Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Waarom alleen een genua?

Waarom alleen een genua? 30 juli 2018 03:03 #964097

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3752
Tsja....Ik heb geen idee. Ben het gewoon met jou eens.
Volgens mij is het simpel gemak / luiheid

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Voor zeilen maak ik tijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 30 juli 2018 04:33 #964098

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3551
idd gewoon simpele luiheid, om gewoon nergens aan te hoeven denken.....en op zich niks mis mee voor een keertje.


ik zeil veel op hoge sneheden en maximaal uittrimmen en optimaal balanceren, maar heel soms zeil ik op een te sterk gereefd grootzeil. als ik moe ben en de energie niet heb om met meer wind op het meer te gaan werken, ( want dat is zeilen op een meertje met meer wind) en dat is ongeloofwaardig super relaxt, je hoeft werkelijk nergens aan te denken en je gaat toch nog wat vooruit..maar zo langzaam dat er overal ruim de tijd voor is.

Zelfs de stuurautomaat erop.

Heeft niks meer met echt zeilen te maken, maar ach ! ook dit is dan genieten.

maar het is wel volkomen luiheid, en in staat van opperste relaxheid.

zo zeilt mijn vrouw het liefste, en echt het is ook best lekker.
dufourt7.blogspot.nl

When you live on a really open maner, then the newnes never stops.
Laatst bewerkt: 30 juli 2018 04:39 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 30 juli 2018 06:30 #964109

met ruime wind is er natuurlijk ook niet zo veel mis mee....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 30 juli 2018 07:18 #964121

Lui zij is een kunst die ik heel goed versta.
Ik vaar regelmatig enkel op voorzeil. Enkel de schoot aantrekken en de reeflijn lossen.
Zeil goed trimmen en de autopiloot opzetten. Kun je je de rust voorstellen?
Kom je bij de haven, schoot lossen en reeflijn aantrekken, heerlijk toch...

Zelfs aan de wind loopt dat redelijk goed. Als we zo zeilen dan doen we dat om te rusten en genieten.
Dat gejakker om die laatste 10de van een knoop eruit te halen is nergens voor nodig.
Op onze manier kun je uren en dagen doordoen zonder jezelf uit te putten.
Soms zien we onszelf niet als 'echte' zeilers, eerder als reizigers op het water.

Maar het is niet altijd zo, soms nog een wedstrijdje tussendoor voor de lol.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 30 juli 2018 07:21 #964122

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10532
Andreaquila schreef :
Zal wellicht als eens eerder op ZF besproken zijn, maar het valt me steeds meer op: als het een beetje waait zijn er zat boten die alleen een genua hijsen. Vandaag lekker op het Haringvliet gezeild, er stond een dikke 5 met een waarschuwing voor 6. Voor mij is een high aspect + grootzeil met rif dan ideaal, of zelfs 2e rif (als ik solo vaar). Het valt me dan op dat zo'n beetje de helft van de boten dan alleen met een genua vaart. Is dat luiheid? Teveel gedoe om 2 zeilen te bedienen? Angst voor teveel zeil voeren?

Je kunt je afvragen of het handig is.... wat nadelen mijns inziens:

-overbelasten van lichtweer genua doek
-je kunt minder hoog aan de wind
-eerder kans op pompende mast, vanwege ontbreken grootzeil
-gebrek aan balans: natuurlijk loefgierig gedrag bij vlagen
-geen optie meer om makkelijk nog meer zeil te minderen (behalve dan bij een rolgenua)

Voor wat betreft mijn boot: LM 28.
Geen angst of luiheid maar prettig zeilgedrag.
Geen overbelasting. Vrij zwaar doek.
Kom onder Genua net zo hoog als met grootzeil erbij (kan er zelfs mee laveren).
Pompende mast? Niet met vier stagen naar de top plus vier onderwanten.
Geen gebrek aan balans, zodra we te veel hellen wil ze graag oploeven.
En inderdaad een rolgenua dus makkelijk zeil minderen.

Waarmee ik zeggen wil, dat niet alle boten gelijk zijn en dat wat opgaat voor jouw dobber , niet persé opgaat voor alle boten.
Een jongen met een goed verstand, bemint de zee maar blijft aan land.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 30 juli 2018 07:33 #964129

Lijkt me niks met luiheid te maken hebben maar hoofdzakelijk met het verschil tussen een (regelmatige)wedstrijdzeiler en een toerzeiler.
De meeste toerzeilers hebben tegenwoordig een rolreefinrichting voor hun voorzeil en daar zit nu eenmaal meestal een genua op die echter wel wat kleiner is dan een normale maximaal formaat genua . Bovendien is een dergelijke genua , als het goed is tenminste ,o.a. gemaakt van wat zwaarder/sterker doek an een normale genua waardoor hij deels gereefd nog geschikt is voor wat meer wind dan een normale genua. Maar natuurlijk is de performance vn een rolreefzeil minder dn van een "echt voorzeil" ;) .
Daarnaast is het wisselen van voorzeil met een rolreefinrichting wat de meeste toerzeilers dus hebben, zeker tijdens het varen geen pretje en soms zelfs vrijwel onmogelijk i.v.m. het invoeren van het zeil in de profielgroef van een rolreef , al helemaal als solozeiler.
Natuurlijk wordt dit zo gedaan omdat het makkelijker is bij toerzeilen maar om dat nou met luiheid te bestempelen is wel een beetje overdreven.
We rijden immers ook niet allemaal met een racefiets omdat dat sneller gaat mar dat betekent niet dat we luie fietsers zijn.

Overigens is het ook nog eens zo dat bij wat meer wind je hoort te beginnen met reven van je grootzeil en daarna pas met aanpassen van je voorzeil wat dus ook kan verklaren waarom er veel boten met een genua blijven varen bij Bf5 .

Ad
Laatst bewerkt: 30 juli 2018 07:36 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 30 juli 2018 07:44 #964133

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3551
jazeker , ik heb een alround rolgenua en die heb ik weleens vol open staan, terwijl het grootzeil al twee reven in zich heeft..beetje afhankelijk van de koers.


het is idd ondoenelijk om het voorzeil te vervangen door de keerfok onder weg, die het vanaf een dikke bf 4 prima doet en door kan gaan tot zeker bf7.


dan kan met de rolgenua ook wel maar dan is de performanche er wel uit.. tot een bf 5 gaat het prima, daana is het te ver in rollen om echt te knallen, dan lever ik in t.o.v de keerfok.

ik zou de genua ook vliegend kunnen zeilen, ware het niet dat je voorlijk dan wat te open staat. zal met weing wind prima kunnen, met meer wind gaat dat met afvlakken niet lekker denk ik..
dufourt7.blogspot.nl

When you live on a really open maner, then the newnes never stops.
Laatst bewerkt: 30 juli 2018 07:57 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 30 juli 2018 07:49 #964135

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6232
Ondoenlijk is overdreven Peter, op een 34 voeter (moi) kan het ook met 5 Bft dus op jouw boot zou het vanuit dat perspectief ook moeten lukken. Geen leuvers hier maar pees door profiel anders was het nog makkelijker. Het enige is dat je het zeil niet heel netjes beneden krijgt en je moet oppassen dat het zeil niet voor je boot het water inkomt (been there).

Halve wind is lastig, of ik leg hem bijna stil aan de wind op alleen het grootzeil, of voor de wind en dan het zeil laten zakken achter het grootzeil. Beide hebben voor en nadelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 30 juli 2018 07:58 #964140

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3551
het zou misschien kunnen met een peesgeleider, daar zit bij mij het probleem, de pees loopt iedere keer vast bij de invoer.. ga er eens echt goed naar kijken

Beauty schreef :
Ondoenlijk is overdreven Peter, op een 34 voeter (moi) kan het ook met 5 Bft dus op jouw boot zou het vanuit dat perspectief ook moeten lukken. Geen leuvers hier maar pees door profiel anders was het nog makkelijker. Het enige is dat je het zeil niet heel netjes beneden krijgt en je moet oppassen dat het zeil niet voor je boot het water inkomt (been there).

Halve wind is lastig, of ik leg hem bijna stil aan de wind op alleen het grootzeil, of voor de wind en dan het zeil laten zakken achter het grootzeil. Beide hebben voor en nadelen.
dufourt7.blogspot.nl

When you live on a really open maner, then the newnes never stops.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 30 juli 2018 08:14 #964145

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17275
Het lijkt me dat je altijd in staat moet zijn om onderweg zeil te wisselen, hoor. Is toch een veiligheids dingetje.
okay, ik vaar met leuvers, maar moet er niet aan denken dat ik onderweg niet kan wisselen. Dat kan een hoop stress geven als de wind toch aantrekt.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 30 juli 2018 08:15 door roozeboos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 30 juli 2018 08:33 #964153

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1053
Mijn vorige zeilmaker stond op het standpunt dat je beter alleen op de fok kunt varen als de wind te sterk is voor een dubbel gereefd grootzeil. Dat ben ik niet met hem eens in geval van een 7/8-ste getuigde boot. Dan wil ik een diep 3e rif.

Met ruime wind of aan de wind op vlak water vaar ik ook wel alleen op de fok , maar niet aan de wind op woelig water. De mast krijgt dan lelijke rukken te verduren. Op een topgetuigd schip kun je je meer permitteren.

Ik heb met windje 6 (slechts) een Etap naast me op het IJsselmeer zijn mast zien verliezen, toen die alleen op de fok voer. De oorzaak kan een andere zijn, maar toch...
# rondje Atlantic 2016-2017, blog in www.sailingarcadia.nl
# www.czt.nl voor schippers en opstappers
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 30 juli 2018 08:57 #964165

Hier in de Med is het nog erger gesteld met zeiljachten die enkel een genua of totaal niks aan zeilen boven hebben. Huurjachten of eigenaars boten, maakt niet uit.
Enigszins te begrijpen, allen hebben een schema dat moet gehouden worden en bovendien hebben zowat alle nu twee koelkasten plus massa´s andere elektriciteit verslindende speeltjes dus meer als 50 % heeft zelfs onder het “ Zeilen” de motor aan om stroom te draaien.

Nog verleden week heb ik speciaal uitgekeken naar zeiljachten die ietsje creatiever waren dan één voorzeil. Dat kwam omdat ik zelf een heel lang rak vóór de ( zwakke ) wind zeilde, met lugdruil, grootzeil, genakker op de jib boom en de kluiver uitgeboomd naar loef. Dat zijn 4 zeilen, was ook nodig, zacht windje in de rug.
In zes uur heb ik niet één jacht gezien dat een uitgeboomd zeil gezet had, er zijn me wel tientallen voorbijgekard op genua en diesel. Zinloos want die genua doet niks meer als je dieselt.

Ik heb ( meestal ) geen schema aan te houden, wissel vaak het doel tijdens het zeilen, dat is natuurlijk wel een luxe die die anderen zich niet gunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 30 juli 2018 09:18 #964174

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1947
Kotterfok is een/de oplossing voor enkele van de hierboven beschreven issue's ;) Ik weet dat dat door velen als een oude l*llen oplossing wordt gezien, maar het werkt echt heel erg fijn :) Zeker als je zowel je genua als je kotterfok op een furler hebt zitten, zijn er veel combi mogelijkheden!
Alleen dode vissen gaan met de stroom mee..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 30 juli 2018 09:19 #964176

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1295
Absoluut geen luiheid. Ik vaar vaak solo en op drukkere binnenwateren is dat uit veiliheidsoverwegingen. Simpelweg omdat je dan niet overal in de wind kunt opdraaien om het grootzeil te laten zakken. Luiheid zeker niet want op de Genua vaar ik tot vlak voor de brug of tot tussen de havenhoofden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 30 juli 2018 09:42 #964182

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3551
Ach ik kan hem inrollen tot postzegelformaat die allround Genua....al is de performance dan ver te zoeken, en de t 7 zeilt verbazingwekkend goed op het grootzeil alleen....op alle koersen.

Dus veilig zat.


Maar met meer wind het keerfokje erop is wel helemaal top.
roozeboos schreef :
Het lijkt me dat je altijd in staat moet zijn om onderweg zeil te wisselen, hoor. Is toch een veiligheids dingetje.
okay, ik vaar met leuvers, maar moet er niet aan denken dat ik onderweg niet kan wisselen. Dat kan een hoop stress geven als de wind toch aantrekt.
dufourt7.blogspot.nl

When you live on a really open maner, then the newnes never stops.
Laatst bewerkt: 30 juli 2018 10:01 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 30 juli 2018 09:52 #964184

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17275
totdat je furler lijntje knapt..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 30 juli 2018 10:02 #964189

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3551
Boven de 5 ton zou die dynemaval wel kunnen knappen
roozeboos schreef :
totdat je furler lijntje knapt..
dufourt7.blogspot.nl

When you live on a really open maner, then the newnes never stops.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 30 juli 2018 10:12 #964192

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1348
Gezien alle reacties over de voordelen van alleen een voorzeil, waarom nog een grootzeil ?

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 30 juli 2018 10:33 #964197

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17275
peter1 schreef :
Boven de 5 ton zou die dynemaval wel kunnen knappen
roozeboos schreef :
totdat je furler lijntje knapt..
dat is niet erg. Maar met veel wind een onverwachts volledig uitrollend veel te groot voorzeil.... Brrr.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 30 juli 2018 10:50 #964203

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3551
ja is waar, je moet hem heel bewust inrollen,en met veel wind niet uit je handen laten glippen.

al doe je dat met veel wind even met de kop in de wind.

als ie geborgd is op de kikkers kan het niet meer uit zichtzelf, heb wel eens gedacht op er een stop tussen te zetten als extra veiliheid

maar gaat goed zo
dufourt7.blogspot.nl

When you live on a really open maner, then the newnes never stops.
Laatst bewerkt: 30 juli 2018 10:51 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 30 juli 2018 10:53 #964205

Da's natuurlijk een kwestie van regelmatig controleren op slijtage en de jusite dikte en sterkte kiezen.
En uiteraard ook , vooral ingerold, goed vastzetten , het beste op een kikker en niet alleen in een klem.
Overigens heeft een furlerlijn weinig te houden , heel wat minder dan de schoten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 30 juli 2018 11:27 #964218

omega schreef :
Gezien alle reacties over de voordelen van alleen een voorzeil, waarom nog een grootzeil ?

Voor de laatste 10 % snelheid, van 90 naar 100%, aan de wind en halve wind.
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 30 juli 2018 11:28 #964220

omega schreef :
Gezien alle reacties over de voordelen van alleen een voorzeil, waarom nog een grootzeil ?

Grt Hans


Hans stelt eigenlijk de enige relevante vraag :) Is het grootzeil nutteloos? Of nutteloos bij meer wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 30 juli 2018 11:42 #964227

  • As
  • As's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
Baasklusje schreef :
omega schreef :
Gezien alle reacties over de voordelen van alleen een voorzeil, waarom nog een grootzeil ?

Voor de laatste 10 % snelheid, van 90 naar 100%, aan de wind en halve wind.

Hoe komt het dan dat een grootzeil, welke toch een aanzienlijke oppervlakte heeft, maar voor de 10% extra snelheid zorgt?,
Laatst bewerkt: 30 juli 2018 11:42 door As.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom alleen een genua? 30 juli 2018 12:03 #964234

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4513
Hangt ook van tuigage af. Ik heb toptuig (LM 30)en grote zware genua op roller en relatief klein grootzeil door de hoge giek boven stuurhut. Bij 7/8 getuigde mast met keerfok is dat natuurlijk wel wat anders. Ik reef eerst de genua, dan pas grootzeil bij toenemende wind. En op ruime koers ook wel eens alleen op genua. aan de wind gaat er altijd (gereefd)grootzeil bij.


Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.393 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl