Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 75 & 30Mijls

75 & 30Mijls 07 juni 2020 11:34 #1170395

Ondanks dit barre weekend ben ik toch even een poging aan het doen voor de 30 mijls ijsselmeer. Even een test tochtje tot wat voor shitweer ik de 200 mijls ga accepteren :lol:

In de huidige omstandigheden verwacht ik geen toptijd neet te zetten. 2 reven en de werkfok om het hele spul een beetje in bedwang te kunnen houden tijdens de vlagen en buien.





Gaat toch wel lekker zo, ik heb het best naar mijn zin.
Wellicht na het kruisrak kan er een andere fok op gezien ook de voorspelde afnemende wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 07 juni 2020 16:10 #1170596

Ik zie je nog niet in het klassement? Of heb je em alleen gevaren zonder de tijd bij te houden met i-sail?
Zeiler in Nederland (Hans Christian Christina 43 (ex-Seaquest SJ320)

sailingdutch.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 07 juni 2020 17:02 #1170629

Haha, ik ben net een paar minuten geleden gefinisht.
Nu eerst ook nog n uurtje t e rug naar lelystad. Wordt wel n latertje zo.....



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 07 juni 2020 17:08 #1170632

Mooi werk!
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 07 juni 2020 17:34 #1170644

Nou beste tijd neergezet hoor, sneller dan ik vorige keer denk ik...
Zeiler in Nederland (Hans Christian Christina 43 (ex-Seaquest SJ320)

sailingdutch.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 07 juni 2020 18:32 #1170672

Mooie prestaties!

Wie geeft ons een reden om nog een keer te gaan varen? De tijd van de Coppelia moet toch te verbeteren zijn!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 08 juni 2020 06:44 #1170785

  • ZZZ
  • ZZZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 502
We gaan ons best doen Bas!
Toen in twee weken geleden de 30mijl op het Ijsselmeer voer waren er een aantal punten niet ideaal en waarvan ik me kan voorstellen dat hier ruimte voor verbetering ligt. Ik voer rechtsom met een start bij de KG:
- eerste rak richting Sport-D. Wind was erg vlagerig (dit was de hele dag zo) waardoor ik de code-0 niet heb gezet. Op sommige momenten daardoor wat underpowered.
- Kruisrak EZ-B naar EL B: bij de slag naar het oosten was er een vervelende chop. Naar het noorden ging veel beter. Uiteindelijk op ongeveer een mijl van de EL B een windshift waardoor er een extra klap nodig bleek.
- Halvewindse rak van EL B naar EZ 1 en terug. Heeeel erg vlagerig waardoor je some uit het roer liep en het rif er een keer in- en weer uit moest.
- Downwind rak van EL B naar KG. Dit was plat voor de wind en betekende dus afkruisen. Door de erg harde vlagen (>25kt) durfde in het niet aan de A2 te gebruiken want die is van lichter doek genaakt. Ik heb de A5 gezet die van veel sterker doek is. Maar omdat dit eigenlijk een reachr is kon ik veel minder dep varen dan met de A2 had gekund. Als de wind dus constant onder de 20kt was geweest dan zou dit rak zeker sneller gevaren zijn met de A2.

Allicht dat een andere windrichting voor deze baan ook nog gunstiger zou zijn. De wind was nu ongeveer uit 60-70 gr. Ik ben er bij deze baan alleen nog niet uit wat nu de meest gunstige richting is. Bij de andere banen is dat meer evident. De tijd zal het leren! Ik heb in elk geval lekker gezeild en dat is eigenlijk het enige dat telt!
75&30Mijls - www.75mijls.com - www.30mijls.com
200 myls 'SOLO' - www.200myls.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 08 juni 2020 07:12 #1170799

Herkenbaar verhaal!

Wij voeren op de "winnende" poging met een NW wind, start bij Urk, met de klok mee;

Eerste 3 rakken op een klein klapje na bezeild. De chop is de killer op deze baan. Het loont om f en toe overstag te gaan om te zien of de boot over de andere boeg beter loopt.

De laatste 3 rakken waren een "powerreach". Letter lijk met bevende handjes aan de helmstok, want bij de minste verkeerde beweging lagen we dwars. De spitrimmer had het zweet van zijn hoofd parelen en er was opperste concentratie om de boot in de vlagen af te laten vallen en tussen de vlagen door hoogte te snoepen. Aanvankelijk hielden we rekening met het strijken van de spi en het zetten van de #1 heavy, maar alle rakken hebben we nét weten te bezeilen.

De baan is een soort van "z" met bijna 90 graden knikken. Iedere windrichting die daar in 45 graden op staat geeft je (bijna) bezeilde koersen aan de wind en reachrakken voor de wind.

Vrijwel altijd is er een grote shift voor de kust van de polder; daar moet je op anticiperen. Ook is daar een grote verandering in golven.



Het eerste rak (EZ-1 - EL-B) knik in de schoot, na de boei aan de wind (naar KG); golven klote en in de winddraai voor de kust, dus overstag, wetende dat we langzaam hoger konden richting Enkhuizen; KG op +/- halve mijl na bezeild, op layline getacked. Even een kronkeltje halverwege de sport(ontreven, even wat issues met een leuver) en een vervelende header+windwegval, waardoor we weer een halve mijl te kort kwamen voor de sport-D, knik in de schoot na de sport - D, Bij ze EZ-A spi er op, redelijk diep, maar met de draaiing van de wind in het achterhoofd zeker niet te diep gestuurd in het begin van het rak om 2 korte gijpen te voorkomen. Bij de EZ-B erg spannend of we het konden bezeilen met de spi. Track is wat kronkelig, dat zijn de windvlagen; opsturen in de luwtes, boot diep weg laten lopen in de vlagen. Rak terug naar de EZ-1 nóg kronkeliger, want vlageriger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 08 juni 2020 21:39 #1171198

verslagje van afgelopen zondag:

Ik wilde graag nog een stuk zeilen, al was het weer afgelopen weekend niet heel erg uitnodigend. zeker zaterdag vond ik voor mijzelf en mijn type boot niet acceptabel om het water op te gaan en de voorspellingen voor zondag waren op het randje.
vanaf de middag zouden de buien en wind iets afnemen, dus mijn plan was om dan in ieder geval een stukje te gaan zeilen. (voor de zekerheid toch ook opgegeven voor de 30 mijls)

ik vertrok pas om half 12 uit lelystad, dan is het nog best een stuk naar de ''startboei''. al rekenend over hoe laat ik terug zou kunnen zijn vertrokken met 2 reven en een werkfokje.
deze zeilkeuze was correct, met een knik in de schoot en 7,5 knoop schoot het lekker op én ondanks de rare golfslag had de stuurautomaat de boot perfect onder controle.

Wel hard werken voor de pilot, een knik in de schoot en golven van schuin achter is niet het gemakkelijkste koersje van deze boot, maar dit ging perfect en had ik mooi de tijd om tijdens een buitje even binnen droog te lunchen.

het eerste rak van EZ-1 naar EL-B was 60 graden app-wind met vlagen tot 27 knoop app-wind. bui veranderde tot dikke miezer, bijna dit hele rak binnen gebleven met af en toe even het koppie uit het luik :silly: en liep als een speer. het ''stukje zeilen'' veranderde al snel naar: mwa, dit loopt best door, dat zou nog wel eens een vlotte tijd kunnen worden als ik het rondje afmaak! :whistle:

vanaf EL-B begon het rak waar ik het meest tegenop zag, opkruisen vanaf lagerwal richting Enkhuizen.
met harde wind sinds zaterdag was het een behoorlijke klotsbak wat best moeite kost om dan de ''gang'' erin te houden met een lichte boot. ook ben ik niet zo tevreden over de snit van de werkfok, te bol en een handje aan het achterlijk waardoor ik niet hoger dan 30 graden app-wind kon sturen.





plan was om naar EZ-B te zeilen zodat het kruisrak het kortste was, maar al snel bleek dat dan het volgende rak ook nog 30 graden app zou zijn.... dus toch even de kiezen op elkaar en naar de KG boei, bijkomend voordeel was een winddraaing tijdens de volgende miezerbui waardoor het rak ineens een stuk efficiënter werd. nadeel was wel dat het nu dus recht tegen de golven in beuken was en vlagen tot 30kn app wind waren geen uitzonderingen meer.

vlakbij Enkhuizen werd het beter, eindelijk hoger wal en de bui was voorbij! en daarmee ook de harde wind. snel een rif eruit en door naar Sport-D. één rif minder was niet genoeg, snel vol grootzeil dan maar! ook dit schoot niet op dus snel de high aspect opzoeken. na deze wissel zat er weer wat tempo in gelukkig.

vanaf Sport-D naar EZ-A, klein rakje, knikje in de schoot best goed zo! alleen waar ligt die kl$#@%te boei nou? :blink: op 0,5 mijl afstand kon ik hem nog niet vinden :huh:
K%$*t ik voer er langs! :pinch: boei verlegd of mijn kaart klopt niet, hoe dan ook, snel gijpen om niet nog meer meters te verliezen!! (boei is dus heel recent verlegd, inmiddels gemeld bij organisatie) dit tochtje met een bochtje heeft ruim 5 minuten omvaren gekost voor dit ''nieuwe'' rak.



het rak EZ-A - EZ-B wilde ik gebruiken om alles weer aan kant te maken en de spi voor te bereiden, na al dat gereef en gewissel was het wel een rommel geworden namelijk. de werkfok had ik in de kajuit gepropt en lag hopeloos in de weg. eerst dat ding maar eens in de voorpunt proppen.

tijdens het wegstouwen van de fok in de voorpunt bleef die prop natuurlijk overal aan haken, wat een geworstel in zo'n schommelende boot. :S terwijl ik nog één ruk geef aan waar dat ding nu weer achter blijft hangen hoor ik in de verte een kleine piep waarna binnen 1 seconde de boot een zwiep naar loef maakt, 180 graden draait met fok bak :ohmy: what the f%$#ck is DAT nou weer!!! stuurautomaat kapt ermee?????

ik worstel me uit de voorpunt tussen de fok vandaan snel naar buiten om de boot weer op koers te brengen én de autopilot weer aan te kunnen zetten, maar huh?? :blink: alle instrumenten en kaartplotter zijn uit? :pinch: met klapperende zeilen toch weer snel naar binnen, wat is er loos? binnen ook alles uit, schakelpaneel, marifoon, batterijmonitor, alles? wat nu? accu stuk ofzo? nee gelukkig een simpeler probleem, de werkfok was achter de hoofdschakelaar blijven hangen bij het opruimen en heeft vakkundig het hendeltje een kwartslag gedraaid:S :whistle: stom natuurlijk maar nooit over nagedacht dat dat ook zou kunnen gebeuren :woohoo:
snel alles weer aan, koers terug opzoeken en de pilot er weer op, Accelerate is back on track! :woohoo:

rak EZ-B - EL-B kon de spi erop, oef wel erg diep eigenlijk, te diep om het rak bezeild te halen. het begon rustig, maar de wind pikte weer wat op. ik durfde het de laatste mijl niet aan nog te gijpen en heb braaf de spi gestreken, ik had immers al genoeg ''gedoe'' gehad vond ik eigenlijk en had ook geen zin in een chinees in mn eentje :whistle:


het laatste rak was nog even flink werken met de grootschoot, maar het eind was in zicht! dit rak zelf gestuurd, vol tuig, en de vlagen opvangen met lozen om nog zo veel mogelijk snelheid te maken. hiermee nog 4 minuten van mijn berekende finishtijd weten af te snoepen! :woohoo:

resumé,
Ging best vlot, maar ook een paar stomme fouten. ook heb ik het gevoel meer snelheid (gemiddeld) uit de boot te kunnen halen met max 20 knoop wind. oja, en 4 man in de rail zou dan ook nog helpen.
maargoed, was leuk, lekker vermaakt, moe en voldaan!
Laatst bewerkt: 08 juni 2020 22:21 door Accelerate.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 09 juni 2020 05:50 #1171234

  • ZZZ
  • ZZZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 502
Wat een geweldig verslag Mark!
Ik voer de baan op 31 mei j.l. En inderdaad, ook toen veel chop in het kruisrak. Lastig!

Ik heb zojuist de positie van de EZ-A nog even bij RWS gecheckt. Deze is niet veranderd en ligt nog steeds op 52 46.926n 005 18.098e
Toen in de baan op 30 mei voer lag hij daar ook daadwerkelijk, dus waarschijnlijk is de positie op jouw kaart niet meer actueel?
75&30Mijls - www.75mijls.com - www.30mijls.com
200 myls 'SOLO' - www.200myls.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 09 juni 2020 06:57 #1171252

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Erg leuk verslag!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 10 juni 2020 16:11 #1171963

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 999
@ ZZZ en de rest van de zeilwereld:

Vandaag ook de 30 mijls aangevallen maar wegens gebrek aan wind niet uitgezeild.

Wel ontdekt dat Accelerate gelijk heeft en RWS uit z'n nek kletst. Ik heb me ook een ongeluk gezocht naar die boei. EZ-A is echt verlegd naar
46 494
18 666

Groet
Harry
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 10 juni 2020 16:16 #1171966

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 999

Ď
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 10 juni 2020 16:44 #1171974

Toekomst schreef :
@ ZZZ en de rest van de zeilwereld:

Vandaag ook de 30 mijls aangevallen maar wegens gebrek aan wind niet uitgezeild.

Wel ontdekt dat Accelerate gelijk heeft en RWS uit z'n nek kletst. Ik heb me ook een ongeluk gezocht naar die boei. EZ-A is echt verlegd naar
46 494
18 666

Groet
Harry

Jammer dat de wind op was, je had best een beetje van zondag mogen lenen als het aan mij lag :silly: maar in ieder geval weer even lekker bezig geweest dus.

Met de heersende windrichtingen van afgelopen 2 weken is het zeer onwaarschijnlijk dat de boei naar die nieuwe positie gewaaid is. Hij moet dus wel verlegd zijn, al vraag ik me wel af wat voor nut dat nou heeft :huh:
Raar dat dat nog niet verwerkt is bij RWS.

Wel mooi dat je de positie hent vastgelegd, met een Sog van 3,7 had jij daar ook wel meer tijd voor zo te zien :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 10 juni 2020 17:10 #1171987

  • ZZZ
  • ZZZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 502
Dank voor het checken Harry.

Vreemd dat deze nieuwe positie dan niet bij RWS bekend is (op deze site).

Ook bij de berichten aan zeevarenden ( hier ) wordt geen melding gemaakt van een nieuwe positie.

Ik zal straks de nieuwe positie die Harry rapporteert even op de website zetten en blijf de RWS site even in de gaten houden.
75&30Mijls - www.75mijls.com - www.30mijls.com
200 myls 'SOLO' - www.200myls.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 10 juni 2020 17:23 #1171996

  • ZZZ
  • ZZZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 502
Ik heb het op de website aangepast. Zowel voor de 75Mijls IJsselmeer als voor de 30Mijls IJsselmeer.
75&30Mijls - www.75mijls.com - www.30mijls.com
200 myls 'SOLO' - www.200myls.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 10 juni 2020 20:17 #1172065

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
ZZZ schreef :
Ik heb het op de website aangepast. Zowel voor de 75Mijls IJsselmeer als voor de 30Mijls IJsselmeer.

Ik heb het ook even bij Nautin gevraagd. De ton lijkt in het nautin bestand nog op de oude plaats te liggen.

Misschien toch meegesleept?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 10 juni 2020 20:22 #1172066

  • ZZZ
  • ZZZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 502
Ik neem aan dat nautin de boeien ook download van RWS. Dus dan zal de boei dat ook zeker nog op de oude plek liggen. Een op 31 mei laag hij dat ook want toen ben ik er nog langs gevaren.
Wie heeft hem stiekem op sleeptouw genomen? :-)
75&30Mijls - www.75mijls.com - www.30mijls.com
200 myls 'SOLO' - www.200myls.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 10 juni 2020 20:30 #1172068

1 voordeel, de 30 mijls is nu wel (iets) meer een 30 mijls (als je geen ommetje maakt)

Verder geen idee, misschien per ongeluk een stukje meegenomen door een viskotter ofzo?

Wie informeert RWS eigenlijk van zo'n onverwachte verplaatsing? Centrale meldpost?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 10 juni 2020 20:42 #1172079

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 999
Accelerate schreef :
een Sog van 3,7 had jij daar ook wel meer tijd voor zo te zien :lol:

Dat was de top vandaag...
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 11 juni 2020 10:50 #1172245

In de Nautin-database ligt deze boei op:
BronDatum PositieLAT PositieLON
2020-05-18 52° 46.9265' N 5° 18.0977' E
2019-09-01 52° 46.9265' N 5° 18.0976' E

Ik zal de afwijking melden aan RWS

Groet,
Wim.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 11 juni 2020 14:13 #1172339

Nog een vraag aan jullie allemaal.

Wat moet Nautin doen?
De waargenomen positie doorgeven of die van RWS?
En hoe weten "wij van Nautin" of de waargenomen positie wel goed is opgenomen.
En of RWS hem inmiddels niet teruggelegd heeft.

Kortom: wij van Nautin vinden dit een moeilijke keuze.
Wat vinden jullie?

Groet,
Wim.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 11 juni 2020 14:23 #1172341

Wat moet nautin doen.....

ik zou zeggen: RWS volgen, en een separaat lijstje met 'waarnemingen' op de site zetten.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 11 juni 2020 15:52 #1172391

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 999
Wisseling schreef :
Nog een vraag aan jullie allemaal.

Wat moet Nautin doen?

En hoe weten "wij van Nautin" of de waargenomen positie wel goed is opgenomen.
En of RWS hem inmiddels niet teruggelegd heeft.

Kortom: wij van Nautin vinden dit een moeilijke keuze.
Wat vinden jullie?

Groet,
Wim.


zelf ter plekke gaan kijken ?
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

75 & 30Mijls 11 juni 2020 16:01 #1172397

Dat doen we regelmatig. Met name op de Wadden.
Maar door heel Nederland en Duitsland? En op de Noordzee?
Dat lukt ons echt niet.
Een enkele keer vragen we de KNRM om op een oefenavond even langs te varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.765 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl