Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 10 apr 2014 20:00 #504429

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Om nou zo'n trip zonder werkende motor te doen is jullie keuze natuurlijk. Wat vind je verzekeringsmaatschappij ervan?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 11 apr 2014 03:36 #504446

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Ik vroeg me ook al af wat het bezwaar is om de motor daar te laten repareren?
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 11 apr 2014 03:43 #504447

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Het lijkt me een prachtig avontuur. Ik wens jullie een behouden vaart. Het grootste gevaar voor een schipper is toch, zoals men mij in het oor heeft gefluisterd, nog altijd land. Succes en vergeet niet te genieten.
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 11 apr 2014 04:32 #504457

Die roeiriemen zou ik ook overwegen, je hoeft maar even een flinke inspanning te leveren, en je kan net even de boot aan de kant helpen, in het gangboord, (bijna) klaar voor gebruik. Die heb je sneller paraat als een kleine buitenboordmotor.
Voor 't hele stuk lijkt het me minder :-).
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 11 apr 2014 05:00 #504471

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3041
Mijn mening:

Missie kan prima slagen maar je accepteert wel een boel extra risico (niet snel kunnen wijken bij licht weer, effecten van dalend moreel aan boord door dagenlang geen voortgang maken, veel extra tijd die het kost, mogelijk schade bij het voor de wal komen in havens, en daarbij ook nog het mogelijk beslag dat je doet op tijd en geld van anderen die voor je moeten wijken dan wel je assistentie moeten verlenen op enig moment.

Dan dus de vraag: is het voordeel van motor-reparatie in NL dit extra risico en ongemak waard? (ook nog in de wetenschap dat het eerste deel van de route een grote kans op Noordenwind en bijbehorende stroom geeft, en je tegen het einde in fors stromend water met veel grote vaart zit)

Als je besluit toch te gaan (wat ik met prima voor kan stellen, keur dat ook niet goed of af, is je eigen keus):

- wat vind je verzekering hiervan?
- ankergerei: zwaar genoeg? voldoende ketting om ook op diep water af te stoppen als je bv een shippinglane ingezet wordt door de stroom? of als je in ondiep water verdaagt, Is de ankerlier bruikbaar zonder motor stand-bye ?
- communicatiemiddelen zullen nog belangrijker zijn, dus backups, AIS, melden bij elke VCC zodat duidelijk is dat je bepertk manoeuvreerbaar bent.
- voorraden water en voedsel: je moet aardig wat reserve hebben voor het geval je langer op zee bent ivm geen wind/stroom en niet anderen om assistentie willen moeten vragen
- detailkaarten van alle mogelijke havens die je aan zou moeten doen omdat je zeker zonder motor niet 'blind' een gat in wil varen.
- de tip van de BBM is een goede: als het waait kun je zeilen, waait het niet dan kun je vaak met een minimum aan pk's al wat voortgang boeken in geval van nood.
- goed routeren mbt wat stroom doet met schijnbare wind, zodat je (vooral in licht weer) de meest effectieve routering maakt. Gaat heel veel uit maken

My two cents....

Robert
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 11 apr 2014 05:09 #504475

Vergeet niet dat "de grote jongens" gewoon bestuurde schepen zijn. Als je ze ziet, kun je ze aanroepen per marifoon en overleg plegen. Het zou me niets verbazen als het merendeel plezierig verrast is door zo'n directe en heldere aanpak en zonder moeite de koers een paar graden verlegd. Je werkt pas irritatie in de hand als ze vlak voor je flink bij moeten sturen en onzeker zijn wat je daar precies aan het doen was.

Ik hou zelf wel van dit soort dingen. Haal een paar keer diep adem met elkaar, spreek hardop uit dat je verwacht een tocht met ontberingen tegemoed te gaan en dat van tevoren accepteert. Ga pas als je 100% zeker bent dat iedereen aan boord het écht wil en niet gebukt gaat onder "peer pressure", want dan gaat het geheid mis halverwege.
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 11 apr 2014 05:10 #504476

Zonder motor terug zal wel lukken, maar blijft een uit nood geboren tweede keus.
Daar lokaal laten repareren aan een relatief onbekend blok heeft inderdaad veel in zich voor een slecht recept . Als de diagnose overleden is, is het dan geen optie om de Italiaanse mariniseerder te bellen of hij een gereviseerde ruilmotor op het vliegtuig kan doen? Hijsen en monteren moet te doen zijn.
Als dit bedrijf niet meer bestaat of het kan niet dan wordt de vraag of je met dit blok verder moet.
Een goede Yanmar Perkins oid uit nl opsturen geeft dan meer zekerheid op termijn, zeker als er elders in de wereld gevaren wordt.
Succes ,Rutger
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 11 apr 2014 05:14 #504478

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6779
Ik zou bijna zeggen van leuk: Mag ik mee!
Alweer een tijd geleden zelf met een bootje van Gibraltar terug gevaren met bijna geen motor. Als je weet dat je geen hebt kun je er op anticiperen. (Goed zeemanschap is volgens mij alijd er vanuit gaan dat je motor het wel eens niet zou kunnen doen).
Grote zeevaart is in het algemeen geen probleem, als ze je maar 'zien'.
Misschien kun je het bereik van je AIS testen voor vertrek. Op m'n laatste jachtje kwam het pas op 3 mijl binnen, en dat is voor een container schip dat met 24 knopen op je afkomt wel een beetje weinig.
goede vaart
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 11 apr 2014 05:23 #504480

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15001
Het is eeuwen lang zonder motor gedaan. Wel zou ik de oude klassieke route kiezen. Veel stroom en weinig wind is een hopeloze ervaring. Vermijd dus gebieden waar het hard stroomt. Een goed anker met veel lijn/ketting. 100 meter is minimum. Je moet in 40-50 meter diep water ten anker kunnen. Het kan je laatste redmiddel zijn.
De engelse zuid en oost kust is rijk aan min of meer beschutte ankerplekken waar je zonder motor prima kun komen. In combinatie met goede wind verwachtingen kun je zo je timing voor de tocht door het kanaal en over de noordzee aanpassen dat je windstiltes kunt vermijden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 11 apr 2014 05:23 door 3Noreen.
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 11 apr 2014 05:28 #504485

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Zo te lezen hangt niemand de vlag uit aangaande jullie plan om zonder
motor deze tocht uit te voeren.

Verzekering is echt wel een punt, heel zeilend Nederland weet dat jullie van plan zijn om zonder motor te vertrekken ;)

Zou alles op alles zetten om toch die tor tot leven te wekken (welk merk?)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 11 apr 2014 05:30 #504486

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3041
3Noreen schreef :
Het is eeuwen lang zonder motor gedaan..... .

Klopt, er is echter 1 wezenlijk verschil: toen voer alles zonder motor, dus woei het niet, dan liep niemand vaart. Nu lig jij te dobberen in het water en alle werktuiglijk voortbewogen jongens stomen lekker met 15kn+ verder.
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 11 apr 2014 05:35 #504489

Kapiteinmomo schreef :
Zo te lezen hangt niemand de vlag uit aangaande jullie plan om zonder...
Dat lees ik er niet in!
Kapiteinmomo schreef :
Verzekering is echt wel een punt
Eens, het is zonde om een motor mee te verzekeren als die toch al kapot is ;)

@TS: Volgens mij zijn jullie heel bewust bezig hiermee en voldoende aware - dit draadje getuigd daar al van: ga ervoor zou ik zeggen!

It has been done before, honderden jaren. Zie mezelf nog ankeren tussen de oost- en westgaande tak van die rustigere shippinglane ten noorden van de "Off Vlieland". Werd nevelig en weinig wind. Alle ankermateriaal en 3 landvasten waren daarvoor nodig: binnenhalen kostte 10 minuten ;) Brandaris en passerende schepen hun radarbeeld laten voorlezen en diverse securites uitgezonden (en beantwoord: "Nou Doordraijer, dat is luid en duidelijk: na mij heb je een gaatje!"). Was het eerste Nederlands wat we na 96 uur dobberen vanaf Tyboron hoorden! Even later konden we mijn standaard programma "met het oog op morgen" weer ontvangen...
Laatst bewerkt: 11 apr 2014 05:45 door Nachtvlinder.
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 11 apr 2014 05:45 #504495

Thuis blijven en niets doen kan je ook dood gaan aan een hartinfarct, ben zelf net terug uit het ziekenhuis hiervoor.

Risico's zijn er altijd met of zonder werkende motor, alles is voldoende aanwezig om de meeste risico's uit te sluiten. Communicatie en navigatie is goed en voldoende aanwezig. Voldoende zonnepanelen en benzine generator om niet zonder stroom te vallen.
Ruime ervaring op zee is aan boord, zeker wat navigeren betreft.

Zal Adger nog wel adviseren om rood-wit-rood bol-kegel-bol mee te nemen zodat we die kunnen hijsen als we idd liggen te dobberen.edit bedoelde idd ruit

Verder is het goed kijken, radar AIS en uitluisteren.

Moraal van de bemanning ben ik al helemaal niet bang voor, Adger heeft een mooie boekenplank bij hem aan boord, voldoende lees voer om het weken uit te kunnen zitten.

Verder zijn alle posting's hier naar verwachting :evil: een enkeling daar gelaten.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Laatst bewerkt: 11 apr 2014 07:32 door Rob Bosman.
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 11 apr 2014 05:48 #504496

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Topic starter vraagt naar onze mening = is dus onzeker, of heeft misschien weinig ervaring.

Anders waren ze echt wel vertrokken zonder het ZF te raadplegen.
Berichten van Holrobert geeft een mooi beeld aangaande te eventueel te verwachte problemen.

Oeps net on line zie ik.. :woohoo:
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 11 apr 2014 05:49 door Jaap-Kaag.
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 11 apr 2014 05:49 #504497

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Ik vind het wel een mooi plan om eerlijk te zijn.

Laat ik het zo zeggen: ik denk dat je zonder motor maar met een degelijke voorbereiding en kennis (en daar lijkt het wel op) een stuk minder risico loopt dan mét motor en een beperkte voorbereiding en kennis. En van die laatste zijn er zat op het water (en toch gaat het verbazingwekkend vaak goed B) ).
Laatst bewerkt: 11 apr 2014 05:49 door Pjetrow.
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 11 apr 2014 05:57 #504503

Kapiteinmomo schreef :
Topic starter vraagt naar onze mening = is dus onzeker
Ik zie weinig vraagtekens in de openingspost staan. Het klinkt als een goed voorbereid plan waarbij er wellicht extra input komt. Er zijn een aantal praktische tips langsgekomen. Rev is denk ik een van de meest ervaren leden hier betreft situaties op zee.

Kapiteinmomo schreef :
Anders waren ze echt wel vertrokken zonder het ZF te raadplegen.
Dat waren ze toch wel. Leuk toch om plannen te delen toch?
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 11 apr 2014 06:11 #504509

Je hebt een goed schip en lijkt eventuele tegenslagen goed in beeld te hebben. Dat moet dus wel lukken. Twee kanttekeningen, ik zou zeker niet de Franse kant kiezen, de Engelse zijde geeft je veel meer mogelijkheden. Het moment van de scheepvaartroute oversteken is goed planbaar. Tweede kanttekening is tijdgebrek. Je doen en laten wordt bepaald door je verplichtingen na afloop. Wees je er bewust van dat dat tot verkeerde keuzes kan leiden en ben bereid je plan op te geven als dat nodig mocht blijken. D.w.z. de boot achter laten ergens in een buitenlandse haven en op een ander moment weer verder gaan.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 11 apr 2014 06:19 #504516

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Proost schreef :
Geen optie om een kleine bbm op de railing te zetten?. Met een beetje handigheid kan je deze achter op de zwemtrap vastzetten. Heb je in ieder geval aandrijving. Als op een skutsje van 18 meter 15 pk voldoende is kan een gestroomd zeiljacht wel met 4 tot 6 pk op gang komen al zal het niet snel gaan.

Enige tijd geleden stond er ni de Yachting Monthly een artikel waarin ze dit getest hebben. Een flinke 45 voeter de haven in krijgen met dunghy met 2.5 hp!

En het werkte (uiteindelijk). Meerdere methodes geprobeerd, en uiteindelijk kregen ze iedere keer het schip langs de wal.
Geduld had je wel nodig trouwens! Maar zo lang je stuurvaart hebt kan je natuurlijk prima manouvreren! En voor een schip zonder schroefwerking (de motor werkt immers niet) is dat niet eens zo gek snel hoor!

Groeten,
Johnnie
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 11 apr 2014 06:21 #504518

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Nachtvlinder schreef :
Ik zie weinig vraagtekens in de openingspost staan. Het klinkt als een goed voorbereid plan waarbij er wellicht extra input komt. Er zijn een aantal praktische tips langsgekomen. Rev is denk ik een van de meest ervaren leden hier betreft situaties op zee.

Goed heb het bericht van Rev gelezen.

Blijft over de heren een voorspoedige reis toe te wensen!
Jaap
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 11 apr 2014 07:02 #504532

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Rev schreef :
(...)
Zal Adger nog wel adviseren om rood-wit-rood bol-kegel-bol mee te nemen zodat we die kunnen hijsen als we idd liggen te dobberen.
(...)

los/slap hangende zeilen zijn toch al een teken van beperkte manouvreerbaarheid.

of althans zo heb ik dat iig geleerd.

maar je zou ook kunnen zeggen dat je 'not under command ben' dan ben je klaar met rood-rood of bol-bol scheelt weer een ding meenemen.

ps het is trouwens bol-ruit-bol

Bart
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 11 apr 2014 07:10 #504537

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
BartWNL schreef :
Rev schreef :
(...)
Zal Adger nog wel adviseren om rood-wit-rood bol-kegel-bol mee te nemen zodat we die kunnen hijsen als we idd liggen te dobberen.
(...)

los/slap hangende zeilen zijn toch al een teken van beperkte manouvreerbaarheid.

of althans zo heb ik dat iig geleerd.

maar je zou ook kunnen zeggen dat je 'not under command ben' dan ben je klaar met rood-rood of bol-bol scheelt weer een ding meenemen.

ps het is trouwens bol-ruit-bol

Bart

en hoe denk je dat te identificeren vanaf een 30 meter hoge brug van een containerschip dat met 24 knopen langs komt denderen?

Denk dat het wel doed is om duidelijke dagtekens mee te nemen indd! --> better safe then sorry I always say ;-)

Groeten,
Johnie
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 11 apr 2014 07:13 #504538

...dus gewoon alle schepen die enigszins in je buurt komen aanroepen en verwittigen van je situatie. Als ik op een brug zou zitten zou ik dat waarderen. Meer dan op het laatste moment uitwijken voor dagtekens.

Als de route goed gekozen is zul je toch weinig preblemen met scheepvaart mogen verwachten lijkt me.
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 11 apr 2014 08:08 #504554

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Wat betreft dat het al eeuwen / honderden jaren zo (zonder motor) is gedaan: in die tijd waren er misschien ook wat minder schepen van 300 meter lang die 25 knopen lopen om maar wat te noemen....
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 11 apr 2014 08:15 #504556

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
trotti schreef :
BartWNL schreef :
Rev schreef :
(...)
Zal Adger nog wel adviseren om rood-wit-rood bol-kegel-bol mee te nemen zodat we die kunnen hijsen als we idd liggen te dobberen.
(...)

los/slap hangende zeilen zijn toch al een teken van beperkte manouvreerbaarheid.

of althans zo heb ik dat iig geleerd.

maar je zou ook kunnen zeggen dat je 'not under command ben' dan ben je klaar met rood-rood of bol-bol scheelt weer een ding meenemen.

ps het is trouwens bol-ruit-bol

Bart

en hoe denk je dat te identificeren vanaf een 30 meter hoge brug van een containerschip dat met 24 knopen langs komt denderen?

Denk dat het wel doed is om duidelijke dagtekens mee te nemen indd! --> better safe then sorry I always say ;-)

Groeten,
Johnie

Dagtekens zijn minmaal(en dus neemt niemand ze groter) 30cm groot, zelfs op schepen van 300m. Ik denk dat op het moment je instaat bent om met de verrekijker de dagmerken te vinden, je ook wel ziet dat de zeilen er een beetje doelloos bij hangen, en het schip niet meer 'vaart'. Als de dagmerken al aan de goede kant hangen zodat je ze kan zien. :)
Maar je hebt gelijk, beter safe then sorry.

Bart
Discussie gesloten.

Re: Zeilend terug vanaf Lanzarote naar Nederland 11 apr 2014 08:19 #504558

Airgead schreef :
Wat betreft dat het al eeuwen / honderden jaren zo (zonder motor) is gedaan: in die tijd waren er misschien ook wat minder schepen van 300 meter lang die 25 knopen lopen om maar wat te noemen....
ja en dan nog zie ik het probleem niet, is Henk Bezemer niet met een waarschip 570 zonder kompas en moderne navigatie middelen solo naar de Azoren zeilt. En dan kan ik me nog een reis herinneren van een stel studenten die met een klein scheepje zonder motor naar de Azoren zeilde en terug.

Vindt het best dat er bezwaren zijn maar wat Adger al in zijn openings post schreef graag gefundeerde argumenten en geen lose kreten.
300 meter lang die 25 knopen is dus een lose kkreet
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Laatst bewerkt: 11 apr 2014 08:20 door Rob Bosman.
Discussie gesloten.
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl