Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
Alle tips, trucs en technieken om zelfstandig zonder personeel je boot te varen.

Onderwerp: Beter trimmen of meer reven

Beter trimmen of meer reven 03 juli 2017 21:58 #849082

  • bert pit
  • bert pit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 76
Leuke boot en een erg snelle zeiler, al zie je dat er niet meteen aan af.

Ik weet niet of je een cunningham hole hebt, maar daar zit ook nog een aardig trim mogelijkheid in. Meestal wordt de cunningham gebruikt om het voorlijk wat vlakker door te zetten. Maar als je je val een paar cm viert en de cunningham doorzet, waait je achterlijk meer uit waardoor je je eerste rif minder snel hoeft te zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 04 juli 2017 05:07 #849095

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1594
Cunningham moet ik nog inrichten, het oog zit wel in het zeil maar de rest is niet aanwezig. Moet nog even puzzelen hoe dat handig kan, want het grootzeil rolt om de giek bij het strijken. Dat maakt het bergen van het zeil wel makkelijk, maar voor andere dingen is die constructie weer minder handig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 04 juli 2017 05:52 #849100

  • rg33
  • rg33's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 260
Twee riffen en de kleinste fok moet klein genoeg zijn met windkracht zes. Boot is heel smal en gangboord zit heel laag, dus je zeilt al heel snel water in het gangboord. Als de boot niet uit het roer loopt, is er niks aan de hand. Ik zou gewoon doorzeilen. Boot houdt wel van helling. Het is dan niet nodig om wind te lozen.

De rolgiek is inderdaad handig om zeil op te ruimen, maar heel lastig om extra lijnen (gif en cunningham) permanent in te scheren. Het raakt dan snel in de knoop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 04 juli 2017 05:58 #849103

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13555
Van Hoorn naar Den Oever.......weet je zeker dat je geen wier aan je kiel, roer of schroef had? Dat remt stevig, waardoor de energie niet in snelheid kan worden omgezet en dus resulteert in helling.

Verder heb je aan een cunningham weinig als je moet reven, die zit in het onderste deel van je grootzeil.

Vlakke zeilen helpt. Wij halen bij zoveel wind 1 van de zeilen helemaal weg. Afhankelijk vn wat er op de roller zit is dat de genua of het grootzeil. Bij voorkeur het grootzeil, maar als de G1 er op zit halen we die weg. Als we het grootzeil weghalen trek ik de spiboomophouder om de mast en dan aan het einde van de giek. Met de schoot zet ik dat strak tegen eventueel extreem doorbuigen van de mast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 04 juli 2017 06:02 #849104

Trimmen in combinatie met een rolfok en rolgrootzeil is lastig...
Welke wind koers voer je? Dat maakt nogal uit als je wilt trimmen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 04 juli 2017 06:08 #849106

  • rg33
  • rg33's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 260
TS heeft geen rolgrootzeil en ook geen rokfok. Rif wordt er gewoon ingetrokken. Rolgiek wordt alleen gebruikt on zeil op te ruimen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 04 juli 2017 06:14 #849110

Aha! Ts geeft alleen wel aan een reefbare ha fok te overwegen. Hoe kun je die anders reven dan oprollen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 04 juli 2017 06:24 #849113

  • rg33
  • rg33's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 260
Maarten-Jan schreef :
Aha! Ts geeft alleen wel aan een reefbare ha fok te overwegen. Hoe kun je die anders reven dan oprollen...
Ik denk dat TS een bindrif onderin de fok bedoelt.
Maar pas nodig bij windkracht 7. Ik voer met dezelfde boot met windkracht 5 met vol grootzeil en kleine of gemiddelde fok. Met 6 zou ik 1 rif gezet hebben met kleinste fok. Door enorme ballast is reven opvallend veel later nodig dan bij de meeste andere boten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 04 juli 2017 06:39 #849116

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1594
@rg33: de kleinste fok is wel wat groter dan standaard, vandaar mijn gedachte aan een bindrif onderin. Ben benieuwd hoe handig dat te zetten is solo. Verder inderdaad misschien wennen aan een boot die veel helling prima vindt!

@koko: Van remmen door vegetatie was denk ik geen sprake, heb steeds ongeveer rompsnelheid gevaren



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 04 juli 2017 06:39 #849117

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7109
Maarten-Jan schreef :
Aha! Ts geeft alleen wel aan een reefbare ha fok te overwegen. Hoe kun je die anders reven dan oprollen...
Op mijn fok zit een bindrif en extra ogen, reven is vergelijkbaar met een grootzeil. Er bestaan meer reefmogelijkheden dan alleen rollen ;)

Reven is wel te doen maar vooral de schoot wisselen van oog is niet iets dat je lekker op je gemakje doet op het voordek bij 7 bfrt. In de praktijk haal ik liever mijn grootzeil helemaal weg als 2x grootzeilrif plus fok te veel wordt. Dat is bij 7 bfrt (aan de wind) bij mij.

Misschien toch eens naar de originele maat fok kijken?
Laatst bewerkt: 04 juli 2017 06:43 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 04 juli 2017 06:51 #849121

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1594
Ja, van schoothoek wisselen lijkt me ook wel een lastige klus. Misschien makkelijker als er een extra schoot klaar ligt, maar dan heb je weer extra lijnen aan dek.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 04 juli 2017 06:55 #849124

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1594
@koko: goeie tip van de spi-ophouder. Heb ook nog een stukje met alleen de fok gezeild, maar met golven ging de mast erg staan pompen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 04 juli 2017 07:09 #849129

Hoe span je het onderlijk van je grootzeil gereefd? Eénmaal gereefd moet het onderlijk snaarstrak staan. Vaak zie je knullige constructies voor smeerrepen, zeker op rolgieken. Als je je smeerreep niet goed strak kan trekken, heeft het rif niet zo veel zin. (nu hoor ik half zf opspringen en zeggen ja maar bij mij heeft dat wel zin; ja het helpt wel een beetje, maar lang niet zo veel als het zou kunnen helpen)

Toe ik mijn boot kocht, met bolle dacronzeilen, korte toerkiel en vrij lompe mast, was ik hélemaal van het padje af als het bft6 woei. Geen goede zeilvoering te vinden die lekker liep, paaltjes pikken, ellende.

Val lief en lee ben ik de boot beter gaan leren kennen en zeiltechnische zaken beter voor elkaar gaan maken. In mijn geval ook doorgeschoten naar laminaat.

Zonder overdrijven reef ik nu pas het eerste rif er in waar ik vroeger al naar het tweede gegrepen zou hebben, terwijl ik van een 70% HA naar een 104% HA ben gegaan.



Lees de trimboeken er maar eens op na; reven doe je als je álle power uit je tuig hebt geperst; mast maximaal krom, voorstag maximaal strak, voorlijk/voorlijkstrekker maximaal door, onderlijk maximaal door, genuakar zo ver naar achter als het lukt, neerhouder grootzeil helemaal los en overoopkar helemaal naar loef. (voor dat laatste, het twisten van het grootzeil zijn verschillende strategiën overigens, per boot verschillend). Dit "depoweren" van je tuig is de versnellingsbak van je boot, maar omdat het kennis en oefening vraagt word het stelselmatig genegeerd en grijpen velen veel te snel naar een rif, met als gevolg helling, loefgierigheid, verlijeren en paaltjes pikken. Comfortabel en beheerst kunnen zeilen in alle windomstandigheden is iets dat goed te leren valt, maar het vraagt tijd en wat verdieping.



vwb schoot wisselen is het een kwestie van de losse schoot een oogje hoger pikken, boot in de wind, val laten zakken, ook op de punt vast maken (of smeerreep aantrekken) en door de wind draaien, dan de andere schoot aanpikken en weer terug overstag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 04 juli 2017 07:39 #849143

boarderbas schreef :
... neerhouder grootzeil helemaal los en overoopkar helemaal naar loef. (voor dat laatste, het twisten van het grootzeil zijn verschillende strategiën overigens,...

Ik veronderstel dat je lij bedoelt ipv loef of heb ik ergens iets volledig verkeerd begrepen tijdens mijn zeillessen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 04 juli 2017 07:45 #849147

Alles wat de top doet openwaaien/lozen bedoelt BB; klopt dus wat ie zegt. Het is een combinatie tussennoverloop en schoot.

Ging laatst ook een draadje over (even zoeken...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 04 juli 2017 07:48 #849149

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1594
Hij bedoelt volgens mij wel degelijk naar loef. Daarmee haal je spanning uit het achterlijk en gaat het zeil meer open staan. Nu heb ik geen rail maar een touwoverloop, maar daar kan het ook mee.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 04 juli 2017 07:51 #849151

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1594
@BB: die smeerrepen op de rolgiek ga ik zeker aanpassen, want dat zit verre van optimaal nu.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 04 juli 2017 09:21 #849193

Er is wel degelijk wat voor te zeggen om eerder wat zeil weg te halen ipv alle trimmogelijkheden tot het uiterste door te voeren om maar geen rif te hoeven zetten.
Het omlaag halen van je zeilpunt heeft veel effect, zeker bij een smalle boot. Vaart al snel een stuk relaxter. Gangboord onder water remt en is niet comfortabel.

