Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Killerkanaalsluis

Killerkanaalsluis 08 sept 2019 16:42 #1081298

  • Lotus77
  • Lotus77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Killerkanaalsluis
Belevenissen van een beginnende zeilersvrouw

Er kleeft en knaagt een nieuwsgierig maar ook wat gespannen gevoel aan me. Vandaag voor het eerst een hard stromende Elbe op en bakboord uit de sluis van het Kielerkanaal in. Voor mij onbekend terrein. Paul kent de route vanuit de beroepsvaart en vertelt hoe mooi het er is met prachtige oude roestige en nieuwe strak betonnen bruggen. De pracht, de rust, de langgerektheid van het eeuwenoude kanaal die Noordzee en Oostzee verbindt en een omweg boven Denemarken langs voorkomt. Duizenden schepen passeren elkaar respectvol. Pleziervaart met vakantiegevoel en grote jongens met tonnen lading glijden over de route. Ter voorbereiding open ik de boeken en verken de digitale wereld.

De toegang naar de sluis staat met vele waarschuwingen omschreven. ‘Onder geen beding dit en dat...’ Vooral de beroepsvaart niet hinderen en de witte verlichting volgen. Het aanleggen in de sluis zelf schijnt ook geen sinecure te zijn. Gladde bielzen en rubbermatten als steiger...Ik lees over een vrouw die afstapte, uitgleed en haar heup brak, over beschadigde bootrompen door onverwachte aanlegcapriolen…. Door de gelezen verhalen ontstaat vanzelf een beeld in mijn hoofd en oefen ik de weg door de Kielersluis. Mijn brein heeft helaas de neiging doemscenario’s in plaats van successtory’s te maken. Ik heb mezelf al vaak zien uitglijden en met een zuigende beweging tussen boot en steiger zien belanden. Het idee alleen al bezorgt me rillingen.

De geplande Elbestroming mee jaagt onze boot over het water en de sluisingang komt al snel in zicht. Een paar zeilboten gaan eerder doelgericht naar de overkant en varen nu aan de verkeerde kant van het water toch? Mijn schipper vaart door en in mijn ogen te veel richting beroepsvaartsluis. Foeter, foeter… Ik ben wat gespannen en Paul moet het ontgelden. Zit ik juist of ben ik de muts? Ik met al de gelezen informatie in mijn achterhoofd was liever door gevaren en een stukje verder omgedraaid. Beter dat dan gesteggel met grote schepen of een reprimande van de sluiswachter.

Bij aankomst brandt het wit knipperende licht, geen wachttijd. Een kalm lauwwarm briesje zal de aandacht niet afleiden. De stootwillen hangen aan weerszijden met de koppen in het water. Protesterend trekken ze de mastworp strakker en slaan kleine hekgolfjes achter zich aan. De voor- en achterlijnen liggen klaar en ik besluit de einden midscheeps neer te leggen zodat ik er eenmaal afgestapt snel en goed bij kan. Ik check het klittenband van mijn zeilbroek en fixeer ze extra strak om mijn enkels, ik wil niet blijven haken. Mijn voeten zet ik andersom over de railing en wacht. Oude stenen sluismuren, roestige ketting en afgesleten kikkers sieren de kant. Zout water klotst over de bewegende natte houten bielzen met rubbermatten. Zulke steigers heb ik nog niet eerder gezien, dit is het dus….

De aankomst zo zacht dat ik afkijk hoe de boot de kant kust. Daadkrachtig stap ik af en het gaat goed! Ik moet er even van bekomen. Ik sta vast en zeker op de bewegende delen, dat was het dus! Mijn schoenen worden nat van het overlopende water. Ik schuif wat heen en weer met mijn zolen om te voelen hoe glad het is. Dat valt reuze mee. Ik neem beide einden van de lijnen en haal ze klungelig door de ogen. ‘Niet met voorste lijn het rechteroog’ zeg ik tegen mezelf. Van de schipper mag het nu allemaal wel iets sneller maar de grootste overwinning voor mij is al geweest. Dansend bewegen de boot en ik mee met de steiger en liggen we vast. Dit voelt duidelijk als een fotomomentje. Ik poseer met mijn hand losjes aan de roestige koude ketting, glimlach breed en laat mijn onzichtbare spierbal zien.

Ongemerkt gaat de schutting voorbij en zonder signalen van licht of geluid is het tijd om uit te varen. De oudere man op de zeilboot voor ons laat keurig een touw met emmer omgekeerd op de klotsende houten steiger zakken. Ik zie waar dit geoliede echtpaar mee bezig is. De emmerverhoging als krukje laat de kleine mevrouw behendig terug aan boord stappen. Ik realiseer me voor het eerst dat ik nu flink laag naast de boot sta en het een hoge stap moet zijn geweest. Oef, kom ik er zelf eigenlijk nog wel op? Niet te flauw, grijp ik met rechts de verstaging en denk mijn rechtervoet er ‘eventjes’ bij te zetten. Niet dus. Opnieuw met meer kracht en een zetje op mijn tenen ligt mijn been nu wel over de railing. De railing heeft zich ontpopt tot flosdraad en in deze splitstandpositie lijkt mijn bovenbeen in te scheuren. Voor het eerst ervaar ik dat afstappen van boord één is en weer opstappen een volgende uitdaging kan zijn. Het doet me denken aan de thriller ‘Adrift’. Vier vrienden gaan een stukje zwemmen vanaf hun zeilboot en vergeten de zwemtrap. Slechts twee keren terug...
"Doe vandaag iets waar je toekomstige ik je voor zal bedanken'
Laatst bewerkt: 09 sept 2019 06:46 door Lotus77.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Killerkanaalsluis 08 sept 2019 16:52 #1081301

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3449
:) :) :)
Be nice, or go away.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Killerkanaalsluis 08 sept 2019 17:24 #1081314

Volgens mij bedoel je Open Water 2 en niet Adrift....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Killerkanaalsluis 08 sept 2019 17:29 #1081315

  • Lotus77
  • Lotus77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Correct. Adrift is de originele titel. Het werd eerder gemaakt dan Open water 1. Later alsnog later uitgebracht als Open Water 2. Check!
"Doe vandaag iets waar je toekomstige ik je voor zal bedanken'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Killerkanaalsluis 08 sept 2019 19:03 #1081331

  • Altea53
  • Altea53's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
Ik neem aan dat u bedoelt een hard stromende Elbe OP en niet af. Tenminste, als u bakboord uit de sluis in draait.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Killerkanaalsluis 08 sept 2019 19:14 #1081335

deze detail kan ik niet beoordelen, maar mooi verhaal, mooi geschreven en een plezier om te lezen...
Ik zou zeggen: kom maar op met meer :-)
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Hoefnix” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Killerkanaalsluis 08 sept 2019 19:51 #1081343

  • Lotus77
  • Lotus77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Het is inderdaad de Elbe opwaarts met stroom mee in de rug:). Beginneling hè...Laat ik dat even bewerken. Dank!
"Doe vandaag iets waar je toekomstige ik je voor zal bedanken'
Laatst bewerkt: 08 sept 2019 19:52 door Lotus77.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Killerkanaalsluis 08 sept 2019 22:08 #1081380

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1410
Ik ben toch al tientallen keren een sluis in- en weer uit gevaren, maar ik heb dat nooit als een avontuur beschouwd. Dat kan het blijkens dit verhaal voor anderen dus wel zijn. Iets om in gedachten te houden, voor als mijn vrouw mee vaart. Ook voor haar is het zeilen, en zelfs het varen in het algemeen, iets nieuws.

Maar of ik haar dit moet laten lezen, dat weet ik nog zo net niet. Het zou zomaar kunnen dat het haar angst vergroot...
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Killerkanaalsluis 09 sept 2019 05:36 #1081400

  • Lotus77
  • Lotus77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Plusfast,

Als je weinig ervaring hebt zijn kleine dingen soms heel groots maar bovenal was het ook gewoon een prachtige ervaring! Laat mijn gedachtes vooral niet afschrikken.
"Doe vandaag iets waar je toekomstige ik je voor zal bedanken'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Killerkanaalsluis 09 sept 2019 05:46 #1081401

Mooi verhaal!
Laatst bewerkt: 09 sept 2019 05:47 door Stefanvanvee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Killerkanaalsluis 09 sept 2019 06:31 #1081409

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6050
De sluizen in het NOK zijn altijd een uitdaging, die voor sommigen een probleem wordt.
De vlonders zijn laag, meestal glad naast de rubberen mat, wiebelig door altijd wat golfslag van de schepen, je stootwillen zijn nutteloos, je moet afstappen want er zijn ringen geen bolders op de vlonders, zie de foto:

instructeur RYA/CWO zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries, stuurman zeilvaart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Killerkanaalsluis 09 sept 2019 08:07 #1081436

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8639
Gewoon als laatste de sluis in en dan doorvaren naar voren en langszij bij een andere boot.
Ben je zelfs als eerste de sluis weer uit ook B)

Ging eergisteren in de PM sluis ook prima en nog een leuk gesprek met de buurvrouw op de koop toe.
May sauce be upon you,
R'amen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Killerkanaalsluis 09 sept 2019 08:53 #1081459

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1296
Sloe Gin schreef :
Gewoon als laatste de sluis in en dan doorvaren naar voren en langszij bij een andere boot.
Ben je zelfs als eerste de sluis weer uit ook B)

Ging eergisteren in de PM sluis ook prima en nog een leuk gesprek met de buurvrouw op de koop toe.

Dat gaat in deze sluis vaak niet op. Is heel groot en dan kan ieder aan de drijvende steiger liggen. Wel een keer in een mudvolle sluis achter een paar coasters dubbel gelegen. Sterker nog ik kon er nog net bij als in dwars achter de anderen ging liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Killerkanaalsluis 09 sept 2019 08:56 #1081460

Sloe Gin schreef :
Gewoon als laatste de sluis in en dan doorvaren naar voren en langszij bij een andere boot.

Moet je niet het enige zeiljacht zijn of maar een van enkele pleziervaartuigen . Is mij dievrse keren overkomen .
Langszij gaan als dat niet nodig is wordt niet door iedereen geaccepteerd.
En überhaupt is schade , zelfs zonder stootwillen erg onwaarschijnlijk vanwege het vrij zachte en afgeronde hout van de balken langs de vlonders .Grote schepen hebben hetzelfde probleem nl en houden ook niet zo van krassen.
Overigens moet je de stootwillen niet tot aan het water hangen maar helemaal plat in het water. Moeten natuurlijk de lijntjes eraan lang genoeg zijn, speciale NOK stootwillijntjes dus ;)

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Killerkanaalsluis 09 sept 2019 10:08 #1081492

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2714
Stootwillen aan lange lijn knopen de lijn overboord hangen van voor naar achter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Killerkanaalsluis 09 sept 2019 13:05 #1081553

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2547
De meeste balken zijn vanaf de waterlijn zo afgerond (en glad) dat stootwillen er makkelijk tussenuit schieten, ongeacht hoe je ze ophangt. Zolang je boot niet op de vlonder terecht komt is schade onwaarschijnlijk, het hout is redelijk zacht.

Waarom ze bij het NOK ringen in plaats van fatsoenlijke bolders op de balken hebben gemaakt is mij persoonlijk een raadsel. Misschien als secundaire arbeidsvoorwaarden bedongen door de sluiswachters: het moet vermakelijk zijn om al die jachtenbemanningen te zien ploeteren. Zou anders maar een saaie bedoening worden. :lol:
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 09 sept 2019 13:15 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Killerkanaalsluis 09 sept 2019 13:19 #1081556

Dat laatste is heel simpel. Die sluizen zijn ook alleen gemaakt voor de grote scheepvaart . Ook de kleine sluizen die het eerste zijn gebouwd eind 19de eeuw .
Die vlonders zijn er juist voor die grote schepen zodat die niet tegen de sluiswand kunnen komen. Die rubbermatten zaten er vroeger niet eens op in de kleine sluizen maar zijn daar pas gekomen na enkele vervelende ongevallen door uitglijden.
Maar wat is er nou zo vervelend aan die ringen? Om makkelijker van boord te komen hang je gewoon een trapje aan je gangboord. Heb ik ook op mijn boot die ej speciaal kunt ophangen in bevestigingsplaatjes op het gangboord.
Zal eens zoeken of ik ze nog kan vinden, kwamen uit Engeland.
Al gevonden ,
Deze:https://www.force4.co.uk/stainless-steel-boarding-ladder-1.html
De beugels zijn inklapbaar zodat hij prima in de bakskist past.
Erg handig hoor. Mijn boot heeft ook ca 1 meter vrijboord dus ook handig bij lage drijvende steigers.
Op mijn ligplaats het ik een trapje op de steiger gemaakt voro mijn ouwe botten :lol:
Ps , ook in Nederland verkrijgbaar:
www.4uboot.nl/roestvaststalen-...trappen-lalizas.html
Die dekplaatjes zijn ook apart te koop zodat je ze aan beide kanten kunt plaatsen.
Ad
Laatst bewerkt: 09 sept 2019 13:31 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Killerkanaalsluis 09 sept 2019 13:28 #1081558

Mooi geschreven wederom, kan me inleven in hoe je dit ervaren hebt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Killerkanaalsluis 09 sept 2019 13:48 #1081565

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Killerkanaalsluis 09 sept 2019 14:12 #1081573

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2547
Yellow Boat schreef :
Maar wat is er nou zo vervelend aan die ringen? Om makkelijker van boord te komen hang je gewoon een trapje aan je gangboord.

Wij gebruiken onze trapfender in de NOK sluizen, werkt ook prima.

Maar gezien het grote aantal watersporters dat nu jaarlijks door de sluizen komt en - gezien de aanlegperikelen - veel baat bij aangooibare bolders zou hebben verbaast het mij dat die moeite voor de beheerder te groot is. Het zou heel wat op- en afklimmen overbodig maken.

Die ringen zitten er ook niet voor de grote schepen maar voor de watersporters. Misschien zit er een gedachte achter die wij niet kennen...

@douweremco: Die Hook & Moor hebben wij ook aan boord. Mooi apparaat, maar is in de NOK sluizen wat minder bruikbaar omdat de ringen ver uit elkaar en niet echt aan de waterzijde van de pontons zitten. Je kunt er dus lang niet altijd bij. Bij de bolder uit het filmpje zouden wij hem overigens niet eens gebruiken.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 09 sept 2019 14:15 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Killerkanaalsluis 09 sept 2019 14:48 #1081590

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3449
Boldertjes willen ze niet, omdat daar de lijnen van de grote schepen achter blijven haken.
en als een groot schip z'n voorspring aan wal geeft en daarna spanning op de lijn zet tewijl deze achter zo'n lullig klein watersport boldertje gehaakt zit, wordt dit boldertje gelijk gepromoveert tot raket.
Be nice, or go away.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Killerkanaalsluis 09 sept 2019 14:51 #1081594

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2547
rooiedirk schreef :
Boldertjes willen ze niet, omdat daar de lijnen van de grote schepen achter blijven haken.
en als een groot schip z'n voorspring aan wal geeft en daarna spanning op de lijn zet tewijl deze achter zo'n lullig klein watersport boldertje gehaakt zit, wordt dit boldertje gelijk gepromoveert tot raket.

Dank voor je toelichting, klinkt logisch.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Killerkanaalsluis 09 sept 2019 17:03 #1081641

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6050
Hans V schreef :
rooiedirk schreef :
Boldertjes willen ze niet, omdat daar de lijnen van de grote schepen achter blijven haken.
en als een groot schip z'n voorspring aan wal geeft en daarna spanning op de lijn zet tewijl deze achter zo'n lullig klein watersport boldertje gehaakt zit, wordt dit boldertje gelijk gepromoveert tot raket.

Dank voor je toelichting, klinkt logisch.

Ja dat kan, maar als de crew en de 'festmachers' hun weerk goed doen, gebeurt dat echt niet zo snel.
En die enkele keer dat dat misschien gebeurt, moet er een 'festmacher' naar beneden. En dat is vele malen erger dan al die keren dat het bij het vastmaken van een jachie fout loopt.
instructeur RYA/CWO zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries, stuurman zeilvaart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Killerkanaalsluis 09 sept 2019 18:00 #1081673

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5111
In de huidige tijd van voorkomen van ongevallen zou dit beleid toch wel schreeuwen om aanpassing. Ben benieuwd of ze er nog mee wegkomen als je er een zaak van maakt na een ongeval. Bij onze vereniging is iemand een vinger of deel ervan kwijtgeraakt in die sluis door die vlonders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Killerkanaalsluis 09 sept 2019 18:07 #1081678

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2547
La Mavare schreef :
Hans V schreef :
rooiedirk schreef :
Boldertjes willen ze niet, omdat daar de lijnen van de grote schepen achter blijven haken.
en als een groot schip z'n voorspring aan wal geeft en daarna spanning op de lijn zet tewijl deze achter zo'n lullig klein watersport boldertje gehaakt zit, wordt dit boldertje gelijk gepromoveert tot raket.

Dank voor je toelichting, klinkt logisch.

Ja dat kan, maar als de crew en de 'festmachers' hun weerk goed doen, gebeurt dat echt niet zo snel.
En die enkele keer dat dat misschien gebeurt, moet er een 'festmacher' naar beneden. En dat is vele malen erger dan al die keren dat het bij het vastmaken van een jachie fout loopt.

Watersporters worden op het Kielerkanaal gedoogd. De verklaring van Dirk past naadloos in dat plaatje. Lobbyen voor andere afwegingen helpt denk ik niet. Daar zal minstens een ongeval met schadeclaim voor nodig zijn, zoals HPV aanvoert. Het zou ook kunnen dat ze het Kielerkanaal dan helemaal afsluiten voor watersporters. Hoewel ik niet weet of dat in verband met de internationale status van het vaarwater juridisch mogelijk is.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.314 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl