf Sport C gaat het hard naar de dijk. De eerste 2 rakken rompsnelheid halve wind. Dan 3 rakken met per rak 7,5, 7,4 en 7,3 per rak. Dat zijn de ruimere rakken waar golven gaan meespelen. Dat is op of boven polar en dat staat er in de praktijk nog geen spinaker op, in de polar wel. Dat soort rakken zijn gewoon mijn terrein, heerlijk.

Dan weer aan de wind, nu van de H2-W1 naar de VF-B. 4,25 mijl aan de wind. Wij deden daar 47 minuten over (5,4 VMG). Met de ton dwars zaten we op 42 minuten bij de tack. Toen hadden we afstand tussen de boeien afgelegd met een gemiddeld SOG van 6,1. Voor hoog aan de wind weer polar speed. Ook hier weer een kruishoek aan de wind van 55 graden. Daarom was de ton niet bezeild. Omdat ik die vaardigheid blijkbaar mis kost me dat nu 5 minuten.

De Bres kiest er weer voor om onder polar speed te varen. Die moet geheid rond de 6,5 of zelfs hoger hebben staan bij 15 knopen ware wind. Toch vaart ze gemiddeld tussen beide boeien 5,65 aan SOG. Wel haalt Momo die boei, ik niet. Dat het lager varen voor mij nog steeds de beste optie blijft, maak ik op uit de verschillen onderling bij beide boeien.

Bij H2-W1 liggen we zo goed als exact 5 minuten achter op de Bres. Bij de VF-B is dat opgelopen (na 47 minuten aan de wind met dikke kuilen) tot 6 minuten. Die ruime ene minuut is voor ons een compliment als je de polars van beide schepen bekijkt. Ik verwacht dat hij per uur een VMG heeft van zeker 0,2 hoger dan die van mij. Dat is 3 minuutjes varen grofweg verschil per uur, wij incasseren er hier maar 1 in 47 minuten. Ook aan de wind leipen we qua 'handicap' dus op de Bres in.

Tot zover aan Stavoren, 6 minuten achter De bres.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 14:48 #1073314

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6306
DB is geen 34. Ik heb de polar van mijn boot voor mijn neus. :laugh:

Ik bepaal verder mijn verlies ten opzichte van mijn polar. Ik heb onder invloed wat ik aan boord van mijn boot doe, niet aan boord van de Bres. Wat ik eerder schreef, mijn verlies t.o.v. polar is relatief gering, al is het verlies. De Bres vaart met een kruishoek van 80, die vaardigheid bezit ik niet om ook nog 5,5 te blijven lopen.

@ Alberthus Magnus
Ik ook niet, wel bij meer dan 12 knopen wind en golven.
Laatst bewerkt: 16 aug 2019 14:50 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 14:48 #1073315

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 938
En het wordt nog leerzaam ook.
Jammer dat mijn bootje aan de andere kant van het land ligt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 14:52 #1073317

Even in Sailspeed een snelle 34 en een snelle 36 vergeleken.

Voor 16 kts true:

D34 UA 38,1, VMG 5,1, V@UA 6,5

D36 UA 38,6, VMG 5,2, V@UA 6,7

In VMG scheelt het dus 0,1 op 5, is 2%.

D36 gaat wel sneller door het water, maar een half graadje ruimer.
you can only take so much Zen, you know
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 14:53 #1073318

Beauty schreef :
DDe Bres vaart met een kruishoek van 80

Dat krijg je als je een North Softnorlam zeil van een D39 inkort op het 1e rif ;-)
you can only take so much Zen, you know
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 15:08 #1073320

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6306
Thomas, je analyse is cijfermatig correct, toch heb ik een polar (af fabriek) voor me van een 'originele' Dehler met mijn roer, mijn kiel. Met die polar vergelijk ik mijn prestaties. No way dat hierop 6,5 bootsnelheid staat bij 38 TWA. De maximale VMG is überhaupt in deze polar die ik voor me heb is maar 5,0. Voor déze polar.

