Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boem=Ho=Schade...en wat nu?

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 14 juni 2018 12:48 #951817

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Top! Het ziet er prachtig uit en je mag van mij de complimenten maken aan die gasten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 14 juni 2018 13:52 #951827

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Nachtvlinder schreef :
Link legt uit dat het niet per definitie niet kan, glasmat met epoxy. Dat aspect was hier nog niet genoemd; ook voordat bekend werd dat er geen epoxy was gebruikt, werd er vanuit gegaan dat epoxy met glasmat altijd "fout" is. Dat is dus niet altijd zo - verbaasde mij. Analoog aan een stelling "silliconenkit hoort niet thuis op een boot".

Lastig, dat dit soort dingen toch minder zwart/wit liggen als we geleerd hebben. Een vakman zal wel weten wat wanneer toe te passen. Ik houd meer van zwart/witte vuistregels

Ik stel nog een keer de vraag of bovenstaande toch ook niet valt onder de categorie: 'ik ga door tot ik gelijk krijg'.. Als je namelijk echt goed leest wat er staat dan snap je dat het hele idee flauwekul is en feitelijk sterk moet worden afgeraden.

Het kan dus, onder bepaalde omstandigheden. Maar het resultaat is een laminaat waarbij een volledige 'wetting out' nauwelijks is te bereiken, wat per definitie leidt tot een inferieur produkt. Vol met holtes en luchtbellen.

Dus wanneer gaan we dit nu doen, in alle ernst? Als we ergens in de jungle zitten en we hebben niks anders ter beschikking dan chopped strand mat en epoxy?

Tijdens de hongerwinter aten de mensen tulpenbollen. Omdat er niks anders was. Ik heb dit gegeven nog nooit zien aanhalen als voorbeeld van: zo kan het ook; het hoeft niet altijd boerenkool met worst te zijn.

Nu dit gezegd is, zal bij de volgende reactie Godwin's Law wel in werking treden, denk ik.

Wil ik niet bij zijn..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 14 juni 2018 14:41 #951842

Mooi geworden die reparatie!

lodewijk stegman schreef :
Ik stel nog een keer de vraag of bovenstaande toch ook niet valt onder de categorie: 'ik ga door tot ik gelijk krijg'
...
Nu dit gezegd is, zal bij de volgende reactie Godwin's Law wel in werking treden, denk ik.

Wil ik niet bij zijn..

Betreft je eerste hierboven gequotte zin: doe je hier zelf niet hetzelfde in je poging reacties tegen te houden? De tweede zin maakt reageren ongeveer onmogelijk want je kwalificeert elke reactie al bij voorbaat. Alsof je, wat jij geleerd hebt als waarheid wilt bewaren en reacties uitsluit.

Hoe irritant je reactie ook leest, tegelijkertijd daag je uit. Dit is dit een forum tenslotte geen "Wat zegt Lodewijk vraagbaak". En NEE, deze reactie gaat niet over gelijk krijgen; zoals ik eerder al schreef ben ik zelf ook verbaasd aangezien ik dacht dat CSM en epoxy niet compatible zijn. Was zelf aan het Googelen hoe dat nu ook al weer zat, maar het blijkt dus veel genuanceerder te liggen.

Dus nog even verder gelezen en mezelf méér verbaasd. Er bestaan dus matten met daarin zeer dunne draden verwerkt, maar ook matten die poeder-gebonden zijn, beide speciaal voor epoxy toepassing.

Why 'Powder Bound'?
'Powder Bound' fibreglass matting (CSM) is designed for use as chopped strand mat for epoxy resin, using a powder based binder that does not need to be broken down in the same way as emulsion bound mat, making it essential for use when laminating with epoxy resin, either making a mould or a part.

CSM and epoxy, the two can not be done together?
PAR - Yacht Designer/Builder: All binders and sizing used on CSM is compatible with epoxy. Technically, there are some that can cause issues, but these aren't very common and you'd have to look really hard to find any.

The sizing melts and becomes part of the resin/hardener mixture in polyester/vinylester laminates, but with epoxy, some of the sizing types just remain in suspension.

Simply put, the notion that these sizing/binder materials don't work with epoxy, is just the inexperience of the polyester product seller showing. It doesn't matter at all, if the sizing is melted or in suspension.
...
The same is true with the myths about CSM and epoxy. First of all, you don't need or want CSM in an epoxy laminate and second it sticks just fine, in fact, far better than any other resin system. If you are having issues with these basic epoxy and laminating processes, then please find a laminate processional, familiar with the products you're using to guide you

Je vorm-opmerkingen nu graag weglaten, het draagt niet bij aan de inhoud noch sfeer en zou juist wel eens die Godwin's Law op kunnen roepen. Ik heb je uitgelegd hoe die vorm-opmerkingen overkomen.

@Mods als jullie meelezen: aangezien de posts over "CSM vs. epoxyhars" niets met TS' reparatie te maken hebben; mag die uitwijding naar een apart draadje afgesplitst worden?
Laatst bewerkt: 14 juni 2018 14:58 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 14 juni 2018 19:04 #951917

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5012
joyce schreef :
Een bedrijf wegzetten als zijnde geen experts aan de hand van een fotootje?????

Krijg geregeld foto's toegestuurd om te kijken hoe of wat, waarom zou dat niet kunnen?

Zelfs al is het polyester, het hecht wel...
Maarja, nieuwe boten kun je ook gewoon aan een frame vastlamineren, direct over de peelply, en ze daarna aan het frame optillen. En peelply trek je er met de hand nog af.
Afplaktape hecht ook gewoon aan polyester?

Als je oppervlak maar groot genoeg is, dan zal het de krachten wel aankunnen. Zolang je er geen beitel onder steekt zal het vast wel blijven zitten.

Overigens doe ik polyesterreparaties wel altijd netjes met vinylester.
Dan weet ik zeker dat het sterker is dan origineel .

Over epoxy in csm: het kan, maar dan valt de belangrijkste reden om csm te gebruiken gelijk weg: de verwerkbaarheid... En waarom zou je dure epoxy in zulke goedkope troep willen smeren? Normaal gesproken geen enkele lochische reden om epoxy met glasmat te gebruiken. Net zomin als polyester in een koolstoflaminaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 14 juni 2018 19:50 #951929

ik heb voorug jaar een flinke polyester reparatie laten doen door Nautisch Kwartier in Stavoren. Die kon en week na melding van de schade aan de gang, speelde eind juni.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 25 juni 2018 10:31 #954767

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6497
Laatste update: de Eclips vaart weer. Al met al heeft het een maand van het vaarseizoen gekost. Iedere dag is één te veel natuurlijk, maar het is te overzien. Mijn dank gaat uit naar David Reijntjes van ITS Polyester, die niet alleen een prima klus heeft afgeleverd, maar mij van iedere vordering op de hoogte hield en me alle gelegenheid gaf om mijn steentje bij te dragen, tot aan het gebruik van de werkplaats in een weekend aan toe.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 25 juni 2018 10:58 #954774

Mooi!

Ik vind een maand erg meevallen eigenlijk, als je nagaat dat dit midden in het seizoen is en de werf meer te doen had.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 25 juni 2018 11:19 #954776

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Eclips schreef :
Laatste update: de Eclips vaart weer. Al met al heeft het een maand van het vaarseizoen gekost.

Gefeliciteerd!
Het is inderdaad snel gegaan en kan me voorstellen dat het ook een hele rust is, dat de boot weer helemaal voor elkaar is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 25 juni 2018 11:53 #954781

  • hengelst
  • hengelst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 536
Elke dag is natuurlijk te veel maar dat ben je zo weer vergeten. Ziet er weer top uit, veel plezier nu nog wat wind.
Mystere 26 1973
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 25 juni 2018 11:57 #954783

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6497
lodewijk stegman schreef :

Gefeliciteerd!
Het is inderdaad snel gegaan en kan me voorstellen dat het ook een hele rust is, dat de boot weer helemaal voor elkaar is.

Dank je. Boeglaminaat, preekstoel, ankerrol, stootrand en lopend want zijn allemaal vernieuwd. Rationeel is het ook een rust. Toch is het weer wennen. Je merkt dat zo'n discussie over "hoe het het best gerepareerd zou moeten worden" zich toch in je onderbewuste nestelt en de ervaring van een maand geleden gaat ook niet in je kouwe kleren zitten. Dus ik moet weer wat vertrouwen in de boot opbouwen. De Mac is door zijn lage gewicht en hoge vrijboord een windgevoelige boot, dus het weer was afgelopen weekend allesbehalve gunstig voor een nieuwe "maiden voyage". Zaterdag zijn we van Leeuwarden naar Lauwersoog gevaren en vandaar bij NW 5-6 direct door naar Schiermonnikoog. Zondag bij NW 5 weer terug.
De boot heeft zich voorbeeldig gedragen, dus dat is goed. Maar de eerste keer ankeren en droogvallen zal nog wel even een dingetje zijn. Maar daar was ik bij de omstandigheden van afgelopen weekend sowieso niet aan begonnen.
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 25 juni 2018 11:59 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 25 juni 2018 16:18 #954849

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3228
Rustig aan wennen en het komt wel weer terug. En laat je vooral geen zorgen aanpraten over die reparatie: dat is door een vakman gebeurd, en gaat je tijd met de Eclips ongetwijfeld overleven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 26 juni 2018 05:09 #954959

Nou, dat neusje ziet er weer netjes uit.
Na een poosje kijken zag ik wat kleurverschil, maar als je de boot goed poetst is de rest ook net zo mooi wit. :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 26 juni 2018 08:16 #955008

Toch is het weer wennen. Je merkt dat zo'n discussie over "hoe het het best gerepareerd zou moeten worden" zich toch in je onderbewuste nestelt en de ervaring van een maand geleden gaat ook niet in je kouwe kleren zitten. Dus ik moet weer wat vertrouwen in de boot opbouwen

Ik zou mij daar geen zorgen over maken. Vermoedelijk is het nu sterker dan origineel.

Ik heb vroeger en zelfde ervaring gehad door mijn zelf gebouwde waarschip met 6kn achter op een stalen kotter te knallen. Mijn bootje was daardoor met één klap 20cm korter. Geen polyester maar hout en zelf maar weer gerepareerd. Door deze gebeurtenis was mijn vertrouwen in het bootje alleen maar toegenomen immers er bleek geen verdere schade dan aan boeg, ankerrol, preekstoel en nav.licht. Best sterk zo'n bootje. En de kotter had er slechts nog een krasje bij (denk ik).

Pas bij het lezen van de verschillende ZF draadjes over verzekeringen ben ik mij wel gaan afvragen waarom ik dit destijds niet bij de verzekering heb gemeld :ohmy:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boem=Ho=Schade...en wat nu? 26 juni 2018 08:32 #955015

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6497
Ik ga er ook van uit dat het (minstens) zo sterk is als het origineel, want de reparatie is zeer vakkundig uitgevoerd. Er is alleen dat stemmetje: "Wat als....?"
Kwestie van varen, varen en nog meer varen. Wat een offer... ;)
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.281 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl