ironman schreef :
De paar gevallen van motorstoring door dieselvervuiling die mij uit eerste hand bekend zijn (dus niet via de massamedia of advertorials), inclusief een akkefietje op mijn eigen boot, kwamen doordat de dieselleiding van de tank naar het filter toe al verstopt was met de troep. Zijn er hier mensen die daadwerkelijk een filterverstopping als gevolg van 'hoge concentraties biocomponenten' aan de hand hebben gehad?
De brandstof vervuilings gevallen die je uit de eerste hand bekend zijn, kun je hier niet als norm voorstellen voor de gezondheid van het gemiddelde brandstofsysteem aan boord. De KNRM meldt een paar honderd gevallen per jaar van brandstofproblemen die tot een KNRM interventie leiden, tendens stijgend. Relatief ten opzichte van de tienduizenden plezierboten is het weinig, maar de KNRM rukt natuurlijk niet voor ieder akkefietje uit. Toch zijn de signalen zodanig, dat aandacht voor de gezondheid van je brandstofsysteem noodzakelijk is.
Uit eigen ervaring kan ik melden dat als je eenmaal een vervuilingsprobleem hebt, het niet eenvoudig is dit definitief op te lossen. Vaak is het een signaal van een constructief probleem (gebruikte materialen, kan er water binnenkomen), of een probleem met je logistiek (wat tank je, waar tank je, hoe lang is de verblijftijd van de brandstof aan boord ten opzichte van de houdbaarheid).
Met een ander filter los je dit niet op. Voor mij is een filter belangrijk voor de signaalfunctie van de gezondheidstoestand van je brandstofsysteem.
Heb je eenmaal de zaak zowel constructief als logistiek op orde, dan is zelfs met een (in mijn geval omgekeerd) Delphi filter met verliesdrukmeting prima te leven. Met de 100 liter per jaar die ik verstook, gaat een filterelement jaren mee.