Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bestaat er zoiets als polyester-moeheid?

Bestaat er zoiets als polyester-moeheid? 03 jan 2019 19:33 #1009716

bertilbeumer schreef :
Ja precies. Aan zo iets dacht ik. Er is geen enkel spoor van brokkeligheid of scheurtjes, maar zo'n versterking leek mij in alle gevallen wel een goed idee. Of wrangen in-lamineren tussen beide zijkanten.
Dat vergroot juist de kans op problemen. Als je een stuk van de boot stijver gaat maken dan word de belasting op de rand van die verstijving juist vergroot en krijg mogelijk juist daar problemen. Dus je moet de hele boot doen, of niets doen (en dan moet het interieur er dus ook uit). Tenzij je juist een goede aanleiding hebt om te twijfelen aan een bepaald onderdeel van de boot. In dat geval zou ik er iemand met verstand van zaken naar laten kijken, juist door in het wildeweg maar te gaan versterken creeer je zwakke punten in een boot.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bestaat er zoiets als polyester-moeheid? 03 jan 2019 20:13 #1009723

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Erikdejong schreef :
Juist vanwege die onbekendheid met het materiaal zijn de boten uit dat tijdperk wel 10 keer zo sterk gebouwd als wat noodzakelijk is waardoor dit soort factoren juist geen issue zullen worden zolang er niet meer bekend over is. Inmiddels zijn de veroudering details van kunststoffen veel beter bekend en worden de zeiljachten veel lichter gebouwd met veel kleinere marges.

Polyester bouwers hadden al heel snel door om hun jachten tegen het kritieke punt te bouwen, polyester was namelijk nogal een dure grondstof, verende dekken, minimale huiddikte waren het gevolg.

Personeel van botenliften weten precies welke boten/jachten ik bedoel ;)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 03 jan 2019 20:13 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bestaat er zoiets als polyester-moeheid? 03 jan 2019 21:14 #1009743

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
bertilbeumer schreef :
Mijn boot is een semi S-spant uit 1978
zolang er nog geen Loper is opengescheurd heb je dan nog wel even respijt.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bestaat er zoiets als polyester-moeheid? 04 jan 2019 08:35 #1009796

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Sterkte en stijfheid zijn niet uitwisselbare begrippen. Denk aan een duikplank in het zwembad, die is niet stijf maar wel sterk. Omgekeerd kan een constructie element stijf zijn, maar niet sterk.
Je moet wel op je hoede zijn als een composiet constructie zoals een gelamineerde scheepshuid bij normaal gebruik minder stijf wordt.
Dit kan betekenen dat er delaminatie optreedt. Je krijgt dan een soort bladveer effect, wat zoveel betekent dat de verschillende lagen in het laminaat het onderlinge verband aan het verliezen zijn.
Bijvoorbeeld een bladveer kan veren omdat de bladen ten opzichte van elkaar kunnen schuiven. Zou je die op elkaar lijmen, dan heb je een stijf geheel.

Laatst bewerkt: 04 jan 2019 08:36 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bestaat er zoiets als polyester-moeheid? 05 jan 2019 03:37 #1009995

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3297
roozeboos schreef :
Minder slap dan z'n baasje meestal...

Ik word net stijver met de jaren ( en nee, niet daar waar het verwacht wordt)
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bestaat er zoiets als polyester-moeheid? 05 jan 2019 07:46 #1010006

DavidS schreef :
roozeboos schreef :
Minder slap dan z'n baasje meestal...

Ik word net stijver met de jaren ( en nee, niet daar waar het verwacht wordt)

herkenbaar :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bestaat er zoiets als polyester-moeheid? 24 nov 2021 17:41 #1344104

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Baasklusje schreef :
boarderbas schreef :
De hechting aan de vezel word minder. De vezel blijft aanvankelijk wel heel.

Jij hebt ook een beetje gelijk ;-)
holtere schreef :
Het polyester verbrokkeld als het ware en komt vol met haarscheurtjes.
Ik wil ook een beetje gelijk :)

Vooruit, allemaal dan. :)




Bron: Fatigue degradation and failure of rotating composite structures - Materials characterisation and underlying mechanisms


Uit recent onderzoek blijkt vinylester daar nog wat sneller last van te hebben dan polyester. En nog meer in een natte omgeving.




Conclusions
The tensile fatigue behaviour of polyester and vinyl ester based GFRP laminates are compared. The effect of different types of resin, applied stress ratio and environmental conditions are investigated experimentally and a fatigue model is developed. Based on the results, the following conclusions are drawn:
Polyester resin based GFRP laminates primarily failed in explosive manner at the middle of the gauge while the laminates composed of vinyl ester resin are failed laterally under cyclic loading. The absorption of water can change the nature of fatigue failure to delamination.
Vinyl ester resin system can create a rigid bond with fibres and generate more heat than polyester resin. The rigid bond of the vinyl ester resin system than polyester makes the GFRP laminates more prone to stress concentration under cyclic loading.
The stress ratio can play a major role in fatigue life of composite structures. The higher stress ratio is less detrimental to structures under cyclic loading than lower stress ratio. This is due to the lower loss of stiffness at higher stress ratio.
The absorption of water makes the bond between fibres and matrix of GFRP lami-
nates weaker. This weak bond force the specimen to fail prematurely and significantly impact the fatigue life.

Bron: Tensile Fatigue Behavior of Polyester and Vinyl Ester Based GFRP Laminates — A Comparative Evaluation
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 24 nov 2021 18:15 door JotM. Reden: bron 1 toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Bestaat er zoiets als polyester-moeheid? 24 nov 2021 18:00 #1344106

Zie dit onderwerp nu pas. Interessant!
Laatst bewerkt: 24 nov 2021 18:01 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bestaat er zoiets als polyester-moeheid? 26 nov 2021 20:27 #1344786

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
CeesS schreef :
Sterkte en stijfheid zijn niet uitwisselbare begrippen.

In dit geval hangen ze wel samen.
Door het ontstaan van scheurtjes in de lamina neemt de stijfheid (E) van het materiaal af. Maar de breukrek wordt niet groter, dus neemt daarmee ook de breukspanning af.
(De breukrek wordt bij een lagere belasting bereikt, waardoor het afnemen van de stijfheid direct is gekoppeld aan het afnemen van de belastbaarheid van het materiaal)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bestaat er zoiets als polyester-moeheid? 26 nov 2021 22:04 #1344810

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
JotM schreef :
CeesS schreef :
Sterkte en stijfheid zijn niet uitwisselbare begrippen.

In dit geval hangen ze wel samen.
Door het ontstaan van scheurtjes in de lamina neemt de stijfheid (E) van het materiaal af. Maar de breukrek wordt niet groter, dus neemt daarmee ook de breukspanning af.
(De breukrek wordt bij een lagere belasting bereikt, waardoor het afnemen van de stijfheid direct is gekoppeld aan het afnemen van de belastbaarheid van het materiaal)

Op zich is dat hoopvol: door de stijfheid te meten heb je meteen een indruk van de rest-levensduur. Bij metalen en vermoeiing is dat niet zo: stijfheid en (bulk-) sterkte blijven intact tot vlak voor de breuk.

Alleen moet je dan wel weten welke stijfheid je in eerste instantie verwacht. :huh:
Laatst bewerkt: 26 nov 2021 22:04 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bestaat er zoiets als polyester-moeheid? 27 nov 2021 06:13 #1344833

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
"Handig" wellicht: er bestaat een soort van voorwaarschuwing dat het laminaat degradeert. "Soort van", omdat je inderdaad zou moeten vergelijken met een startwaarde. Maar welke?
"Hoopvol" zie ik niet zo snel. Daarvoor zou je volgens mij mogelijkheden voor interventie en herstel moeten hebben.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bestaat er zoiets als polyester-moeheid? 27 nov 2021 06:58 #1344837

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
Interventie kan ook zijn boot slopen. Niet zo prettig, maar beter dan zinken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bestaat er zoiets als polyester-moeheid? 27 nov 2021 07:41 #1344845

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
:)
Ja, op die manier wel. Beter slopen dan verzuipen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bestaat er zoiets als polyester-moeheid? 27 nov 2021 08:31 #1344858

Erikdejong schreef :
bertilbeumer schreef :
Nou, daar word ik niet vrolijk van. Als ik het goed interpreteer, lijkt het dus zinvol om versterkingen aan te gaan brengen c.q. extra matten over de bestaande constructie te gaan leggen.
Hoezo? Waarom maak je je zorgen? zijn er specifieke dingen aan je boot die signalen geven dat de boel te veel aan het verzwakken is? Heeft je boot zeer lange afstanden afgelegd?
Ontwerpers en bouwers houden deze vermoeiing in acht als ze een boot ontwerpen/bouwen. Alleen als je weer dat er heel erg extreme dingen met jouw boot zijn gedaan zou ik me geen zorgen maken, tenzij je specifieke signalen van je boot krijgt dat er iets niet goed zou zitten.

Mee eens. Vooral een semi s-spant uit 1978 is meestal niet echt licht gebouwd. Mijn bootje uit die tijd (een van de eerste van Beneteau) is ook echt belachelijk dik, vooral de romp.

Een aangehangen lange zware bulb-kiel op een polyester romp is wat anders, dan kan ik het me wel voorstellen dat extreme buiging wat de het polyester heeft gedaan. Maar waarschijnlijk heeft dat alleen invloed op de stijfheid, nog niet echt op veiligheid.

Of kent er iemand een geval waarbij een polyester semi s spant echt gezonken is door polyester dat “op” was?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bestaat er zoiets als polyester-moeheid? 27 nov 2021 09:37 #1344865

  • j27
  • j27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 224
de topic starter beschreef dat zijn kiel niet stijf aan de romp lijkt te zitten (beweging waargenomen hangend aan hijsbanden). ik zou dat ook niet prettig vinden, is het niet zo dat dit gedeelte (romp/kiel) ontworpen is als star en dat beweging/slapte wel degelijk een signaal is van degradatie? het laminaat is destijds niet ontworpen op flexibiliteit dacht ik. ik ben een leek trouwens op dit gebied maar begrijp de zorgen.
Laatst bewerkt: 27 nov 2021 09:38 door j27.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bestaat er zoiets als polyester-moeheid? 27 nov 2021 09:50 #1344869

j27 schreef :
de topic starter beschreef dat zijn kiel niet stijf aan de romp lijkt te zitten (beweging waargenomen hangend aan hijsbanden). ik zou dat ook niet prettig vinden, is het niet zo dat dit gedeelte (romp/kiel) ontworpen is als star en dat beweging/slapte wel degelijk een signaal is van degradatie? het laminaat is destijds niet ontworpen op flexibiliteit dacht ik. ik ben een leek trouwens op dit gebied maar begrijp de zorgen.

Hmm, ik heb in het profiel van TS gelezen dat ie een Winner 950 heeft.
Die ziet er zo uit:





Ik dacht dat een semi s-spant er iets anders uitziet, meer zoals dit:




Als de kiel van die winner erg slap is, zou ik me inderdaad ook af vragen of dat kwaad kan…

Voor de zeileigenschappen wil de je kiel-romp sowieso zo stijf mogelijk willen hebben denk ik…. Maar misschien contact zoeken met de werf?
Het hangt er ook vanaf hoe stijf de kiel was na nieuwbouw…
Laatst bewerkt: 27 nov 2021 09:51 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bestaat er zoiets als polyester-moeheid? 27 nov 2021 09:58 #1344871

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
sjoerd1981 schreef :
Hmm, ik heb in het profiel van TS gelezen dat ie een Winner 950 heeft.

Maar, het topic is uit 2019, en gezien het onderschrift van TS is 'ie inmiddels 2 boten verder..
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bestaat er zoiets als polyester-moeheid? 27 nov 2021 10:38 #1344885

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
sjoerd1981 schreef :
Een aangehangen lange zware bulb-kiel op een polyester romp is wat anders, dan kan ik het me wel voorstellen dat extreme buiging wat de het polyester heeft gedaan. Maar waarschijnlijk heeft dat alleen invloed op de stijfheid, nog niet echt op veiligheid.

Kan je volgen wat ik in m'n eerdere bericht schreef? (zegt σ = E · ε je wat?)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bestaat er zoiets als polyester-moeheid? 27 nov 2021 16:28 #1344988

  • j27
  • j27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 224
JotM schreef :
sjoerd1981 schreef :
Een aangehangen lange zware bulb-kiel op een polyester romp is wat anders, dan kan ik het me wel voorstellen dat extreme buiging wat de het polyester heeft gedaan. Maar waarschijnlijk heeft dat alleen invloed op de stijfheid, nog niet echt op veiligheid.

Kan je volgen wat ik in m'n eerdere bericht schreef? (zegt σ = E · ε je wat?)
weet je zeker dat Hooke,s wet van toepassing is jotm? dst is meer voor belasting in lengte richting. in het geval van bertilbeumer is het dynamischer. heel simpel zou ik denken (als leek) dat een verbinding die als star ontworpen is met gebruik van het materiaal van zijn boot (40 jaar oud "plastic" ;) ) een rood vlaggetje geeft bij de waarneming gedaan door ts in de hijsbanden.
Laatst bewerkt: 27 nov 2021 16:29 door j27.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bestaat er zoiets als polyester-moeheid? 27 nov 2021 20:15 #1345057

Knoet schreef :
sjoerd1981 schreef :
Hmm, ik heb in het profiel van TS gelezen dat ie een Winner 950 heeft.

Maar, het topic is uit 2019, en gezien het onderschrift van TS is 'ie inmiddels 2 boten verder..

4 boten ;)
Niet helemaal eerlijk. 1 Boot heb ik maar een weekje gehad.
By the way: met de Kiel van een Winner is echt helemaal niets mis.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 27 nov 2021 20:17 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bestaat er zoiets als polyester-moeheid? 27 nov 2021 20:56 #1345073

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
j27 schreef :
Weet je zeker dat Hooke,s wet van toepassing is jotm?
Gelukkig wel. :)

Overigens is paniek ook niet altijd per se nodig, zoals Joop66 suggereerde kun je het als waarschuwing gebruiken dat actie nodig is. En die actie kan soms ook zijn:"in de gaten houden".
Maar "something is brewing" als het zaakje minder stijf wordt, daar moet je op bedacht zijn.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bestaat er zoiets als polyester-moeheid? 27 nov 2021 23:48 #1345105

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
JotM schreef :
Uit recent onderzoek blijkt vinylester daar nog wat sneller last van te hebben dan polyester. En nog meer in een natte omgeving.
Chips. En ik was altijd zo blij met m’n vinylester rompje. :sick:
Gelukkig bouwden ze de Compromis’en ook liever met een laagje meer dan minder. Ik denk dat ik eerder vermoeid ben dan de boot.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bestaat er zoiets als polyester-moeheid? 28 nov 2021 09:42 #1345149

  • j27
  • j27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 224
vinylester is prima en minder gevoelig voor osmose (dat gerelateerd is aan blootstelling water overigens ...) dan polyester. no worries met je compromis
Laatst bewerkt: 28 nov 2021 09:44 door j27.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bestaat er zoiets als polyester-moeheid? 28 nov 2021 15:02 #1345210

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
ilCigno schreef :
Ik denk dat ik eerder vermoeid ben dan de boot.
Vermoeiing is - net als veiligheid trouwens - geen binair verschijnsel, m.a.w. het is geen kwestie van "wel of niet vermoeid" zijn.
Het materiaal (of dat nou staal, vezelversterkt kunststof-composiet of hout(-composiet) betreft) is vanaf dag één onderhevig aan vermoeiing. Maar het duurt (héél) lang voordat dat tot problemen leidt.
Dat zou zomaar zo lang kunnen zijn dat dat voor jou geen reden tot zorg gaat opleveren.

Maar ook "het leven" van VVK is niet oneindig, of dat nou met vinylester of met polyester is gemaakt.

@j27: het draadje gaat over vermoeiing, niet over osmose.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bestaat er zoiets als polyester-moeheid? 28 nov 2021 16:17 #1345221

  • j27
  • j27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 224
@jotm. dat weet ik. beetje vermoeiend voor je?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.325 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl