Ik heb zelf in de afgelopen 3 jaar ongeveer 1500 mijl gevaren met een PS boven mijn hoofd en heb er dientengevolge ook een (praktijk)mening over, deze mening is gebaseerd op een veelvoud aan mijlen met een reguliere spi en enkele 1000-den mijlen met gennaker:
- De PS staat inderdaad stabieler en rustiger dan een reguliere spi. Ik ben het er mee eens dat dat door de zachte zeillat effect van de "vleugel" komt.
- Snelheid en of acceleratie is niet beter, maar ook niet noemenswaardig minder in vergelijk met een "standaard" spi.
- Bedieningsgemak vind ik vergelijkbaar met een gewone spi, ook een spi kun je goed zonder boom varen als je dat wilt, alleen zijn er 100-den verschillende spi ontwerpen en vormen en niet allen lenen zich hiervoor.
- Wind bereik: de PS kan inderdaad langer blijven staan met minder moeite, echter deze vaart zeer zeker niet hoger aan de wind dan een goede allround spinnaker en al helemaal niet hoger als een reacher ontworpen spinnaker.
- Minimum windbereik: de PS stort vrij snel in met heel weinig wind door het toch wel siginificant zwaardere zeil. Zeker opzee waar altijd golven blijven is de PS veel moeilijker te varen dan een goede spi of bijvoorbeeld een code0, juist onder deze omstandigheden is een lichtweerzeil interesant want met een beetje meer wind loop je eigenlijk al je rompsnelheid ongeacht wat voor zeilen je erop hangt.
- In de knoop raken van de lijntjes: gebeurt niet als het wel zou gebeuren breken ze en zijn ze makkelijk te vervangen en is het vergelijkbaar met een tell-tale die van je zeil afkomt.
Dan blijft nog het verhaal over lift van de boeg, die bestaat niet met een symmetrische spi, de krachten worden afgevoerd met 3 lijnen die alle drie aan de verkeerde kant van het draaipunt van de boot zijn bevestigd. Sinds een lijn heel goed een trek kracht kan opnemen en nooit een drukkracht (tenzij je in de winter vaart), kan de boot dus alleen maar met de boeg ondergedompeld worden.
Wil je de boeg liften, dan moet je met een gennaker gaan varen aan een zo lang mogelijke boegspriet, wellicht dat het dan wel lukt.
Mijn persoonlijke ervaring met de PS resumerend:
Makkelijk te zeilen, doch niet significant makkelijker dan een standaard spi, staat stabiel, levert geen snelheidswindst tov standaard spi en is moeilijker te gebruiken met heel lichtweer ofwel met een normale spi aanboord maak je op zee minder motoruren dan met alleen een PS als lichtweerzeil aan boord.
Voor mij is de 50% hogere prijs het zeil niet waard, wellicht denken velen hier anders over omdat het zeil iets vergevingsgezinder is en iets mindersnel in een broach zal eindigen met veel wind. Maar omdat zeilen met veel wind een spinnaker geen snelheidswinst meer oplevert, zou ik zelf altijd de spi weghalen voordat het zover is (toerend)
Even voor context vorming, wij varen op zee altijd shorthanded, ook met de standaard spi die op onze huidige boot toch 263 m2 is.