Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Schade Z-spars mastvoet door losraken voorstag

Schade Z-spars mastvoet door losraken voorstag 09 mrt 2019 20:07 #1028129

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
3 mm rvs lijkt me sterk genoeg.

Met 1 moer die strip vastzetten zal niet gaan. Ik ga er van uit dat de schijven direkt op de bout lopen en er geen afstandbussen in zitten.
Als je nu de moer vastdraaid tot de strip vast zit draai je gegarandeerd de wangen kapot (nog los van dat je schijven dan klem zitten). Vandaar mijn idee de strip op de boutkop te lassen of met 2 moeren te werken.

Als je een mal maakt kijk dan ook of de smalle strip op de goede plaats zit. Ik heb die nu op de rand getekend maar het zou kunnen dat ze dan precies op de lippen van het dekdeel komen.
In dat geval zou ik ze aan de buitenkant houden wat betekend dat het dan geen kwestie is van de hele strip uit één stuk en dan het smalle deel omzetten maar 2 aparte stukken en de smalle wat verder naar binnen lassen.

Die extra schroef moet natuurlijk niet door de buitenste wang steken. Moet je wel draad tappen. Geeft wat wat extra stabiliteit.
Kun je later altijd nog aan brengen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade Z-spars mastvoet door losraken voorstag 11 mrt 2019 09:53 #1028600

  • Toeter
  • Toeter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 306
zeekraal schreef :
3 mm rvs lijkt me sterk genoeg.

Met 1 moer die strip vastzetten zal niet gaan. Ik ga er van uit dat de schijven direkt op de bout lopen en er geen afstandbussen in zitten.
Als je nu de moer vastdraaid tot de strip vast zit draai je gegarandeerd de wangen kapot (nog los van dat je schijven dan klem zitten). Vandaar mijn idee de strip op de boutkop te lassen of met 2 moeren te werken.

OK, maar als ik twee moeren zou gebruiken komt de strip wel een afstand gelijk aan de dikte van een moer van het aluminium af te staan toch? Dat lijkt me niet zo mooi. Of begrijp ik je verkeerd?
Harm
Beneteau First 24 (1984)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade Z-spars mastvoet door losraken voorstag 11 mrt 2019 10:55 #1028638

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
Toeter schreef :
zeekraal schreef :
3 mm rvs lijkt me sterk genoeg.

Met 1 moer die strip vastzetten zal niet gaan. Ik ga er van uit dat de schijven direkt op de bout lopen en er geen afstandbussen in zitten.
Als je nu de moer vastdraaid tot de strip vast zit draai je gegarandeerd de wangen kapot (nog los van dat je schijven dan klem zitten). Vandaar mijn idee de strip op de boutkop te lassen of met 2 moeren te werken.

OK, maar als ik twee moeren zou gebruiken komt de strip wel een afstand gelijk aan de dikte van een moer van het aluminium af te staan toch? Dat lijkt me niet zo mooi. Of begrijp ik je verkeerd?
Nee hoor, je conclusie is juist!
Maar in dat geval lever ik er gratis een busje bij (draai ik uit een moer). Wat zeg ik: twee zelfs. :laugh:

Wat je ook kan doen is de strip onder de kop houden (en eventueel met een paar hechtlassen daar aan vast lassen).
Als de strip dan in de hoek goed aansluit en je geeft de bout niet teveel speling kan de strip ook geen kant meer uit.
Oplossing zat dus.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade Z-spars mastvoet door losraken voorstag 11 mrt 2019 21:22 #1028861

  • Toeter
  • Toeter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 306
Vandaag weer bij de boot geweest en het een en ander op kunnen meten.
De haken van het mastdeel passen precies tussen de oren op het dekdeel, dus daar is geen ruimte tussen voor de strip. De naar voren stekende plaatjes moeten dus aan de buitenkant van de oren komen, dus ze zullen haaks op de andere plaat gelast moeten worden.

De volgorde die ik in mijn hoofd heb is als volgt:
1. borgringen vervangen door splitpennen
2. mast laten zetten
3. versteviging mastvoet aanbrengen

Ik heb de bout door het dekdeel al weggehaald; als ik de goede maat splitpennen heb (heb nu 3,2mm maar die passen niet overal) en het weer zit een beetje mee dan laat ik de mast zetten.
Verder moet ik nog één of twee langere bouten bestellen afhankelijk van hoeveel lengte ik nodig heb voor extra moeren etc. Op de langere bout aan bakboordzijde heb ik nu 7 mm over voor RVS strip en evt. extra moer, ik weet niet of dat genoeg is, en de andere bout moet sowieso vervangen worden want die is nu al haast te kort.

Ik heb een tekeningetje gemaakt van hoe de strip er denk ik uit moet komen te zien:



Volgens mij moet het zo kloppen. Ik ben uitgegaan van gaten voor de bouten van 10mm doorsnee, dan is er nog iets speling met een bout M8 erdoor.

Is dit bruikbaar?

(Ik gooi het toch even op het forum ipv PM, kan anders niet makkelijk een foto toevoegen)
Harm
Beneteau First 24 (1984)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade Z-spars mastvoet door losraken voorstag 12 mrt 2019 10:20 #1028960

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
Prima bruikbaar.

Om mogelijk misverstanden voor te zijn:
De buitenmaten van het grote stuk heb je niet expliciet aangegeven maar omdat de hele schets op de maat van het ruitjespapier is getekend kan ik die maten daarvan aflezen.

Je kiest voor de uitvoering waar bij de strip direkt tussen de aluminium wang en de kop van de bout zit.

Ik neem aan dat je bent uitgegaan van 3 mm materiaaldikte (en dat je er aan hebt gedacht die maat mee te nemen in de lengte van het kleine stuk. ;) )
Ik zou het gat geen 10 maken maar 8. Op die plaats geen speling dus (de bout zal 8 zijn).
Mocht het niet precies passen, kun je altijd iets van de zijkant van de strip afhalen.

Voor de ogen zou ik wel 10 mm willen aanhouden (het boutje dat er nu in zit is 8?). Daar is een beetje speling juist wel handig bij het aanbrengen van de borgpen (maak daar een forse snapkant aan) of ingeval je ooit nog eens met de hand strijkt waarbij de mast mogelijk wat heen en weer beweegt.


Nu ik toch bezig ben kan ik die langere bout en de borgpen net zo goed ook even maken.
Maten?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade Z-spars mastvoet door losraken voorstag 12 mrt 2019 11:18 #1028988

  • pacman
  • pacman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Kan je niet simpel een stripje maken van het harpje (iets breder)recht naar beneden naar de bout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade Z-spars mastvoet door losraken voorstag 12 mrt 2019 12:05 #1029002

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
Die 20 mm bij de kleine strip staat tot hart gat. Moet rand zijn zeker?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade Z-spars mastvoet door losraken voorstag 13 mrt 2019 13:16 #1029351

  • Toeter
  • Toeter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 306
zeekraal schreef :
Prima bruikbaar.

Je kiest voor de uitvoering waar bij de strip direkt tussen de aluminium wang en de kop van de bout zit.

Ja, kan het ook nog anders dan? (Sorry als dat een domme vraag is)

Ik neem aan dat je bent uitgegaan van 3 mm materiaaldikte (en dat je er aan hebt gedacht die maat mee te nemen in de lengte van het kleine stuk. ;) )
Ik zou het gat geen 10 maken maar 8. Op die plaats geen speling dus (de bout zal 8 zijn).
Mocht het niet precies passen, kun je altijd iets van de zijkant van de strip afhalen.

Voor de ogen zou ik wel 10 mm willen aanhouden (het boutje dat er nu in zit is 8?). Daar is een beetje speling juist wel handig bij het aanbrengen van de borgpen (maak daar een forse snapkant aan) of ingeval je ooit nog eens met de hand strijkt waarbij de mast mogelijk wat heen en weer beweegt.

Klopt, alle bouten zijn 8.

Enige nadeel van een forum met mensen die er veel verstand van hebben is dat je je soms een beetje dom gaat voelen... Wat is een snapkant? :)

[/quote]


Nu ik toch bezig ben kan ik die langere bout en de borgpen net zo goed ook even maken.
Maten?[/quote]

De bouten die er nu inzitten zijn 8x80 aan bakboordzijde, die heeft nog 7 mm draad over voorbij de borgmoer
8x70 aan stuurboordzijde (denk ik, hij steekt eigenlijk niet voorbij de borgmoer)
8x60 voor de bout door het dekdeel.
De afstand van de buitenkant van het ene oor op het dekdeel tot het andere is 45 mm.
Die 20 mm bij de kleine strip staat tot hart gat. Moet rand zijn zeker?

Goed gezien, foutje!

Eerder schreef je dat ik een schroefdraad in het alu zou kunnen tappen voor de "extra schroef", is aluminium daar sterk genoeg voor? Lijkt me dat je dat zo snel kapot draait.
Harm
Beneteau First 24 (1984)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade Z-spars mastvoet door losraken voorstag 13 mrt 2019 18:08 #1029424

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
Mijn eerste reactie was om de strip op de boutkop te lassen. Ook nog over het vastzetten tussen twee moeren gehad. Maakt samen met, zoals we het nu doen, al drie.
En dan kun je ook nog naar andere plaatsen kijken.
Pacman b.v. vroeg zich af of het met een strip naar beneden ook niet kan. Ja hoor. Maar dan kan het nog eenvoudiger. Als het je enkel en alleen te doen zou zijn om de mast op het dek te houden volstaat een dunne lijn, die je tig keer rondom het boutje in het dekdeel en door het oog aan de mastvoet haalt, ook.
Maar de mogelijkheid je mast handmatig te strijken kan heel handig zijn. Ik spreek uit ervaring.

Ik weet niet eens of snapkant bij een pen wel de goede naamm is maar denk aan twee gaten die niet precies samen vallen. Daar krijg je een recht eindigende pen niet door omdat die niet precies voor het tweede gat zit. Door het eind van de pen smaller te maken (denk aan een potloodpunt) en voorzichtig door te slaan dwingt de pen zo de gaten recht voor elkaar.

Dat gaten boren en draad tappen in het aluminium van de voet is goed te doen en sterk genoeg. De wangen zijn dik genoeg om daar voldoende draad in te tappen. Ik schat een mm of vijf. Maar nogmaals: als de strip goed past en goed aanligt tegen het aluminium van de mastvoet zou ik dat eerst eens aanzien.
Maar daarmee kom ik op een volgend punt dat ik pas zag toen ik op de foto keek om de dikte van de wangen te schatten n.l. dat het grote deel van de strip aan de bovenzijde iets breder moet zijn om tegen de mastvoet te steunen dan van onderen. En dat moet omdat anders kan de strip kan draaien/kantelen.

Ik kan dat simpel schatten op een mm of zes en dan vijl of slijp je het zelf op maat of je meet het even.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 13 mrt 2019 18:11 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade Z-spars mastvoet door losraken voorstag 13 mrt 2019 18:25 #1029439

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
Ben al een beetje bezig geweest.
Die stukjes uit de vorige post las ik er dus nog aan.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade Z-spars mastvoet door losraken voorstag 13 mrt 2019 21:56 #1029493

  • Toeter
  • Toeter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 306
zeekraal schreef :
Mijn eerste reactie was om de strip op de boutkop te lassen. Ook nog over het vastzetten tussen twee moeren gehad. Maakt samen met, zoals we het nu doen, al drie.
En dan kun je ook nog naar andere plaatsen kijken.

OK, ik dacht even dat je het qua verschillende uitvoeringen over de bout door het dekdeel had, vandaar dat ik het niet snapte. Het leek mij hoe dan ook het beste als de strip zo strak mogelijk tegen het mastdeel te plaatsen, daarom mijn keus voor deze uitvoering. De kop van de bout kan ook aan de strip vastgelast worden na hem er doorheen te steken, toch?

Maar de mogelijkheid je mast handmatig te strijken kan heel handig zijn. Ik spreek uit ervaring.

Die mogelijkheid houd ik er inderdaad graag in, voor het geval dat.

Helder wat betreft snapkant en draad tappen in aluminium.
...dat het grote deel van de strip aan de bovenzijde iets breder moet zijn om tegen de mastvoet te steunen dan van onderen. En dat moet omdat anders kan de strip kan draaien/kantelen.

Ja klopt, daar heb ik helemaal geen rekening mee gehouden, stom. Ik rijd morgen wel weer even langs om het te meten.

Alvast bedankt voor de vorderingen en het geduld tot zover!
Harm
Beneteau First 24 (1984)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade Z-spars mastvoet door losraken voorstag 14 mrt 2019 15:01 #1029668

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
Toeter schreef :
Het leek mij hoe dan ook het beste als de strip zo strak mogelijk tegen het mastdeel te plaatsen, daarom mijn keus voor deze uitvoering.
Mee eens, zowel onder de kop/op de wang als de zijkant.
De kop van de bout kan ook aan de strip vastgelast worden na hem er doorheen te steken, toch?
Je bedoeld als de mast staat?
Dat kan wel maar dan krijg je de bout er niet meer uit. Het plaatje kan immers niet voorbij dat eerste uitsteeksel.
Dus kijk eerst of de strip rammelvrij op zijn plaats te krijgen is. Mocht dat tegen vallen en toch nog extra houvast aan de bout nodig zijn dan vast lassen.
Overigens kunnen we dan beter de moer op strip lassen. Kan de bout er wel altijd uit.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade Z-spars mastvoet door losraken voorstag 26 apr 2019 11:53 #1040629

  • Toeter
  • Toeter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 306
Nog even een update om het verhaal af te ronden:
Forumlid Zeekraal heeft twee strips voor me gelast en daarbij drie bouten geleverd voor de bevestiging. Hiermee zit de mast nog eens extra goed aan het dek vast en bovendien kunnen de strips om de bout scharnieren zodat de mast nog eens gestreken kan worden. Bedankt Zeekraal!
Ik ben ook weer wat wijzer over de oorzaak van het naar beneden komen van de mast; waarschijnlijk was de genuaval niet goed doorgezet waardoor die zich om de voorstag ging draaien. De torsie op de voorstag zorgde voor spanning op de borstbout onderaan de voorstag, waardoor de borgring brak, etc.
Zo ziet het eruit:


Harm
Beneteau First 24 (1984)
Laatst bewerkt: 26 apr 2019 11:55 door Toeter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade Z-spars mastvoet door losraken voorstag 26 apr 2019 12:55 #1040651

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Dat heeft Zeekraal mooi gedaan!

Nu maar alles goed geborgd houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade Z-spars mastvoet door losraken voorstag 26 apr 2019 14:02 #1040672

Ik zou een pen door het voetstuk maken (borstbout) en een sleuf in de kam op je dek. Borg je je mast weer tegen weghuppelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.226 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl