Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vraagje voor de dieselspecialisten

Vraagje voor de dieselspecialisten 25 mrt 2010 08:39 #120424

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Omdat mijn dieselgenerator niet meer wil aanslaan vroeg ik me één en ander af omtrent de werking van het stopmechanisme.
Kan iemand van de meer onderlegde dieselspecialisten misschien een tipje van de sluier lichten aub ?

Hoe wordt eigenlijk het motor gedeelte van de een dieselgenerator gestopt ?
Enkele foto's geven een idee van de generator , en de close-ups tonen de manier hoe het stopmechanisme wordt bedient, maar wat er in de motor gebeurt is me een raadsel ?


de halfgesloopte dieselgenerator.




Dit is het stopmechanisme dat voor de start eerst dient te worden opgespannen , en dan later door een electromagneet kan worden gelost. op die manier gaat de as die in het motorblok verdwijnt binnen in de motor ' iets ' doen wat de dieselmotor stopt.
De vraag is nu wat gebeurt daar ?



Dat cruciale asje nog maar eens.


Bedankt en beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje voor de dieselspecialisten 25 mrt 2010 09:06 #120429

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
De as die naar binnen gaat zorgt ervoor dat de brandstofpomp helemaal geknepen wordt. Geen diesel, motor stopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje voor de dieselspecialisten 25 mrt 2010 09:19 #120434

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
sigdock schrijft:
De as die naar binnen gaat zorgt ervoor dat de brandstofpomp helemaal geknepen wordt. Geen diesel, motor stopt.


Aha , zo werkt dat spul dus.
Tja , dan weet ik ook dat het falen van de motor niets te maken heeft met de dieseltoevoer omdat ik zeker ben dat de cilinder nog gevoegd wordt door de verstuiver.
De motor wil dus niet meer starten, en zoals je kan zien ligt de kop van de motor er af ter controle van kleppen en zuiger.
Wanneer als gemonteerd staat dan geeft ie zelfs nog geen kik wanneer ik startpilot inspuit in de luchtinlaat.
Ik kan ook de motor via het vliegwiel over de compressie ronddraaien met de hand wat - denk ik - niet echt normaal is bij een dieselmotor nietwaar.
Blijkbaar verlies ik dus compressiedruk.
Ik heb niet het idee de zuigerveren lam liggen omdat de zuiger nog stevig vast op en neer gaat in de cilinder.
De klepzittingen lijken me proper en ik kan geen scheuren of iets dergelijks zien in de kop van de motor.

Rara wat is er gaande .
Deze generator heeft met moeite 10 uur gedraaid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje voor de dieselspecialisten 25 mrt 2010 09:53 #120440

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Kan je nog wat aanvullende info geven-geschiedenis bv. Wat is er aan gedaan, voordat de motor nog gewoon draaide?
Misschien is het wel iets simpels als slecht ontluchte brandstofleidingen, of vervuilde filters.
Bij dieselmotoren komen m.i. de meeste problemen toch vanuit het brandtsofsysteem.

edit: vliegwiel verhaal heb ik helaas overheen gelezen. Dat klinkt niet best.
Laatst bewerkt: 25 mrt 2010 11:27 door Sjaap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje voor de dieselspecialisten 25 mrt 2010 10:00 #120441

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6636
sailbleu schrijft:
Ik kan ook de motor via het vliegwiel over de compressie ronddraaien met de hand wat - denk ik - niet echt normaal is bij een dieselmotor nietwaar.
Blijkbaar verlies ik dus compressiedruk.
Bij een klein dieseltje kan dat nog wel lukken, als er een groot vliegwiel aanhangt. Voel je bij dat ronddraaien wel duidelijk de weerstand van de compressie? Heb je misschien compressie gemeten voordat je ging demonteren?
Voor de beeldvorming: ik kan met een wringijzer of grote ratel ook de tweeliter viercilinder Mercedes in mijn boot wel rondkrijgen door de compressie heen.
Is het generatortje nieuw? Of gebruikt, en tellen die 10 uur vanaf dat jij 'm hebt? Bij een nieuwe was ik zelf niet gaan slopen maar gewoon terug richting leverancier...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje voor de dieselspecialisten 25 mrt 2010 11:19 #120449

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3208
ben niet een dieselspecialist.
wel eens meegemaakt dat de uitlaatklep van een 1 cyl dieseltje nét niet meer goed sloot. poos niet gebruikt en dan schijnt dit meer voor te komen. Kan je zien of de klep goed terugkomt in de zetting? Het kan ook veroorzaakt worden door te krappe klepspeling.
het lijkt mij wonderlijk dat je een motor zó aan het vliegwiel rond kan draaien. Je zou de kop er op kunnen zetten en een compressietest kunnen doen? Meten is weten.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje voor de dieselspecialisten 25 mrt 2010 14:21 #120474

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
roblisto schrijft:
ben niet een dieselspecialist.
wel eens meegemaakt dat de uitlaatklep van een 1 cyl dieseltje nét niet meer goed sloot. poos niet gebruikt en dan schijnt dit meer voor te komen. Kan je zien of de klep goed terugkomt in de zetting? Het kan ook veroorzaakt worden door te krappe klepspeling.
het lijkt mij wonderlijk dat je een motor zó aan het vliegwiel rond kan draaien. Je zou de kop er op kunnen zetten en een compressietest kunnen doen? Meten is weten.

Gr Rob


Bedankt iedereen voor de reacties tot hiertoe.
De generator heeft hoop en al 10 uren gedraaid , maar was al wel 2 jaar gemonteerd in de boot,.....dus , garantie zat er al een tijdje op.
Er was geen oorzakelijk verband als indicatie waarom de gen niet meer ging starten.
Hij stond een tijdje stil en dan bij een poging tot opstart lukte het niet meer;

Maaaaaaaaaar , wat roblisto daar schrijft klinkt als muziek in mijn oren.
Het is namelijk zo dat ik bij een zoveelste poging tot starten even ging voelen aan zowel naakte uitlaat ( geluidsdemper wat verwijderd) als aan de naakte aanzuig (inlaat filter was verwijderd) , en dat ik bij de uitlaat de indruk kreeg dat hij niet alleen blies , maar ook aanzoog ?! Wellicht duidt dat op een uitlaatklep die niet meer goed afsluit.
Ik had trouwens ook een indicatie dat wanneer ik het vliegwiel met de hand ronddraaide en tot het punt van compressie kwam ik een sissend geluid hoorde aan de uitlaat, ofschoon het echt wel moeilijk is om een bepaald geluid aan/in een motor te localiseren natuurlijk.
Hoedanook het is haast zeker dat de compressie ontsnapt en daarom de motor - zelfs met startpilot - geen aanstalten tot medewerking vertoont.

Tevens lijkt me de veer van de uitlaatklep toch wat zwakjes , ik kan ze namelijk met de duim relatief gemakkelijk indrukken.
Of maakt dat niet zoveel uit ?
Zal nog wat foto's proberen te plaatsen van de cilinderkop.


Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje voor de dieselspecialisten 25 mrt 2010 18:51 #120520

Je bent aardig rigoreus te werk gegaan... :S
Nu de kop er al af is, kun je natuurlijk prima controleren of de kleppen goed in de zitting vallen en netjes sluiten.

Voelde je met gemonteerde cilinderkop je wel compressie of helemaal niets? Is het een electrisch gestarte gen. of moet je hem aantrekken/slingeren?
Zit er niet toevallig een decompressiehendel op die is blijven hangen waardoor er geen compressie meer is? in dat geval blijft er een klep open staan waardoor hij ook met startpilot niet aanslaat.
Ik denk hieraan omdat ook ernstig versleten diesels met dat spul nog starten, of ieder geval een paar klappen geven...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vraagje voor de dieselspecialisten 25 mrt 2010 19:08 #120524

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
het moet de klep wel zijn!
die krijg je echt niet met de blote hand zomaar eventjes ingedrukt (althans, ik ben nog nooit een klep tegen gekomen waarbij dit lukte)

Nieuwe klepveer en klepzitting + klep zelf natuurlijk goed schoon maken.
Voor de zitting heb je speciale gereedschapjes waar je wat pasta op doet, draaien en hij si weer als nieuw!

Nog een tipje, voordat je de boel in elkaar zet even een beetje olie op de zuiger gieten. Een te droge cilindervoering zorgt voor compressieverlies. Bij mijn oude SABB maakt het het verschil tussen starten of niet.
Laatst bewerkt: 25 mrt 2010 19:13 door marcelm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl