Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

wo mrt 07 @11:00AM - 06:00PM
HISWA
do mei 17 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2018
   

Wedstrijd  

zo mrt 11 @11:00AM - 05:00PM
Grevelingencup inhaalwedstrijd
za mrt 24 @11:00AM - 05:00PM
Grevelingencup finale
vr juni 08 @ 3:00PM - 10:00PM
Eenzame Noord race 2018
za juni 09 @ 3:00PM - 10:00PM
Eenzame Noord race 2018
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ongemakkelijke Mist doorkruisen

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 07:32 #678091

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
Dit weekend besloten we een laatste weekend van de Boot te genieten voor we haar op de kant zetten en de roerkoning na kijken deze winter -een tikje wat we niet helemaal vertrouwen-, besloten werd om Durgerdam eens aan te doen, in het verleden al eens bezocht met een Clever23 nu met de iets dieper stekende Flash maar de wateralmanak zegt diep genoeg, reden om toch te proberen...

Heerlijk gezeild Zaterdag lekkere wind fijne hoek mooi om Pampus heen koers zetten op Durgerdam, aankomen bij een feestje van de lokale Zeilvereniging vol met behulpzame mensen (wat is watersport toch mooi)

Zondag ochtend 9 uur mistig, 10 uur mistig 11 uur een beetje opklaring, mooi dat was inderdaad voorspeld, toch maar het water op want we moesten echt terug en mist en duisternis is geen optie, op het IJ redelijk zicht, je zag de overkant van de vaargeul goed maar toch wel eng, helaas geen keuze want terug moesten we en dus toch maar doorgezet ondanks het zeer dringend advies van Rijkswaterstaat om niet het water op te gaan.

Koers zetten Zuidelijk van Pampus en het werd erger veel erger, navigatie continue controleren, stuurautomaat koers laten bepalen en voorop het schip staan luisteren terwijl we met een rustig pruttel gangetje door de wolkjes tsjokken. Aangekomen bij Pampus goed uitkijken naar het veer, want het zal toch niet ook varen, en ondertussen paar keer toch op de misthoorn blazen... Ik bleek trouwens ook niet de enige te zijn op het water. Na Pampus recht op de rode boei van de Vaargeul koersen voor de Eilandjes en zo gauw deze in zicht was net buiten de vaargeul blijven om de dieptes te pakken...

Onder de Hollandse Brug was even extra spannend ivm de hoogte moest ik toch de vaargeul in en dat even wat sneller gedaan om oplopend verkeer (gelukkig Zondag) niet in de kont te krijgen....

Eenmaal onder de brug door direct weer uit de vaargeul en richting Schelp, schelp niet kunnen zien, ineens allemaal laverende zeilboten, opletten opletten nog minder vaart en BOEMMMMM.... Open vaarwater en waar we eerst de schelp niet zagen zien we een open Gooimeer met prachtige zon en wind, wat blijkt we waren niet eens de enige op het water want achter ons is het ineens vol...

Lessons learned, altijd zorgen dat je niet ver hoeft als mist KAN voor komen maar ondanks alles toch heel erg genoten van de rust de stilte en de pracht -ineens een meeuw van boven zien komen en landen voor je boot op een spiegel is prachtig- letten op golven om te zien of die gek die je voorbij komt met een knoop of 5 , 6 niet ineens dichterbij komt ja een heel andere wereld... Paar fotos om te tonen wat we niet zagen...
Bijlagen:
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Laatst bewerkt: 02 nov 2015 07:32 door tafkaf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 08:41 #678106

Nog zo'n "lesson learned":
Veel vaarongevallen worden juist door dit soort uitspraken veroorzaakt:
"helaas geen keuze want terug moesten we en dus toch maar doorgezet ondanks het zeer dringend advies van Rijkswaterstaat om niet het water op te gaan."

Want "moeten" is een heel slechte leermeester.

Dichte mist betekent gewoon niet het water op en al helemaal niet op druk vaarwater.
Maar troost je , die les heb ik ook ooit begin 70er jaren geleerd toen ik 'snachts op de Ijssel bij dichte mist bijna tegen een voor anker liggend vrachtschip aan voer.

Overigens had een smartphone met bijv. de Navionics app je voor een paar tientjes een stuk veiliger thuis gebracht.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 09:01 #678112

Zonder geschikte radar en de benodigde ervaring deze goed te kunnen bedienen vind ik het toch wel een flink risico om met dichte mist het water op te gaan.
Laatst bewerkt: 02 nov 2015 09:09 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 09:03 #678113

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
Yellow Boat schreef :
Nog zo'n "lesson learned":
Veel vaarongevallen worden juist door dit soort uitspraken veroorzaakt:
"helaas geen keuze want terug moesten we en dus toch maar doorgezet ondanks het zeer dringend advies van Rijkswaterstaat om niet het water op te gaan."

Want "moeten" is een heel slechte leermeester.

Dichte mist betekent gewoon niet het water op en al helemaal niet op druk vaarwater.
Maar troost je , die les heb ik ook ooit begin 70er jaren geleerd toen ik 'snachts op de Ijssel bij dichte mist bijna tegen een voor anker liggend vrachtschip aan voer.

Overigens had een smartphone met bijv. de Navionics app je voor een paar tientjes een stuk veiliger thuis gebracht.
Ad
Assumptions Ad ;) Die smartphone met idd Navionics in de vorm van een tablet met Internet om alles te checken stond continue aan en inderdaad dat bracht me heel veel veiliger thuis, zonder dat had ik nooit vanaf Pampus op de rode boei kunnen kruisen bv. Inderdaad Lessons learned niet de beste uitspraak maar ik heb alles rustig aan gedaan en opgelet terwijl ik heel rustig voer, er kwam me er een voorbij op dubbele snelheid, hij ging naar Naarden en voer eerst een koers loodrecht van mij vanaf schat ik voorbij Muiden wat die aan het doen was geen idee, ofwel ondanks alles waar ik tegen aan liep de beste keuzes gemaakt die ik kon maken. As said ik was niet alleen, toen het optrok waren er ineens heel veel boten achter me... dat maakte het eigenlijk pas echt eng :)
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 10:24 #678130

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Noorderzon schreef :
Zonder geschikte radar en de benodigde ervaring deze goed te kunnen bedienen vind ik het toch wel een flink risico om met dichte mist het water op te gaan.

Ik vind het met een geschikte radar en de benodigde ervaring nog wel een risico ;)
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 11:21 #678166

Een AIS ontvanger was , in ieder geval om beroepsschepen te kunnen zien, ook wel handig geweest.
Niet dat het dan verstandig is om bij mist uit te varen maar met name rond deze periode is plotseling en lokaal opkomende mist bepaald geen zeldzaamheid.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 11:39 #678176

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
Yellow Boat schreef :
Een AIS ontvanger was , in ieder geval om beroepsschepen te kunnen zien, ook wel handig geweest.
Niet dat het dan verstandig is om bij mist uit te varen maar met name rond deze periode is plotseling en lokaal opkomende mist bepaald geen zeldzaamheid.
Ad
Helemaal mee eens, de AIS ontvanger staat ook heel hoog op de verlanglijst helemaal omdat ik straks toch ook de Zee op wil en hem dan ook niet te missen vind, ben ondanks al enkele jaren een Marifoon bewijs te hebben nog steeds aan het kijken welke marifoon en de laatste nieuwe met AIS combi gaat hem denk ik ook worden...

Maar ben net voor Pampus een Rib tegengekomen en net na de hollandse brug waren de vissersbootjes niet van de Lucht, het is zoals John beneden zegt, niks is helemaal safe en AIS zou weinig uitmaken op die "objecten" enkel heel kalm varen en opletten helpt... Maar moet wel zeggen dat ondanks alles het minder eng was als een stikdonkere nacht met verblindende achtergronden zoals bij de Moerdijk, met die verschillen dat je andere zintuigen gaat gebruiken en gewoon heel rustig alles doen de belangrijkste stelregel is...
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 12:05 #678184

tafkaf schreef :
Helemaal mee eens, de AIS ontvanger staat ook heel hoog op de verlanglijst helemaal omdat ik straks toch ook de Zee op wil en hem dan ook niet te missen vind, ben ondanks al enkele jaren een Marifoon bewijs te hebben nog steeds aan het kijken welke marifoon en de laatste nieuwe met AIS combi gaat hem denk ik ook worden...

Je kunt beter i.p.v. een amrifoon met AIS een simpele AIS ontvanger kopen en die koppelen aan een plotter die AIS kan weergeven.
Het interpreteren van AIS signalen op een plotter/kaart scherm gaat beduidend beter dan op een schermpje wat alleen de AIS signalen aangeeft op een soort van "radar"scherm zoals je dat ook op een marifoon met AIS hebt..
Ad

Bijlage AISopPLOTTER.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 12:09 #678186

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4209
er is bij ts al een tablet om op te navigeren dus een simpele of gecombineerde ais ontvanger en daarna via wifi de signalen over de kaart heen zetten is niet echt lastig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 12:17 #678190

HPV schreef :
er is bij ts al een tablet om op te navigeren dus een simpele of gecombineerde ais ontvanger en daarna via wifi de signalen over de kaart heen zetten is niet echt lastig.

Dan moet je wel een kaartapp hebben die AIS kan weergeven.
Dat kan bijv. Navionics in ieder geval niet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 12:30 #678199

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 12:45 #678204

Ik las zonet op een Duits forum dat er gisteren een vaarverbod zou hebben gegolden op het Ijsselmeer vanwege dichte mist.
Maar kan ook een gerucht zijn want ik lees er verder nergens op internet wat over.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 12:45 #678205

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4209
klopt, I sailor of Imray werken in ieder geval met AIS, Imray (is de nederlandse 1800 serie) bijv. heb je voor iets van 4 tientjes. Maar er zullen er inmiddels wel meer zijn verwacht ik.
En dan nog een appje hier en daar voor het werken met ais
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 12:50 #678206

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1897
Yellow Boat schreef :
tafkaf schreef :
Helemaal mee eens, de AIS ontvanger staat ook heel hoog op de verlanglijst helemaal omdat ik straks toch ook de Zee op wil en hem dan ook niet te missen vind, ben ondanks al enkele jaren een Marifoon bewijs te hebben nog steeds aan het kijken welke marifoon en de laatste nieuwe met AIS combi gaat hem denk ik ook worden...

Je kunt beter i.p.v. een amrifoon met AIS een simpele AIS ontvanger kopen en die koppelen aan een plotter die AIS kan weergeven.
Het interpreteren van AIS signalen op een plotter/kaart scherm gaat beduidend beter dan op een schermpje wat alleen de AIS signalen aangeeft op een soort van "radar"scherm zoals je dat ook op een marifoon met AIS hebt..
Ad

Wat Ad zegt, maar ik voeg daaraan toe: altijd een AIS transponder kopen. Ja, ze zijn duurder, maar je bent voor dat extra geld plots veel veiliger uit omdat je anderen (niet iedereen!) ziet maar zelf nu ook zichtbaar bent. Zeker voor de grotere schepen, die allemaal AIS hebben.

Als je de zee op gaat is die zichtbaarheid voor grote schepen een aanzienlijke veiligheidswinst. In de draadjes over radar reflectoren en AIS is daar veel over te vinden.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 02 nov 2015 12:52 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 13:19 #678212

Michieltje schreef :
Nou geldt dat vaarverbod bij dichte mist niet overal.
Waar wel lees je in bijlage 9 van het BPR.
Eigenlijk op vrijwel alle vaarwateren waar de beroepsvaart gebruik van maakt.
In ieder geval dus wel op het buiten IJ , althans in de vaargeul.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 13:37 #678216

Wij werden een jaartje geleden overvallen door mist op de randmeren. Los van alle mogelijke gevaren...
Het is wel prachtig varen door zo'n verstilde wereld, wat hebben we genoten tussen de spannende momenten door :whistle:
Bekenden mogen Sietje zeggen hoor, \'mevrouw\' hoeft niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 13:46 #678219

tafkaf schreef :
het werd erger veel erger

je doet je onderschrift in ieder geval wel eer aan :lol:
“The question whether a computer can think is no more interesting than the question whether a submarine can swim.”
― Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 13:47 #678220

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
We zijn eens ooit voor kort voor Boulogne overvallen door mist. Toen hadden we nog geen radar en AIS. We hoorden dat er een (groot?) schip in de buurt moest zijn. Uiteindelijk hebben we alleen een spoor in het water gezien. Hij moet kort voorlangs gegaan zijn.

En we zijn ooit 's nachts voor de kust van Portugal in dichte mist geraakt. Toen wel met radar en AIS. Maar als je dan wat vissers tegenkomt die geen AIS hebben, en ook verder nergens op letten dan wordt het wel een hele puzzel!

Als het kan laat ik het graag aan me voorbij gaan. Niks leuks aan.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 13:56 #678225

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1897
JohnBerg schreef :
Maar als je dan wat vissers tegenkomt die geen AIS hebben, en ook verder nergens op letten dan wordt het wel een hele puzzel!

Ja, dat is een potentiële instinker. Van jachten weet je dat ze niet allemaal een transponder hebben en dus niet allemaal op je AIS zullen verschijnen.

Vissersschepen zijn net als vrachtschepen bij wet versplicht een AIS signaal uit te zenden, maar schakelen hun transponder soms uit. Ik weet niet of er inmiddels intensiever op dit gedrag wordt gecontroleerd en beboet, maar ik heb de indruk dat meer vissers tegenwoordig van het 'silent mode' knopje afblijven.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 02 nov 2015 13:58 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 14:01 #678230

Ik ben in 1992 of 1993 op weg naar Helgoland in de potdichte mist terecht gekomen.
Wat was ik blij dat ik net een jaar een GPS ontvanger had , een Magellan Meridian.( zie plaatje).Dat ding kostte destijds n.b. ruim 500 gulden :ohmy:
Makkelijk was dat uiteraard ook niet want ik moest wel eerst een stel waypoints in het ding zetten.
Immers plotters had je toen nog niet , tenminste niet voor pleziervaart.
Maar wel leuk om dat plotseling links en rechts de pieren van de "Sudhafen" op te zien doemen uit de mist.
En dat toen de S.A. nog op de GPS zat die de nauwkeurigheid bewust verslechterde en pas in 2006 definitief werd uitgeschakeld c.q. verkleind in opdracht van Clinton.
Ad
Laatst bewerkt: 02 nov 2015 14:05 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 14:08 #678233

  • rakadam
  • rakadam's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1851
Ondanks alle mogelijkheden die electronica kan bieden vind ik het onverantwoord om bij een dergelijke waarschuwing van Rijkswaterstaat toch het water op te gaan. Niet alleen voor jezelf maar ook voor anderen. Het is wat anders als je plotseling in een mistbank verzeild raakt.
Van wie "moest" je dat?
Zeilersgroet, Rakadam

Hellingbak - Bulthuisjol - Vrijheid - Finn - Flying Dutchman - Fourareen - BB11 - Drascombe Longboat - Yamaha Seahopper, Mirror Dinghy, Groninger werksloepje - Argonaut 740 \'WIND\'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 14:16 #678238

Baasklusje schreef :
tafkaf schreef :
het werd erger veel erger

je doet je onderschrift in ieder geval wel eer aan :lol:

Deze is beter:

Semper item, semper penis


Overigens, bij dergelijke verwachtingen en waarschuwingen vaar je niet uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 14:24 #678240

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13933
Bij de 200 myls op de zondag ook erg spannend.

In enkhuizen vertokken vanuit de haven. na de sluis meteen maar aangelegd, al om 8 uur sochtends. 30 m meter zicht .
Pas tegen enen smiddags werd het zicht wat beter.
Vertrokken, en nog voordat ik op het markermeer was alweer potdicht!

Dan heb je solo wel een probleem, want je kan niet eens naar binnen om de kaart wat groter te zetten.
Ik was erg blij toen ik weer terug aan de steiger lag na een half uur.

Toen ineens om half drie weer ruim zicht.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 14:38 #678242

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1129
Afgezien van plotseling opkomende mist is het nooit "moeten" maar altijd willen varen in die mist. Ook al moet men ergens zijn, het is een eigen beslissing om bij mist uit te varen. Overigens valt het gevaar voor anderen nog al mee. Met een gemiddeld kajuitjacht wordt niet zoveel schade aangericht aan derden, zeker niet aan de beroepsvaart.

Ook ik ben wel eens met vrij dichte mist uitgevaren omdat ik op een zondag toch tijdig in de thuishaven wilde zijn. Het was een vroege zondagochtend zo rond 7 uur en bij het uitvaren van Hellevoetsluis kon ik de eerste boei ook niet zien. Op het kompas naar de eerste boei, en vandaar koerslijntje op de kaart laten tekenen door de opstapper en op de kompaskoers van boei naar boei.
Toen ik rond 10 uur bij de Haringvlietbrug was, was het zicht wel weer 600 tot 1000 meter en dan is het niet zo'n probleem meer. Wel zo af en toe een paar toeters op de scheepstoeter gegeven en zo eens in het kwartier geroepen op kanaal 10.
Bij dichte mist is er meestal weinig wind en is het binnenwater rustig, zodat men zeker op de motor ook vrij gemakkelijk een uitgezette koers kan varen.

Bovendien een beetje gevaar hoort bij het leven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongemakkelijke Mist doorkruisen 02 nov 2015 14:55 #678248

Solo schreef :
Met een gemiddeld kajuitjacht wordt niet zoveel schade aangericht aan derden, zeker niet aan de beroepsvaart.


Bovendien een beetje gevaar hoort bij het leven.

Geen schade aan het schip maar wat te denken aan psychische schade aan de schipper , zeker als er doden of gewonden bij vallen? En die kun je ook niet verzekeren en kan soms een leven lang duren.

En die laatste opmerking kan ik alleen erg dom vinden. :angry:
Bewust alleen zelf gevaar lopen is nog tot daar aan toe maar dit is wel wat anders.
Bovendien, gevaar lopen en gevaar opzoeken zijn wel twee verschillende dingen.

Overigens staat er in de BPR ook nog , afgezien van de bijlage 9 vaarwegen, een kapstokartikel:
Kijk hier maar eens onder 3.


Ad
Laatst bewerkt: 02 nov 2015 15:04 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.278 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl