De elektrische bottom line van LFP accu's:
- Nooit te ver ontladen, dus een afslag of alarm.
Ja, is aan te bevelen voor die situaties waarin je aandacht wordt gevraagd voor andere zaken.
- Liever niet verder laden dan 3,4 volt per cel (volgens Peper).
Dat is automatisch zo als je 3,4V als eind-laadspanning gebruikt
- Nooit over laden en al zeker nooit boven de 4,2 Volt.
Nooit boven de 3,45V eind-laadspanning, maar dan kun je ook laden tot st Juttemis.
- Bij 3,4 volt gebruik is balanceren eigenlijk zelden noodzakelijk. Dit kan ook elk jaar in de winter een keer gebeuren.
Bij individuele laders met een eind laadspanning van <3,45V wordt er in de laadcyclus doorlopend 'gebalanceerd'. In de winter in de lente en de zomer en in de herfst en met st. Juttemis!
- Niet door blijven laden als de accu's vol zijn. Er moet dus een "afslag" op het zonnepaneel en de bestaande acculader.
Bij een eind laadspanning van <3,45V kun je niet doorladen met volle accu's, daarvoor is de laadspanning te laag.
- Dynamo stroom dient begrenst te worden in laadstroom, anders verbrand de dynamo. Dit gaat door een combinatie van serie diode en langere dunne leiding. (héél conventioneel) Iets van 10 meter 4mm2 bifilair gewikkeld. Het afschakelen bij volle batterij is discutabel, omdat je niet een dynamo onbelast kan laten draaien vanwege de oplopende doorslag spanning van de gelijkrichter in de dynamo.
Hier zal dus tóch gesleuteld moeten worden aan de regelaar. Nu heb ik nog een PWM dynamo regelaar liggen die ik zelf 30 jaar geleden maakte. Daarmee kan je ook de maximum stroom tussen 0-100% regelen, dat zou zelfs nog thermisch gestuurd kunnen worden. Wel weer teveel ongewenste knutselarij. Zoveel mogelijk standaard is het devies.
Dan ga je serieel laden en dat kan bij cellen met een ongelijke capaciteit tot spanningsverschil leiden. Laadt je via de 'allesetende lader' dan zorgt deze meteen voor spanningsvereffening tussen de cellen, het afkoppelen van de invloed van de veel lagere Ri op de alternator en de regeling via de vast ingestelde eind-laadspanning van 3,4V. De dynamo regeling kan dan optimaal worden aangepast blijven op de startaccu en is dan zoveel mogelijk standaard.
- Accu monitor onmisbaar
nl.aliexpress.com/item/3301463...7,searchweb201603_53
De solar en lader "afslag" reset elke nacht als de zon onder gaat.
Is overbodige rompslomp als je CV laadt met individuele celladers. De lader slaat vanzelf af als de zon onder gaat.
De volgende morgen begint het laden weer tot de afslag spanning bereikt is en schakelt dan weer af. Dit hetzelfde met de acculader als de walspanning er op komt en er af gat.. Wel een manual resetknopje voorzien. (geheel is eigen bedenksel met solidstate DC-relais 100A).
Bij 4 230V naar 3,4V smps-en (voor elke cel één) heb je de goedkoopste walstroom individuele celladers voor 4 LFP cellen. Die moet je dan wel afkoppelen en de 'allesetende lader' aan koppelen als je gaat varen. (Ja, of er keercellen tussen zetten)
Het streven is dus om door toevoeging van minimale hulpmiddelen en wijzigingen;
A - de batterijen niet gelijk defect te maken
B - gebruik te maken van de reeds standaard aanwezige bronnen/apparatuur.
De 'allesetende lader' heet zo omdat deze een wide range input heeft. Je kunt je zonnecellen er zo op aansluiten. Het zou mogelijk moeten zijn om de alternator uitgang via een scheidingsdiode op de ingang van de 'allesetende lader' aan te sluiten zonder kunstgrepen als een lange dunne leiding om in de weerstand daarvan een hoeveelheid spanning om zeep te helpen (is niet elegant, maar wel praktisch). Je hoeft dan ook geen kunsten uit te halen met je dynamo/alternator.
Je bent niet vies van een relais merk ik, dan kun je met een relais schakelen tussen laden via de zonnepanelen (relais afgevallen) en laden via de alternator (relais komt automatisch op zodra je de motor start).
Één ding moet je vergeten: het wordt nooit echt 'drop in'. Er is een reden dat je hoofdpijn krijgt als je leest wat de voorwaarden zijn voor de accu's zoals worden getest door Hans V.
Groeten, Peper.