Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 26 okt 2020 04:55 #1221496

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1182
Wat draait er straks nog op 12volt? Als je veel op 220 gaat draaien zou ik het batterij voltage verhogen. Ja je krijgt 8 ipv 4 cellen maar de efficiëntie van je hele systeem gaat omhoog. Je converters,laders/ omvormers zijn allemaal efficiënter bij 24/48 volt. Bij de hoge stromen zijn kabel verliezen kleiner op een hoger voltage. 12vx1000A is nog maar 10kw dat klink veel maar dat is ongeveer een normaal huishoud verbruik met wassen drogen etc. Daarnaast als 1 cel faalt ben je gezien. Voor de prijs hoef je het ook niet te doen 1200 euro ex voor een 1000A cel de 200A cel kost 250 en krijg je eerder aantallen korting. is 16x100ah in 48 volt of 8x 200 niet veel goedkoper ook omdat bmsen meestal 24/48 volt zijn? Door de lagere stromen zijn je beveiligings componenten relais/fets etc veel goedkoper en meer industrie standaard.

Wel weer een mooi uitdagend stroom project. Succes met alle overdrachten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 26 okt 2020 07:27 #1221508

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6766
Voor een hogere spanning is inderdaad veel te zeggen. Zelf heb ik ook 48V met een 48/12 converter voor het 12V gebeuren. Dit convertertje is te klein (maar daardoor wel erg efficient) om alle 12V gelijktijdig te trekken en daarom een klein lifepo4 accu als buffer in het 12V systeem. Zo kan ik gewoon een elektrische (12V) lier gebruiken.

Verder heb ik gekozen voor wat goedkopere cellen. Geen A kwaliteit, maar C of D. Die koop je dan wel voor een kwart van de winston prijs, dus zelfs als ze héél veel slechter zijn dan nog steeds veel goedkoper (hoop ik :) )

Je 12V converter stel je dan in op bv 4x3.25= 13.0V. Dan raken je buffercellen nooit overladen (mits redelijk gebalanceerd)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 26 okt 2020 13:04 #1221611

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
@FKZ er is teveel 12v spul aan boord om economische om te stappen naar 24v
Webasto heater, 5x electrische lier, anker lier , alle pompen , akku laders ,huidige gemonteerde inverter etc

Verder heb ik al diverse prijzige victron spullen (oa de 3kW multiplus) die ik dan niet meer kan gebruiken en een 24/48v model zal moeten aanschaffen , dat is ook weer $1200-1500 extra

De huidige bekabeling is berekend op 12v (en 230) dus laten we het voorlopig zo

@rooiedirk er valt wat voor te zeggen om geen winston cellen te gebruiken , maar dan wordt het aantal cellen veel groter en dus de bms gecompliceerder (dus duurder) verder geven de winston cellen de capaciteit bij 1C ontlading , bij 0.1C en lager kunnen ze tot 20% meer capaciteit geven , dus heb je ineens 1200Ah tot je beschikking (cijfers van een medezeiler die deze cellen al een paar jaar gebruikt) en die 20% meer tov andere merken is ook heel aantrekkelijk. Mijn huidige GBS cellen doen dat bijvoorbeeld niet
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 26 okt 2020 13:09 #1221614

Leuk, fijn dat je weer deelt, ik ga je hier ook volgen.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 26 okt 2020 14:16 #1221636

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
Ik heb wel eens vernomen dat zulke grote batterijen fysiek niet echt geschikt zijn daar waar veel beweging, gebonk en geschud is, zoals op een boot. Dan zou meerdere kleine cellen beter zijn. Is jou daar iets van bekend?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 26 okt 2020 15:33 #1221665

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
666 schreef :
Ik heb wel eens vernomen dat zulke grote batterijen fysiek niet echt geschikt zijn daar waar veel beweging, gebonk en geschud is, zoals op een boot. Dan zou meerdere kleine cellen beter zijn. Is jou daar iets van bekend?

er is inderdaad op het internet 1 opmerking te vinden , op de site van Nordkyn, waarin hij verteld dat hij van een verkoper van lifepo4 cellen heeft gehoord dat >200Ah cellen niet geschikt zouden zijn voor gebruik aan boord

inmiddels verkoopt oa victron akku packs van 300Ah (dus 4x 300Ah 3.2v cellen in een doos)
persoonlijk denk ik dat het wel losloopt met het gebond en geschud en ik denk ook dat het verhaal dat op de Nordkyn site staat inmiddels achterhaald is ? maar kan me hier natuurlijk in vergissen

we gaan het meemaken
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 27 okt 2020 18:50 #1222015

Je laadcapaciteit is beperkt voor een set van zo’n 12 kWh.
Dat heeft alleen zin als de reden is dat je een langere periode van weinig zon wil
kunnen overbruggen en je dagelijks verbruik beperkt blijft.

Zon zal 4-10 kwh per etmaal doen in griekenland (6x370wp) onder ideale condities. (Max 150a)
De multiplus zal zo’n 100a doen, en daarmee belast je generator voor slechts 10%
De dynamo komt niet verder dan 40-60a, en moet nog wel lithium proof gemaakt worden.

Kortom met een uurtje stroomdraaien ben je er niet onder ongunstige onstandigheden.
En om de set vlot vol te laden worden de stromen akelig groot en de kabels navenant dik en duur bij 12v. Nog los van het brandgevaar. ( en er fikken jaarlijks meer huizen en boten of door kortsluiting en slechte contacten dan door de ‘beruchte’ gasinstallatie)

Daarnaast zit er geen redundantie in het systeem. Gaat je bms kapot/ in storing, loopt een cel eruit
of houdt de multiplus er mee op dan zit je direct (bijna) zonder. Met een verdeling over 2 stringen, een extra bms en (in de toekomst) een 2e multiplus en/of dynamo wordt het systeem een stuk robuuster.

Tenslotte, balanceren zal pas gaan gebeuren aan het eind vd laadcyclus. Daar moet je dan dus wel regelmatig en langdurig genoeg komen (2a balanceer stroom op 1000 ah is maar weinig)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 28 okt 2020 02:26 #1222075

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Je laadcapaciteit is beperkt voor een set van zo’n 12 kWh.

laad capaciteit is ongeveer :
motoren : 2x alternator @ 70A
zon : 4 (of 6)x 370Wp , gemiddeld 0.4kWh per 100Wp ge-installeerde PV paneel = 6kWh (of 8.9kWh) per dag (113A of 170A)
Diesel Genset : 120A via de Multiplus
Diesel Genset : 125A via de huidige battery chargers

dus als ik de motoren start , de zon schijnt en de generator start laden we met 140+113+120+125= 498A

ik weet niet wat je verstaat onder 'beperkt' maar het lijkt me nogal mee te vallen ?

Dat heeft alleen zin als de reden is dat je een langere periode van weinig zon wil
kunnen overbruggen en je dagelijks verbruik beperkt blijft.


ja

Zon zal 4-10 kwh per etmaal doen in griekenland (6x370wp) onder ideale condities. (Max 150a)
De multiplus zal zo’n 100a doen, en daarmee belast je generator voor slechts 10%


gemeten over de laaste 3 jaar , tussen Portugal en nu Panama leveren onze zonnepanelen zo'n 0.4kWh per 100Wp , dat zijn de cijfertjes waar ik mee reken
verder zal de generator niet alleen de multiplus bedienen maar ook de huidige akku laders , de watermaker , de airco's de koelkasten etc etc etc , de 10% zal snel oplopen naar 50% , maar ik wil eigenlijk af van de generator en deze als back up gebruiken

De dynamo komt niet verder dan 40-60a, en moet nog wel lithium proof gemaakt worden.

'lithium proof' ? vertel eens ?

Kortom met een uurtje stroomdraaien ben je er niet onder ongunstige onstandigheden.

vertel ? zoals boven uitgerekend kan ik met bijna 500A laden , dus na een uurtje of 2 zit de boel weer vol

En om de set vlot vol te laden worden de stromen akelig groot en de kabels navenant dik en duur bij 12v. Nog los van het brandgevaar. ( en er fikken jaarlijks meer huizen en boten of door kortsluiting en slechte contacten dan door de ‘beruchte’ gasinstallatie)

tsja , dat is de consequentie van een grotere installatie .. grotere laadstromen die in goede banen geleid moeten worden met navenante grotere en dikkere kabels , maar ik zie verder niet meer problemen (of zelf minder problemen) dan met een houwetje touwetje aangelegde AGM of FLA installatie , natuurlijk weten we allemaal dat een grote akku bank veel vermogen heeft , en dat alle overgangs weerstanden een gevaar kan opleveren . dus zijn we extra zeker me het installeren

Daarnaast zit er geen redundantie in het systeem. Gaat je bms kapot/ in storing, loopt een cel eruit

als de BMS kapot gaat kunnen we zeker nog een jaar vooruit , cellen raken namelijk niet zomaar in onbalans , die blijven namelijk behoorlijk in balans tijdens laden en ontladen

pas als we te diep ontladen , ot te hoog laden , kan er onbalans optreden . Maar als we lekker tussen de 90 en 20% SoC blijven werken zal onbalans geen enkel probleem zijn aangezien dat pas zicht- merkbaar is diep ontladen of te ver laden

maar ik zal je dit punt geven , mocht er ooit een hele cel uitvallen dat zijn we idd de pineut en hebben geen stroom meer (behalve dan de 11kW genset , inverters , laders etc)


of houdt de multiplus er mee op dan zit je direct (bijna) zonder. Met een verdeling over 2 stringen, een extra bms en (in de toekomst) een 2e multiplus en/of dynamo wordt het systeem een stuk robuuster.


er zitten al extra akku laders en inverters op het bootje , ik zie de multiplus als 'extra backup' , niet als een single point of failure


Tenslotte, balanceren zal pas gaan gebeuren aan het eind vd laadcyclus. Daar moet je dan dus wel regelmatig en langdurig genoeg komen (2a balanceer stroom op 1000 ah is maar weinig)


balanceren gebeurt idd vanaf 3.55v per cel (oid) maar dat is het punt dat er toch al weinig stroom meer opgenomen wordt ? dus als ik het balanceer punt instel op 3.55v per cel zal de hele set misschien 20A opnemen , en is de balanceer stroom dus 25% vd opgenomen stroom , best veel ?

en aangezien alleen de hoogste cel gebalanceert wordt , dus 3 cellen op 3.53v en de hoogste cel op 3.55v zal er 2A naar de lagere 3 cellen gaan , totdat alle cellen nvt op 3.55v staan

en bij een bijna volle cel heb je heel weinig stroom nodig om van bijv 3.53v naar 3.55v te gaan

ik zie dus het probleem niet

ps we zijn nu pas 3 jaar onderweg , waarvan de eerste 2 jaar met AGM en het laaste jaar met lithium , verder bestaat onze huidige installatie uit:

2x alternator (70A + 120A)
1140Wp PV met 2x vicron 100/50 MPPT
1x Honda 2.2kW generator (nadat onze diesel genset er mee opgehouden is)
1x wind generator (zonde vh geld)
600Ah @ 13v Lithium
verbuikers : te veel om op te noemen

ik geloof dat ik aan de hand van ons laaste 3 jaar ge-verbruik en de huidige lifepo4 installatie een behoorlijke inschatting kan maken van wat er nodig is om een goede installatie te maken vd de risico's van de installatie ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 28 okt 2020 02:45 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 30 okt 2020 20:14 #1223070

ik weet niet wat je verstaat onder 'beperkt' maar het lijkt me nogal mee te vallen ?

Dat vertel je er in de openingspost en schema allemaal niet bij. Opgeteld valt dat ook wel mee. Laden met ca. 0.5C kan lithium prima handelen. Per individuele bron (behalve zon) blijft het beperkt.

gemeten over de laaste 3 jaar , tussen Portugal en nu Panama leveren onze zonnepanelen zo'n 0.4kWh per 100Wp , dat zijn de cijfertjes waar ik mee reken

Dat klopt dus wel met elkaar

verder zal de generator niet alleen de multiplus bedienen maar ook de huidige akku laders , de watermaker , de airco's de koelkasten etc etc etc , de 10% zal snel oplopen naar 50% , maar ik wil eigenlijk af van de generator en deze als back up gebruiken

2e acculader zal de boel omhoog trekken naar 20-25%. De rest zal afhankelijk zijn of deze via de 12v of 220v gevoed worden. Maar absoluut je voordeel mee doen.

'lithium proof' ? vertel eens ?
Je 70a dynamo zal dit niet continue kunnen leveren. Zeker niet bij lagere toerentallen. Dan verbrand de zooi gewoon. Je zult dus de geleverde laadstroom moeten beperken. Dit kan op basis vd de temp vd de dynamo of met een vast percentage, afhankelijk vd gekozen oplossing. Daarnaas wil je dat voor een high voltage cut off van je bms je dynamo afgeschakeld wordt, anders krijg krijg je dikke piekspanningen in je systeem. (Geldt voor elke opwekker)

vertel ? zoals boven uitgerekend kan ik met bijna 500A laden , dus na een uurtje of 2 zit de boel weer vol

500a is prima. Of je daar 3 motoren voor wil laten draaien in de volle zon laat ik aan jou.
Bij 500a is het spannings verlies per meter kabel (one way) 95 mm2, 1.5%. Verlies wil je beperkt houden tot 4-5% in de kabels... (alle overgangen komen er nog bij). Dat worden dus serieuze kabels... 5% van 500a = 25*12=300w...
Daanaast heeft 95 mm2 een minimale buigradius van rond de 17 cm... 120 mm2 gaat naar de 20 cm.
Praktisch gezien uitdagend.

tsja , dat is de consequentie van een grotere installatie .. grotere laadstromen die in goede banen geleid moeten worden met navenante grotere en dikkere kabels , maar ik zie verder niet meer problemen (of zelf minder problemen) dan met een houwetje touwetje aangelegde AGM of FLA installatie , natuurlijk weten we allemaal dat een grote akku bank veel vermogen heeft , en dat alle overgangs weerstanden een gevaar kan opleveren . dus zijn we extra zeker me het installeren


Tja in de wereld van de megawatten is 500a niks bijzonders. Maar dan praten we ook over andere regelgeving, keuringseisen, etc...

als de BMS kapot gaat kunnen we zeker nog een jaar vooruit , cellen raken namelijk niet zomaar in onbalans , die blijven namelijk behoorlijk in balans tijdens laden en ontladen

pas als we te diep ontladen , ot te hoog laden , kan er onbalans optreden . Maar als we lekker tussen de 90 en 20% SoC blijven werken zal onbalans geen enkel probleem zijn aangezien dat pas zicht- merkbaar is diep ontladen of te ver laden

maar ik zal je dit punt geven , mocht er ooit een hele cel uitvallen dat zijn we idd de pineut en hebben geen stroom meer (behalve dan de 11kW genset , inverters , laders etc)


Onbalans zal je eerste risico niet zijn, de high voltage/low voltage beveiliging vd accuset ben je wel kwijt.

er zitten al extra akku laders en inverters op het bootje , ik zie de multiplus als 'extra backup' , niet als een single point of failure
Des te beter. ‘Praten’ ze ook met de bms?


balanceren gebeurt idd vanaf 3.55v per cel (oid) maar dat is het punt dat er toch al weinig stroom meer opgenomen wordt ? dus als ik het balanceer punt instel op 3.55v per cel zal de hele set misschien 20A opnemen , en is de balanceer stroom dus 25% vd opgenomen stroom , best veel ?

en aangezien alleen de hoogste cel gebalanceert wordt , dus 3 cellen op 3.53v en de hoogste cel op 3.55v zal er 2A naar de lagere 3 cellen gaan , totdat alle cellen nvt op 3.55v staan

en bij een bijna volle cel heb je heel weinig stroom nodig om van bijv 3.53v naar 3.55v te gaan

ik zie dus het probleem niet


Ik weet dit ook niet, maar volgens mij ga je het volgend jaar wel ervaren of het wel of geen issue is.

Voor wat betreft je e-lieren, afhankelijk vd motoren/elektronika kunnen deze stroom terugleveren bij nadraaien. Dit kan bij volle accu’s een hvc geven. Wellicht handig om even na te gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 30 nov 2020 04:11 #1232534

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Je 70a dynamo zal dit niet continue kunnen leveren. Zeker niet bij lagere toerentallen. Dan verbrand de zooi gewoon. Je zult dus de geleverde laadstroom moeten beperken. Dit kan op basis vd de temp vd de dynamo of met een vast percentage, afhankelijk vd gekozen oplossing. Daarnaas wil je dat voor een high voltage cut off van je bms je dynamo afgeschakeld wordt, anders krijg krijg je dikke piekspanningen in je systeem. (Geldt voor elke opwekker)

de huidige 120A alternators (gebruikt op de yanmar motoren) zijn goed beveiligd mbt hoge temperaturen , ik denk dat ze zo'n 70A pst gaan leveren bij warm worden , wat voor mij prima is , verder blijft (ik wil bijna 'natuurlijk' zeggen ;) ) de AGM start akku's voor beide motoren ook gewoon aangesloten en zal als buffer functioneren voor als de BMS ooit ingrijpt. Ik ga verder geen DC/DC converter of externe controllers gebruiken voor de alternators maar zet er wel schakelaars tussen , dan kan ik kiezen voor laden via alternators of niet , waar de 'of niet' de meest gebruikte stand zal zijn

Onbalans zal je eerste risico niet zijn, de high voltage/low voltage beveiliging vd accuset ben je wel kwijt.

daar zijn buiten de BMS om nog een paar zeer eenvoudige oplossingen voor , oa de sterling VSR die evt als stand alone te gebruiken zijn . Ik ga er echter vanuit dat de MPPT's en Multiplussen ook 'gewoon' op hun instellingen blijven werken als de BMS uitvalt ? dus zelfs al gaat de BMS stuk kun je natuurlijk de MPPT's zo instellen dat ze 'stand alone' werken , dus bulk tot 14.2 , geen absorptie en float 13.5 . en hetzelfde kun je doen met de walstroom laders

maar ik ben niet zo heel bang voor HVC en LVC , dat is gewoon een kwestie van je monitor in de gaten houden (of als last defense de VSR's gebruiken)

Des te beter. ‘Praten’ ze ook met de bms?

deze kunnen ook door de 'BMS' uit geschakeld worden dmv relais

Voor wat betreft je e-lieren, afhankelijk vd motoren/elektronika kunnen deze stroom terugleveren bij nadraaien. Dit kan bij volle accu’s een hvc geven. Wellicht handig om even na te gaan.

ik ga alles zo instellen dat er gestopt wordt met laden bij 14.2v , dit is voldoende om hoge cellen te balanceren maar is ongeveer 98% SoC , lijkt me voldoende om een evt teruglevering op te vangen

maar je hebt wel een punt , de victron battery protect is geschikt om 1 kant op te werken, bij stroom de andere kant op gaat hij onherroepelijk stuk , deze battery protect zit er wel tussen op de load kant en misschien moet ik lieren en anker lier maar by-passen (buiten de battery protect om) , ik zal het bij victron voorleggen




en het voorlopige lijstje met spullen (eindelijk een offerte gekregen van een NL'se leverancier !)

Victron VE Bus BMS - Battery Management Systems for 12 volt Lithium
Victron BP220 smart BatteryProtect 12/24V - 220A
Cyrix-Li-charge 12/24V-120A intelligent charge relay
Victron Cerbo + display
2x victron multiplus 12/3000/120-16 (ipv 1x 12/5000 quattro ,leverancier vind de multiplus kwaliteit beter dan de quattro)
Victron Multi Control for Multi-Plus (1 paneel schijnt beide multi's te kunnen bedienen)
2x Victron Energy MPPT 100/50 solar Charge Controller
1x Victron smartshunt
5x Victron Energy VE.Direct Cable
3x lynx power in
2x 600A ‘T’ fuse (voor de cellen)
8x diverse mega fuse (voor de lynx load kant)
6x Busman automatische ‘relays/breakers’ 50-75A (oa tussen PV en MPPT en MPPT en bus)


extra bij andere leveranciers
1x REC ABMS victron can bus uitvoering
4x 1000Ah winston cellen
5 of 6x LG Neon 2 370wp pv paneel

er zit al eea op het bootje (oa 2x 100/50 mppt , argofets etc) en ik heb nog het eea aan kabels, BT en usb victron spul
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 30 nov 2020 04:20 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 30 nov 2020 08:39 #1232581

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1182
Mooi lijstje

Ik snap een paar dingen niet meteen.

Waarom een victron bms en een rec bms.

Waar ga je de bp220 voor gebruiken? als je die als relais gaat gebruiken is je stroom max 220volt.

Als je relais gaat plaatsen bij de diverse laders waarom dan de lynx power in. Dit is niks meer dan een dure busbar die niet gaat passen met je relais. Ik zou kiezen voor een eigen busbar met relais dan zekering en dan de load/lader.

Kortom benieuwd naar je schema.

Nog over wogen om alles smart te maken dus ipv een multi een losse lader en een losse inverter? Dan kan je van de cerbro af
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 30 nov 2020 08:49 #1232587

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1182
Als ik je lijstje zo zie dan vraag ik mij nog steeds af waarom je niet een grote 48 volt bank maakt met alle multis en 220 spanning en dan een kleine 12 volt buffer voor de 12 volt gebruikers. Gevoed vanuit een dv dc lader. Uit de grote bank Je gaat enorm hoge stromen laten lopen die je volgens mij makkelijk door 4 kan delen door voor een deel naar 48 volt te gaan. Alle apparatuur word ook kleiner lichter en de kabels kan je makkelijker weg werken. Ivm grote en buig radius.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 30 nov 2020 08:59 #1232592

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 210
Voor de klussers: ik heb dit hoofdverdeel-paneel onlangs gemaakt voor een 24 volt systeem. (Nog geen lithium maar wel voorbereid)
Bovenaan de aardrail met bijbehorende shunt. Links de hoofdschakelaarts voor twee Multi's, recht onder de hooddschakelaar voor de stataccu. Aansluitingen 50 en 35 mm2.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 30 nov 2020 13:25 #1232682

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
@FKZ

De victron ‘bms’ is geen echt bms , de echte victron bms zit in de battery packs (cel balancing etc) de victron ‘bms’ die op mijn lijstje staat is meer kastje dat de aansturing verzorgt van de mppts , batt protect en multiplussen , maar hij moet wel dmv can bus aangestuurd worden door een ‘echte’ bms

Aangezien ik geen victron battery packs ga gebruiken moet ik dus een losse bms gebruiken welke via zijn eigen can bus het victron spul aanstuurt , en de REC ABMS is , voor zover ik weet, de enige betaalbare bms die die doet en kan

Idd de bp220 gaat als solid state relais gebruikt worden , met een maximale stroom van 220A
De multi’s , die meer stroom kunnen opnemen, worden apart buiten de bp220 om gevoed

De 3x lynx ga ik puur uit kosten overweging gebruiken , een goede 500-1000A busbar plus zekeringhouders plus afdekkappen kost bijna hetzelfde als een lynx , en het staat mooi afgewerkt

De cerbo gaat niet ‘alleen maar’ hiervoor gebruikt worden , ook de tank sensoren en n2k via wifi naar de rest van het n2k wat al in het bootje zit wordt door de cerbo geregeld , verder denk ik er nog aan om de cerbo ook de generator te laten aansturen .

Losse laders en inverters kan ook , maar dan krijg ik 4 apparaten (meer ruimte) , minder mogelijkheden (oa power assist via de multi’s) en kosten worden behoorlijk hoger

Waarom 12v ? Omdat de boot 12v is , er al een hoop 12v spullen inzitten oa 5x electrische lier, 12/220v watermaker , ankerlier , koelkasten en vriezers, etc etc

Ik zie geen kabel voordelen aangezien de multis op 50-70cm vd busbars komen en per stuk met 4x 50mm2 aangesloten worden , die kabels buigen prima en is ook de aanbeveling van victron , verder wordt na de multi’s de 12v gewoon weer op het 12v boordnet aangesloten , wat berekend is op de stromen die er gaan lopen (die lopen er nu ook al) , en er zijn geen plekken waar de volledige 450A-500A door een enkele kabel loopt , de hoogte stroom is naar de multi’s en wordt verdeeld over 4x 50mm2 per multi

Nadelen van 48v zie ik wel , vooral kosten (grote dc/dc converter) ruimte (meerdere cellen) en complexiteit (moet ik een bms zien te vinden die 16 cellen , 48v *en* can bus communicatie doet)

@egenolf
Mooi panel ! Ik wilde voor ons huidige bootje ook zoiets doen maar ben er niet aan toe gekomen omdat ik geen materiaal kon vinden , outbackmarine heeft een aantal van deze mooie panelen en met een beetje goed kijken kun je dat zelf eenvoudig (na)maken
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 30 nov 2020 13:36 #1232689

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Even snel gezocht (niet heel erg lang dus misschien zijn ze in china / ali veel goedkoper maar waar laat ik ze dan heen sturen ? We zijn niet in NL en weken levertijd is moeilijk in te passen zonder vast adres)

Maar , een lynx scheelt niet veel met een goede busbar , ziet er mooi uit , kun je eenvoudig met 4x M8 boutjes aanpassen zodat er mega fuses in geplaatst kunnen worden , hoef je geen losse zekering houders bij te kopen etc etc , dus op het eind scheelt het niet zo heel veel


www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 30 nov 2020 14:09 #1232702

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 210
Koperen strip 25 x 4 mm bij de metaalhandel (MCB of zo) Onderliggend board van 8 mm trespa. Hoofdschakelaars en kabelklemmen op internet prima te krijgen (vocwaarland.shop) of Rick Dronkers autoparts. Messing draadstang, ringen, moeren bij Hornbach, ruime voorraad. + een dagje passen meten en boren.
Succes ermee. egenolf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 30 nov 2020 14:35 #1232708

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1182
ReneK schreef :
@FKZ

De victron ‘bms’ is geen echt bms , de echte victron bms zit in de battery packs (cel balancing etc) de victron ‘bms’ die op mijn lijstje staat is meer kastje dat de aansturing verzorgt van de mppts , batt protect en multiplussen , maar hij moet wel dmv can bus aangestuurd worden door een ‘echte’ bms

Van de MPPTs weet ik het niet maar de multis kan je ook programeren in in lifepo modus. Dan gebruik je de aanwezige Intere relais in de multi (temp sensor en vrije relais) voor allow to charge/ discharge.
multi met Lifepo setup Zo had ik in mijn Esloep met 48voltx180amp lifepo accu de aansturing van de multi.

Hier staat het signaal uit een BMS maar kan ook een ander signaal zijn uit je BMV bijvoorbeeld. Ik snap de toevoeging van het Victron BMS kastje dus niet zo goed als je dezelfde signalen uit je BMS ook direct naar je multis kan sturen.

De mmpt kan je achter een bp zetten die het zelfde signaal uit je BMS krijgt dat de accus vol zijn. Dan wil je de boel afschakelen. In mijn optiek is de eerste veiligheid de lader zo instellen dat het eind voltage nooit gehaald word. Als je cellen goed zijn zal er niet veel onbalans ontstaan pas als jij alles open zet dus en de BP 220 max belast en de twee multis vol draaien zit je nog steeds niet op 1C ontlaad stroom.

Mooi project, benieuw hoe het straks werkt hier bezig met een "kleine" versie.

succes

DC box komt hier ook op het verlang lijstje idd prijs technisch niet raar ik dacht dat ze rond de 500 euro waren maar dit valt mee.
Laatst bewerkt: 30 nov 2020 14:38 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 30 nov 2020 15:19 #1232719

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
egenolf schreef :
Koperen strip 25 x 4 mm bij de metaalhandel (MCB of zo) Onderliggend board van 8 mm trespa. Hoofdschakelaars en kabelklemmen op internet prima te krijgen (vocwaarland.shop) of Rick Dronkers autoparts. Messing draadstang, ringen, moeren bij Hornbach, ruime voorraad. + een dagje passen meten en boren.
Succes ermee. egenolf

4x megafuse holder = 60 euro
draadeind + moeren + ringen = 5 euro
stukje trespa = 5 euro
vertind koperen strip = 5 euro

95 euro , dus voor 75 euro meer heb je iets dat er mooi en profi uitziet ?
en verder ga ik op een installatie van een paar duizend euro niet lopen beknibbelen op dingen die mij gaan storen en er lelijk uitzien voor een paar tientjes meer
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 30 nov 2020 16:16 #1232753

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
De multi's sluit je niet aan op de cerbo en dus het bms?
Je kan ze namelijk óf op een multi control óf op de cerbo aansluiten. De cerbo functioneert ook als afstandsbediening, en er kan maar 1 afstandsbediening op een (set) multi's.
Laatst bewerkt: 30 nov 2020 16:16 door yannick.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 30 nov 2020 17:15 #1232789

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
yannick schreef :
De multi's sluit je niet aan op de cerbo en dus het bms?
Je kan ze namelijk óf op een multi control óf op de cerbo aansluiten. De cerbo functioneert ook als afstandsbediening, en er kan maar 1 afstandsbediening op een (set) multi's.

de remote voor de multi's gaat op de victron 'bms' . ik hoop(te?) dat ik dan via beide (de cerbo en de remote) de multi's kan bedienen ? (en via BT)


www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 30 nov 2020 17:18 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 30 nov 2020 17:43 #1232798

  • Hugy
  • Hugy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 74
Ziet er erg mooi uit Rene, en zo te lezen ook veel goede weloverwogen keuzes.

Ik heb hier een zelfbouw lifepo4 accu ingebouwd van 12v 560ah 4s2p. Je veronderstelt dat je bij meer cellen ook een andere BMS nodig hebt maar dit is niet waar. Je zet deze cellen immers parallel en niet in serie. Voor je BMS blijft het dus een 4s pack. De 1000ah cellen van winston zijn erg mooi en makkelijk maar wellicht is toch het opsplitsen naar 8 of meer kleinere cellen het overwegen waard met stevigheid en redundantie in het achter hoofd. Mocht een cel dan kapot gaan kan je simpelweg je accupakket nog her configureren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 30 nov 2020 17:58 #1232814

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1182
In de handleiding staat daar ea over. Als er een paneel is kan de multi niet op een ccgx of cerbro dan kan de multi in de war raken. Via de methode in de link in de eerdere post kan de multi wel via de ve bus op de cerbro aangesloten worden. Daarmee lijkt je het victron bms enkel als een soort van schakel kastje te gebruiken. Die als eennsignaal van het batterij bms hoog is de omvorme/lader in of omvormer bedrijf zet of in enkel lader bedrijf. Via een ccgx of cerbro kan je hetzelfde instellen als via het regelpaneel dus stroomsterkte lader qan uit en diverse alarmen. Ook de hoeveelheid geleverde energie kan je dan via de cerbro of ccgx aflezen. Ik snap eigenlijk niet dat je niet een signaal aan de cerbro kan aanbieden en die zegt dan multi in lader of omvormer modus. Via de temp relais van de multi kan dat via een kleine omweg wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 30 nov 2020 18:46 #1232847

De Cerbo heeft een CANbus aansluiting, volgens mij kan de REC daar rechtstreeks mee
praten. De Cerbo kan daarna alle victron spul aansturen. Volgens mij heb je dan geen VE bms van victron nodig.

Multicontrol overruled de Cerbo indien aangesproken voor wat betreft instellingen vd multiplus. Tenzij je heel gehecht bent aan het draaiknop je niet nodig.

Werkt DVCC eigenlijk mbv de REC? Zo ja, dan regelt de BMS de laadinstellingen voor de multiplussen en mppt’s. Wat er gebeurt bij het wegvallen van de CANbus is dan even gissen. Logisch zou zijn als laders idd terugvallen op het ingestelde laad regime, maar dat zal je wel in de praktijk moeten testen.

Tenslotte, je realiseert je dat victron de REC niet support.
Maw voor enige issues in de CANbus communicatie ben je volledig afhankelijk van REC.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 30 nov 2020 19:40 #1232880

ReneK schreef :
Je 70a dynamo zal dit niet continue kunnen leveren. Zeker niet bij lagere toerentallen. Dan verbrand de zooi gewoon. Je zult dus de geleverde laadstroom moeten beperken. Dit kan op basis vd de temp vd de dynamo of met een vast percentage, afhankelijk vd gekozen oplossing. Daarnaas wil je dat voor een high voltage cut off van je bms je dynamo afgeschakeld wordt, anders krijg krijg je dikke piekspanningen in je systeem. (Geldt voor elke opwekker)

de huidige 120A alternators (gebruikt op de yanmar motoren) zijn goed beveiligd mbt hoge temperaturen , ik denk dat ze zo'n 70A pst gaan leveren bij warm worden , wat voor mij prima is , verder blijft (ik wil bijna 'natuurlijk' zeggen ;) ) de AGM start akku's voor beide motoren ook gewoon aangesloten en zal als buffer functioneren voor als de BMS ooit ingrijpt. Ik ga verder geen DC/DC converter of externe controllers gebruiken voor de alternators maar zet er wel schakelaars tussen , dan kan ik kiezen voor laden via alternators of niet , waar de 'of niet' de meest gebruikte stand zal

Hebben de yanmar dynamo’s dan een ingebouwde regeling die bij hoge temp terug regelt? Of heb je dat anders opgelost? Er zijn op het forum al wat overleden yanmar dynamo’s door laden van lifepo4 gerapporteerd... Ben zelf nog aan het knutselen om ze te beschermen hiertegen. Vandaar erg benieuwd naar je oplossing!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe lifepo4 install ?, 1000Ah @ 12v 30 nov 2020 19:44 #1232883

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
@hugy , dank je wel
Persoonlijk houd ik niet van lfp cel configuraties waarbij er meerdere cellen parallel staan , mijn huidige 600Ah heb ik om die reden dan ook opgezet als 4S x3 (dus gewoon 4 cellen in serie en drie van die blokken parallel op de busbar) grote voordeel is dat iedere cel gebalanceert wordt en niet per parallele set cellen , als er dan 1 hoger of lager is dan de anderen weet/en zie je dat nog niet . En dus heeft op mijn huidige set iedere cel een eigen balanceer boordje (van ev power australie) en verder geen poespas vwb bms displays , bt connectie , etc etc . En dif werkt uitstekend

Bij mijn toekomstige opstelling wil ik ook weer geen parallel cellen vandaar mijn keuze voor 4 grote cellen ipv meerdere kleine , maar vele wegen leiden naar rome ;)

@fkz dank je voor de headsup , ik ga me nog even verder inlezen met het paneel icm de cerbo , als net geen toegevoegde waarde heeft en waarschijnlijk niet eens werkt hoef ik het ook niet te bestellen

@klaas ik ben mij er van bewust dat victron de rec niet support en ik bij rec moet zijn voor vragen / problemen , maar als ik volledige victron support wil “mag” ik vele duizenden euro’s meer uitgeven aan die mooie blauwe plastic bakken (waar overigens ook mooie gele cellen inzitten)

Verder gaan we alles in de praktijk uittesten , daar hebben we tijd genoeg voor ;) als het nodig blijkt te zijn kunnen we er altijd nog een paar mooie ML7700 RBS’en tussen plakken en laten schakelen op HVC en LVC via een voltage monitor , maar een set ML7700 kost net zoveel als de victron BP220 en LI charge (of misschien wel meer?) en deze victron opstelling vind ik wel mooi uitgedacht en kan ik bij 1 leverancier blijven
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl