Lekker leesbaar geschreven stukje!
ilCigno schreef :
Ik wilde de hoofdwanten op 17% zetten, maar met het gereedschap aan boord (korte steeksleutel) kwam ik niet verder dan 15%.
Ik vraag me weleens af: als standaard gereedschap niet voldoet om de gewenste spanning te bereiken, ligt dit (in dit geval) dan aan het gereedschap of is de spanner te licht? M.i. dicteert de stagdiameter de wantspanner en de wantspanner het gereedschap. Ergens gaat hier dus iets mis; mijn eerste gedachte is dat de wantspanner ondergedimensioneerd is.
Het is uit en boze om met gereedschap te prutsen, je mag de steeksleutel dus beslist niet verlengen met een pijp oid (heb je gelukkig ook niet gedaan). Maar buiten dat vraag ik me af of deze wantspanner niet erg veel wrijving geeft, niet goed genoeg gesmeerd/vies is waardoor de draad is gaan vreten. Heb je een brons of rvs type? Hoe heb je je wantspanners onderhouden? Werden de wantspanners warm tijdens het aandraaien?
sparksnl schreef :
Onze boot, een oceanis 281 heeft een dubbele achterstag, zou je daar ook op elke achterstag die 15% spanning op moeten zetten?
NEE: dan heb je totaal bijna 30% aan je voorstag trekken; geeft ook een boel compressie op de mast! Die stagspanning dient niet primair om de stagen te weerhouden te klapperen, het dient om de mast stabiel en midden boven de boot te houden: de stagspanning is daar een gevolg van en gebaseerd op algemene ervaring (rek in boot, mast en verstaging).
Theoretisch gezien: als je een oneindig stijve boot hebt, rekvrije verstaging en een mast die zich niet laat comprimeren (alle drie bestaat dit niet!) dan zou je nauwelijks spanning nodig hebben op je stagen!