Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: preventief onderhoud tiller drive?

preventief onderhoud tiller drive? 14 okt 2019 02:38 #1092521

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Interessant: foto toont Maxon motortje voor dit oudere model.
Dat is heel wat beter (en duurder) dan de momenteel gebruikte Mabuchi's.
Die Maxon wordt niet meer gemaakt. Je kan er altijd nog zo'n dure Portescap instoppen zoals RM in de GP drive stopte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 14 okt 2019 07:05 #1092560

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Sunday schreef :
Interessant: foto toont Maxon motortje voor dit oudere model.
Dat is heel wat beter (en duurder) dan de momenteel gebruikte Mabuchi's.
Die Maxon wordt niet meer gemaakt. Je kan er altijd nog zo'n dure Portescap instoppen zoals RM in de GP drive stopte.

Zou die Portescap passen? Want HPV schrijft ook dat de diameter van de behuizing kleiner is dan die van de latere drives (Q047). Mogelijk heft de wisseling van motor ook tot een verandering van behuizing geleid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 14 okt 2019 07:20 #1092572

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Kan iemand achterhalen wat de functie van die gele en groene draad zijn geweest?
Ik vermoed dat het de drive van de autohelm 4000 is geweest (of waren er meer met losse drive?) en dat de 4000+ het nieuwe tweeedraads model Q047 had.

Overigens de Q047 uit elkaar gehaald dit weekend en geen spoor van roest gevonden, wel stof van koolborstels.
De afsluiting van de drive om de bewegende arm is strak en dicht.
Als de drive maximaal is uitgelopen wordt de arm behoorlijk wiebelig, ik zie niet hoe dat is te verbeteren.
Lijkt onherstelbare slijtage.

Op 12V aangesloten loopt de Q047 overigens wel een stuk sneller dan de chinese pelagic
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 14 okt 2019 08:19 #1092598

Zou graag zien dat je beide eens test met bijvoorbeeld 10kg, pas op die raymarine heeft een kortere slag en zal dus eerder klaar zijn. jij hebt 330mm slag in onze versie zonder potmeter.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 14 okt 2019 12:03 #1092658

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Wadloper schreef :

Zou die Portescap passen? Want HPV schrijft ook dat de diameter van de behuizing kleiner is dan die van de latere drives (Q047). Mogelijk heft de wisseling van motor ook tot een verandering van behuizing geleid.

Geen idee. Zie hier misschien voor meer: zeilersforum.nl/index.php/foru...5-gp?start=75#566889
Het staat me bij dat portescap motortje 35 was. Is wel erg duur! De Mabuchi kost "niets"
Daaruit:
Sunday schreef :
Ik heb m'n nieuwe portescap van oude tandwieltje voorzien. Kan nu weer ingebouwd worden. Oude motortje gedemonteerd. Blijkt van een zogenaamde "coreless" constructie te zijn:
het enige dat ronddraait is een buisvormige spoel, welke om een aan het huis gefixeerde cilindervormige magneet heen draait. De spoel weegt heel weinig, motor kan dus heel snel accelereren.
Zie ook: www.faberinc.com/portescap/brushdc_technology.pdf waarin deze portescap ook ter sprake komt.
Laatst bewerkt: 14 okt 2019 12:06 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 14 okt 2019 13:00 #1092680

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
HPV schreef :
Kan iemand achterhalen wat de functie van die gele en groene draad zijn geweest?

Het printje is in ieder geval iets wat niet van Maxxon is, Gok dat het een meet circuitje is wat terug koppeling gaf betreft hoge motor stroom, voeding loopt door de dikke weerstand en wordt terug gekoppeld naar de AP.

Dat geen enkele Autohelm of Raymarine alle 4 de draden gebruikt zal me ook niet verbazen, denk dat ze de Q047 ook gewoon elders aankochten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 14 okt 2020 22:29 #1217880

Ik heb een Raymarine SPX aan boord.
Het arme ding begint nu en dan te piepen.
Ik durf het apparaat echt niet open te maken.
Al zouik het graag willen.
ik las in een ander draadje dat je er een andere motor in kunt zetten, die beter is.

Ook las ik ergens op ZF dat er een veel steviger alternatief voor deze drive is wat gewoon werkt op de raymarine stuurautomaten.
Maar ja, waar haal je dat, en werkt het echt, en koudwatervrees......
Iemand ervaring hiermee?


Het eerste jaar dat ik de boot had met nieuwe stuurautomaat hoorde ik ineens een flinke klap.
De drive was geknapt en er lagen wat tandwieltjes in de kuip.
Op garantie een nieuwe drive gekregen.

Ik plaats er wat foto's van die mogelijk informatief kunnen zijn.




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 15 okt 2020 06:22 #1217910

erik van poppel schreef :
Ook las ik ergens op ZF dat er een veel steviger alternatief voor deze drive is wat gewoon werkt op de raymarine stuurautomaten.
Maar ja, waar haal je dat, en werkt het echt, en koudwatervrees......
Iemand ervaring hiermee?

zeilersforum.nl/index.php/foru...t-met-roerstandgever
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 15 okt 2020 08:39 #1217986

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Misschien staat hier iets nuttigs in: zeilersforum.nl/index.php/foru...rine-spx5-en-spx5-gp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 15 okt 2020 10:17 #1218031

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Je kunt het achterste deel van de Q047 veilig losschroefen ombij de tandwielen te komen. Alleen er voor zorgen dat het snoer niet meedraait, anders trek je dat kapot. Je kunt dan indien nodig de tandwielen reinigen en opnieuw invetten. Misschien kan Joop66 nog advies geven over het beste soort vet hiervoor (Molycote, Copraslip?).
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 15 okt 2020 10:37 #1218041

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Overigens ben ik ook wat wijzer geworden over deze uitvoering van de tiller drive met vier aders.



Het blijkt dat dit de allereerste versie is van dit type drive die Autohelm op de markt bracht. Deze heette verwarrenderwijs ook ‘Autohelm 2000’, maar had dus niets te maken met de latere modellen die ook ‘2000’ in de naam hadden. In deze versie was een klein printplaatje ingebouwd die tot doel had om de drive met twee of drie verschillende snelheden te kunnen laten bewegen. Vandaar ook dat er meerdere aders in de aansluitkabel zaten. De motor zelf heeft gewoon twee aansluitpunten op het printplaatje. Mechanisch is hij ook vrijwel identiek aan de huidige drives. Autohelm is daarna vrij snel overgestapt naar een snelheidsregeling in de controle-eenheid (ST4000, SPX, ACU-100 etc.) en kon het printplaatje en de extra aders in het snoer vervallen. De type aanduiding veranderde toen ook in Q047.

Het aardige is ook dat zelfs deze oude ‘Autohelm 2000’ drives nog steeds gebruikt kunnen worden op moderne AP’s. Gewoon het printplaatje er tussenuit halen en twee van de vier aders direct op de motor aansluiten. De andere twee blijven loos. Omdat deze drives zoals eerder al geconstateerd voorzien waren van zeer goede en krachtige motortjes en de vrijwel onverwoesbare recirculerende spindellagers zijn ze technisch minstends zo goed of zelfs beter dan wat er nu in de winkel ligt!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 15 okt 2020 10:39 #1218042

Sunday schreef :
Misschien staat hier iets nuttigs in: zeilersforum.nl/index.php/foru...rine-spx5-en-spx5-gp

Dank je wel Sunday. Ik ga studeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 15 okt 2020 10:41 #1218045

Zeilpritser, dank je wel.
Ik hoop dat deze prutser er mee uit de voeten kan;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 15 okt 2020 10:44 #1218048

iLCigno, dank je wel voor de tip.
Ik ga me er op bezinnen. beetje koudwatervrees nog.

Met betrekking tot je volgende bijdrage: mss een idee om tweedehands zo'n beter geval te kopen en het printplaatje te verwijderen. Dan heb ik een reserve aan boord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 25 okt 2020 09:01 #1221136

Bij de Q047 die ik heb zit het tandwiel los van de as van het motortje hoe kun je dat vast zetten?
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 25 okt 2020 19:36 #1221396

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
Superlijm of de as kartellen en er op persen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 26 okt 2020 08:45 #1221534

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
Zeilprutser schreef :
Bij de Q047 die ik heb zit het tandwiel los van de as van het motortje hoe kun je dat vast zetten?

Hi ZP,

Dit kun je t beste doen met een structurele Loctite. Bijvoorbeeld 640.

Secondenlijm en epoxy zou ik niet snel gebruiken: bros.

Bovendien moet je van Epoxy echt waterdunne uitvoeringen hebben, anders komt het er niet eens tussen. Epotec bijvoorbeeld.

Een kort sommetje toont aan dat de schuifspanning in de verbinding het heel hoog is. Iets van 0.5MPa of N/mm2. Dat moet wel goed gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

preventief onderhoud tiller drive? 27 okt 2020 09:20 #1221877

Bedankt voor de tips, had al "tijdelijk" secondenlijm gel toegepast, ga dit ding mishandelen om te kunnen vergelijken met mijn drive, we zullen zien hoe het houd.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.278 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl