Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Scepters, blijf er vanaf!

Scepters, blijf er vanaf! 25 sept 2021 17:53 #1328100

Mooi Aad, dat je op op zo'n stevige stalen boot vaart. Maar dat geldt niet voor iedereen natuurlijk. Sommige mensen willen liever een polyester boot met minder onderhoud, en/of minder gewicht voor betere zeileigenschappen. Dat heeft in dit geval gevolgen voor bijv. de constructie van scepters in polyester. Dat zal inderdaad vaak minder sterk zijn dan bij een stalen schip. Dat betekent dan nog niet dat iemand ongestraft mijn scepters om moet gaan duwen. Scepters zijn gemaakt om van binnen af gewicht op te vangen, niet om van buitenaf tegenaan te duwen.
Laatst bewerkt: 25 sept 2021 17:55 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scepters, blijf er vanaf! 25 sept 2021 18:54 #1328114

Is er in al deze argumenten al naar voren gebracht dat mensen ook wel iets doen dat puur op een impuls berust. Ik steek mijn hand er niet voor in het vuur dat ook de bootbezitters waarvan de scepters niet beroerd mogen worden nooit de scepter van een andere boot hebben beetgepakt in een sluis of bij dubbel afmeren. Maakt ook nog uit hoe hoog of laag je dat doet trouwens. B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scepters, blijf er vanaf! 25 sept 2021 19:08 #1328117

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8484
De paniekzaaiers hier doen het voorkomen dat een kolos van 100kg met volle kracht en aan volle snelheid zijn/haar gewicht tegen een scepter zet om af te houden.
Nonsens.
Afhouden kost echt niet zoveel kracht en geweld... zelfs mijn vrouw met haar net geen 60kg kan aan boot afhouden. Zonder verbuigen van een scepter. Waar zou ze die kracht vandaan moeten halen?

Ook het verhaal van kracht naar binnen en kracht naar buiten is volgens mij larie: van zodra scepters met elkaar verbonden worden, maakt het voor de verdeling weinig uit.

Ik herhaal mijn vraag: om hoeveel kracht gaat het bij afhouden of manoeuvreren van de boot?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scepters, blijf er vanaf! 25 sept 2021 19:14 #1328118

Het is niet zo moeilijk: Respecteer gewoon de wens van de schipper… Vind jij ook fijn bij andere meningsverschillen met jouw boot als gespreksonderwerp.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scepters, blijf er vanaf! 25 sept 2021 19:35 #1328126

Ilex schreef :
De paniekzaaiers hier doen het voorkomen dat een kolos van 100kg met volle kracht en aan volle snelheid zijn/haar gewicht tegen een scepter zet om af te houden.
Nonsens.

Nooit dronken duitse jongens naast je gehad?

Wel eens van een hefboom gehoord?

Die dronken 100 duitse kilo's zijn er na de hefboom ineens 3000 die op 6 cm2 dek duwen.

Je wist zeker ook niet dat stewardessen geen naaldhakken mogen dragen?
Duidelijk geen man van de wereld....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 25 sept 2021 19:36 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scepters, blijf er vanaf! 25 sept 2021 19:37 #1328127

@Ilex:

Snelle afschatting: bij een boot van 2000 kg die je in 60 cm afstopt van 0,5 m/s naar 0 een ruime 400 N.

Lineair in de massa, lineair in de stopafstand, kwadratisch in de snelheid, dus bij 2x lagere/hogere massa een 2x kleinere/grotere kracht; bij halve of dubbele snelheid 4x kleinere of grotere kracht.

Ofwel, af laten houden door een orangutan met hele lange armen. Beter nog: langzamer manoeuvreren.
Bootloos, maar zoekende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scepters, blijf er vanaf! 25 sept 2021 19:39 #1328129

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8484
Orange Sunset schreef :
Het is niet zo moeilijk: Respecteer gewoon de wens van de schipper… Vind jij ook fijn bij andere meningsverschillen met jouw boot als gespreksonderwerp.

Deze reactie snap ik niet...
Wie zegt dat ik anderen niet respecteer?
Het gaat me puur over het technische aspect.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scepters, blijf er vanaf! 25 sept 2021 19:40 #1328131

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8484
Baasklusje schreef :
Ilex schreef :
De paniekzaaiers hier doen het voorkomen dat een kolos van 100kg met volle kracht en aan volle snelheid zijn/haar gewicht tegen een scepter zet om af te houden.
Nonsens.

Nooit dronken duitse jongens naast je gehad?

Wel eens van een hefboom gehoord?

Die dronken 100 duitse kilo's zijn er na de hefboom ineens 3000 die op 6 cm2 dek duwen.

Je wist zeker ook niet dat stewardessen geen naaldhakken mogen dragen?
Duidelijk geen man van de wereld....

Man man man, werkelijk? Zo'n reactie?
Einde verhaal...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scepters, blijf er vanaf! 25 sept 2021 20:09 #1328141

Ilex schreef :
Orange Sunset schreef :
Het is niet zo moeilijk: Respecteer gewoon de wens van de schipper… Vind jij ook fijn bij andere meningsverschillen met jouw boot als gespreksonderwerp.

Deze reactie snap ik niet...
Wie zegt dat ik anderen niet respecteer?
Het gaat me puur over het technische aspect.

Omdat je maar blijft doorhameren dat die zeerailing altijd geschikt zou zijn om de boot af te duwen zonder dat er mogelijk schade door ontstaat. Dit zal per boot verschillen.

Ik weet dat bijv Hallberg Rassy 352’ers het probleem hebben dat door de krachten op de scepters de geïntegreerde scepterpotten in de voetrail beschadigen en de teak potdeksel kan gaan splijten. Bij verschillende bezochte exemplaren heb ik dit gezien. En dat zijn kwalitatief niet de slechtst gebouwde schepen.

Dus leuk dat het technisch volgens jouw dit geen probleem zou moeten zijn, hier zullen de meeste mensen het hier ook mee eens zijn inclusief mijzelf. Echter de realiteit is anders. Daarom vroeg ik ook aan Erik enige pagina’s terug wat de eisen zijn aan de zeerailing voor een jacht in seriebouw.

Ik durf bijna te beweren dat als iemand valt en zich aan de railingdraad vasthoudt dat dit minder schade kan veroorzaken dan als er tegen een enkele scepter wordt afgeduwd. Waarom? Kracht van de railingdraad wordt over alle scepters verdeeld waar de draad doorheen gaat. Maar zelfs als het schip plat gaat en dus bij vestgrijpen grote dwarsscheepse krachten ontstaan, heb je op zijn minst 2 scepters die de kracht verdelen en meestal heb je nog een stuk je kajuit/dekhardware om je deels schrap op te zetten.

En natuurlijk, alles is te repareren, maar als het gemakkelijk te voorkomen is scheelt dit ook weer een reparatie.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 25 sept 2021 20:12 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scepters, blijf er vanaf! 25 sept 2021 20:25 #1328144

Orange Sunset schreef :
Daarom vroeg ik ook aan Erik enige pagina’s terug wat de eisen zijn aan de zeerailing voor een jacht in seriebouw.
Die had ik al beantwoord een paar pagina's terug.
Ik durf bijna te beweren dat als iemand valt en zich aan de railingdraad vasthoudt dat dit minder schade kan veroorzaken dan als er tegen een enkele scepter wordt afgeduwd. Waarom? Kracht van de railingdraad wordt over alle scepters verdeeld waar de draad doorheen gaat.
dat is niet correct. De kracht word min of meer lineair verdeeld tussen de twee scepters waar je tussenin tegen de draad aan valt. Als je bijvoorbeeld op 20% van de draad afstand tussen twee scepters valt, dan neemt de ene 20% en de andere 80% van de klap op.
En natuurlijk, alles is te repareren, maar als het gemakkelijk te voorkomen is scheelt dit ook weer een reparatie.
Daarom kan ike r ook met mijn hoofd niet bij dat bouwers het niet gelijk knap doen. Noem eens één enkele boot welke ook daadwrkelijk gezeild word welke na 10 jaar nog geen ernstige schade aan de railing heeft. Het komt gewoon te veel voor. Het is toch ook absurd dat ze in een potje van 4cm bij 4cm op dek staan met 4 en soms zelfs met maar 3 parkertjes.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scepters, blijf er vanaf! 25 sept 2021 20:55 #1328151

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
Erikdejong schreef :
Het is toch ook absurd dat ze in een potje van 4cm bij 4cm op dek staan met 4 en soms zelfs met maar 3 parkertjes.

Daarom heb ik, toen ik een paar jaar terug vond dat een paar bejaardenpoortjes wel handig zouden zijn, ook mijn scepters onderhanden genomen door er eerst tot aan de tussendraad een extra buis in te schuiven (en vast te lassen) en die vervolgens op een 5 mm dikke driehoekige voetplaat van 6 bij 8 cm gelast. Dit geheel met 3 boutjes M6 (door en door) vastgezet in het dek (woodcore 25 mm) dat ter plaatse nog van een dubbeling van 15 mm multiplex is voorzien.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scepters, blijf er vanaf! 25 sept 2021 21:04 #1328155

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6374
Erikdejong schreef :
Noem eens één enkele boot welke ook daadwrkelijk gezeild word welke na 10 jaar nog geen ernstige schade aan de railing heeft.
mijne, ze is van '73.
Er wordt en werd veel rommel gebouwd, zoveel is duidelijk.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scepters, blijf er vanaf! 25 sept 2021 22:27 #1328168

Erikdejong schreef :
Orange Sunset schreef :
Daarom vroeg ik ook aan Erik enige pagina’s terug wat de eisen zijn aan de zeerailing voor een jacht in seriebouw.
Die had ik al beantwoord een paar pagina's terug.
Antwoord had ik gemist, maar is precies wat ik verwachtte: teleurstellende eisen aan de railing…
Ik durf bijna te beweren dat als iemand valt en zich aan de railingdraad vasthoudt dat dit minder schade kan veroorzaken dan als er tegen een enkele scepter wordt afgeduwd. Waarom? Kracht van de railingdraad wordt over alle scepters verdeeld waar de draad doorheen gaat.
dat is niet correct. De kracht word min of meer lineair verdeeld tussen de twee scepters waar je tussenin tegen de draad aan valt. Als je bijvoorbeeld op 20% van de draad afstand tussen twee scepters valt, dan neemt de ene 20% en de andere 80% van de klap op.
Ligt eraan in welke richting de kracht wordt uitgeoefend. Bij vallen bedoel ik dan verticaal, dan kunnen de scepters en scepterpotten veel meer hebben dan horizontaal. Dan krijg je meer jouw verhaal lijkt mij. Het ligt natuurlijk ook aan hoe strak je draden zijn gespannen. Bij relatief strak gespannen draad zal de zijwaartse kracht op de scepter bij verticale kracht minder zijn dan bij slapper gespannen draad. Dit ligt aan de hoek die de draad dan maakt tov het oog van de scepter.

Plaatje voor verduidelijking wat ik bedoel:






En natuurlijk, alles is te repareren, maar als het gemakkelijk te voorkomen is scheelt dit ook weer een reparatie.
Daarom kan ike r ook met mijn hoofd niet bij dat bouwers het niet gelijk knap doen. Noem eens één enkele boot welke ook daadwrkelijk gezeild word welke na 10 jaar nog geen ernstige schade aan de railing heeft. Het komt gewoon te veel voor. Het is toch ook absurd dat ze in een potje van 4cm bij 4cm op dek staan met 4 en soms zelfs met maar 3 parkertjes.

Helemaal mee eens! Bij die van ons lijkt het op gelcoat barstjes bij de scepterpotten na nog goed te gaan. Behalve dat de gelcoat bros wordt door UV, lijkt het er ook wel wat te flexen waardoor ze op veel strespuntjes ontstaan.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 25 sept 2021 22:27 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scepters, blijf er vanaf! 26 sept 2021 04:05 #1328173

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2850
Sommigen negeren in deze discussie de functie van de relingdraad. De scepters zijn er alleen om de relingdraad op positie te houden. Val je er van binnen naar buiten tegenaan, dan staat de relingdraad strak en doet zijn werk. Duw je aan de buitenzijde tegen een scepter, dan doet de relingdraad niets, want die komt slapper te hangen.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scepters, blijf er vanaf! 26 sept 2021 07:43 #1328194

En dat is dus enkel theoretisch: de ISAF eisen zijn dat een draad bij 10 kg belasting(?) Maximaal 5 cm mag doorbuigen. Dat is in de praktijk best strak.

Een strakke railingdraad trekt de scepters naar binnen. Die doorhang is een som van de reknin de draad, de stijfheid van de scepters en de preekstoelen.

Dat betekent dus ook dat de tip van de scepter enkel centimeters naar buiten moet gaan wil de railingdraad een beetje mee gaan werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scepters, blijf er vanaf! 26 sept 2021 08:55 #1328214

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
PvO schreef :
Allemaal leuk natuurlijk al die verhalen over scepters waar je bij wijze van spreken de boot aan kan optillen.

Haha, ook wel eens gedaan, een boot gehesen aan de scepters :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scepters, blijf er vanaf! 26 sept 2021 11:29 #1328235

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2850
boarderbas schreef :
En dat is dus enkel theoretisch: de ISAF eisen zijn dat een draad bij 10 kg belasting(?) Maximaal 5 cm mag doorbuigen. Dat is in de praktijk best strak.

Een strakke railingdraad trekt de scepters naar binnen. Die doorhang is een som van de reknin de draad, de stijfheid van de scepters en de preekstoelen.

Dat betekent dus ook dat de tip van de scepter enkel centimeters naar buiten moet gaan wil de railingdraad een beetje mee gaan werken.

Ik zit op de boot en ik denk ik probeer het gewoon, in plaats van deze theoretische beschouwing. En wat blijkt: de scepters bewegen nauwelijks als je van binnen naar buiten hard tegen de relingdraad duwt. Zo is het bedoeld.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Laatst bewerkt: 26 sept 2021 11:33 door Arcadia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scepters, blijf er vanaf! 26 sept 2021 11:43 #1328236

Precies. Dus een duwtje moeten ze kunnen hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scepters, blijf er vanaf! 26 sept 2021 11:49 #1328238

boarderbas schreef :
Precies. Dus een duwtje moeten ze kunnen hebben.

M’n stagen zijn hartstikke sterk, dus volgende keer duw ik mijn mast ermee omhoog.

(Hyperbool om de redeneerfout te belichten. Ik heb geen sterke mening over of je nou wel of niet mag of moet afhouden aan scepters of zeerailing. Maar als andere bootbezitter daar problemen mee hebben doe ik het niet. Ik ben sowieso fan van de “roving fender”.)
Bootloos, maar zoekende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scepters, blijf er vanaf! 26 sept 2021 11:57 #1328242

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8484
Ik zit op de boot en ik denk ik probeer het gewoon, in plaats van deze theoretische beschouwing. En wat blijkt: de scepters bewegen nauwelijks als je van binnen naar buiten hard tegen de relingdraad duwt. Zo is het bedoeld.

En andersom?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scepters, blijf er vanaf! 26 sept 2021 12:20 #1328254

Als je nou gewoon netjes aan komt varen met voldoende schone stootwillen. Dan gaat er ook niemand tegen je reling of scepters aan lopen duwen toch? En wanneer iemand langszij komt, kan je hem zelf opvangen op de manier die jouw goeddunkt toch?
Oftewel als je scepters niet te stevig zijn dan moet je gewoon wat beter leren varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scepters, blijf er vanaf! 26 sept 2021 13:04 #1328259

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2850
Ilex schreef :
Ik zit op de boot en ik denk ik probeer het gewoon, in plaats van deze theoretische beschouwing. En wat blijkt: de scepters bewegen nauwelijks als je van binnen naar buiten hard tegen de relingdraad duwt. Zo is het bedoeld.

En andersom?

Terechte vraag. Dan buigen ze verder en heeft de draad meer speling. Net geprobeerd.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Laatst bewerkt: 26 sept 2021 14:36 door Arcadia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scepters, blijf er vanaf! 26 sept 2021 14:20 #1328272

Mooi! Praktijk testje is altijd nuttig...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scepters, blijf er vanaf! 26 sept 2021 15:11 #1328286

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6374
sjoerd1981 schreef :
Praktijk testje is altijd nuttig...
in dat geval; ik kan met veel kracht(veel meer dan een beetje bijremmen/afhouden) m'n 1" (1mm wanddikte)scepters (denk ik)wel plastisch verbuigen. De potten en het dek geven(conform verwachting) geen krimp.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scepters, blijf er vanaf! 26 sept 2021 16:11 #1328305

Ok, maar dat is dan een praktijk test slopen.
Ook leuk, maar het ging om afhouden, bijremmen en dergelijke vanaf een andere boot.
Dan kan je volgens mij niet “alle kracht” gebruiken (als je zelf op een drijvend iets staat, duw je ook jezelf weg. Of de kracht moet heel plotseling en kortstondig zijn, maar dan lijkt het weer op slopen.

Ik ga het zelf ook eens testen op m’n eigen bootje. Gewoon om te weten of ik er bang voor moet zijn.
Van andermans scepters blijf ik zoveel mogelijk af, gewoon wat extra stootwillen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl