boarderbas schreef :
Exact. Mensen kijken naar het grootzeil van VO65's , IMOCA's en TP52's en associëren dat beeld met snelheid. De praktijk is dat de klant velen jaren naar een te diep zeil heeft zitten staren,de aankoop van een nieuwe zeilset uitstellend.
Een gigageil turbovlak zeil is dan de manier om je klant gemakkelijk tevreden te stellen. Er is zo zingeving gegeven aan de transactie en men verbeeld zich in het zelfde circuit te zijn als de idolen..
De boot heeft ineens van begin af aan minder hellingdruk en dat word in de eerste indruk als zeer positief ervaren.
Je kunt het ook positief omdenken; de zeilmaker levert niet meer de krachtige shapes, omdat de hobbelpaard rijdende toerzeilers het in de praktijk veelal verzuimd de boel vlak te trimmen. De zeilmaker levert dus een zeil wat de toerzeilers beter zal bevallen en niet een zeil waar hij/zij zichzelf ongelukkig kan maken door het niet vlak te trekken. Ze zeilmaker heeft geen gezeik en hoeft niet telkens een cursus zeil fatsoenlijk zetten te geven en de klant kijkt goedkeurend omhoog naar zijn apestrakke setje. Iedereen wint.
Een fantastisch stuk filosofie van de koude grond. Je beschrijft tendenzen die je om jezelf heen ziet bij allerlei wedstrijd-wannabee's, waarschijnlijk. Misschien was je er zelf ook ooit zo een; ik weet het niet.
Een toerzeiler die niet weet dat je bij toenemende wind je zeilen vlakker moet trimmen, gaat echt niet bij een zeilmaker klagen dat zijn zeil niet deugt. Die doet waarschijnlijk meteen een veel grotere greep: hij reeft. Waardoor het overblijvende deel grootzeil meestal automatisch ook wat vlakker staat. Zo lost het probleem zichzelf op. Die mensen komen niet bij bij de zeilmaker met dat soort klachten. Wie dan wel? De wannabee's waar ik het eerder over had, vermoed ik.
En die mensen die naar het grootzeil van een VO65 kijken en dat met snelheid associëren; zijn dat dezelfde mensen die jaren naar een te diep grootzeil zitten te staren? Klinkt een beetje tegenstrijdig, Bas. Als dat niet zo is, wat hebben die twee dan met elkaar te maken?
Kortom, de simpele zielen hebben het weer gedaan. Niet de halfbegrepen verhalen aan de bar tussen de jongens die denken dat ze van de hoed en de rand weten.