Bolle zeilen bij harde wind is niet best, ook niet gereefd. Dus zorgen dat zeilen nadat ze gereefd zijn mooi vlak staan met voldoende twist, anders is het middel erger dan de kwaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 04 juli 2017 09:22 #849195

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3530
Voor twist overloop naar loef idd
Is er dan nog te veel druk op het roer laat je de overloop naar lij lopen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 04 juli 2017 09:34 #849202

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3798
Je grootzeil gereefd met 2e rif en niet goed aan kunnen trekken in combinatie met een niet bruikbare cunningham hole zorgt dat je grootzeil te hol staat en te veel druk achter in krijgt.
Met de cunningham kan de bolling naar voren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 04 juli 2017 09:39 #849206

duit schreef :
Voor twist overloop naar loef idd
Is er dan nog te veel druk op het roer laat je de overloop naar lij lopen

Ik weet dat Boarderbas deze oplossing ook propageert.
Maar twist maken kun je met de overloop in elke positie, ook nog eens evenveel.
Dat doe je met schoot en neerhouder, ongeacht waar de kar op de overloop staat.

Druk lozen in vlaagjes gaat prima met alleen de overloop, beetje naar lij laten lopen en weer ophalen als de vlaag voorbij is. Daarmee verander je de twist niet, alleen de Angle of Atttack. Dat werkt prima.

Bij structureel te veel wind komt meer twist aan de orde. ongeacht de positie van de overloop.

Overloop naar loef én veel twist doe ik voor Light Air, 6 kts TWS en minder.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 04 juli 2017 09:40 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 04 juli 2017 10:38 #849220

BK, je staat weer naast de pot te piesen, lees even het originele verhaal, waarin ik stel dat er vele wegen naar rome zijn en ik even uit ga van een losse neerhouder. De correctie zou kunnen zijn; schoot vieren en dmv de overloop het zeil trimmen. Neto komt dat uit op een overloopkar die iets meer naar loef staat. Zoals aangegeven is daar een aparte draad voor. Ik vind de hele discussie oveigens meer semantisch dan inhoudelijk.


@ alweereengijp; het is niet "om maar niet te hoeven reven"! Een tuig dat depowered is reageert veel minder heftig op vlagen en geeft in het algemeen een veel comfortabeler zeilgedrag bij harde wind. Je moet juist je tuig en zeilen trimmen op de wind en niet je "lichweertrim" kleiner maken met een rif.

Ik zie vaker aardappelzakken van gereefde zeilen dan netjes strakgetrokken tuigen met bft 6 op het ijsselmeer. Vaak nog gepaard met een fokroller die als reefmogelijkheid gezien word.

Het resultaat is een eigenlijk maar marginaal afgenomen druk in de zeilen die weer aanleiding geeft nóg maar meer te rollen en te reven, waarbij de effectiviteit daarvaan afneemt.

Vanzelfsprekend moet je reven als je moet reven. Liever te vroeg dan te laat, maar niet voordat je je tuig helemaal gedepowered hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 04 juli 2017 12:51 #849257

dehler schreef :
Je grootzeil gereefd met 2e rif en niet goed aan kunnen trekken in combinatie met een niet bruikbare cunningham hole zorgt dat je grootzeil te hol staat en te veel druk achter in krijgt.
Met de cunningham kan de bolling naar voren.

Cunninghamhole zit toch meestal onder de reefogen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 04 juli 2017 12:52 #849259

boarderbas schreef :
BK, je staat weer naast de pot te piesen, lees even het originele verhaal, waarin ik stel dat er vele wegen naar rome zijn en ik even uit ga van een losse neerhouder. De correctie zou kunnen zijn; schoot vieren en dmv de overloop het zeil trimmen.

Eens hoor. Maar ik probeer in de trimclinics de mensen niet teveel oplossingen voor hetzelfde probleem te geven. Eén oplossing is nog te onthouden. Simpele regels helpen....
Zo roep ik meestal: alleen twist onder de 6 en boven de 16 kts. In absolute zin is dat wat grof, maar het onthoudt wel makkelijk ;-) En onder die 6 komt de overloop in beeld (omhoog) en boven de 16 (omlaag).

Het kan op allerlei manieren subtieler, maar je moet soms eenvoudig beginnen ;;-)
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beter trimmen of meer reven 04 juli 2017 16:14 #849323

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3798
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.305 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl