Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Boot weg brengen

Boot weg brengen 16 mrt 2019 23:17 #1030215

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
zeilliefhebber schreef :
koko schreef :
En wat weet je van navigeren, marifonie, regels, verlichting, noodprocedures, weerberichten?

Kennisniveau TKN en vaarbewijs 2 marofinie , maar nog nooit echt nodig gehad. Dus dat wordt flink aan de bak. Een geluk deze kennis is gelukkig meerdere keren aan boord. Maar die ervaring van de lichten in de nacht is er natuurlijk niet. Maar ik ga er vanuit dat er iemand aan boord komt die deze ervaring wel heeft. persoonlijk wil ik me meer op de weerberichten richten. Daar mis ik de ervaring en wil dit ten alle tijden kunnen zien.

TKN ? Dan ‘weet’ je meer dan ik/wij ;)

Een zeer wijs man heeft mij ooit eens verteld ‘als je biscaje en/of de straat van gibraltar zelf hebt gedaan kun je zonder probleem de rest vd de wereld ook doen’

Biscaje vond ik eng dus die hebben we overgeslagen (en ons bootje lag al in lissabon)

Waar ik absoluut wel rekening mee zou houden is de zgn ‘portugese noord’ die lang kan aanhouden, gewoon wachten op een goed weather window en in 1x zo ver mogelijk naar het zuiden

Eenmaal voor de afrikaanse / marokaanse kust heb je het ‘ergste’ wel gehad
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot weg brengen 17 mrt 2019 07:48 #1030226

Het varen van Noord naar Zuid langs de Portugese kust is niet erg heftig hoor, wel op ruime afstand de kapen passeren. Ook op ruime afstand van de kust blijven ivm de vis-potten die daar liggen.
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot weg brengen 17 mrt 2019 08:07 #1030234

Nog even dit, voordat je aan het passeren van de straat van Gibraltar toe bent moet je een goed moment uitzoeken.
Het weersysteem is daar zo dat de stroming door verdamping van het water in de Middellandse zee permanent van W naar O loopt. De wind daarin tegen is of Oost (lavente) of West (poniente) en kan flink doorzetten.
Tussen beide weersystemen in zal je geen problemen ondervinden. Het is dus een zaak om bv in Barbate een "weerstop" te maken.
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot weg brengen 17 mrt 2019 09:03 #1030247

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
johanwillemb schreef :
Het varen van Noord naar Zuid langs de Portugese kust is niet erg heftig hoor, wel op ruime afstand de kapen passeren. Ook op ruime afstand van de kust blijven ivm de vis-potten die daar liggen.
En die "vis-potten" kunnen erg slecht zichtbaar zijn, ook overdag zonder wind. Sommige zijn niet meer dan een 1/2 liter fles met een oranje kleurtje, als dat er nog op zit. Tot verder dan 50 Mijl uit de kust gezien (dat zijn dan vaak de iets grotere). Hier een paar foto's van wat je tegen kan komen:

guiaiv.blogspot.com/2012/10/cascais.html

Als je zo veel mogelijk door wilt varen zou ik op Madeira koersen en de lage wal van Portugal en Marokko zo ver mogelijk links laten liggen. Zorg voor een goede weersvoorspelling, minimaal 1x per 24 uur voor een aantal dagen vooruit via satelliet o.i.d. (apparatuur kun je ook huren).
Laatst bewerkt: 17 mrt 2019 09:03 door Guia IV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot weg brengen 17 mrt 2019 10:33 #1030283

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Guia IV schreef :
johanwillemb schreef :
Het varen van Noord naar Zuid langs de Portugese kust is niet erg heftig hoor, wel op ruime afstand de kapen passeren. Ook op ruime afstand van de kust blijven ivm de vis-potten die daar liggen.
En die "vis-potten" kunnen erg slecht zichtbaar zijn, ook overdag zonder wind. Sommige zijn niet meer dan een 1/2 liter fles met een oranje kleurtje, als dat er nog op zit. Tot verder dan 50 Mijl uit de kust gezien (dat zijn dan vaak de iets grotere). Hier een paar foto's van wat je tegen kan komen:

guiaiv.blogspot.com/2012/10/cascais.html

Als je zo veel mogelijk door wilt varen zou ik op Madeira koersen en de lage wal van Portugal en Marokko zo ver mogelijk links laten liggen. Zorg voor een goede weersvoorspelling, minimaal 1x per 24 uur voor een aantal dagen vooruit via satelliet o.i.d. (apparatuur kun je ook huren).

Mooie serie foto's van die dingen.
Je kan er gewoon langs varen toch? Wat er aan hangt is diep genoeg?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot weg brengen 17 mrt 2019 10:48 #1030286

Waterblok schreef :

Mooie serie foto's van die dingen.
Je kan er gewoon langs varen toch? Wat er aan hangt is diep genoeg?

Je hebt er nog nooit aan vast gehangen blijkbaar. Dat is geen pretje. Heb dat 2x meegemaakt. Met mijn Waarscheepje (lang geleden) en een paar jaar terug met de trimaran van 3 Noreen. Dat is geen pretje kan ik je verzekeren. Beide keren overigens onder de Engelse kust.

Met mijn Koopmans langkieler nooit last gehad. Die had onderwater geen uitstekende delen zoals kiel, zwaard en roer. In die contreinen was het vooral oppassen dat je die kleine visbootjes in het donker niet over het hoofd zag.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot weg brengen 17 mrt 2019 11:23 #1030298

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Foto's zijn allemaal binnen 1 uur genomen, geeft een beetje een beeld. Was wel vlak bij een kustplaats. Niet te dicht er langs idd, meter of 10 hielden we meestal aan.
Probleem is dat het er soms zo veel zijn dat je er af en toe eentje mist, zeker met wat golfslag / deining, laat staan met mist wat toch best eens voor komt bij de Portugese kust en het Kanaal. Als er een nacht doorvaren in de planning stond voeren we minimaal 50 - 100 Mijl uit de kust.

En inderdaad ook 1x mis en vast in de schroef. Was gelukkig een grote, dus die bleef tussen de as en de boot klem zitten en kon redelijk makkelijk los gewikkeld worden.
guiaiv.blogspot.com/2012/10/kl...w-in-de-schroef.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot weg brengen 17 mrt 2019 12:08 #1030313

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
johanwillemb schreef :
...Het weersysteem is daar zo dat de stroming door verdamping van het water in de Middellandse zee permanent van W naar O loopt. ....

Was dat maar waar. Tussen Barbate en Tarifa alleen maar stroom tegen gehad, 2-3 knopen. Maar ik moest iemand dringend in Tarifa afzetten, dus maar door geploeterd. Kwam daar ReneK nog tegen, die zich in een ander draadje afvroeg waarom ik tegen de stroom in voer.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot weg brengen 17 mrt 2019 12:20 #1030324

Wat hebben jullie toch met stroom ? Ik ben daar 3x doorheen gevaren, 2x naar en van Gibraltar en 1x op doorreis. Van mijn stroomberekeningen klopte geen hout en dat geeft ook niet. Windkracht en richting is daar veel belangrijker.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot weg brengen 17 mrt 2019 14:34 #1030352

Het is vaak de stroom in combinatie met wind. Ook dit is sterk afhankelijk waar je oversteekt
Klopt dat windrichting en sterkte het belangrijkste is
Heb dit stukje al vele malen gevaren
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot weg brengen 17 mrt 2019 15:18 #1030361

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
Eric Hiscock beschrijft heel plastisch hij zij met de Wanderer II twee weken geprobeerd hebben de Middelandse zee uit te komen. Op zeil met behulp van een klein hulp motortje.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot weg brengen 17 mrt 2019 15:21 #1030362

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Wat ik me er nog van kan herinneren is dat je niet alleen de permanente stroom hebt maar ook de invloed het getij . Samen kunnen ze best steek zijn en in de ‘verkeerde’ richting best sterk
In het draadje waar La Mavare het over heeft heb ik volgens mij wat stroom + getijde kaartjes geplaatst, die werkten voor ons perfect en klopte precies ?

Edit , dezekaartjes zeilersforum.nl/index.php/foru...ntering-rabat#969442
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 17 mrt 2019 15:26 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot weg brengen 17 mrt 2019 16:25 #1030374

+1 idd zo werkt het.

meen dat er op de kaart ook aanwijzingen staan voor de straat.

Maar als de TS niet van plan is om Gibraltar aan te doen maar door richting Madeira dan heb je er niet veel aan. Echter Gibraltar is wel leuk om even aan te doen al is het maar voor de goedkope diesel
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot weg brengen 17 mrt 2019 18:53 #1030421

Voor verdamping in de Med. gaat ongeveer bijna twee knoop stroom oostwaarts.
Daar kan een getijde stroom bovenop komen van ook 2 tot4 knopen afhankelijk van windsterkte en richting.

Wel eens een aantal pogingen gedaan om van Ceuta naar Barbate te gaan, met tij gegevens van de Reeds.
Ik kon net naar Gibraltar heen en weer varen, forse westen wind.
Bij de derde keer terug in Ceuta was daar ook iemand van de Spaanse marine z´n havengeld aan het betalen.

Van hem kreeg ik een copy van het getijde boekje in de link van ReneK met in de daar blanke gebieden ook stroonpijltjes later met potlood toegevoegd.

De volgende dag die extra pijltjes gebruikt en ik motorde/zeilde zo de straat uit.
Soms was dat angstig dicht langs rotsige kusten en werk in uitvoering.
Hij had de straat in 5 zone´s verdeeld, de pijlen in het boekje vormden 3 zone´s en aan beide zijden een smalle extra, waar de stroom een beetje leek op de "neer" tussen twee kribben in de rivieren in NL.

Met die twee smalle strookjes vlak langs de kust viel veel winst mee te behalen.
De gunstige vertrek tijden werden wat anders.
Net het verschil tussen wèl of niet de Med kunnen uitkomen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot weg brengen 17 mrt 2019 19:05 #1030425

  • Amelie
  • Amelie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1454
Staat ook duidelijk op de kaart van NV Verlag:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot weg brengen 17 mrt 2019 20:03 #1030438

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Hier mooie modellering van Gibraltar: www.tidetech.org/news/2012/8/2...braltar-tidal-model/
youtube.com/watch?v=Xs5HOzLVILY

De MyOcean modellen kun je heel mooi in je grib’s downen: IBI nog mooier dan MED
Laatst bewerkt: 17 mrt 2019 20:15 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot weg brengen 17 mrt 2019 20:24 #1030441

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Dit is IBI model voor komende dagen in W4Dnav:
Laatst bewerkt: 17 mrt 2019 20:25 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.331 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl