Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LifeP04 voor leken

LifeP04 voor leken 10 mei 2021 09:03 #1283049

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Op youtube zie je wel veel bouw verslagjes en soms praten ze wat over de accus maar testen doen er niet zoveel.

Ik volg dit kanaal al een tijdje:
Andy offgrid garage

Veel duidelijke uitleg en ook de redenatie achter een keuze.

Zijn laatste upload over het laad voltage en absorptie tijd is erg informatief.

Nog even en we zijn allemaal geen leken meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 mei 2021 09:11 #1283055

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
3Noreen schreef :
WaltB schreef :
3Noreen schreef :
Inderdaad een LiFePO4 laadprofiel moet zoals WaltB schrijft niet meer zijn dan eerst een bulk lading tot 14,1-14,4 Volt om bij het bereiken van deze spanning vrij direct om te schakelen naar een float spanning van minder dan 13,4 volt.

Omdat ik op gebied van elektronica hardware een leek ben koop ik mijn AIS,marifoon,laders,mppt's enz bij betrouwbare adressen binnen Europa. Te vaak hebben hier de experts gewaarschuwd voor chinese troep. Dus dat doe ik dan maar braaf. Dat is de prijs die ik betaal voor slecht op dat gebied geïnformeerd te zijn. Omdat het tekeningetje wat ik gemaakt heb vooral bedoeld is voor de leek laat ik even de onderdelen van een EU bron.
Ik zal het schema aanpassen aan de voorstellen van Nachtvlinder.

Dat terugschakelen naar float < 13.4 bij LFP staat gelijk aan laden helemaal stoppen en is uit de nood geboren, omdat bestaande laders/regulators worden gebruikt, die oorspronkelijk voor lood-zuur zijn ontworpen, waarbij je wel float stage wilt hebben.


Bij 220V laders kun je nog beter een SSR voor AC gebruiken om de hele lader uit te zetten, maar het principe blijft gelijk.

Doordat mijn float spanning op 13,3 volt staat gebruik ik de rest van de dag een behoorlijk deel van de opbrengst van mijn panelen. Pas als het donker wordt komt alle stroom uit de accu. Helemaal voorkomen dat je een stuk van de accu al ontlaad na het bereiken van de float stadium kun en wil je niet voorkomen maar als de accuspanning eenmaal onder de 13,3 is gezakt gaan de panelen weer leveren.

Ja zo werkt het. Maar als je accu spanning onder 13.3 zakt wil je niet gereguleerd laden in float mode,, maar will je een “bulk restart”. Dus bulk restart setting op 13.3 of zelfs hoger, maar misschien doe je dat al. Bij de simpele methode met relais vindt er altijd een bulk restart plaats bij bereiken van de lage V-setting.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 mei 2021 09:16 #1283058

Een woord van waarschuwing m.b.t de Ali printjes;
  • De voltage op dat mooie displaytje komt niet overeen met de werkelijk voltage. Instellen op basis van metingen dus, display negeren.
  • Er zit veel tolerantie op die dingen
  • Ze verlopen door de tijd
  • Er zit geen temperatuurcompensatie in het ontwerp en de gebruikte componenten zijn niet temperatuurstabiel
  • In rust gebruiken ze flink wat (mede door de display), dus géén fit & forget oplossing

Een goed BMS gebruikt een paar uA (microampère) in rust zodat het gewoon de hele winter door je batterij kan beschermen tegen sluipverbruik, kortsluiting, etc. zonder dat je je zorgen hoeft te maken over de laadtoestand van de batterij. Zo'n Ali printje kan wel degelijk je batterij leegtrekken en daarmee dus schade aanrichten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 mei 2021 09:16 #1283059

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13410
WaltB schreef :
3Noreen schreef :
WaltB schreef :
3Noreen schreef :
Inderdaad een LiFePO4 laadprofiel moet zoals WaltB schrijft niet meer zijn dan eerst een bulk lading tot 14,1-14,4 Volt om bij het bereiken van deze spanning vrij direct om te schakelen naar een float spanning van minder dan 13,4 volt.

Omdat ik op gebied van elektronica hardware een leek ben koop ik mijn AIS,marifoon,laders,mppt's enz bij betrouwbare adressen binnen Europa. Te vaak hebben hier de experts gewaarschuwd voor chinese troep. Dus dat doe ik dan maar braaf. Dat is de prijs die ik betaal voor slecht op dat gebied geïnformeerd te zijn. Omdat het tekeningetje wat ik gemaakt heb vooral bedoeld is voor de leek laat ik even de onderdelen van een EU bron.
Ik zal het schema aanpassen aan de voorstellen van Nachtvlinder.

Dat terugschakelen naar float < 13.4 bij LFP staat gelijk aan laden helemaal stoppen en is uit de nood geboren, omdat bestaande laders/regulators worden gebruikt, die oorspronkelijk voor lood-zuur zijn ontworpen, waarbij je wel float stage wilt hebben.


Bij 220V laders kun je nog beter een SSR voor AC gebruiken om de hele lader uit te zetten, maar het principe blijft gelijk.

Doordat mijn float spanning op 13,3 volt staat gebruik ik de rest van de dag een behoorlijk deel van de opbrengst van mijn panelen. Pas als het donker wordt komt alle stroom uit de accu. Helemaal voorkomen dat je een stuk van de accu al ontlaad na het bereiken van de float stadium kun en wil je niet voorkomen maar als de accuspanning eenmaal onder de 13,3 is gezakt gaan de panelen weer leveren.

Ja zo werkt het. Maar als je accu spanning onder 13.3 zakt wil je niet gereguleerd laden in float mode,, maar will je een “bulk restart”. Dus bulk restart setting op 13.3 of zelfs hoger, maar misschien doe je dat al. Bij de simpele methode met relais vindt er altijd een bulk restart plaats bij bereiken van de lage V-setting.

Dat wil ik dus niet. Ik wil pas weer laden als er een wezenlijk deel van de accu lading gebruikt is. Voor mij minimaal 20%.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 mei 2021 09:20 #1283062

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
@boarderbas Er zit een calibratie funktie op. Ik gebruik deze dingetjes al een tijd voor diverse toepassingen en verloop valt mij erg mee.

Als de boot niet wordt gebruikt, staat er letterlijk niets op de accus aangesloten, ook geen BMS apparaat. Mijn BMS funkties zijn verdeeld over dynamo regulator, MPPT solar controller, active balancer.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 10 mei 2021 09:36 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 mei 2021 12:16 #1283127

De active balancer indien direct aangesloten op de cellen gebruikt wel stroom. Mooiste schakel je die ook uit als er geen gebruik van de accu wordt gemaakt. Ik heb deze van ali en die doet het geweldig goed:
nl.aliexpress.com/item/4000430...1.0.0.27424c4dqxYzQo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 mei 2021 18:32 #1283231

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Nachtvlinder schreef :
Door de dcdc converter zal de dynamo nooit zwaarder dan 30A belast worden. Mijn vraag is heel simpel : of je deze dcdc converter met een mppt lader van energie kunt voorzien.

De MPPT zal dan de startaccu van laadstroom voorzien en hierop z'n laadfases afstemmen (laadprofiel). Om (vooral) je LFP accu's te laden met je zonnepanelen verlies je bovendien rendement door de laadstroom via de DC-DC converter daar te krijgen.

Of begrijp ik de door jou voorgestelde setup niet helemaal?

Je suggestie van balanceren (bij afwezigheid) met de pluggen vind ik een interessant idee (KISS).
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 10 mei 2021 18:34 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 mei 2021 22:48 #1283348

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
3Noreen schreef :
WaltB schreef :
3Noreen schreef :
WaltB schreef :
3Noreen schreef :
Inderdaad een LiFePO4 laadprofiel moet zoals WaltB schrijft niet meer zijn dan eerst een bulk lading tot 14,1-14,4 Volt om bij het bereiken van deze spanning vrij direct om te schakelen naar een float spanning van minder dan 13,4 volt.

Omdat ik op gebied van elektronica hardware een leek ben koop ik mijn AIS,marifoon,laders,mppt's enz bij betrouwbare adressen binnen Europa. Te vaak hebben hier de experts gewaarschuwd voor chinese troep. Dus dat doe ik dan maar braaf. Dat is de prijs die ik betaal voor slecht op dat gebied geïnformeerd te zijn. Omdat het tekeningetje wat ik gemaakt heb vooral bedoeld is voor de leek laat ik even de onderdelen van een EU bron.
Ik zal het schema aanpassen aan de voorstellen van Nachtvlinder.

Dat terugschakelen naar float < 13.4 bij LFP staat gelijk aan laden helemaal stoppen en is uit de nood geboren, omdat bestaande laders/regulators worden gebruikt, die oorspronkelijk voor lood-zuur zijn ontworpen, waarbij je wel float stage wilt hebben.


Bij 220V laders kun je nog beter een SSR voor AC gebruiken om de hele lader uit te zetten, maar het principe blijft gelijk.

Doordat mijn float spanning op 13,3 volt staat gebruik ik de rest van de dag een behoorlijk deel van de opbrengst van mijn panelen. Pas als het donker wordt komt alle stroom uit de accu. Helemaal voorkomen dat je een stuk van de accu al ontlaad na het bereiken van de float stadium kun en wil je niet voorkomen maar als de accuspanning eenmaal onder de 13,3 is gezakt gaan de panelen weer leveren.

Ja zo werkt het. Maar als je accu spanning onder 13.3 zakt wil je niet gereguleerd laden in float mode,, maar will je een “bulk restart”. Dus bulk restart setting op 13.3 of zelfs hoger, maar misschien doe je dat al. Bij de simpele methode met relais vindt er altijd een bulk restart plaats bij bereiken van de lage V-setting.

Dat wil ik dus niet. Ik wil pas weer laden als er een wezenlijk deel van de accu lading gebruikt is. Voor mij minimaal 20%.

Dan is het voor mij onduidelijk wat je dan wel doet. Bij 3.3V of lager wordt er niet geladen. Wat is de float tijd en wanneer heb je dan wel een bulk restart?
Je raakt hier wel aan een "probleem" vwb sturing van charge/discharge cycles bij LFP.
Bij loodzuur was dat makkelijk: altijd streven naar 100% SOC.

Wat je bij LFP op een boot ook doet, je blijft onvolledige of verkorte cycles houden. Bij veel zon blijft de SOC 95% met alleen 's-nachts een daling. Is dat erg? Ik denk het niet, zolang je de cell balans in de gaten houdt en op tijd corrigeert. Vandaar een active balancer. En natuurlijk niet de accu's voor weken achterlaten op meer dan 80%SOC.

Sorry als dit weer te ver gaat voor "leken" (die inmiddels al niet meer zo leek zijn).
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 10 mei 2021 22:52 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 11 mei 2021 05:47 #1283364

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
WaltB schreef :

Wat je bij LFP op een boot ook doet, je blijft onvolledige of verkorte cycles houden. Bij veel zon blijft de SOC 95% met alleen 's-nachts een daling.

Dat is vrij eenvoudig te tackelen door de mppt op basis van de accu spanning uit in te schakelen.
Heb je bijvoorbeeld al een victron bmv aanboord, dan kan je daarvoor het relais in de bmv gebruiken.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 11 mei 2021 06:22 #1283374

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Met inmiddels een bijgewerkt praatplaatje:



Laatst bewerkt: 11 mei 2021 12:44 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 11 mei 2021 06:54 #1283386

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13410
WaltB schreef :
Wat je bij LFP op een boot ook doet, je blijft onvolledige of verkorte cycles houden. Bij veel zon blijft de SOC 95% met alleen 's-nachts een daling. Is dat erg? Ik denk het niet,

In theorie misschien een punt. In praktijk voor ons niet. We koken met inductie en elektrische oven. Dat gebeurt vooral s'avonds. De volgende ochtend gaan de panelen weer vrolijk aan dde gang.

Omdat er geen wijzigingsvoorstellen zijn gekomen nog een pdf versie van het schema.

pdf is te groot :(
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 11 mei 2021 06:56 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 11 mei 2021 09:16 #1283444

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
Ik denk dat het nog steeds verstandig is om een scheiding aan te brengen qua systeem opbouw en benadering tussen de intensieve gebruiker die aan boord woont, kookt en oceaan reizen maakt en de recreatieve gebruiker die hooguit een paar weken in EU onder weg is in EU, maar vaker een weekend.

Die laatste groep heeft vaak de beschikking over meer laadmogelijkheden onderweg en daardoor mindere noodzaak voor hightech MPPT laders en "zware" DC-DC omvormers of gespecialiseerde dynamoregelaars.

Hoe je het doet maakt dus niet uit, zolang je maar binnen de specificaties blijft van de cellen.

De meeste hightech installaties die hier voorbij komen zijn de long-distance installaties. Daar krijgt een leek of beginner verstikkingsneigingen van.

Toch?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 11 mei 2021 09:20 #1283447

  • agvisser
  • agvisser's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 264
PvO schreef :
WaltB schreef :

Wat je bij LFP op een boot ook doet, je blijft onvolledige of verkorte cycles houden. Bij veel zon blijft de SOC 95% met alleen 's-nachts een daling.

Dat is vrij eenvoudig te tackelen door de mppt op basis van de accu spanning uit in te schakelen.
Heb je bijvoorbeeld al een victron bmv aanboord, dan kan je daarvoor het relais in de bmv gebruiken.

Ik heb een BMV-700 voorzien van een Bluetooth dongle en een MPPT 75-10 Smartsolar laadregelaar. Heb het BMV-relais nog niet gebruikt, maar wil dat gaan doen om de MPPT uit en in te schakelen. Kan dat eigenlijk via Bluetooth? Of moet er een fysiek draadje van de achterkant van de BMV-700 naar de MPPT?
www.agvisser.nl (maritiem antiquariaat)
www.pintails-curlews.nl (over Rossiter schepen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 11 mei 2021 09:25 #1283451

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Toch?
Daar zit zeker wat in.
Overigens speelt zich ook zoiets af bij lood hoor.
Daar zit menigeen ook te klooien met generatortjes, laadregelaars en een of twee dynamo's met een batterij zonnepanelen.
Dan is het ook geen lekenwerk meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 11 mei 2021 09:27 #1283453

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Ik heb een BMV-700 voorzien van een Bluetooth dongle en een MPPT 75-10 Smartsolar laadregelaar. Heb het BMV-relais nog niet gebruikt, maar wil dat gaan doen om de MPPT uit en in te schakelen. Kan dat eigenlijk via Bluetooth? Of moet er een fysiek draadje van de achterkant van de BMV-700 naar de MPPT?
Zie mijn met onbetaalbare hulp samengesteld systeem. Los of het met BT kan, is dat dan iets wat je zou willen? Kabeltjes zijn (vind ik) nogal betrouwbaar B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 11 mei 2021 09:43 #1283455

  • agvisser
  • agvisser's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 264
holtere schreef :
Zie mijn met onbetaalbare hulp samengesteld systeem. Los of het met BT kan, is dat dan iets wat je zou willen? Kabeltjes zijn (vind ik) nogal betrouwbaar B)

Tja, is wel een punt. De vraag komt op omdat het Victron kabeltje dat in jouw systeem staat ('non-inverting remote on-off') net wat te kort lijkt, de BMV zit een eindje weg van de accu en de mppt. Als het makkelijk verlengd kan worden is het geen probleem.
www.agvisser.nl (maritiem antiquariaat)
www.pintails-curlews.nl (over Rossiter schepen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 11 mei 2021 09:48 #1283457

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Lijkt me geen probleem. Ik heb er nog een schakelaartje tussen om dat BMV relais toch te kunnen negeren maar dat kan ook met de app wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 11 mei 2021 10:04 #1283469

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
WADnWIND schreef :
Toch?
Nou ik weet het niet.
Als ik naar mijn eigen vaargedrag kijk:
- Je boot in de haven achterlaten met LFP accu's aan de wallader (of zonnepanelen) lijkt niet zo handig te zijn zonder ingewikkelde oplossingen.
- In de thuishaven is het aankomen, inladen, losgooien en weinig laadt-tijd. Wel eens tijdens winterklusjes voor zelfontlading maar dat speelt juist niet meer.
- Onderweg doen we meestal zonder walstroom. Ankeren, plekjes met nauwelijks voorzieningen. In de mei vakantie noodgedwongen moeten 'zoeken' naar walstroom-plekken vanwege een kacheltje en dat beviel niet echt.

Dus komt die walstroom ook nu niet zo vaak om de hoek kijken en wil ik ook 'thuis' graag gebruik maken van de motor en zonnepanelen om te laden en verschilt het niet eens zo veel van een vertrekker.
Laatste vakantie heb ik 30 uur gemotort over 21 dagen. Dat is potentieel 34 ah/dag en zou mijn stroombehoefte op dit moment (nog zonder koelkast) voldoen.

Juist met LFP. Bij een niet-volle loodaccu heb ik steeds het gevoel dat er iets langzaam kapot aan het gaan is :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 11 mei 2021 10:10 #1283475

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Ik ben eveneens bezig met lifepo4 cellen.
Er word mij een BMS aangeboden zonder bluetooth, dan kan je niet veel meer met de instellingen.
Kan dit of beter 1 met bluetooth?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 11 mei 2021 10:23 #1283483

Philip schreef :
WADnWIND schreef :
Toch?
Nou ik weet het niet.
Als ik naar mijn eigen vaargedrag kijk:
- Je boot in de haven achterlaten met LFP accu's aan de wallader (of zonnepanelen) lijkt niet zo handig te zijn zonder ingewikkelde oplossingen.
- In de thuishaven is het aankomen, inladen, losgooien en weinig laadt-tijd. Wel eens tijdens winterklusjes voor zelfontlading maar dat speelt juist niet meer.
- Onderweg doen we meestal zonder walstroom. Ankeren, plekjes met nauwelijks voorzieningen. In de mei vakantie noodgedwongen moeten 'zoeken' naar walstroom-plekken vanwege een kacheltje en dat beviel niet echt.

Dus komt die walstroom ook nu niet zo vaak om de hoek kijken en wil ik ook 'thuis' graag gebruik maken van de motor en zonnepanelen om te laden en verschilt het niet eens zo veel van een vertrekker.
Laatste vakantie heb ik 30 uur gemotort over 21 dagen. Dat is potentieel 34 ah/dag en zou mijn stroombehoefte op dit moment (nog zonder koelkast) voldoen.

Juist met LFP. Bij een niet-volle loodaccu heb ik steeds het gevoel dat er iets langzaam kapot aan het gaan is :)

Volgens mij moet je je mindset veranderen zoals ik dat laatst al eens omschreef; je zet je MPPT op 75% SOC en dat is dan je capaciteit. Daar bovenop heb je 25% bonuscapaciteit als je een walstroomstekker weet te vinden, tijdelijk je MPPT anders instelt of via je dynamo laadt.

Een hele pragmatische oplossing is een ouderwetse diode accuscheider of andere zware diode omgekeerd over je hoofdschakelaar te zetten en je MPPT achter de schakelaar aan te sluiten; als je het boordnet afsluit reduceer je de output van je MPPT ~0,7 volt. Schakel je je boordnet in dan laadt je zonnepaneel tot de gewenste SOC.

Je moet dan zelf opletten dat je de boot niet met 100% SOC weer in de box legt en maanden wegblijft.
Laatst bewerkt: 11 mei 2021 10:24 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 11 mei 2021 10:50 #1283488

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
agvisser schreef :
holtere schreef :
Zie mijn met onbetaalbare hulp samengesteld systeem. Los of het met BT kan, is dat dan iets wat je zou willen? Kabeltjes zijn (vind ik) nogal betrouwbaar B)

Tja, is wel een punt. De vraag komt op omdat het Victron kabeltje dat in jouw systeem staat ('non-inverting remote on-off') net wat te kort lijkt, de BMV zit een eindje weg van de accu en de mppt. Als het makkelijk verlengd kan worden is het geen probleem.

Via bluetooth kan bij mij weten niet, kabeltje kan gewoon verlengt worden.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 11 mei 2021 10:58 #1283492

PvO schreef :
agvisser schreef :
holtere schreef :
Zie mijn met onbetaalbare hulp samengesteld systeem. Los of het met BT kan, is dat dan iets wat je zou willen? Kabeltjes zijn (vind ik) nogal betrouwbaar B)

Tja, is wel een punt. De vraag komt op omdat het Victron kabeltje dat in jouw systeem staat ('non-inverting remote on-off') net wat te kort lijkt, de BMV zit een eindje weg van de accu en de mppt. Als het makkelijk verlengd kan worden is het geen probleem.

Via bluetooth kan bij mij weten niet, kabeltje kan gewoon verlengt worden.

BMV712 heeft bluetooth, erg handig.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 11 mei 2021 11:47 #1283507

dehler schreef :
Ik ben eveneens bezig met lifepo4 cellen.
Er word mij een BMS aangeboden zonder bluetooth, dan kan je niet veel meer met de instellingen.
Kan dit of beter 1 met bluetooth?
Vind bluetooth wel handig, kan ik de SOC laad/ ontlaad stroom en de balans van de cellen aflezen op mijn telefoon.
Ook het instellen gaat makkelijk. Hoef je er geen pc of laptop aan te knopen.
Ik heb de instellingen voor de BMV 702 nog niet helemaal goed gekregen
De SOC loopt nog niet gelijk met de BMS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 11 mei 2021 12:12 #1283508

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
dehler schreef :
Ik ben eveneens bezig met lifepo4 cellen.
Er word mij een BMS aangeboden zonder bluetooth, dan kan je niet veel meer met de instellingen.
Kan dit of beter 1 met bluetooth?

Past de bms bij jouw batterij ? if so, no problem.
Met passen bedoel ik of de specsheet van je batterij aansluit bij de waardes van bms, vooral deze waardes:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 11 mei 2021 19:44 #1283613

It Paradyske schreef :
PvO schreef :
agvisser schreef :
holtere schreef :
Zie mijn met onbetaalbare hulp samengesteld systeem. Los of het met BT kan, is dat dan iets wat je zou willen? Kabeltjes zijn (vind ik) nogal betrouwbaar B)

Tja, is wel een punt. De vraag komt op omdat het Victron kabeltje dat in jouw systeem staat ('non-inverting remote on-off') net wat te kort lijkt, de BMV zit een eindje weg van de accu en de mppt. Als het makkelijk verlengd kan worden is het geen probleem.

Via bluetooth kan bij mij weten niet, kabeltje kan gewoon verlengt worden.

BMV712 heeft bluetooth, erg handig.

De Victron BT dongle van een paar tientjes kan ook op de 700 en 702.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.753 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl