pieter2 schrijft:Erik,
Begrijp ik je goed dat al die methoden dus alleen een deel van de constructie laten berekenen aan de hand van fictieve belastingen (1 meter water, 4 meter water: in werkelijkheid komt dat water van een zekere hoogte vallen) en dat de verbindingen tussen die te berekenen onderdelen worden 'voorgeschreven' zonder berekeningscontrole?
Ik denk dus dat er helemaal niet wordt gerekend aan de volledige belasting verdeling op de volledige constructie. Is dat tegenwoordig niet mogelijk met EEM berekeningen? Zo doe je vliegtuigen ook tegenwoordig, en auto's en gebouwen. Dan bepaal je gewoon de belastingen op de verbinding en kan je deze vervolgens gewoon ontwerpen.
Ik zal wel wat over het hoofd zien, dus ik laat me graag informeren door jou.
Wat ik mij verder met deze hele 'ontwerp'-methodiek afvraag wat de relatieve en absolute zin van dit alles is. Het geeft wellicht aan dat de ene constructie op bepaalde gebeiden 'beter'is dan de andere. Maar hoeveel beter? Hoeveel meer of minder kans op schade tijdens een storm of een lange reis? Gewoon in echte percentages?
In andere constructievakken heb je soms ook te maken met bealstinggevallen die niet goed eenduidig vast te leggen zijn. Dan gaat men uit van diverse norm-belastingen waarmee de GEHELE constructie wordt uitgerekend. Deze norm belasting wordt dan meestal statistich bepaald aan de hand van vele meetgegevens uit de praktijk. Is dit in de plezier scheepsbouw niet gebruikelijk?
Praktisch gezien moet je ieder onderdeel van de constructie uitrekenen, ieder stukje huid, kiel strook, vrang etc. De aannames van de hoeveelheid waterdruk zijn gebaseerd op model proeven in een golfslagbad. De dynamische belasting bron is op die manier omgezet in een equivalente statische belasting bron om de absolute belastingen op oppervlaktes uitte rekenen.
Het ontwerp van een 38 voeter kost, afhnakelijk van hoe geavanceerd het eind reultaat is, tussen de 12 en 18 duizend euro. Indien van de hele boot een FEM model gemaakt moet worden om absolute waarden te krijgen (voor zover mogelijk met een natuur product zoals een golf) dan zouden de ontwerp kosten uitkomen om en nabij de 35 tot zelfs 50.000 euro. En zelfs voor een FEM berekening moet je nog steeds belastingen invoeren die dan toch weer afgeleid zijn van diezelfde tank proeven.
Een belasting kun je alleen goed uitrekenen indien de oorzaak van deze belasting goed bekend is. Voor een gebouw vliegtuig en auto is dit vrijwel altijd alleen maar wind, sneeuw en eventueel regendruk. Deze zijn van een geheel andere orde dan een golf die op een boot stuk slaat vanwege de dynamische inpact en de veel hogere dichtheid van water tov lucht.
In de praktijk komt het er op neer dat een behoorlijk aantal delen is overgedimensioneerd omdat je nooit alle onderdelen tegelijkertijd op hun maximale kunnen belast. Daarentegen is een constructie zo sterk als zijn zwakste schakel. Als een huid paneel faalt heb je een gat en zink je. Je gaat dus altijd uit van een worstcase loading.
Zoals ik al in een aantal eerdere posts heb aangegeven zijn er inderdaad veel betere constructies te bedenken om belastingen op te nemen. Deze dwingen je er in sommige gevallen wel toe om creatief met een interieur om te gaan.
Maar omdat scheepsbouw en speciaal jachtbouw nog conservatiever is dan de roomse kerk zijn dergelijke dingen niet eens bespreekbaar. Verbeteringen aandragen is ongeveer van dezelfde orde als zeggen dat de wereld rond is. Niet alleen voor de bouwers, maar zeer zeker ook voor de gebruikers.
Laatste vraag: norm belastingen, is met bovenstaande ook beantwoord denk ik.
Wat betreft de Maxfun 35:
er zijn er naar ik meen 12 gebouwd, 1 is er gezonken en total loss verklaard, 10 zijn er terug geroepen door de werf en hebben een nieuwe kiel gekregen en 1 bouwnummer is niet meer te achterhalen.
Terugroepacties worden wel degelijk gedaan. Alleen worden deze niet aan de grote klok gehangen omdat de eigenaren over het algemeen bekend zijn bij de werf danwel de importeur. Ze benaderen dus eerder de eigenaar rechtstreeks dan dat ze een bericht in de media uitgeven met een verzoek tot terugkomen.
Maxfun is inderdaad gebouwd door de Breehorn werf, maar de fout is niet door de werf gemaakt, maar door het constructiebedrijf dat de kiel aanbesteed heeft gekregen. Overigens was dit een geval van meerdere fouten op hetzelfde constructie deel. oa belastingaannames door de ontwerper, en daarna een ontwerp verandering door het constructie bedrijf zonder de ontwerper te raadplegen. Voor zover ik weet hebben breehorns gietijzeren kielen en zijn dus niet gemaakt door een constructie bedrijf.
EDIT bewijsstukken moet je nog heel even geduld hebben, ik ben nog steeds niet "thuis" en beschik dus ook nog steeds niet over mijn eigen computer.
gr
Erik