Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: gashendel naar potmeter, ideeen?

gashendel naar potmeter, ideeen? 14 mei 2019 07:36 #1045903

mee eens. voldoende grip. en een duidelijke middenstand
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gashendel naar potmeter, ideeen? 14 mei 2019 08:01 #1045912

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
roozeboos schreef :
mee eens. voldoende grip. en een duidelijke middenstand
Zelfs een voelbare stationair vooruit/achteruit. De 'tegendruk' voor het schakelen van een keerkoppeling valt nu weg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gashendel naar potmeter, ideeen? 14 mei 2019 08:03 #1045913

wel spannend wat er allemaal in t niet te openen kastje zit.. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gashendel naar potmeter, ideeen? 14 mei 2019 08:20 #1045918

roozeboos schreef :
wel spannend wat er allemaal in t niet te openen kastje zit.. :)

Is vrij eenvoudig te openen, en dan met wat schroeven/draad tappen/etc weer te sluiten, meen ik mij te herinneren van een Practical Boat Owner artikel.
Zal eens kijken of ik die nog kan vinden.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gashendel naar potmeter, ideeen? 14 mei 2019 08:54 #1045927

nee joh, maakt niet uit. als het maar werkt :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gashendel naar potmeter, ideeen? 14 mei 2019 08:59 #1045928

Maar IK wil het wel weten :-)
Augustus 2017 van PBO, ik ga vanavond even kijken. (Mijn vrouw klaagt dat de handel te hard klikt... )
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gashendel naar potmeter, ideeen? 14 mei 2019 09:42 #1045938

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
is zelfs een topic over geweest op het forum.
daar werd aangeraden de binnenkant vol vet te zetten

volgens mij dit topic: zeilersforum.nl/index.php/foru...-waarschuwing#821143
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Laatst bewerkt: 14 mei 2019 09:45 door Sprokkie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gashendel naar potmeter, ideeen? 14 mei 2019 09:44 #1045940

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Dat snel achteruit ligt aan de reactie en up amp tijd van de motor controller. Daar ga je zeker een verschil in merken met een diesel met KK. Ik vind de nood stop nog steeds het spannendst omdat je geen audio feedback van de motor krijgt dat er iets gebeurd. Daarnaast zal een motor controller altijd eerst de motor tot 0 laten stoppen en vervolgens weer op toeren brengen. Een ICE reageert direct op de gas handel of de KK nu wel of niet is ingeschakeld. Door de mechanische koppeling met de handel hoeft de motor niet naar een goed toerental gebracht worden om te schakelen. Bij een noodstop zal een ICE met mechanische KK sneller reageren. Zeker ook voor je gevoel ivm de bult geluid die dat ook produceert.

Ik heb het nooit echt getest hoelang het duurt om van zeg kruis snelheid naar stil stand te komen. Wellicht nog een keer een ombouw waard als ik ergens een oude handel kan scoren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gashendel naar potmeter, ideeen? 14 mei 2019 09:52 #1045942

FKZ schreef :
Dat snel achteruit ligt aan de reactie en up amp tijd van de motor controller. Daar ga je zeker een verschil in merken met een diesel met KK. Ik vind de nood stop nog steeds het spannendst omdat je geen audio feedback van de motor krijgt dat er iets gebeurd. Daarnaast zal een motor controller altijd eerst de motor tot 0 laten stoppen en vervolgens weer op toeren brengen. Een ICE reageert direct op de gas handel of de KK nu wel of niet is ingeschakeld. Door de mechanische koppeling met de handel hoeft de motor niet naar een goed toerental gebracht worden om te schakelen. Bij een noodstop zal een ICE met mechanische KK sneller reageren. Zeker ook voor je gevoel ivm de bult geluid die dat ook produceert.

Ik heb het nooit echt getest hoelang het duurt om van zeg kruis snelheid naar stil stand te komen. Wellicht nog een keer een ombouw waard als ik ergens een oude handel kan scoren.

Wat versta je onder ICE?
De controller bouwt heel snel het toerental af en weer op als je omschakelt, maar ondanks dat lijkt het nog steeds een mooie 'softe' omschakeling.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gashendel naar potmeter, ideeen? 14 mei 2019 10:52 #1045962

Als er toch een stukje software in zit, dan is het makkelijk om de ramp-up snelheid evenredig te vehogen met de snelheid van bedienen. Een truuk die in héél veel toepassingen word gebruikt en machines "beter" laat aanvoelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gashendel naar potmeter, ideeen? 14 mei 2019 12:41 #1045986

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
diesel motor soms wat engelse afkortingen er tussen door komt door het werk waar alles engels is. Internal combustion engine (ICE)
Laatst bewerkt: 14 mei 2019 12:48 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gashendel naar potmeter, ideeen? 14 mei 2019 12:48 #1045989

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
It Paradyske schreef :

Wat versta je onder ICE?
De controller bouwt heel snel het toerental af en weer op als je omschakelt, maar ondanks dat lijkt het nog steeds een mooie 'softe' omschakeling.

Ja de controller bouwt mooi af en dan weer op dit voelt als vertraging een siesel met mechanische keerkoppeling wacht niet maar als het schakelen snel en hard genoeg gebeurt zal deze van voor naar achteruit slaan. misschien intern wat schade maar dat is een probleem voor later. Als ik van vooruit de boel in zijn "vrij zet"draait de motor altijd nog even ivm massatraagheid van het spul etc. Zoals BB aangeeft kan je ea natuurlijker laten voelen door de bediening te matchen met de ramp-up. Bij mij is dit bij normale bediening ook het geval. Echter bij nood bediening kan ik sneller het pookje naar achter zetten dan dat de controller kan volgen resultaat een loos machteloos gevoel. Een stilte en dan volgas achteruit. dan is stilte op eens niet je vriend ivm je opgeslagen idee van wat er moet gebeuren motor geweld etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gashendel naar potmeter, ideeen? 14 mei 2019 13:00 #1045993

nou mijn controller is ook een stuk geduldiger dan ik. Maar daarmee blijft alles in de machine kamer wel heel.
Dat is mij ook wat waard.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gashendel naar potmeter, ideeen? 14 mei 2019 18:18 #1046091


't Artikel hoe je hem opent.
Kortgezegd: de rivets er uit boren.
Dichtmaken: M5 draad tappen en ding weer dichtmaken.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.276 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl