Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Yanmar 3QM30Y warmtewisselaar gezocht

Yanmar 3QM30Y warmtewisselaar gezocht 27 aug 2019 09:13 #1077349

Ik ben op zoek naar een originele Yanmar 3QM30Y warmtewisselaar en alles wat daar bij hoort. Ik wil mijn directe koeling ombouwen naar indirect. Een volledig blok mag ook aangeboden worden.

Heeft iemand tips waar ik dit kan vinden?

Mvg Sjoerd
Nulzes28782960
Laatst bewerkt: 27 aug 2019 09:14 door bleekerMaritiem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3QM30Y warmtewisselaar gezocht 27 aug 2019 18:37 #1077611

bol.com (geen grapje, wordt geleverd door bootplus.nl)
ab-marineservice.com/product-c...delen.nl/pdf/348.pdf
When you come to a point where you have no need to impress anybody, your freedom will begin
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3QM30Y warmtewisselaar gezocht 27 aug 2019 18:54 #1077620

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6463
TS zoekt een originele ;)
Al zijn die martecs zeker niet slecht.
Laatst bewerkt: 27 aug 2019 18:54 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3QM30Y warmtewisselaar gezocht 28 aug 2019 05:57 #1077715

Philip schreef :
TS zoekt een originele ;)
Al zijn die martecs zeker niet slecht.

Klopt, Die Martecs zijn zeker niet verkeerd. Ik heb alleen niet een goede plek om hem te monteren in mijn motorruimte. Daarnaast houd ik niet zo van plastic elektrische waterpompen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3QM30Y warmtewisselaar gezocht 28 aug 2019 07:33 #1077741

Verwijdert i.v.m. foutje :blush:
Ad
Laatst bewerkt: 28 aug 2019 10:04 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3QM30Y warmtewisselaar gezocht 28 aug 2019 08:01 #1077756

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6463
Mijn 3GM30 met martec koeler (later vervangen door een compactere en in mijn ogen ook betere Bowman EC100) gebruikte een aftermarket V-snaar aangedraven metalen Johnsen circulatie pomp. Wel en extra poulie op de motor en een bevestiging beugel nodig.

Ik zou ook liever voor origineel gaan. Maar naar 7 jaar zoeken nog niks kunnen vinden :P terwijl er een stuk meer 3GM30F te vinden zijn dan de motor die jij zoekt.
Oprecht veel succes met het zoeken!
Laatst bewerkt: 28 aug 2019 08:03 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3QM30Y warmtewisselaar gezocht 28 aug 2019 08:05 #1077757

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6463
Yellow Boat schreef :
Je kunt in jouw geval misschien gewoon de bestaande koelwaterpompen en aansluitingen van het interne koelcircuit gebruiken .
Eigenlijk heb je alleen die warmtewisselaar nodig en die zijn volgens mij ook los te bestellen. De pomp van het interrne circuit heeft de motor immers al en je zou in principe de aan en afvoor daarvan naar de huidige oude warmtewisselaar "gewoon" op dat ding van Martec aan kunnen sluiten. :unsure:
Ad, hij wil een direct gekoelde versie ombouwen naar indirect gekoelde versie. Er is dus geen bestaande circulatie pomp van intern systeem etc...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3QM30Y warmtewisselaar gezocht 28 aug 2019 09:04 #1077784

Philip schreef :
Yellow Boat schreef :
Je kunt in jouw geval misschien gewoon de bestaande koelwaterpompen en aansluitingen van het interne koelcircuit gebruiken .
Eigenlijk heb je alleen die warmtewisselaar nodig en die zijn volgens mij ook los te bestellen. De pomp van het interrne circuit heeft de motor immers al en je zou in principe de aan en afvoor daarvan naar de huidige oude warmtewisselaar "gewoon" op dat ding van Martec aan kunnen sluiten. :unsure:
Ad, hij wil een direct gekoelde versie ombouwen naar indirect gekoelde versie. Er is dus geen bestaande circulatie pomp van intern systeem etc...

Oeps , overheen gelezen. Ik dacht even dat hij zijn warmtewisselaar wilde vervangen.
Nee , dan gaat dat natuurlijk niet.
Of zo'n ombouw trouwens überhaupt echt zinvol is betwijfel ik.
Natuurlijk heb je theoretisch een iets betere efficentie bij de wat hogere temperatuur en mogelijk minder vervuiling maar gezien het aantal direct gekoelde motoren wat er nog altijd al vele tientallen jaren probleemloos rondvaart weet ik het nog zo net niet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3QM30Y warmtewisselaar gezocht 28 aug 2019 11:59 #1077851

Bron Bootcoachbob:
Directe koelingssystemen zijn wat eenvoudiger dan indirecte koelingssystemen, je hebt immers gewoon buitenwater door je motor lopen en dat is het dan. Bij een indirect koelingssysteem moeten 2 soorten vloeistoffen warmte uitwisselen en dat maakt het systeem natuurlijk wat complexer.

Een nadeel van directe koeling is wel dat je buitenwater hebt lopen in de koelkanaaltjes in de binnenkant van je motor. Dit heeft 2 nadelige gevolgen:

(Zout) buitenwater veroorzaakt veel sneller corrosie (roest) binnenin je motor dan koelvloeistof. In koelvloeistof zitten vaak corrosiewerende middelen die de binnenkant van je motor beschermen. In niet alle koelvloeistoffen zitten deze corrosiewerende stoffen. Maar van de koelvloeistoffen van de gangbare fabrikanten (Volvo Penta, Yanmar, Vetus, …) kan je doorgaans zeker zijn dat ze die stoffen wel bevatten. Het is ook om die reden dat je de koelvloeistof in je motor best om de 2 jaar vervangt: de koelvloeistof zal nog steeds je motor koelen, maar de corrosiewerende werking ervan gaat verloren.
Door de warmte van de motor zet er zich zout en kalk af binnenin de koelkanaaltjes. Daardoor gaan die koelkanaaltjes op termijn verstoppen, en krijg je oververhitting. In een direct gekoelde motor zit er enkel buitenwater in de warmtewisselaar en zal de afzetting dus ook enkel in het warmtewisselaar-element zitten. En dat element is natuurlijk veel makkelijker schoon te maken dan de koelkanaaltjes binnenin je motor.

In een direct gekoelde motor is dus de kans op zout- en kalkafzetting groter, dit is dan ook de reden dat de bedrijfstemperatuur van direct gekoelde motoren lager wordt gehouden dan die van indirect gekoelde motoren (55-70 graden ten opzichte van 70-85 graden Celcius). Dit wordt geregeld door verschillende thermostaten te gebruiken die bij verschillende temperaturen opengaan. Bij een lagere bedrijfstemperatuur is er dus minder afzetting in je direct gekoelde motor, wat een goeie zaak is. Maar een motor voelt zich toch net wat lekkerder bij een hogere bedrijfstemperatuur (70-85 graden Celcius). Als je motor continu op een lagere bedrijfstemperatuur draait, vermindert dit de levensduur van de motor.

Een bijkomend voordeel van indirect gekoelde motoren is de winterbestendigheid: koelvloeistof is doorgaans vorstbestendig (de vorstbestendigheid kan je meten met b.v. een antivriesweger). Mocht er dus iets misgegaan zijn bij het winterklaar maken, waardoor er buitenwater bevriest in je koelsysteem, dan kan alleen het warmtewisselaar-element beschadigd zijn en niet de koelkanaaltjes in je hele motor. Nu kan zo’n warmtewisselaar-element een flinke duit kosten, maar zeker niet zoveel als een nieuwe motor natuurlijk …

CONCLUSIE
Een indirect gekoelde motor heeft in de meeste gevallen meer voordelen dan nadelen. De meeste nieuwe scheepsdiesels zijn dan ook allemaal indirect gekoeld. Mocht je toch nog een direct gekoelde scheepsdiesel hebben, dan is het alsnog mogelijk om er een indirect gekoelde motor van te maken.

Ik heb een Martec en ben er erg aan verknocht. Elke volgende boot wil ik weer zo'n ding.
When you come to a point where you have no need to impress anybody, your freedom will begin
Laatst bewerkt: 28 aug 2019 12:01 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3QM30Y warmtewisselaar gezocht 29 aug 2019 12:19 #1078211

Philip schreef :
Mijn 3GM30 met martec koeler (later vervangen door een compactere en in mijn ogen ook betere Bowman EC100) gebruikte een aftermarket V-snaar aangedraven metalen Johnsen circulatie pomp. Wel en extra poulie op de motor en een bevestiging beugel nodig.

Ik zou ook liever voor origineel gaan. Maar naar 7 jaar zoeken nog niks kunnen vinden :P terwijl er een stuk meer 3GM30F te vinden zijn dan de motor die jij zoekt.
Oprecht veel succes met het zoeken!

De Martec ombouwkit is voor de 3QM30 bijna 1500 euro dus hopelijk vind ik een voordeligere optie. Gelukkig hebben we geen haast! Wel heb ik de motor weer lopend gekregen deze week dus dat geeft zin om het af te bouwen :)

Vooral de corrosie factor en de efficiëntere temperatuur zijn de reden om het om te bouwen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3QM30Y warmtewisselaar gezocht 29 aug 2019 13:19 #1078244

Misschien is dit wat?
nl.aliexpress.com/item/3290578...5,searchweb201603_53
Aan de grote kant denk ik maar zit nog wel redelijk in de richting .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3QM30Y warmtewisselaar gezocht 29 aug 2019 13:19 #1078246

Misschien is dit wat?
nl.aliexpress.com/item/3290578...5,searchweb201603_53
Aan de grote kant denk ik maar zit nog wel redelijk in de richting .
Eventueel kun je een evenredig aantal pijpen afdichten om op de juiste KW te komen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3QM30Y warmtewisselaar gezocht 29 aug 2019 13:21 #1078248

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6463
Als je toch voor niet-orrigineel wil gaan kan het beter:
Mijn splinternieuwe bowman EC100 in zeevaart uitvoering (bronzen kappen) kostte me €150 op marktplaats. En die is ook nog eens beter dan de Martec.
Laatst bewerkt: 29 aug 2019 13:21 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3QM30Y warmtewisselaar gezocht 29 aug 2019 17:50 #1078353

Ik heb al even gezocht op bowman, dat is ook wel een mooie optie denk ik. De DH120 met tank zou goed passen lijkt het. De EC100 staat als oliekoeler aangegeven? Op zich hetzelfde principe natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3QM30Y warmtewisselaar gezocht 29 aug 2019 18:11 #1078359

Ik heb daadwerkelijk een oude 3qm30y gevonden, in België wel. Als dat wat is gaat het een originele worden. Zo niet, De EH100 zou dan het beste kunnen denk ik, ook met de messing kappen en reservoir er in. Dat is dezelfde koeler als de EC100.

Aliexpress pas ik niet toe bij belangrijke componenten.. goedkoop is vaak nog duurkoop. Wel bedankt voor het meedenken!

Mvg Sjoerd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3QM30Y warmtewisselaar gezocht 01 sept 2019 05:49 #1078972

In de foto's zie je de reden waarom ik naar indirecte koeling wil. Maar als het goed is, is er een originele yanmar warmtewisselaar onderweg! Dit draadje mag dus op slot.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.293 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl