Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za nov 07 @ 1:00PM - 05:30PM
Wadvaren voor Dummies
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Tafelpoten marieholm IF aanpassen

Tafelpoten marieholm IF aanpassen 17 aug 2020 09:08 #1196396

Beetje een merkwaardige fenomeen dat tafelpoten nu ongelijke hoogte hebben. Is inherent aan de 'one off' motorisatie van de grotendeels originele IF-E uit 1984. Inclusief de opzettafel. Binnen kan de tafel goed en recht opgezet worden. Helaas staat hij buiten nogal scheef. Dat heeft behalve het onpraktische nog twee nadelen; het ziet er niet uit en door het niet haaks staan klemmen de twee zwarte schroefdoppen nogal snel muurvast aan het tafelblad.

Het komt omdat een vorige Zweedse eigenaar het is gelukt om er een MD7 Volvo Penta in te lepelen. Daarover heeft hij het motorluik moeten verhogen met een paar cm (met zelfs een uitsparing voor het oliedop in het luik) om het passend te krijgen. Leuk van die motor maar minder praktisch voor de tafel.

Een poot staat buiten in de pot in het motorluik en de andere een paar cm lager op de originele hoogte van het achterste deel.

Een mogelijkheid zou zijn om een 3e tafelpoot zien te bemachtigen en deze iets in te korten (of er een zelf te maken als je al aan parts zou kunnen komen) en ruimte heb je al niet teveel.

Alternatief is het achterste potje iets hoger te monteren. Das nogal een gedoe omdat dan ook het vlonder aangepast moet worden.

Chique oplossing zou zijn om verloopring te maken (onder of boven ?) die het het verschil zou kunnen opheffen.

Of een andere oplossing. Iemand ervaring of het een standaard draad is wat in de vloer of aan de kant van de tafel zit. Vrees namelijk van niet?




Nu we het toch over de IF tafel hebben. Waar berg je dat ding op? Het is nogal een sta in de weg. mooi zou zijn als je het blad echt kon dubbel klappen of id. Iemand ervaring daarmee.
Laatst bewerkt: 17 aug 2020 13:39 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tafelpoten marieholm IF aanpassen 17 aug 2020 13:29 #1196502

In mijn IF-E kon ik het tafelblad in de hondekooi links van de kajuitingang nét kwijt onder het ‘plafond’, dwarslatje achterin, daar op schuiven en andere kant dwarslatje met draaiklem. Stond op van die rare gebogen pootjes, zowel binnen als buiten.

Wel knap dat de vorige eigenaar er een M7 ingekregen heeft. Veel inwatering door het motorluik, of valt met mee?
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Laatst bewerkt: 17 aug 2020 13:31 door Sailabout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tafelpoten marieholm IF aanpassen 17 aug 2020 13:35 #1196505

denk dat ik het begrijp maar daar zit nog het uitschuifbare 'keuken' blokje. Zal aan de andere kant eens kijken of dat en optie is

Het hele deel van het dek inclusief motorluik is hoger geplaatst. Rubbers zijn zo dik en breed gemaakt dat ik echt flink m'n best moet doen om de afsluiting los te krijgen voor oliepeil en vetpers bij te draaien.
Laatst bewerkt: 17 aug 2020 13:41 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewetensvraag Marieholm IF E keukenblok 18 sept 2020 10:55 #1207619

Een beetje een gewetensvraag in het verlengde van de toch wat gammele tafel is wat te doen met het uitschuifbare keukenblokje. Of maar beter een ander topic voor openen.

Pro om hem hem te skippen:
Vers water kraan werkt (nog niet) maar zouden we ook nooit gebruiken. Kan ik de 3 hoekige tank als ijskast promoveren
Afwasbak idem
Formica snijplankje ziet er door tig diepe snijwonden niet meer uit.
Zeewater kraan ook niet
Afvoer idem afwas gaat in een grote teil mee naar het clubhuis (wel steeds minder plek waar dat kan overigens?)
Koken doen we nooit. Opwarmen op een klein gasplaatje


Tegen
Boot was zo goed als origineel en wil het eigenlijk zo houden.
Boot was zo goed als origineel en wil het eigenlijk zo houden.
Boot was zo goed als origineel en wil het eigenlijk zo houden.
Ideaal dumpster voor telefoons, bestek en wat pannetjes en de gas plaatje
Maar zoveel andere vakjes dat het daar ook prima in zou kunnen.
Een keer van boord gaat ie een eigen leven leiden en dat raken ze voorgoed uit elkaar.
Laatst bewerkt: 18 sept 2020 11:00 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewetensvraag Marieholm IF E keukenblok 21 sept 2020 19:15 #1208785

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14298
Een paar foto's zouden wel helpen...

Algemeen zonder dat ik de situatie ken: Een zeilboot -zelfs een Marieholm IF- is geen drijvend museum. Integendeel, het primaire doel is dat je er prettig op kunt zeilen en verblijven. Juist deze boot verdient het om gebruikt te worden. In de wereld van Industrial Design geldt vaak het adagio 'vorm volgt functie' en dat is hier denk ik ook een goed uitgangspunt. Als iets niet goed functioneert en je kunt het niet aanpassen, van boord ermee. Voor de tafel kan je een Lagun overwegen: erg handig en zeer compact weg te bergen. Het keukenblok is na vele jaren toe aan een grondige renovatie zo te lezen. Je kunt dat prima aanpassen zonder dat je de uitgangspunten van de ontwerper geweld aandoet. De behoeftes van nu zijn nu eenmaal anders dan vroeger en wat niet (meer) goed werkt moet je veranderen. En voortaan gewoon een losse snijplank gebruiken van de HEMA. Of je moet een museumboot willen hebben natuurlijk. Met kettingen aan de wal en kaartverkoop voor bezoekers. Maar ik schat je anders in.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tafelpoten marieholm IF aanpassen 22 sept 2020 13:59 #1209137

Ben voor deze boot niet voor een museumboot. Wat ik nog minder zie zitten is om er een lipstick on a pig bak van maken. Dan denk ik aan de geprutste gennaker boompjes en te pas en te onpas carbon ed monteren en dan krijg je zoiets als die verpauperde honda civic hieronder. Maar dan de interieur variant die ik zo snel niet kon vinden.

Reed even met een 280SEL maar wel een nieuwe airco en een goeie gasinstallatie maar ook eindeloos gezocht naar een periode correcte becker stereo. Meer die kant moet het voor mij op.



Lopend & staand wand moeten okay zijn. Electra voor navi, verlichting en starten lopen voor de motor en dan heb je het wel ongeveer gehad. Vaar ook met een andere nieuwe boot en daar gaan we voor zo minimalistisch maar wel 'alles vom Feinsten'dus de nieuwe meuk wensen factor ligt laag. Ding is meer voor erbij als het allemaal niet regatta moet maar even relaxed het water op.


De lijst (en dat daarover gestelde vragen zijn voor mij deels de lifeline van dit forum, als het tenminste over onderhouden en varen van bootjes blijft gaan) groeit niet meer en this is it (ongeveer).
  • Log dispaly is beyond repair ***
  • tafel gammel / staat buiten scheef **
  • keukenblokje niet meer geheel operationeel (water 2x werkt niet, alcohol fornhuis absolete)**
  • afsluiters achter in motor Luik zitten vast *
  • ratel mastlier kaduk *
  • bekleding plafond vastzetten *
  • 'bmw motor 12v' aansluiting vervangen voor normaal *
  • lierhandel zoeken k
  • vallen vervangen k
  • kastjes kleppen gaan onderweg spontaan open[- nieuwe sluitingen k/strike]

* pitstop dit najaar winter
** winter 20/21
*** later
k kopen/zoeken
Laatst bewerkt: 22 sept 2020 15:52 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.259 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl