roblisto schrijft:ben niet een dieselspecialist.
wel eens meegemaakt dat de uitlaatklep van een 1 cyl dieseltje nét niet meer goed sloot. poos niet gebruikt en dan schijnt dit meer voor te komen. Kan je zien of de klep goed terugkomt in de zetting? Het kan ook veroorzaakt worden door te krappe klepspeling.
het lijkt mij wonderlijk dat je een motor zó aan het vliegwiel rond kan draaien. Je zou de kop er op kunnen zetten en een compressietest kunnen doen? Meten is weten.
Gr Rob
Bedankt iedereen voor de reacties tot hiertoe.
De generator heeft hoop en al 10 uren gedraaid , maar was al wel 2 jaar gemonteerd in de boot,.....dus , garantie zat er al een tijdje op.
Er was geen oorzakelijk verband als indicatie waarom de gen niet meer ging starten.
Hij stond een tijdje stil en dan bij een poging tot opstart lukte het niet meer;
Maaaaaaaaaar , wat roblisto daar schrijft klinkt als muziek in mijn oren.
Het is namelijk zo dat ik bij een zoveelste poging tot starten even ging voelen aan zowel naakte uitlaat ( geluidsdemper wat verwijderd) als aan de naakte aanzuig (inlaat filter was verwijderd) , en dat ik bij de uitlaat de indruk kreeg dat hij niet alleen blies , maar ook aanzoog ?! Wellicht duidt dat op een uitlaatklep die niet meer goed afsluit.
Ik had trouwens ook een indicatie dat wanneer ik het vliegwiel met de hand ronddraaide en tot het punt van compressie kwam ik een sissend geluid hoorde aan de uitlaat, ofschoon het echt wel moeilijk is om een bepaald geluid aan/in een motor te localiseren natuurlijk.
Hoedanook het is haast zeker dat de compressie ontsnapt en daarom de motor - zelfs met startpilot - geen aanstalten tot medewerking vertoont.
Tevens lijkt me de veer van de uitlaatklep toch wat zwakjes , ik kan ze namelijk met de duim relatief gemakkelijk indrukken.
Of maakt dat niet zoveel uit ?
Zal nog wat foto's proberen te plaatsen van de cilinderkop.
Beste groeten