Dat er feedback kan komen indien ik boven déze polar vaar dat dit komt door het gepimpte karakter van mijn zeilplan, so be it. Ik zal eens kijken of ik die ORC software aan de praat krijg op een oude pc, dan stop ik mijn tuig erin (versie 2006 weliswaar) zonder spinaker en zonder wat dan ook, alleen HA en mijn grootzeil, en dan pas kunnen we goed vergelijken. Tot die tijd doe ik het met deze. Voor mij goed genoeg.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 15:14 #1073325

Zou idd leuk zijn het VPP even aan de praat te krijgen.
Alle drie D34's die ik in Sailspeed zie (meetbrieven 2018) hebben een VMG van 5,0 of 5,1 bij een bootsnelheid 6,5 (aan de wind, 16 kts). Wel vlak water natuurlijk, en full crew.

Kennelijk hebben de heren bij v.d. Stadt een ander programma ;-)
you can only take so much Zen, you know
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 16:08 #1073352

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6306
Nee, die polar is gewoon 30 jaar oud. De software zal wel andere uitkomsten geven nu.

Los daarvan:
Ik weet dat mijn leermomenten zitten in het varen van een goede VMG aan de wind bij meer dan 12 knopen. Tussen Hindeloopen en Stavoren lukte dat wat mij betreft prima. Dat is mijn maatstaf voor een eventuele discussie. We voeren lager maar na 47 minuten aan de wind verloren we maar 1 minuut op de Bres, waar dat bij de Sport C 3 minuten waren in een half uur. Trekken we dat door naar een uur dan is dat 1:15 en gelijkwaardig met minder dan 0,1 aan VMG.

Bij Medemblik is geen goede vergelijking want:

1) Wat ik nog niet eens geschreven heb, maar die pestbui kwam over. Waar De Bres doordenderde besloot ik van voltuig terug te gaan naar 2e rif tijdens stevige vlagen. Het grootzeil ging er tijdelijk helemaal af en we liepen alleen op de fok, dat was de laatste 3 minuten voor de eerste slag. Het weghalen van het hele grootzeil is veiligheid. Ik zet het tweede rif er veel sneller en makkelijker in als alles op de giek ligt, duurt max 2 minuutjes en er komt dan geen geklapper van reeflijnen om je oren, geen geklapper van de giek etc.

2) Nadat het tweede rif erin zat stond de kar van de genua verkeerd (my bad) om echt hoog aan de wind te gaan, had die goed gestaan was de eerste slag mogelijk niet eens nodig geweest;

3) De tweede slag was gewoon bad timing. Shit happens.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 16:18 #1073356

  • ZZZ
  • ZZZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 364
Beauty schreef :
......

Het eerste kruisrak naar de Sport C (Medemblik) was kort. Qua tijd heb ik 2 slagen van 3 en 1 van 4 minuten gemaakt 'de verkeerde kant op'. Via de tracker kan ik achteraf zien dat ik steeds een kruishoek heb van 110 graden. Op die hoek loopt ze (bij mij) haar Polar snelheid, zelfs ietsjes hoger. Althans, iets hoger dan de snelheid die ik zou moeten hebben hoog aan de wind. Welke kruishoek zou je echter volgens de polar moeten hebben hoog aan de wind?

Bij 15-18 knopen wind lees ik af een TWA van ongeveer 42 graden. Tel ik daar 8 graden per kant bij op voor drift (wat ik passend vindt voor Dual Handed) kom je uit op net 100 graden. De track laat zien dat ik consistent 5 graden per slag te laag stuur, dus een hoek heb van 110.

Ik maak me hier geen zorgen over. Die laatste 5 graden is verlies, maar mijn polar is vrij vlak in VMG. Of ik dus 42 of 50 graden stuur, dat is 0,1 mijl aan VMG op een uur. Dan heb ik liever bootsnelheid, dat is het eerste waar ik voor ga. Uiteraard is dat wel 0,14 aan te varen afstand en met 6 knopen snelheid is dat 1:24 incasseren per uur. Vanaf het moment dat ik mijn eerste slag maak lig ik 1:15 achter op de Bres. Bij de boei is dat 4:37. In dat 'kruisrak' van een half uur verlies ik dus 3:22 waarvan 15% (de helft van 1:24 = 42 seconden) is toe te wijzen aan mijn gebrek aan hoogte.

De rest van mijn verlies is niet zozeer verlies van mijn kant, maar winst aan de zijde van De Bres volgens mij. Hij weet inclusief drift zijn kruishoek onder de 80 graden te houden. Hij levert wel snelheid in, maar toch boekt hij hier zijn winst wat mij betreft, knap gedaan.

Mijn conclusie
1) 10 minuten verloren door het kruisen zelf (niet binnen mijn invloedssfeer)
2) waarvan 42 seconden, zeg 1 minuut, door te weinig hoogte kunnen lopen (dat kan ik leren)

Tot zover



Ik neem aan dat de polar gegeven uit een ORC VPP komen. Daar is de TWA inclusief de drift.
Als jij dus 50 een kruishoek van 110 graden vaart dan is die 28 graden minder scherp dan de VPP (dus 14 graden per kant).
75Mijls IJsselmeer - www.75mijls.com
30Mijls Markermeer - www.30mijls.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 16:26 #1073358

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3353
De beauty vs de bres in een kruisrakk.
De beauty heeft tov. de bres hetzelfde probleem als ik zelf heb met mijn boot tegen een grotere/zwaardere boot.
Ze komt gewoon moeilijker door de golven heen en die stonden er toch echt wel. Lager sturen en op snelheid is voor deze boot ook echt beter, daar ben ik van overtuigd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 16:36 #1073363

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6306
Laatste rakken

Halve wind naar de EZ-A is niet anders dan zoveel mogelijk zeil zetten, actief aan de grootschoot en niet uit je roer lopen. Zo lang je hem recht houdt en de helling onder controle is, gewoon gaan. Hier ook weer boven de 7. Na de EL-B was het voor de wind. Boom eruit en de HA eraan vast en met een windhoek van 170 graden liepen we langzaam naar De Bres toe. Blijkbaar was zijn telefoon eerder leeg dan die van mij, want nu ik het terugkijk verdwijnt zijn signaal (track) al veel eerder dan die van mij.

De wind zie je eruit zakken tijdens dit rak. Jammer genoeg zie je niet in snelheid terug waar we het laatste rif eruit trokken, nodig was het wel. Blijkbaar viel de wind zover weg dat we met vol tuig de snelheid konden blijven varen die we gemiddeld voeren ervoor. Net onder de 7 knopen, pal voor het lapje volgens de tracker. Weer boven polar (althans de mijne :laugh:) , die uitgaat van ook een spinaker (maar geen golven). Hier valt te winnen met spinakeren, klaar.

Achteraf valt me het voorlaatste rak erg mee. 7,5 met een TWA van ik schat in een 110. Nooit gedacht dat vol grootzeil hier zou gaan. Na de laatste ton gingen we van een TWA van 170-180 naar 100-110, en de wind trok ook nog eens aan. Aan de ene kant denk ik dat het er stoer uitzag en niet nodig was (een rif had dus gekund), aan de andere kant liepen we hier wel 7,5 en aan de West Friese kust maar 7 (met een rif). De latten breken niet snel, dat weten we nu zeker. Die stonden in de top in een soort s bocht om de verstaging (neerhouder bijna volledig los.

Naarmate we er meer vertrouwen in kregen en we eerst wat hoger gestuurd hadden (bang voor een header) werd het tijd om stukje voor stukje de neerhouder aan te zetten. Na een kwartier met soms 9 op de klok hadden we er zoveel vertrouwen in dat alle latten weer goed stonden. Zelfs de schoot ging cm voor cm aan. Schuin van de golven af op het randje van uit je roer lopen. Dat voel je direct, mede als je roer (stuurrad) uit je handen wordt geslagen. Harder konden we echt niet.

Het laatste rak was een bonusrak naar de KH. Die valt me qua snelheid tegen als ik eerlijk ben. Heerlijk om juist op dat rak alleen al de helft van de winst te behalen, die stomme golven en dat surfen vertekend aardig. We voeren over de grond nog ruim onder de 8 gemiddeld. Ja boven polar, zeker 0,5 knoop, maar wel minder dan voor je gevoel. Op een of andere manier kijk ik blijkbaar alleen naar het log wanneer het snel gaat en niet wanneer je in een dip zit :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 16 aug 2019 16:37 #1073364

  • ZZZ
  • ZZZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 364
Sowieso zal die 42 graden target twa voor een hoger bemanning gewicht zijn. Short handed zal de target twa dan wel iets van 43-44 zijn
75Mijls IJsselmeer - www.75mijls.com
30Mijls Markermeer - www.30mijls.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.778 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl