Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 17 aug 2019 07:53 #1073587

boarderbas schreef :

Wat Jaap zegt; ik laat mijn boot tegen de wind "leunen". Dus voornamelijk op helling.

Klopt kijk nooit naar windstrepen, boot stuurt zichzelf, met hele kleine correcties van de bestuurder om alle beetjes extra hoogte er uit te trappen.

Kwam op de terugweg naar M.Blik in een veldje J's (kevlarboys) terecht, effe geparkeerd onder de koploper en toen max. hoogte gelopen, viel mij niets tegen de J gaat een tikje hoger en ietjes sneller.

Ik denk dat het uitgebouwde grootzeil (met name het topsegment) van de Beauty minder geschikt is om echt hoog te lopen, zit ook een soort draai in het grootzeil als je het op afstand bekijkt.

Kan het ook mis hebben ;)
Pipo koeien
Laatst bewerkt: 17 aug 2019 07:55 door Kapiteinmomo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 17 aug 2019 07:55 #1073590

Zodat hij altijd met twist vaart bedoel je?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 17 aug 2019 07:55 #1073591

Kapiteinmomo schreef :

Ik denk dat het uitgebouwde grootzeil (met name het topsegment) van de Beauty minder geschikt is om echt hoog te lopen, zit ook een soort draai in het grootzeil als je het op afstand bekijkt.

Dat is ook een beetje mijn gevoel; ik heb het zeil alleen op afstand gezien en niet aan de wind bovendien, maar ik denk dat het erg lastig kan zijn het achterlijk goed dicht te trekken voor de laatste graadjes hoogte. Nu hadden jullie wel al wind om te lozen, maar af en toe (ook gereefd) wil je toch dat achterlijk onder maximale controle hebben....
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Laatst bewerkt: 17 aug 2019 07:56 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 17 aug 2019 08:13 #1073603

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6331
Als ik 'normaal' bij zeg 8 knoopjes aan de wind vaar kan ik de giek maximaal aanzetten met de fijn trim waardoor het achterlijk helemaal dicht staat. En dan dicht als in kan niet strakker. Ik krijg hem zover dicht dat de bovenste TT omklapt, dat is voor mij een signaal dat het dicht genoeg kan.

De vraag komt nu bij mij boven wat te doen. Graag jullie mening.

Er komt een vlaagje van 12 knopen en ik moet druk kwijt. Lozen met de schoot dus twist erin of de overloop laten gaan? Mijn volgorde is normaal eerst de overloop, ik houdt dus het achterlijk dicht. Zou eerst een stukje schoot niet beter zijn?

Wordt dan dus:
1) Fijntrim lossen indien maximaal aan
2) Overloop laten gaan
3) Schoot vieren

Vooropgesteld dat achterstag al aan is, Cunningham aan en onderlijk etc. Het gaat me even om de bediening bezien van de schoot versus overloop. Is dit niet OT overigens?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 17 aug 2019 08:14 #1073604

Op een fractioneel tuig wil je meer twist hebben. De AWA, bovenin, is ook ruimer. Vaar op mijn Optima ook met meer twist dan op een topgetuigde boot.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 17 aug 2019 08:19 #1073609

Een vlaag van 8 naar 12 kts zou ik opvangen met opsturen...
Maar ik heb niet zo'n uitbouw.

De hele AOA veranderen (overloop) heeft meteen effect op de hoogte.
Alleen de top even open zal goed lozen (lange hefboom mast) en kan wellicht het achterlijk genoeg dichthouden voor de hoogte. Is wel veel meer werk. Op de Capolavoro doen we ook de overloop, want het is hard werken de schoot weer aan te krijgen, duurt ook veel langer dan de overloop weer ophalen.
Maar dat gaat niet bij 8 naar 12 kts, meer bij 12 naar 16 ;-)
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 17 aug 2019 08:21 #1073611

Only Fools Rush in schreef :
Op een fractioneel tuig wil je meer twist hebben. De AWA, bovenin, is ook ruimer. Vaar op mijn Optima ook met meer twist dan op een topgetuigde boot.

Dat is omdat de top in vrije wind staat, niet afgebogen dooreen voorzeil. Michel weet dat heel goed natuurlijk.
Maar voor deze discussie maakt dat fractioneel niet uit.
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 17 aug 2019 08:22 #1073614

="Beauty" post=1073603

Wordt dan dus:
1) Fijntrim lossen indien maximaal aan
2) Overloop laten gaan
3) Schoot vieren

Vooropgesteld dat achterstag al aan is, Cunningham aan en onderlijk etc. Het gaat me even om de bediening bezien van de schoot versus overloop. Is dit niet OT overigens?

Als je in de vlaag de ruimte hebt om getrapt te lozen, lees niet genadeloos uit je roer lopen. Dan is dat zowel op mijn eigen boot als op de Coppelia de volgorde. Heeft ook te maken met het gemak om terug te komen op de optimale trim na de vlaag. Hangt natuurlijk ook nog eens af van de balans op je roer voor de vlaag. Het kan ook lekker zijn om de vlaag te gebruiken om zonder je roer te gebruiken hoogte te pakken of als met een rolltack iets meer snelheid op te bouwen.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Laatst bewerkt: 17 aug 2019 08:23 door Only Fools Rush in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 17 aug 2019 08:25 #1073615

Baasklusje schreef :
Only Fools Rush in schreef :
Op een fractioneel tuig wil je meer twist hebben. De AWA, bovenin, is ook ruimer. Vaar op mijn Optima ook met meer twist dan op een topgetuigde boot.

Dat is omdat de top in vrije wind staat, niet afgebogen dooreen voorzeil. Michel weet dat heel goed natuurlijk.
Maar voor deze discussie maakt dat fractioneel niet uit.

Volgens mij zeggen we t zelfde. Basistrim heeft meer twist.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 17 aug 2019 08:28 #1073616

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6331
Van 8 naar 12 aan de wind is bij mij uit het roer lopen als ik niet heel snel ben :laugh: Of roer er dwars onder. Vergis je niet hoor, dat grootzeil is er eentje.

Laat ik het topic niet eerder vervuilen. Die winderige ronden (75 mijls) laten zien dat ik er nog een hele wereld voor me open ligt om te ontdekken. Door steeds snel te reven heb ik nooit echt hoeven leren vol te varen met stevige bries. Voor de deur aan hoger wal kunnen we een keer een mooie dag wat baantjes trekken. Kunnen we verschillende settings uitproberen.

Als afsluiting een anekdote

Op de Braassem heb ik met mijn boot ' les' gegeven aan tieners. Eerst deden we 2x een kruisrak met alleen het voorzeil, daarna met het grootzeil erbij. De weddenschap was hoeveel sneller we zouden zijn met het grootzeil erbij. Iedereen had een idee. Wat denk je? De eerste rondes waren ze altijd eerst langzamer :laugh: :laugh: :laugh:

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 17 aug 2019 08:32 #1073617

Ja, zo'n grootzeil is alleen maar lastig.
90% varen op alleen een Genua is een makkie.
Duur grootzeil erbij en de narigheid begint, voor max 10% extra snelheid ;-)
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 17 aug 2019 08:50 #1073626

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3816
Op alle koersen is druk varen belangrijk. Upwind nog meer. Dat leunen in de wind is daar een vorm van.daarom reef ik upwind gemiddeld later. Hoe meer golven, hoe eerder ik depower. Want dan wordt het juist sturen in golven belangrijker.
Maar gemiddeld is druk varen belangrijker. Dus toename van druk is bij mij, gemiddeld, niet druk lozen door trimmen, maar hoger pointen.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Voor zeilen maak ik tijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 17 aug 2019 09:09 #1073630

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6331
Daar zit hem dan ook mijn leerpunt. Wanneer omschakelen van pointen (wat tot 10 knopen fantastisch gaat en op vlak water) en wanneer minder zeil voeren en sturen op de golven. Ik schreef net achter de schermen aan iemand dat lichtweer zeilen in mijn genen zit. Daarin voel ik aan de boot via mijn billen en voeten hoe ze loopt. Bij vlagen naar de 20 aan de wind zou ik normaal een derde rif zetten en een keerfok. Derde rif is dan bij een oppervlak gelijk aan een 2e bij een normaal grootzeil. Wie weet heb ik gewoon nog steeds teveel staan.

Oefenen, oefenen en oefenen.

Dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 17 aug 2019 09:20 #1073635

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6331
Back to 75

Achter de schermen maakt een team zich op voor een ronde op dinsdag. Hun eerste poging, wat best wel eens een knaller kan worden. Het huidige scenario lijkt heel erg veel op mijn laatste ronde met @Duit. Met een fractie minder wind wat eigenlijk alleen maar beter is.

Afhankelijk van het weer sluit ik heel misschien solo aan of ook met full crew. We zijn bezig met organiseren zeg maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 17 aug 2019 09:21 #1073636

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3816
Als jouw derde rif gelijk is aan 2 bij conventioneel ruig, dan denk ik dat je bij 20 knopen het kruisen eens moet proberen met 2 riffen. Dan op zijn hoogst met de overloop spelen. Lengte achterlijk geeft namelijk een bak hoogte en power. Dit in combinatie met een h.a. voor zou je echt meer moeten opleveren als er golfjes staan.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Voor zeilen maak ik tijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 17 aug 2019 09:22 #1073637

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3816
Met overloop spelen houdt dus in dat je zoveel mogelijk spierspanning bewaard. Dit werkt bij een squaretop echt goed, juist in golfjes.


Tenminste, dat was op mijn mini 650 zo

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Voor zeilen maak ik tijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 17 aug 2019 09:23 #1073639

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17710
wat geknipt.. :laugh:
Kapiteinmomo schreef :
Hier het beloofde verslag:
..Kost heel veel energie dit soort acties...
..Als een dolle probeer ik weer controle over de boot te krijgen met de nodige krachttermen....
..pats plotter gaat uit.....
..Heb dus bijna de hele rit gestuurd, maar dat moest ook omdat de stuurautomaat het ook niet trok....
..Voor de windse rakken had ik het benauwd...
..Was blij weer heelhuids de UK 10 te begroeten, heerlijk om dan de zeilen te strijken....
..Was een mooi reisje goed voor de armspieren..

Toch maar weer terug naar een 27 voeter, Jaap? :laugh:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 17 aug 2019 09:44 #1073646

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6331
:laugh: :laugh: :laugh:

- Ach zo'n jonge god als jij
- Gewoon niet de controle verliezen
- Who needs a plotter
- Dus? Zijn maar 11 uurtjes sturen. Eten den drinken in de bakskist en klaar
- Dan vaar je niet voor de wind
- Wij waren blij nog een rakje verder te mogen, gelukkig heb jij dat niet gedaan anders was je nog moeilijker te verslaan geweest de volgende keer.
- Je hebt toch een CWS systeem?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 17 aug 2019 09:44 #1073647

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3366
Jedre schreef :
Als jouw derde rif gelijk is aan 2 bij conventioneel ruig, dan denk ik dat je bij 20 knopen het kruisen eens moet proberen met 2 riffen. Dan op zijn hoogst met de overloop spelen. Lengte achterlijk geeft namelijk een bak hoogte en power. Dit in combinatie met een h.a. voor zou je echt meer moeten opleveren als er golfjes staan.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

We voeren met 2e rif en HA....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 17 aug 2019 09:48 #1073648

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6331
Even de verwarring weghalen

- Normaal als ik toer zet ik bij die omstandigheden een 3e rif en een keerfok
- tijdens de 75 hadden we 2e rif en HA, resultaat was wat mij betreft prima, zie de klap bij Hindeloopen.
- Het kruisrak van Medemblik had zijn redenen zoals eerder beschreven. Fouten gemaakt, les geleerd
- Mijn leerpunt is wel het nog harder zeilen met meer wind al ben ik niet ontevreden met de laatste resultaten

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 17 aug 2019 09:52 #1073649

als je solo vaart moet je een goede AP hebben die het ook bij 6 Bf+ nog goed doet. en en plotter of Ipad die het doet.als dat niet zo is kom onvoorbereid aan de start, en kan je geen topprestatie leveren.
en over die lap zeil van Michel, ik heb een bootje met een zeil er op, hij een zeil met een bootje er onder :silly:
geen sponsor alhier
Laatst bewerkt: 17 aug 2019 09:52 door helmsman 38.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 17 aug 2019 10:01 #1073651

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6331
:laugh: :laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 17 aug 2019 10:02 #1073652

Team Gemene Deler gaat op dinsdag 20 aug ook een poging wagen.
Het moest er maar eens een keer van komen.
We hebben een vrij nieuwe crew en varen nu een aantal maanden samen tijdens de woensdagavond competitie.
Het is leuk maar het gaat nog niet kneiterhard.
Mijlen maken dus!
En voor mij is het denk ik een lekkere voorbereiding van de 24 uurs...

Ik beschik niet over win Voyager of zoiets ik heb zelfs geen betrouwbaar polair diagram, dus ben ik nu maar in RAK aan het ravotten om daar de boeien en de Polar van een willekeurige andere Optima 101 erin te zetten en te kijken of ik daar nuttige informatie uit kan halen.
Voor iemand met zo'n wiskunde deuk als ik zou dat erg welkom zijn.

Nu maar eens bepalen op wat voor onchristelijk uur we moeten vertrekken...
Laatst bewerkt: 17 aug 2019 10:08 door AlberthusMagnus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 17 aug 2019 10:03 #1073654

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3366
Het is groot idd, maar met 1 rif er in valt het al weer mee. Wel denk ik dat die grote uitbouw je iets hoogte kostmet meer wind. Al kan ik niet helemaal aangeven waarom :laugh: puur gevoel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 Mijls IJsselmeer & 30 Mijls Markermeer 17 aug 2019 10:04 #1073655

Gezien het rak H2W1-VFB denk ik dat het prima gaat aan de wind, hoewel de Bres natuurlijk geen perfect vergelijkingsmateriaal is. Het is verre van zeker dat die de hoogst haalbare snelheid en hoogte voer.

Even nog naar drift en TWA etc.
Heb er even wat plaatjes van gemaakt, want het blijft intrigerend wat drift nu doet met de TWA en TWS.

We nemen een slecht zeilende boot (vermoedelijk een platbodem ;-) ) die met 2 kts wind van opzij (90) vaart.
Hij maakt een snelheid in de lengte-as van 1 kts en een drift van ook 1 kts.
De resulterende voortgang is dan 1,4 kts in getoonde richting.



De boot ervaart schijnbare wind. Die wordt gemeten ten opzichte van de hartlijn en is de som van voortgang en werkelijke wind:



Vervolgens gaan de instrumenten de TWA en TWS berekenen uit de voorwaartse snelheid (de echte voortgang wordt niet gemeten!) en de AWA en AWS:



Dat levert dus een juiste windhoek op van 90, maar een te lage TWS (logisch, we waaien 1 kts opzij met de wind mee, drift).

Als we gaan rekenen met de voortgang ipv de voorwaartse snelheid dan moet de juiste TWA en TWS er weer uit komen:



Conclusie: de TWA blijft ondanks de drift correct, omdat de snelheid alleen voorwaarts gemeten wordt.
De TWS is onjuist door de drift.

Of doe ik iets fout? Zou kunnen natuurlijk ;-)
"en wat is jouw mening over de zwaartekracht? "
Laatst bewerkt: 17 aug 2019 10:06 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.744 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl