Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Lithium accu's op Saila

Lithium accu's op Saila 16 apr 2021 11:15 #1274235

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Mart schreef :
De nieuwe mastervolt lader-annex-DcDc-converter wilde ik zo instellen dat die optioneel de startaccu kan laden (die wordt nu bijgehouden door de zonnepanelen) en als we onderweg zijn als aanvullende Dc-Dc converter werkt om parallel aan de Macplus ook nog tot 40A aan de toekomstige Lithium accus te voeren.

Op welke lader-annex-DC-DC converter doel je hier?

Als je - als ik je goed begrijp - onderweg op de motor je dynamo continu 50A (MacPlus) + 40A (andere lader) = 90A laadstroom wilt laten leveren naar de service accu's (startaccu trekt in het begin ook nog een beetje) moet je een beste dynamo hebben. Dat lijkt me met de gemiddelde alternator op een zeiljacht een hele uitdaging!

Volgens een alternator expert die ik sprak kun je de standaard dynamo's aan boord probleemloos tot 30% van hun nominale vermogen continu belasten. Daarboven moet je gaan meten (temperatuur). Bij ons gaat 50A continu uit onze Mitsubishi 110A dynamo (en een geforceerde motorruimte ventilatie) nog goed. De temperatuur beweegt zich op een zomerdag dan ergens tussen de 90 en 100ºC.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 16 apr 2021 11:29 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 16 apr 2021 12:19 #1274254

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Hans V schreef :
Mart schreef :
De nieuwe mastervolt lader-annex-DcDc-converter wilde ik zo instellen dat die optioneel de startaccu kan laden (die wordt nu bijgehouden door de zonnepanelen) en als we onderweg zijn als aanvullende Dc-Dc converter werkt om parallel aan de Macplus ook nog tot 40A aan de toekomstige Lithium accus te voeren.

Op welke lader-annex-DC-DC converter doel je hier?

Als je - als ik je goed begrijp - onderweg op de motor je dynamo continu 50A (MacPlus) + 40A (andere lader) = 90A laadstroom wilt laten leveren naar de service accu's (startaccu trekt in het begin ook nog een beetje) moet je een beste dynamo hebben. Dat lijkt me met de gemiddelde alternator op een zeiljacht een hele uitdaging!

Volgens een alternator expert die ik sprak kun je de standaard dynamo's aan boord probleemloos tot 30% van hun nominale vermogen continu belasten. Daarboven moet je gaan meten (temperatuur). Bij ons gaat 50A continu uit onze Mitsubishi 110A dynamo (en een geforceerde motorruimte ventilatie) nog goed. De temperatuur beweegt zich op een zomerdag dan ergens tussen de 90 en 100ºC.

De nieuwe lader is een Mastervolt Chargemaster+ 12/100/3 waarbij poort 3 zowel in als uitgang is. Heb ook 110A dynamo op Volvo Penta. Dus als ik je goed begrijp is die 50A over de Macplus eigenlijk wel het maximum wat de dynamo aankan. Ik heb nog geen cooling fan in de motorruimte (met afvoerbuis??) maar 90 graden lijkt me eigenlijk al veelteveel.. heb jij een temperatuursensor op de dynamo zitten, kun je daarmee het opgenomen vermogen regelen op Macplus?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 16 apr 2021 12:55 #1274269

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Mart schreef :
De nieuwe lader is een Mastervolt Chargemaster+ 12/100/3 waarbij poort 3 zowel in als uitgang is. Heb ook 110A dynamo op Volvo Penta. Dus als ik je goed begrijp is die 50A over de Macplus eigenlijk wel het maximum wat de dynamo aankan. Ik heb nog geen cooling fan in de motorruimte (met afvoerbuis??) maar 90 graden lijkt me eigenlijk al veelteveel.. heb jij een temperatuursensor op de dynamo zitten, kun je daarmee het opgenomen vermogen regelen op Macplus?

Wat je dynamo continu kan leveren hangt ook van de koeling van je motorruimte af. Bij ons hebben we geforceerde ventilatie waarbij de ingaande (koele) lucht eerst langs de dynamo stroomt (het aanvoerkanaal eindigt pal bij de dynamo). In die situatie hebben we bij ons vastgesteld dat 50A continu haalbaar is zonder dat de dynamo structureel boven de 100ºC komt. Volgens de eerder door mij geciteerde alternator expert is dat ok.

Bij een minder goed gekoelde motorruimte kan die maximale stroom bij eenzelfde dynamo wel eens veel minder zijn voordat de boel te warm wordt. Als het uit de hand loopt grijpt de temperatuurbeveiliging van de Mitsubishi 110A dynamo waarschijnlijk wel in, maar van dat brute uit- en aanschakelen wordt je apparatuur, de dynamoriem en ik vermoed ook de dynamo zelf niet heel blij. Voor het beste laadrendement houdt je de dynamo temperatuur dus beter binnen de perken.

De Mac Plus heeft geen regeling die afhankelijk is van de dynamo temperatuur. Hij begrenst de ingangsstroom tot het ingestelde niveau. In onze setup werkt dat - na het monitoren van de dynamo temperatuur in uiteenlopende situaties - prima. Het inschakelen van de Mac Plus gaat mooi geleidelijk, waardoor motor, dynamo en snaar niet in één klap belast worden.

Maximale vermogen [ Click to expand ]

Als ik het goed begrijp heeft jouw lader ook een DC-DC converter ingebouwd en had je die mogelijk in plaats van je Mac Plus kunnen monteren. Dan krijg je wel maximaal 40A vanuit je dynamo i.p.v. de 50A bij de Mac Plus, maar scheelt weer een apparaat.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 16 apr 2021 13:18 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 16 apr 2021 13:16 #1274277

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Heb jij een foto van je cooling fan situatie? Wat voor fan gebruik je? Ga je met een verwarmingsslang naar buiten? Denk dat ik dat moet aanleggen om de boel heel te houden....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 16 apr 2021 13:28 #1274281

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Als ik het goed begrijp heeft jouw lader ook een DC-DC converter ingebouwd en had je die mogelijk in plaats van je Mac Plus kunnen monteren. Dan krijg je wel maximaal 40A vanuit je dynamo i.p.v. de 50A bij de Mac Plus, maar scheelt weer een apparaat.[/quote]

Ja daar kwam ik later achter maar ik zit nog te worstelen met de Mastervolt Software want ik zie nog niet hoe ik in/uitgang en grenswaarden op de lader kan configureren en het staat ook verder niet beschreven...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 16 apr 2021 15:25 #1274309

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Mart schreef :
Heb jij een foto van je cooling fan situatie? Wat voor fan gebruik je? Ga je met een verwarmingsslang naar buiten? Denk dat ik dat moet aanleggen om de boel heel te houden....

Twee grote ribbelslangen (ongeveer 12 cm doorsnede schat ik) voor in- en uitgaande lucht. Één van de slangen eindigt pal achter de alternator. Geforceerde ventilatie door ventilator. Slangen komen in de kuip uit. Zat af werf (Dufour) gemonteerd en functioneert goed.

Een goede koeling is erg prettig voor de dynamo, zeker als je er LFP mee gaat laden en dus langere tijd een hoge laadstroom vraagt. Wat heb je nu aan motorruimte ventilatie?

Als ik er aan denk zal ik dit weekend wat foto's maken.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 16 apr 2021 15:42 #1274312

  • Mart
  • Mart's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Hans V schreef :
Mart schreef :
Heb jij een foto van je cooling fan situatie? Wat voor fan gebruik je? Ga je met een verwarmingsslang naar buiten? Denk dat ik dat moet aanleggen om de boel heel te houden....

Twee grote ribbelslangen (ongeveer 12 cm doorsnede schat ik) voor in- en uitgaande lucht. Één van de slangen eindigt pal achter de alternator. Geforceerde ventilatie door ventilator. Slangen komen in de kuip uit. Zat af werf (Dufour) gemonteerd en functioneert goed.

Een goede koeling is erg prettig voor de dynamo, zeker als je er LFP mee gaat laden en dus langere tijd een hoge laadstroom vraagt. Wat heb je nu aan motorruimte ventilatie?

Als ik er aan denk zal ik dit weekend wat foto's maken.

Ik snap het belang, ik ga er morgen gelijk naar kijken. Heb tot nu toe alleen bedrading gevonden tot achter de motrorruimte met label 'engine room fan'. Grappig dat dufour die slangen af fabriek heeft ingebouwd, handig. Ik zal ze denk ik van en naar de bakskist leiden, dat wordt een puzzel...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 18 apr 2021 21:14 #1274957

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Mart schreef :
Heb jij een foto van je cooling fan situatie? Wat voor fan gebruik je? Ga je met een verwarmingsslang naar buiten? Denk dat ik dat moet aanleggen om de boel heel te houden....

Onze motorruimte heeft twee inlaten (slangen van 120mm) en één afzuigpunt (slang boven de motor van 75mm doorsnee). Die slangen lopen naar openingen in de kuip. De ventilator-unit die in de afzuig zit (foto 3) heeft geen label met merk, model en capaciteit, dus ik kan je hier geen uitsluitsel over geven.

De luchtinlaatslang die pal achter de dynamo eindigt is niet te fotograferen (te weinig ruimte). De andere luchtinlaat eindigt onder de luchtinlaat van de motor (foto 2).

Dit is hoe de Dufour werf het - al dan niet in overleg met Volvo Penta - bij ons aan boord heeft bedacht.






De ventilator:



Met deze setup kunnen wij bij onze Volvo Penta D2-55F dus 50A laadstroom voor de LFP-bank afnemen (naast de geringe laadstroom voor de startaccu) zonder dat de dynamo oververhit raakt.

Zelf motorruimte ventilatie aanleggen [ Click to expand ]

Forumlid Nagual merkte overigens terecht op dat de Volvo Penta D2-55 een 115A Mitsubishi dynamo heeft, dus 5A meer dan ik in eerdere berichten heb vermeld.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 19 apr 2021 07:27 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 22 apr 2021 14:31 #1276467

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
In tegenstelling tot wat ik dacht (kan de bron niet meer terugvinden) zijn de meeste standaard dynamo's op jachten (en dus ook de Mitsubishi 115A alternator op onze Volvo Penta D2-55) niet thermisch beveiligd tegen overbelasting. Ze draaien zichzelf dus zonder meer de vernieling in als er te hoge stromen worden afgenomen.

Mijn opmerking eerder in dit projectdraadje dat de thermische beveiliging van moderne dynamo's in het uiterste geval waarschijnlijk wel ingrijpt geldt dus slechts voor een zeer beperkt aantal installaties en dus niet op een doorsnee zeiljacht.

Ik hamer in mijn verslag op de noodzaak om bij een overgang naar Lithium accu's de laadstroom van je alternator te begrenzen (met een DC-DC converter of dynamoregelaar). Op de meeste zeiljachten is er dus ook geen thermische beveiliging op de dynamo zelf die in het uiterste geval ingrijpt!

Deze informatie komt van TCN, een bedrijf dat veel in dynamo's (installatie, modificatie, reparatie, revisie) voor grote en kleine installaties doet en een schat aan praktijkervaring heeft.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 22 apr 2021 14:49 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 15 jan 2022 07:26 #1359695

  • DutchDan
  • DutchDan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 71
Heb een deel van dit interessante onderwerp gevolgd. Ik wil ook lithium accu's aanschaffen (voor de service accu's) maar ben niet technisch, dus zoek een goede installateur met ervaring op dit gebied. Iemand suggesties in omgeving IJsselmeer (Muiderzand/Lelystad of Zeeland).

Graag suggesties.

Dank je.

Dan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 15 jan 2022 17:17 #1359904

Je zou de workshop lifepo4 even in de gaten kunnen houden. In het voorjaar gaat dat alsnog gebeuren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 02 feb 2022 15:57 #1365303

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
DutchDan schreef :
Heb een deel van dit interessante onderwerp gevolgd. Ik wil ook lithium accu's aanschaffen (voor de service accu's) maar ben niet technisch, dus zoek een goede installateur met ervaring op dit gebied. Iemand suggesties in omgeving IJsselmeer (Muiderzand/Lelystad of Zeeland).

Graag suggesties.

Dank je.

Dan

Sorry Dan, ik zie je reactie nu pas. Wij hebben onze installatie zelf aangelegd en hebben geen ervaring met installateurs die voldoende van de hoed en de rand weten om je loodzuur setup verantwoord om te bouwen naar LFP. Die zijn er uiteraard wel, en ook te vinden als je de juiste vragen weet te stellen. Met een installateur die beweert dat het simpelweg vervangen van je loodzuur servicebank door (drop-in) lithium accu's volstaat zou ik persoonlijk geen zaken doen. Als de installateur voorstelt om de LFP servicebank niet (meer) op de dynamo te laden (maar slechts op de walstroomlader) òf daar iets van een laadstroombegrenzing te voorzien dan weet je dat daar in ieder geval over is nagedacht. De kans is dan groter dat hij/zij ook rekening houdt met de andere eigen aardigheden van LFP.

Het aanleggen zelf is voor een goede installateur geen enkel probleem. De crux zit in het ontwerp, dat overigens ook niet heel complex is als je weet waar je op moet letten.

De suggestie van alweereengijp om de ZF workshop lifepo4 in de gaten te houden is denk ik een goede.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 02 feb 2022 16:02 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 24 juli 2023 12:43 #1496790

  • PER
  • PER's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Goed verhaal.
Ik heb nog 1 vraag… hoe laadt de start batterij via de accu lader?
Want door de DC-DC lader werkt het maar 1 kant op toch?
Laatst bewerkt: 24 juli 2023 12:44 door PER.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 24 juli 2023 20:33 #1496975

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
De startaccu laadt niet via de DC-DC lader, maar rechtstreeks vanuit de dynamo. Net als op jachten met een traditionele setup waarbij de start- en service accu gescheiden zijn door een simpel diodeblok of scheidingsrelais. Alleen krijgen daar alle accu’s dezelfde laadspanning (van de dynamo), daar ontbreekt - met een standaard dynamo - de intelligentie die een DC-DC lader biedt voor het laden van de service bank.

De DC-DC lader werkt gelijk als accuscheider, dus de startaccu merkt inderdaad niets van de laadalgoritmes in de DC-DC lader.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 24 juli 2023 20:42 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lithium accu's op Saila 24 juli 2023 20:42 #1496979

Aan boord heb ik gekozen voor deze oplossing , nu heb ik alles in het blauw dus dat maakt het wel iets makkelijker .

Een smart BMS , via de zekering links bepaal ik de stroom wat de dynamo mag leveren, verschillende zekeringen zorgen voor een andere stroom .

Voordeel als de LFP vol is en niet meer geladen hoeft te worden, wordt hij los gekoppeld , dynamo hangt dan alleen nog aan de AGM startaccu .


Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Laatst bewerkt: 24 juli 2023 20:42 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.284 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl