Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: imitatie racor dieselfilter

imitatie racor dieselfilter 11 juli 2020 08:32 #1184163

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Nooit bedenkingen gehad bij het ontwerp/produktie kwaliteit van een CAV filter?
Alles went blijkbaar ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

imitatie racor dieselfilter 11 juli 2020 08:55 #1184168

CeesS schreef :
Noballast schreef :
Er is kennelijk wat weerstand tegen de Chinese kopie ;)

Laten we zeggen gezond wantrouwen. Ik heb de nodige zaken in China besteld, met wisselend resultaat. Soms verbluffend goed, maar soms net zo verbluffend slecht. Daarom zijn terugmeldingen van gebruikers heel waardevol !

Dat klopt. En er zijn er best veel, dus ga ik het eens proberen...

Ik denk dat ik nu al wel kan nuanceren dat het niet alleen koek en ei is bij die Raccor. Je hebt dus ook een extra knijpbal of pomp nodig om te ontluchten. (Net zoals een Delphi). Een filter vervangen zonder knoeien is ook lastig (of goed voorbereiden met een oude lap en plastic zak) (net zoals een Delphi).

Wat wel een voordeel is, is dat je geen lekkages kan hebben door die ringen van de Delphi. En dat vind ik een groot voordeel, dus ik ga er 1 proberen (hij kost trouwens maar €30,-, maarrrr ik ga er natuurlijk wel een origineel Raccor filterelement in doen mocht het huis bevallen. Dat kost wel ongeveer €20 extra...)

Zal een uitgebreide review doen als ik hem binnen heb :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

imitatie racor dieselfilter 11 juli 2020 09:19 #1184172

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3110
Een hele hoop woorden over een filter dat hooguit 1 maal per twee jaar verwisseld moet worden.
Ik heb het nu drie maal gedaan in 11 jaar dat ik m'n boot heb.
Geeft wat gedoe, maar daarna het Motor compartiment weer even schoonmaken (gaat goed met dieselolie). Even ontluchten met het opvoerpompje, duurt een stief kwartiertje maar ik heb daar eens in de drie jaar wel even tijd voor. Nog even nasoppen met een welriekend sopje en gaan voor de volgende drie jaar.
Ook met de Delphi wel te doen ;)
Het is nu weer mooi weer dus straks mooi een paar dagen varen ;)
Laatst bewerkt: 11 juli 2020 09:25 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

imitatie racor dieselfilter 11 juli 2020 09:24 #1184173

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Er is niemand hier die je dat plezier zal wegnemen of ontzeggen :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

imitatie racor dieselfilter 11 juli 2020 09:41 #1184174

Madoc, je boft dan tot nu toe met het aantal wisselingen. Ik ben bang dat dit in de toekomst wellicht meer keren per jaar gaat worden door al die brandstofsamenstellings wijzigingen. En dan is een filrer wat met weinig moeite is te wisselen wel zo praktisch
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

imitatie racor dieselfilter 11 juli 2020 11:54 #1184191

wat ik belangrijk vindt is niet het wisselen bij mooi weer in de haven. Maar juist onder ruige omstandigheden , als al het vuil en bacteriën die in de tank zouden kunnen zitten loskomt en je filter verstopt.
Dan moet het makkelijk zijn, op een stampend schip in een onmogelijke hoek liggend(hoofd nog naar beneden ook vaak). dan maar liever makkelijk te verwisselen filter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

imitatie racor dieselfilter 11 juli 2020 13:44 #1184211

andrevanzijl schreef :
wat ik belangrijk vindt is niet het wisselen bij mooi weer in de haven. Maar juist onder ruige omstandigheden , als al het vuil en bacteriën die in de tank zouden kunnen zitten loskomt en je filter verstopt.
Dan moet het makkelijk zijn, op een stampend schip in een onmogelijke hoek liggend(hoofd nog naar beneden ook vaak). dan maar liever makkelijk te verwisselen filter.

Onder ruige omstandigheden?
Tja, dan moet je eerst zorgen dat je het filter op een makkelijk bereikbare plaats installeert. Ondersteboven (Luik in kuip) op een stampend schip lijkt me zowiezo niks (niet bij Raccor, en niet bij een Delphi)

En eigenlijk 2 filters, waarbij je snel kan omschakelen.
En na het omschakelen gelijk het eerste filter vervangen (want er zit vast meer troep in je tank..)

Ik zeg niet dat dit echt nodig is, ligt aan jezelf, wanneer je vaart (omstandigheden) en je schip.
Ik heb weleens een weigerachtige motor gehad met brandstofproblemen, dus redelijk trauma, en nu dus 2 filters waarbij ik kan omschakelen (maar misschien wel overdone..)
Laatst bewerkt: 11 juli 2020 13:45 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

imitatie racor dieselfilter 11 juli 2020 14:31 #1184223

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 722
Nu na 4 pagina’s opmerkingen en meningen over een simpel filter gelezen te hebben dat al decennia in gebruik is (en waarbij opvallend is dat de sceptici volgens mij geen van allen een racor gemonteerd hebben) heb ik toch de behoefte om nog even een steen in de vijver te gooien...

Denken de sceptici nu écht dat een luchtbelletje boven in het filterhuis voor problemen gaat zorgen? Als je een nieuw filter monteert en aansluitend het filterhuis met schone diesel afvult staat er een luchtlaagje van ca. 2 millimeter boven de diesel. De gaten in de buis waar de diesel doorheen moet naar de opvoerpomp aan de motor zitten 2 CENTIMETER lager. Ook al maak ik 90 graden slagzij, dan nog komt dat luchtbelletje van geen kant bij die gaten. Volgens mij wordt er een hoop getheoretiseerd en worden problemen verzonnen die in werkelijkheid gewoon niet voorkomen. (Overigens heb ik een modern motorblok dat zichzelf ontlucht, maar dat terzijde...)

Maar we gaan het zien!
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

imitatie racor dieselfilter 11 juli 2020 16:14 #1184243

Zeehaen schreef :
Nu na 4 pagina’s opmerkingen en meningen over een simpel filter gelezen te hebben dat al decennia in gebruik is (en waarbij opvallend is dat de sceptici volgens mij geen van allen een racor gemonteerd hebben) heb ik toch de behoefte om nog even een steen in de vijver te gooien...

Denken de sceptici nu écht dat een luchtbelletje boven in het filterhuis voor problemen gaat zorgen? Als je een nieuw filter monteert en aansluitend het filterhuis met schone diesel afvult staat er een luchtlaagje van ca. 2 millimeter boven de diesel. De gaten in de buis waar de diesel doorheen moet naar de opvoerpomp aan de motor zitten 2 CENTIMETER lager. Ook al maak ik 90 graden slagzij, dan nog komt dat luchtbelletje van geen kant bij die gaten. Volgens mij wordt er een hoop getheoretiseerd en worden problemen verzonnen die in werkelijkheid gewoon niet voorkomen. (Overigens heb ik een modern motorblok dat zichzelf ontlucht, maar dat terzijde...)

Maar we gaan het zien!

Lucht in het brandstofsysteem is zeker geen “verzonnen probleem”.
Verder zijn er inderdaad 2 groepen aanhangers: de Delphisten en de Raccoristen. Beide erg fanatiek hun eigen filter verdedigend, maarja, dat geeft toch niks? (En beide filters bestaan al decennia, dus zullen in de basis wel voldoen).

Zoals gezegd heb ik er ook 1 besteld, mede basis op jouw review, ben dus blij dat ie jouw bevalt :)

Verder als ik het Raccor filter ooit moet vervangen lijkt het me handig om het deksel erop te schroeven, en dan via een klein kogelkraantje te ontluchten. Afvullen “tot de rand” lijkt me een geknoei worden als dat onderweg moet met een stampend schip. Maarja joh, ieder doet wat hij/zij wilt, geen probleem, maar het doel van het forum is toch om deze ervaringen te delen?
Laatst bewerkt: 11 juli 2020 16:14 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

imitatie racor dieselfilter 11 juli 2020 17:31 #1184267

holtere schreef :
Ook gekeken hoeveel micron het filter doorlaat ?
10 of 30 micron, afhankelijk welk filter je erin zet.
Ze zijn ook in twee en vijf miron te krijgen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

imitatie racor dieselfilter 11 juli 2020 17:44 #1184272

Hurley Ruud schreef :
Madoc, je boft dan tot nu toe met het aantal wisselingen. Ik ben bang dat dit in de toekomst wellicht meer keren per jaar gaat worden door al die brandstofsamenstellings wijzigingen. En dan is een filrer wat met weinig moeite is te wisselen wel zo praktisch

Waarom de brandstof weer de schuld geven ? Die komt 100% schoon in je tank ;)

Dat iemand alle troep en condens jaren laat zitten heeft niets met de brandstof te maken , schipper is gewoon een smeerkees en aarts lui 6 maanden om een tank goed schoon te maken 1 x per jaar is toch te doen ? Kost hem of haar wel 4 uur minder op ZF B)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

imitatie racor dieselfilter 11 juli 2020 18:57 #1184287

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Verder zijn er inderdaad 2 groepen aanhangers: de Delphisten en de Raccoristen. Beide erg fanatiek

Er zijn hier ook Separisten hoor. Die zijn echt van het ergste soort :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

imitatie racor dieselfilter 15 juli 2020 18:04 #1185572

Nou, hij is binnen. 25 mei besteld maar wat is tie groot tov een Delphi :S
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

imitatie racor dieselfilter 15 juli 2020 18:50 #1185586

Hurley Ruud schreef :
Nou, hij is binnen. 25 mei besteld maar wat is tie groot tov een Delphi :S

Ojee... ik heb ook niet naar inbouwmaat gekeken.., hij wordt volgende week bezorgd (best snel, 12 dagen na bestellen..)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

imitatie racor dieselfilter 15 juli 2020 21:00 #1185658

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3110
Hurley Ruud schreef :
Madoc, je boft dan tot nu toe met het aantal wisselingen. Ik ben bang dat dit in de toekomst wellicht meer keren per jaar gaat worden door al die brandstofsamenstellings wijzigingen. En dan is een filrer wat met weinig moeite is te wisselen wel zo praktisch

Een wisseling was nodig, nadat ik de boot gekocht had. Toen ook ff de tank schoon gemaakt. Is nu 10 jaar geleden.. Daarna prefentief met een vrij schoon filter hetwelk ik nog als reserve aan boord heb. Ik ben niet bang voor die z.g. nieuwe brandstof samenstellingen. Zelfde brandstof als in m'n dieselauto's en ook nooit problemen.
Laatst bewerkt: 15 juli 2020 21:03 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

imitatie racor dieselfilter 16 juli 2020 04:59 #1185698

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Globaal de helft van de KNRM assistenties betreft motor gerelateerde problemen, en binnen die categorie zijn brandstofproblemen de meest voorkomende :

'Motorstoring is met stip de grootste reden voor de KNRM om uit te rukken. Begrijpelijk, want met een kajuitboot ben je zonder een werkende motor overgeleverd aan weer, wind en stroom. Het kan in sommige gevallen tot gevaarlijke situaties leiden, vooral als er grote beroepsvaart in de buurt is.

De meeste motorstoringen komen in het begin van het seizoen voor. De motorproblemen worden dan voornamelijk veroorzaakt door vuile brandstof. Als een jacht na de winterstalling weer het water opgaat, kan het zo zijn dat vuil de motor verstopt. In sommige gevallen is er een diesel bacterie in de brandstoftank aanwezig, die je brandstof verandert in smurrie. (Als je de motor een tijdje laat lopen in de haven ben je nog niet zeker of je hiervan verlost bent. De smurrie kan ook pas tijdens het varen, door golfslag, loskomen van de tank-wand en alsnog je leidingen verstoppen.)
' (bron : varen doe je samen)

Zie ook bijgaande pdf's uit 2010 en 2020 van Cumela (de brancheorganisatie voor ondernemers in groen, grond en infra. Nederland telt ruim 3.000 cumelabedrijven). De problemen zijn dus zeker niet nieuw.

Het verontrustende is dat ook brandstof die volledig voldoet aan de EN590 norm, en niet bedorven is, problemen kan geven :

Steekproef toont glyceriden aan

In samenwerking met A.R. Analyses in Duiven en Bureau Veritas in Rotterdam hebben we een steekproef uitgevoerd bij loonbedrijf Hermans, dat normale EN590-brandstof met FAME van een gerenommeerd brandstofmerk gebruikt, aan good housekeeping doet en toch de genoemde filterproblemen heeft plus motorstoringen. De filters en de bijbehorende brandstof zijn geanalyseerd. Het monster is rechtstreeks uit de tank gehaald (vóór het filter). De resultaten geven aan dat de brandstof keurig voldoet aan de EN590-eisen. Het FAME-gehalte lag op 5,9 procent en er was geen bacteriologische verontreiniging. De Filter Blocking Tendency, geen officiële EN590-meting, was verhoogd. Het filter was geblokkeerd als gevolg van hoge concentraties biocomponenten (verzadigde monoglyceriden en glyceriden). Het brandstofregelsysteem was ook vervuild met (mono)glyceriden uit biocomponenten. Het aantal verontreinigingen was te hoog.


Bijlage:

Bestandsnaam: problemen_...36289.pd
Bestandsgrootte:261 KB


Bijlage:

Bestandsnaam: 10-14Hoofd...emen.PDF
Bestandsgrootte:215 KB
Laatst bewerkt: 16 juli 2020 07:20 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

imitatie racor dieselfilter 16 juli 2020 08:42 #1185737

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1244
De paar gevallen van motorstoring door dieselvervuiling die mij uit eerste hand bekend zijn (dus niet via de massamedia of advertorials), inclusief een akkefietje op mijn eigen boot, kwamen doordat de dieselleiding van de tank naar het filter toe al verstopt was met de troep. Zijn er hier mensen die daadwerkelijk een filterverstopping als gevolg van 'hoge concentraties biocomponenten' aan de hand hebben gehad?
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 16 juli 2020 08:42 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

imitatie racor dieselfilter 16 juli 2020 08:52 #1185740

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Nee, nog geen verstopping maar op verschillende boten wel tweemaal 5 voor twaalf bleek bij het vervangen van het alom zo gewaardeerde CAV filter. Lots of snot bovenin en onderin in het glaasje mooi schoon B)
Uiteraard bleek na inspectie ook het een en ander in de tank te drijven.
Dit samen met tampons en dat geweldige spul...eh...Grotamar?

Hier leek het op:



Met een goed filter zie je deze ellende aankomen daarbij hoef je niet meer op te zien tegen de rotzooi van en bij het filterwisselen.

Laatst bewerkt: 16 juli 2020 08:55 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

imitatie racor dieselfilter 16 juli 2020 09:44 #1185756

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
holtere schreef :

Hier leek het op:



Dat plaatje heb ik vaker in het echt gezien, maar ook dat het glaasje vol zat met diesel "pest"
Toch heeft het er mij niet van weerhouden om voor een delphifilter te gaan.
Maar ik ben wel in de markt voor iets beters, ik twijfel over een imitatie racor.

Wat vinden jullie van zoiets: ab-marineservice.com/product/s...-effectief-filteren/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

imitatie racor dieselfilter 16 juli 2020 09:50 #1185759

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Wordt je ook Separist :laugh:

Je moet wel checken of dat je het filter zo gemakkelijk kunt wisselen en of dat er een aftapkraantje onder zit/kan zodat je daar ook geen geklieder krijgt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

imitatie racor dieselfilter 16 juli 2020 09:59 #1185766

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1244
holtere schreef :
Nee, nog geen verstopping maar op verschillende boten wel tweemaal 5 voor twaalf bleek bij het vervangen van het alom zo gewaardeerde CAV filter. Lots of snot bovenin en onderin in het glaasje mooi schoon B)

Oh, wel vriendelijk dat ze bleven drijven - op de diesel? Da's nieuw voor mij overigens; ik dacht dat ze altijd op of onder het grensvlak van diesel en water zweefden.

Ik steek het slangetje van mijn dieselbuggynator altijd in de waterzak, maar ik moet dus ook het oppervlak van de tankinhoud afsnebbelen?
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 16 juli 2020 10:04 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

imitatie racor dieselfilter 16 juli 2020 10:10 #1185767

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Waarschijnlijk drijft het niet maar het zweeft in ieder geval door je brandstof als je aan het varen bent en zo komt het ook in je filter of erger, in je motor terecht.
Laatst bewerkt: 16 juli 2020 10:10 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

imitatie racor dieselfilter 17 juli 2020 04:51 #1186018

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
ironman schreef :
De paar gevallen van motorstoring door dieselvervuiling die mij uit eerste hand bekend zijn (dus niet via de massamedia of advertorials), inclusief een akkefietje op mijn eigen boot, kwamen doordat de dieselleiding van de tank naar het filter toe al verstopt was met de troep. Zijn er hier mensen die daadwerkelijk een filterverstopping als gevolg van 'hoge concentraties biocomponenten' aan de hand hebben gehad?

De brandstof vervuilings gevallen die je uit de eerste hand bekend zijn, kun je hier niet als norm voorstellen voor de gezondheid van het gemiddelde brandstofsysteem aan boord. De KNRM meldt een paar honderd gevallen per jaar van brandstofproblemen die tot een KNRM interventie leiden, tendens stijgend. Relatief ten opzichte van de tienduizenden plezierboten is het weinig, maar de KNRM rukt natuurlijk niet voor ieder akkefietje uit. Toch zijn de signalen zodanig, dat aandacht voor de gezondheid van je brandstofsysteem noodzakelijk is.

Uit eigen ervaring kan ik melden dat als je eenmaal een vervuilingsprobleem hebt, het niet eenvoudig is dit definitief op te lossen. Vaak is het een signaal van een constructief probleem (gebruikte materialen, kan er water binnenkomen), of een probleem met je logistiek (wat tank je, waar tank je, hoe lang is de verblijftijd van de brandstof aan boord ten opzichte van de houdbaarheid).
Met een ander filter los je dit niet op. Voor mij is een filter belangrijk voor de signaalfunctie van de gezondheidstoestand van je brandstofsysteem.
Heb je eenmaal de zaak zowel constructief als logistiek op orde, dan is zelfs met een (in mijn geval omgekeerd) Delphi filter met verliesdrukmeting prima te leven. Met de 100 liter per jaar die ik verstook, gaat een filterelement jaren mee.
Laatst bewerkt: 17 juli 2020 04:57 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

imitatie racor dieselfilter 17 juli 2020 05:01 #1186019

ironman schreef :
De paar gevallen van motorstoring door dieselvervuiling die mij uit eerste hand bekend zijn (dus niet via de massamedia of advertorials), inclusief een akkefietje op mijn eigen boot, kwamen doordat de dieselleiding van de tank naar het filter toe al verstopt was met de troep. Zijn er hier mensen die daadwerkelijk een filterverstopping als gevolg van 'hoge concentraties biocomponenten' aan de hand hebben gehad?

Dieselbacterie is een interessante discussie, maar daar ging het topic niet over.
Bij mij weten heeft TS ook niet beweert dat een Racor imitatiefilter daar beter mee zou omgaan. (Behalve Holtere, omdat je de rommel eerder kan zien in het “glaasje” onderin). Echter, als dat erg belangrijk voor je is, kan een Delphi simpel aangepast worden (heb ik al gedaan na mooi voorbeeld van CeesS).

Als je een dieselbacterie vervuiling hebt, is snelheid van vervangen filters wel handig ff voor onderweg/korte termijn, maar je moet dan toch de tank/leidingen en compleet filter reinigen. En dat is bij beide filters een kl*#te klus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

imitatie racor dieselfilter 17 juli 2020 16:48 #1186131

Zo het was even knutselen maar het nieuwe filter is gemonteerd, voor de liefhebber heb ik nu een delphifilterhuis met nieuw filter te koop, 12 euries
Schippert niet meer met de Windfall
Laatst bewerkt: 17 juli 2020 16:49 door Hurley Ruud.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.301 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl