Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Refit Coppelia

Re: Refit Coppelia 18 mei 2014 18:34 #515756

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Look who's sailing there...



(De oplettende kijker ziet natuurlijk direct wáár?)

@bas: evt heb ik nog een stapeltje meer foto's.
Laatst bewerkt: 18 mei 2014 19:17 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 18 mei 2014 19:25 #515765

Thanks web, graag meer pics, stuur maar een pb, ik heb jou er ook één gestuurd met foto's van de polymeermin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 20 mei 2014 11:51 #516357

web schreef :
Look who's sailing there...



(De oplettende kijker ziet natuurlijk direct wáár?)

@bas: evt heb ik nog een stapeltje meer foto's.

Meneer Bas,

Een trimvraagje; heb je je grootzeil voor deze wind niet erg vlak getrimd? (Gevraagd omdat ik zelf nog niet eruit bent wat het optimale profiel is van m'n grootzeil.)
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 20 mei 2014 12:03 #516360

Ik denk het niet. Ik vaar hoog aan de wind, klein windje 3 met onderlijkstrekker helemaal los, geen cunningham, neerhouder helemaal aan en overloop midscheeps, giek anderhalf vuistje uit het midden; minimale twist, maximaal profiel dus. Ik was in borrelstand, dus perfectie was niet het doel. Later heb ik de val nog een beetje slack gegeven en een snufje twist in het grootzeil gezet tot deze over de hele lengte gelijkmatig inwaaide bij het laten zakken van de overloop.

Ik heb me bewust de hele dag ingehouden en iedere trimneiging onderdrukt.

We praten over een zeer licht laminaat grootzeil, dus trim is zowiezo subtieler dan dacron.

Dit alles ten dienste van de genua, die doet hier het werk. Grootzeil zorgt alleen voor de hoogte.



Hier kun je zien dat de telltales mooi uit het grootzeil waaien. Als hij te dicht stond zouden ze achter het grootzeil wapperen.
Laatst bewerkt: 20 mei 2014 12:36 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 31 mei 2014 05:23 #519832

Sinds donderdag 100% in voorbereiding van de NSR!

-High Aspect rails geplaatst
-Neerhalerblokken van sea sure vervangen door Harken -> scheelt méér dan de helft!
-Voetblok genua nu hopelijk permanent met de mastvoet verbonden, nadat ik deze er voor de 2e keer uit getrokken had.
-Valstopper aan bakboord bijgeplaatst van een zwaarder type. De XA's waren nou al 2x gesprongen.
-Rondje snapshacles vervangen
-Topping lift naar de kuip
-Outhaul naar de kuip -> mislukt. Tap brak af.
-Scepterpotten vastgezet
-Rondje harpen aandraaien en vervangen
-Kajuittrap verstevigd. Waren er al eens doorheen gegaan in het enthousiasme.
-Zeilen naar de zeilmaker voor een kleine reparatie en wat tunings & patches.

-Genuaschoten gesplitst (splitsporno!)
-SRC gehaald

Vandaag nog even in een Javelin op de Rijn spelen en dan morgen aanvangen met de delivery...
Laatst bewerkt: 31 mei 2014 05:24 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 03 juni 2014 14:40 #520900

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Waar haal je de tijd vandaan, als je ook nog vaart...

Respect!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 03 juni 2014 17:55 #520961

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
boarderbas schreef :
Even in goede traditie nog wat foto's posten (ik ga er vanuit dat jullie dat leuk vinden :))

Slotplaten wandputtingen. Niet heel mooi, wel erg zeker:



!)

Ik zit dit topic door te lezen omdat ik zelf nog e.a. Te klussen heb/ te leren heb hoe dat te doen en vraag me af:

Waarom kit aan de binnenkant? Ik had gedacht alleen aan de buitenkant, als het dan inwatert zie je het iig direct, en blijft het water niet onopgemerkt binnen soppen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 03 juni 2014 20:59 #521048

elastomeren (kit,rubber) kun je niet indrukken. Alleen vervormen. Als je een elastomeer in een hele dunnen ruimte aanbrengt werkt het goed om de kracht te verdelen. Als je de plaat rechtstreeks op het polyester aanbrengt, steunt deze alleen op de drie hoogste puntjes van het laminaat. Met kit er tussen wordt de kracht op het gehele oppervlak verspreid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 03 juni 2014 22:36 #521075

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
We wachten nog op die splitsporno boarderbas!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 03 juni 2014 22:49 #521078

Sunday schreef :
We wachten nog op die splitsporno boarderbas!

yess
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 04 juni 2014 11:04 #521214

De nieuwe High Apect rails:


(let niet op het vieze dek)

De nieuwe easylock midi valstopper:



Moeten er weer vanaf! Er zit een veer in die hem automatoisch sluit en die moet er beslist uit!


En dan.....

Splits Pr0n!



De tampjes moeten nog afgewerkt en er moet nog een openingslijntje in de shackle.
Laatst bewerkt: 04 juni 2014 11:05 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 04 juni 2014 13:50 #521271

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Ziet er netjes uit! Ben wel benieuwd of het dichtmelken in de praktijk goed gaat lukken. Bij zo'n klein stukje om te schuiven (en dan ook nog door een oog), houd ik altijd liever twee losse lijntjes naast elkaar met het lusje gevormd door een keer dwars doorsteken. Dat schuift makkelijk open en dicht.

Succes vh weekend!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 04 juni 2014 14:03 #521276

Ik heb er al een keer mee gevaren en het werkt prima. Wel is de coating aanvankelijke erg ruw, maar na een paar keer gebruik gaat het soepel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 29 juli 2014 07:30 #535992

Nou die Vectran schoten hebben het goed gedaan. Ze zien er niet meer uit, maar werken toll. Doordat ze extreem "los" gevlochten zijn lopen alle splitsen uit. Van melken is al geen sprake meer want het oog gaat niet meer dicht. Erg? nee! Op één of andere wonderlijke manier blijft het goed dicht zitten. Wellicht omdat de meuk zo stroef is. Mocht het problematisch worden, dan plaats ik wel een velcro.

Oké, oké, nóg een klein extra projectje dan...

Ik begin langzaam genoeg prut bij elkaar gespaard te hebben om eíndelijk die nare reeflier onder de giek weg te kunnen slopen, de reeflijnen naar de kuip te brengen en dan aanstalten te gaan maken voor het volgende projectje: een mastbracket voor de displays die ik heb liggen.

Nu rijst even de vraag: Waar gaat de cunningham huizen?
De cunningham betaat uit een 1:6 takel en die wil ik natuurlijk achter het bracket hebben. Een bevestiging onder aan de mast is dus wenselijk.

Ik denk aan een bevestiging in de mastgleuf. Omdat de bediening van de cunningham via een organiser loopt, moet het 3 voudige blok richting organiser kunnen wentelen. De beverstiging moet dus een cm of 7 uitsteken van de mast. Iemand een lumineus idee? Id denk er over om een driehokige plaat rvs te nemen en daar haaks een strip op te laten lassen die in het mastprofiel (voor rechthoekige leuvers) past...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 29 juli 2014 08:10 #536004

  • Push-Up
  • Push-Up's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 277
misschien vind je dit wat, niet via organiser en stopper maar voor mij werkt het super, (edit lozen ging over neerhouder...)

Laatst bewerkt: 29 juli 2014 08:12 door Push-Up.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 29 juli 2014 08:13 #536005

Push up, das inderdaad mooi, maar waar het mij om gaat is nou nét dat grize dyneema lijntje van jou naar beneden: Ik heb daar geen bevestigingspunt en de ruimte die er is, is gereserveerd voor andere dingen. Ik wil dus dat onderste blok aan de mast vast maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 29 juli 2014 08:21 #536011

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12399
Denk je dat je , als je een blok oid in de mastgroef zet, die vast genoeg kunt zetten om de krachten van die 1:6 lijn op te vangen?Of schroef/pop je dat basispunt extra vast?

Een beugel met contraplaat een aantal cm achter de mast door je kajuitdak een optie??

EDIT, of loopt de lijn dan in t zicht vóór de displays langs en zie je die dan niet?
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 29 juli 2014 08:22 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 29 juli 2014 08:25 #536014

boarderbas schreef :
Ik wil dus dat onderste blok aan de mast vast maken.

lijntje om de mast heen, onder de neerhouderbevestiging. wel rekvrij spul nemen natuurlijk.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 29 juli 2014 08:31 #536018

Klusbaas, ik vat m niet, hoe kom ik dan aan die 7cm?

Anjo, de bracket komt plm 15 cm van de mast af en de ruimte er achter is voor de reeflijnen en cunninghamtakel.
Ik heb daar geen bevestigingspunt en de ruimte die er is, is gereserveerd voor andere dingen. Ik wil dus dat onderste blok aan de mast vast maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 29 juli 2014 09:06 #536027

heb je die 7 cm echt nodig?
ik heb de cunningham met kleine Harkenblokjes, 4loper maal 2 door de lijn door het oog in het zeil aan de andere kant op de mast vast te zetten, dus 8 maal vertraagd. Blokjes zijn misschien 4 cm diameter, dus ca 2 cm vanaf de mast is voldoende. Daar zorgt hetblokje zelf wel voor. Dat wentelen, dat snap ik niet zo, waarvoor is dat nodig? Het blok gaat toch niet draaien?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 29 juli 2014 09:17 #536028

Ik heb een 6 loper, dus 1:12 met bigbullet blokken...

EDIT: Ingeving. Heb de hele tijd het onderdeel wat ik wil voor de geest, maar pieker waar ik het eerder gezien heb. Dan ineens tadaah:



Een bracket wat je in een gleuf propt dus!

Ff snuisteren of ik dat ergens uit een rommelbak kan plukken of iemand kan vinden die dat voor een sixpack ff in elkaar wil flansen...


Andere optie is het flink misbruiken van dit:

Laatst bewerkt: 29 juli 2014 11:28 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 31 juli 2014 08:39 #536594

Zo gisteren weer even op de boot geweest. Modus kwam langs om de schade op te nemen en ik had besloten dat ik klaar was met de dag en lekker naar de boot ging.

Even tijd gehad om wat te klussen.

Mijn genuaval was gekocht om te verjongen, maar was er onverjongd ingeschoren om het verjongpunt te bepalen. Uiteindelijk kwam het maar niet van verjongen, tot tijdens de Lenco de mantel brak door te weinig slagen om de lier en te veel danoontje aan de lierhandel.

Tijdens de delivery terug van de ronde Noord, samen met mijn crewgenoot de val uitgeschoren, langste stuk mantel bepaald (mantel was nagenoeg precies in het midden gebroken) en de val verjongd.

De mantel was eigenlijk een meter of 6 te kort, waardoor aan de kuipzijde bij gestreken zeil er alleen kern over was van lier tot aan mastvoet.

Op zich niet heel erg, maar niet fraai.

Gisteren de stoute schoenen aangetrokken, de kern in een splitsnaald gepropt en die in de bundel mantel die nog aan boord lag geduwd.

De mantel is van ultrafijn geslagen polyester en de kern door de mantel heen halen voor een goede taper is een karwei van 30 minuten wurmen, duwen, trekken, knijpen met tang etc..

De mantel is dus zeer strak en de splitsnaald paste er net in. Helaas paste alleen de maat zonder gaatje er in, want de mantel heeft een "treklijntje" er in waarmee ik anders de naald door de mantel heeb had kunnen trekken.

Maar goed. Een uur later en twee €0,20 muntjes grote blaren op duim en wijsvinger (rotplekken!) verder zat de splitsnaald ruim 4 meter door de mantel heen en kon ik dmv een dubbele overlappende bury de boel weer afsplitsen:



Dat zit weer mooi!

Hup, door met het opnemen van een volgende klus die ik al een tijdje mentaal voorbereid: Het vastknuppen van mijn dak aan mijn romp. Mijn dek is niet stijf genoeg om het babystag goed door te zetten, dus wil ik het dekoog met een lijn vast maken aan de bodem van het schip.

De kunst is om een goed ankerpunt te vinden. Zo is de situatie:



Dit is plan "A"



RVS oog(plaat) aan het multiplex "spant" maken dat dwars door de boot loopt en waar de rail van de schuifdeur op zit.

Dit spant is ingelamineerd aan de achterzijde (waar de troep ligt op het plaatje:



Aan de voorzijde (bij het blauwe tapijt) is niks te zien van een verlijming, maar ik weet wel dat Jeanneau her en der er een extra plaat hout op zet om de lamineerrand uit het zicht te houden, dus zeker ween doe ik het niet.:



Dan is er nog Plan "B". Onder de deur naar de toiletruimte zit een drempel, met tapijt bekleed. Ik weet niet of de houten plaat er aan vast gelamineerd zit, maar deze "stringer" loopt in ieder geval door tot in het vooronder, dus ik acht de kans groot dat deze structureel is en zwaar is uitgevoerd, en niet alleem een vochtdrempel is voor de toiletruimte:



Plan "B" Is om hier iets aan vast te maken. Simpele manier is er een gat door heen te boren en daar een lijn door heen te trekken, ander een plaat RVS er aan bouten met een oog er aan.


EDIT: Net even met de eigenaar van de Crush (Rush regatte) gebabbeld en die heeft de wc muur aan stringer en dek gelamineerd zitten, dus ik ga voor die stringer denk ik...
Laatst bewerkt: 31 juli 2014 09:35 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 31 juli 2014 21:08 #536821

Iemand enig idee hoe je de kracht op een babystag kunt inschatten? Kan er niets over vinden. Je stringer uit je boot roppen is niet iets wat ik wil ervaren ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 31 juli 2014 21:15 #536823

mijn babystag, als ik die max strak trek (veel te strak eigelijk) staat op de lier (40er) en heeft nog een tweeloper op het voordek.
De kracht die ik daarmee kan ontwikkelen is nooit nodig voor de babystag.

Op mijn SP32 heb ik ook de babystag (die met 4 bouten aan het schot zat) voorzien van een staaldraadje naar de bodem.
Een RVS oog door een sleuf in een plaatje 10 mm hechthout (RVS plaat aan de onderkant, het oog een paar mm boven het stuk hechthout).
Dat zonder glas met epoxy vastgeplakt op het polyester van het vlak; eerst wel even de topcoat en verf eraf.
Dan een 3mm draadje met een spannertje ertussen. Dat deed de klus; de meeste kracht komt toch op de originele bevestiging.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Refit Coppelia 31 juli 2014 22:02 #536835

Goede info. Ik raak altijd wat vertwijfeld omdat het babystag 6mm staaldraad is..Blijkbaar wat overdreven...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.788 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl