Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 30 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Met dit weer loop ik deze haven (niet) aan

Met dit weer loop ik deze haven (niet) aan 13 jan 2020 23:57 #1117718

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6468
Vlissingen-stad en Vlieland zijn nu wat lastig. De rest is goed te doen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met dit weer loop ik deze haven (niet) aan 14 jan 2020 01:20 #1117721

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 178
In principe is elke haven aan lagerwal met Bf 6 of hoger even oppassen. Hindeloopen met een West 6 is bijvoorbeeld oppassen omdat het relatief smal is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met dit weer loop ik deze haven (niet) aan 14 jan 2020 06:28 #1117725

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17815
Goed initiatief, Aswin.

Eindelijk weer eens een vraag waar varen en goed zeemanschap een rol bij speelt. Daar is een groot gebrek aan in dit, door door electronica en andere harde, materiële techniek gedomineerde forum.

Ruwweg kun je zeggen dat de risico's bij het binnenlopen van havens bij veel wind worden bepaald door de windrichting en -kracht, de richting waarin de havenmond het meest 'open' ligt en de vraag of er sprake is van een 'drempel' in of nabij de havenmond.
Verder speelt de ruimte binnen de havenhoofden een rol.

Drempels bij het aanlopen van havens kennen we in Nederland niet, voor zover ik weet. Die komen voornamelijk voor bij de monden van getijderivieren, of estuaria. Het Slijkgat komt er misschien nog het dichtste bij, omdat het tussen ondieptes ligt waarop gemakkelijk grondzeeën ontstaan.
De meeste havens in het zuiden en westen van Nederland zijn echter bij de meeste periodes met veel wind wèl lagerwal.

Scheveningen wordt tricky bij NW6 of meer, de Nieuwe Waterweg kan bij elke wind wel worden aangelopen, op voorwaarde dat de stroom naar binnen staat (misschien niet bij O 8, maar dat is zeldzaam).

IJmuiden is ook uitkijken bij alle winden waar W in zit en een kracht van meer dan 7 bft.
Laatst bewerkt: 14 jan 2020 09:46 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met dit weer loop ik deze haven (niet) aan 14 jan 2020 06:44 #1117727

  • arendonk
  • arendonk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
Edam vanaf O6 : lagerwal, smalle geul en dito invaart met een bochtje.
Stavoren vanaf ZW6 is ook wel een leuke

En inderdaad Vlieland, maar dat is altijd even opletten wat de stroming en de neer doet bij de haveningang.
Laatst bewerkt: 14 jan 2020 06:47 door arendonk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met dit weer loop ik deze haven (niet) aan 14 jan 2020 06:55 #1117729

Workum heeft ook een fijne smalle geul bij het aanlopen. Met deze wind ook niet persé een feestje.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met dit weer loop ik deze haven (niet) aan 14 jan 2020 07:02 #1117731

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3997
Wadloper schreef :
Goed initiatief, Aswin.

Eindelijk weer eens een vraag waar varen en goed zeemanschap een rol bij speelt. Daar is een groot gebrek aan in door door electronica en andere harde, materiële techniek gedomineerde forum.

Ruwweg kun je zeggen dat de risico's bij het binnenlopen van havens bij veel wind worden bepaald door de windrichting en -kracht, de richting waarin de havenmond het meest 'open' ligt en de vraag of er sprake is van een 'drempel' in of nabij de havenmond.
Verder speelt de ruimte binnen de havenhoofden een rol.

Drempels bij het aanlopen van havens kennen we in Nederland niet, voor zover ik weet. Die komen voornamelijk voor bij de monden van getijderivieren, of estuaria. Het Slijkgat komt er misschien nog het dichtste bij, omdat het tussen ondieptes ligt waarop gemakkelijk grondzeeën ontstaan.
De meeste havens in het zuiden en westen van Nederland zijn echter bij de meeste periodes met veel wind wèl lagerwal.

Scheveningen wordt tricky bij NW6 of meer, de Nieuwe Waterweg kan bij elke wind wel worden aangelopen, op voorwaarde dat de stroom naar binnen staat (misschien niet bij O 8, maar dat is zeldzaam).

IJmuiden is ook uitkijken bij alle winden waar W in zit en een kracht van meer dan 7 bft.

Altijd een overweging. Ik ben een keer met NW 6/7 Scheveningen uit gevaren. Dat was "interessant". De brekers staan daar precies tussen de pieren.

Het slijkgat is er ook zo een. Komend vanaf zee loopt diepte langzaam terug. Bij enige windsterkte staat daardoor de hele ingang vol met brekers. Bij een haven aan lagerwal, is het uitkijken.

- Aanstrijklengte voor golfopbouw,
- Hoe lang staat de wind al door?
- Hoe verloopt de bodem (brekers worden gevormd door geleidelijk omhoog komen van de bodem, op de Noordzee zo rond de 5-7 m lijn)
- Als ik eenmaal binnen ben, is er dan rust? Beschutting voor golven? Beschutting voor wind?
- Is er ruimte binnen? Met wind heb je meer ruimte nodig voor je manouvres.

Dus, nu met Zuiden wind, is inderdaad Vlissingen tricky, Vlieland omdat dat altijd tricky is en ook nog lagerwal, maar ook een klein haventje als de Hitsertse Kade zou ik mijden.
Laatst bewerkt: 14 jan 2020 07:03 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met dit weer loop ik deze haven (niet) aan 14 jan 2020 07:11 #1117733

Met zeer mooi weer probeer ik Lelystad Houtrib niet aan te varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met dit weer loop ik deze haven (niet) aan 14 jan 2020 07:19 #1117735

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15507
Deze vraag kan erg breed benaderd worden. Er zijn vele factoren die een rol kunnen spelen.
Behalve windkracht en richting en stroom, hangt het er ook sterk vanaf met wat voor soort schip. Ook de tacktiek van binnenlopen is van groot belang.

Een onbekende factor hier is als je schip dwarsscheeps in resonantie komt met de golflengte. Vanaf dat moment kan je niet meer blijven staan en schept het schip (7 meter breed) van boord tot boord water. Je kan nergens meer bij, Alleen je stuurwiel vasthouden om niet weg te glijden over dek.
Dat overkwam mij een keer op een klipper van 40 meter na een gewelddadige gijp van de fok, waarbij het blok uit de mast kwam. Fokkeboom en fok dwars over dek etc. In dit geval was het Urk bij w7-8.
De bedoeling was om op de fok de haven binnen te zeilen, dat scheelt al een hoop geslinger en behoud van controle.

Zo zijn er vele havens waar je beter met slecht weer binnen kan zeilen met een puntje zeil wat goed controleerbaar is.

Workum met W8-9 is ook een lastige aanloop met grote platbodem. Dammetje onderwater en tot 45 graden uit je roer lopen, 2 man aan het stuurwiel. Zonder zwaard, want dat hadden we net gebroken buiten.

Vlieland is te doen, mits de juiste aanloop tactiek gevolgd, ook bij W8-9. Met ZW-ZO wordt het lastiger.

Harlingen met ZW-W veel en afgaand water kan je ook beter binnen zeilen.

Etc.


Edit: mag niet van Lamaarvaren
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Echte schippers dragen nooit een rode broek.........
www.platbodemforum.nl
Laatst bewerkt: 14 jan 2020 08:07 door WADnWIND.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met dit weer loop ik deze haven (niet) aan 14 jan 2020 07:20 #1117736

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15507
boarderbas schreef :
Met zeer mooi weer probeer ik Lelystad Houtrib niet aan te varen.

dat vermijd ik bij elk weertype.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Echte schippers dragen nooit een rode broek.........
www.platbodemforum.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met dit weer loop ik deze haven (niet) aan 14 jan 2020 07:44 #1117739

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6468
De vraag gaat over zeehavens bij zuid 7 ...
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met dit weer loop ik deze haven (niet) aan 14 jan 2020 08:04 #1117741

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4238
Is het in sommige gevallen, handiger om op zee te blijven totdat dingen kalmeren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met dit weer loop ik deze haven (niet) aan 14 jan 2020 08:12 #1117744

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8728
Sonador schreef :
Is het in sommige gevallen, handiger om op zee te blijven totdat dingen kalmeren?

Als ik mijn vrouw wil kalmeren kan ik beter naar binnen gaan ;)
Bij de zoektocht naar een evt. ander schip kwam het op stabiliteit etc. Op een gegeven moment flapte ik eruit "Jij kan beter geen boot kopen maar een eiland"... B)

Overigens staat ook in de vaarwijzers per haven wanneer het vanuit hun perspectief gevaarlijk wordt.
Buiten dat het idd ook geheel afhankelijk is van type schip en ervaring.
Dat WadnWind de knrm niet belt bij wind 9 zonder zwaard snap ik wel. Straks neemt hij zelf nog op ;) Maar of ik dan binnen zou lopen...
Laatst bewerkt: 14 jan 2020 08:12 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met dit weer loop ik deze haven (niet) aan 14 jan 2020 08:13 #1117745

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15507
Sonador schreef :
Is het in sommige gevallen, handiger om op zee te blijven totdat dingen kalmeren?

Of af te remmen of juist voortgang te maken
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Echte schippers dragen nooit een rode broek.........
www.platbodemforum.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met dit weer loop ik deze haven (niet) aan 14 jan 2020 08:14 #1117746

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15507
La Mavare schreef :
De vraag gaat over zeehavens bij zuid 7 ...

Zuiderzee telt zeker niet? :unsure:
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Echte schippers dragen nooit een rode broek.........
www.platbodemforum.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met dit weer loop ik deze haven (niet) aan 14 jan 2020 08:43 #1117755

Sonador schreef :
Is het in sommige gevallen, handiger om op zee te blijven totdat dingen kalmeren?

Zeer zeker, als je tenminste de ruimte hebt om weg te varen en natuurlijk ook de tijd.

Maar ook na enige tijd kan het rikant zijn om binnen te komen, ook al is de zee al weer rustiger, b.v. uitstromende tij/rivier in combinatie met de nog staande hoge deining.

Dat gebeurde mij afgelopen herfst in de aanloop na Porto, zie video op YouTube. Na passage van hurricane Lorenzo.
Zeilen om de wereld; Delivery skipper
YouTube kanaal; Pieter Sailing NED6589
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met dit weer loop ik deze haven (niet) aan 14 jan 2020 08:54 #1117758

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2871
Video brengt lang niet over hoe tricky dat was lijkt me, maar dat is vaak met video en water.

De kleine haventjes aan de Deense westkust zijn ook lastig mikken bij W-NW veel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met dit weer loop ik deze haven (niet) aan 14 jan 2020 08:59 #1117761

La Mavare schreef :
De vraag gaat over zeehavens bij zuid 7 ...

Weet je dat wel zeker? TS vraagt dat niet hè, of wil je het topic kapen?

Formeel had ik tot beter weer moeten wachten om te posten....daar heb je me...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met dit weer loop ik deze haven (niet) aan 14 jan 2020 09:14 #1117765

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7496
Wat denken jullie van Stellendam?
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met dit weer loop ik deze haven (niet) aan 14 jan 2020 09:18 #1117768

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7662
Zoeken op YouTube met “crossing the bar” oid veel filmpjes.

Deze ook



Iemand wel eens een stopzak geprobeerd ? (ik niet)
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met dit weer loop ik deze haven (niet) aan 14 jan 2020 09:19 #1117771

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17815
Waterblok schreef :
Video brengt lang niet over hoe tricky dat was lijkt me, maar dat is vaak met video en water.

Dat denk ik ook.

Een ander dramatisch geval waarbij een de nog lopende deining van een harde noordelijke of noordoostelijke wind een rol speelde en die slecht afliep, was de stranding van het Nederlandse jacht Noblesse in de havenmond van Dunbar:





Het geval speelde ergens begin jaren '00. Het was een combinatie van een verkeerde inschatting van de schipper met de genoemde oude swell en de stand van het tij. De havenmond was op dat moment ongeveer 90 cm. diep. Maar ook me een meter water méér zouden er brekers in de mond hebben gestaan, denk ik.

Ooit circuleerde er een filmpje op internet waarop de stranding te zien was, maar dat kon ik inmiddels niet meer vinden.

Ik geloof dat we het geval in nl.sport.varen ook al aan de orde hebben gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met dit weer loop ik deze haven (niet) aan 14 jan 2020 09:28 #1117775

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17815
Noballast schreef :
Zoeken op YouTube met “crossing the bar” oid veel filmpjes.

Deze ook

(YouTube-link)

Iemand wel eens een stopzak geprobeerd ? (ik niet)

Briljant zoals het videootje stopt.. In ieder geval heeft de camera het geval overleefd.

Ja, je kan honderd keer "O my gosh!" en "significant" zeggen, maar als je ondanks duidelijke waarschuwingen dan toch doorgaat (de maat van de boot wordt niet duidelijk,maar ook met een 35-voeter lijkt me dit niet aan te bevelen) dan zit het met je goede zeemanschap nog niet ècht goed.

Ik denk niet dat een stopzak je in dit geval veel had geholpen. De koers is al niet loodrecht op de golfrichting en die havendam rechts is véél te dichtbij.
Laatst bewerkt: 14 jan 2020 09:30 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met dit weer loop ik deze haven (niet) aan 14 jan 2020 09:29 #1117777

Als het over Zuid 7 gaat, dan lijkt me Roompot via de Banjaard ook geen feest, de ingang ligt zover buitengaats dat er met Zuid 7 al een flinke deining uit het zuiden moet staan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met dit weer loop ik deze haven (niet) aan 14 jan 2020 09:37 #1117779

Voor dit onderwerp is dit een relevant boek:

www.bol.com/nl/p/in-veilige-haven/9200000085089662/

Komende van zee zijn de zeegaten Waddenzee (Molengat, Stortemelk etc)in ieder geval sterk af te raden bij harde NW wind en uitgaand tij.

Bij storm lagerwal aanlopen is nooit aan te raden. Theoretisch kun je dan inderdaad beter op diep water blijven.

Scheveningen kunnen ook vervelende brekers staan:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met dit weer loop ik deze haven (niet) aan 14 jan 2020 09:38 #1117780

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17815
Andreaquila schreef :
Als het over Zuid 7 gaat, dan lijkt me Roompot via de Banjaard ook geen feest, de ingang ligt zover buitengaats dat er met Zuid 7 al een flinke deining uit het zuiden moet staan...

Deining zal nog wel meevallen; die breekt al op de zuidelijker geleden banken. Maar als je met stroom mee naar de roompotsluis wil dan krijgt een vrij serieuze vorm van wind-tegen-stroom. Hoge, steile golven en veel groen water over het dek.

Op de kaart zie ik dat in de entree van de voorhaven van de Roompotsluis de diepte vrij snel oploopt van 14 m. naar 3,5 m. bij LW. Dat moet bijna wel grondzeeën of in ieder geval brekers opleveren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met dit weer loop ik deze haven (niet) aan 14 jan 2020 09:42 #1117781

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17815
Michieltje schreef :
Scheveningen kunnen ook vervelende brekers staan:

Het filmpje maakt wel duidelijk wat er bedoeld wordt als het begrip 'groen water' valt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.286 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl