Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Welke zekering?

Welke zekering? 04 mei 2022 11:27 #1388640

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Die vraag is met deze info niet goed te beantwoorden.
Het vermogen dat de startmotor trekt is nog wel achter te komen of zelfs een gok op te wagen.
Belangrijker is dat de hoofdzekering de bedrading die er achter zit beschermt. Daarvoor is de dikte en de lengte belangrijk om te weten, zodat je weet wat de maximale stroomsterkte is die de bedrading kan hebben.
Als je dat weet heb je een grenswaarde waar je zeker niet overheen mag.
Daarna kan je zelf de veiligheidsmarge bepalen. Je wil de zekering niet laten klappen omdat je een keer een koudere of langere start moet maken.

ANL zekering(houders) zijn goed geschikt en goed verkrijgbaar. Zet bij monteren eerst de kabels vast en bovenop de zekering. Dan kan je wisselen zonder los bungelende kabels.
En isoleer je steeksleutel waarmee je de zekering moet los/vastmaken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 04 mei 2022 14:19 #1388659

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Starten is een soort van 'gecontroleerde kortsluiting'. Daarom is er meestal geen zekering opgenomen bij een startaccu. Er worden wel 'fusable links' gebruikt.

En doe je horloge met metalen bandje af en haal ringen van je vingers.
Een door kortsluiting heet geworden ring kan de oorzaak zijn van amputatie van die vinger. (werd al zo gedaan bij de Grieken en Romeinen en dan zonder verdoving.)
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 04 mei 2022 14:29 #1388661

Peper schreef :
Een door kortsluiting heet geworden ring kan de oorzaak zijn van amputatie van die vinger. (werd al zo gedaan bij de Grieken en Romeinen en dan zonder verdoving.)

Wat vertel je me nou! Hadden de Grieken en Romeinen al stroom?
Wat voor soort accu's, weet je dat ook?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 04 mei 2022 14:33 #1388662

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17704
Antieke lekstroom waarschijnlijk
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 04 mei 2022 14:50 #1388664

ilCigno schreef :
Antieke lekstroom waarschijnlijk

Kappen nou hiermee, als je 3x zijn naam aanroept verschijnt 'ie weer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 04 mei 2022 16:34 #1388686

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Maar heeft er ook iemand een idee met welke zekering TS zou kunnen volstaan voor zijn startmotor? Je kan proefondervindelijk proberen vast te stellen wat heel blijft, maar dat kan ook zo’n gedoe zijn.
En TS. Heb je info over je kabels naar de startmotor?

Ik weet het: er zijn meerdere “stromingen” :P als het gaat om wel of niet afzekeren van startmotoren, maar daar heeft TS blijkbaar een keuze in gemaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 04 mei 2022 17:05 #1388690

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27110
Uit een werkplaatshandboek kan je meestal wel het vermogen vinden van een startmotor.
Zo is een startmotor van een Volvlo penta 2002 en 2003 (3 cylinder 30PK) 1400 watt.

1400W / 12V = 116 Ampere

Een aardige richtlijn dus. Dat het een gecontroleerde kortsluiting is valt dus erg mee. Tegenwoordig zijn er omvormers die een veelvoud vragen.

160 Ampere DIN-00 mespatroon doet het dus prima!

Mensen die beweren dat je een startmotor maar niet moet zekeren kan je het beste links laten liggen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 04 mei 2022 17:07 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 04 mei 2022 18:51 #1388722

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Calidris schreef :
Uit een werkplaatshandboek kan je meestal wel het vermogen vinden van een startmotor.
Zo is een startmotor van een Volvlo penta 2002 en 2003 (3 cylinder 30PK) 1400 watt.

1400W / 12V = 116 Ampere

Een aardige richtlijn dus. Dat het een gecontroleerde kortsluiting is valt dus erg mee. Tegenwoordig zijn er omvormers die een veelvoud vragen.

160 Ampere DIN-00 mespatroon doet het dus prima!

Mensen die beweren dat je een startmotor maar niet moet zekeren kan je het beste links laten liggen.

Bovenstaande is wel erg kort door de bocht.
Om te beginnen heb je een stevige accu staan als deze een spanning van 12V kan handhaven tijdens het starten.
De stroom zal dus wel wat hoger liggen.

Verder zal je toch echt goed moeten rekenen aan om een juiste zekering te kunnen bepalen, anders kan het wel eens valse veiligheid zijn.

Als voorbeeld, de CCA's van een 100Ah startaccu liggen ergens rond de 500A.
Een standaard NH zekering van 160A zal bij een stroom van 500A, pas aanspreken na 100 seconden. Ben benieuwd of je startaccu het zo lang volhoud.

Moraal van het verhaal, als je een zekering in je startsysteem toepast, controleer dan wel goed of de startaccu wel voldoende stroom kan leveren om de zekering te laten doen aanspreken.
Denk daarnaast ook even na over de vaak dunnere bedrading die op je startmotor is aangesloten voor verdere distributie naar je motorpaneel en/of dynamo. Vergeet dan ook die niet te zekeren.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 04 mei 2022 19:15 #1388738

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27110
Het is niet kort door de bocht, langer hoeft n.l. niet.
Zelfs bij 9 volt is het maar 155A, dus 160A gaat goed met onze mini motortjes.
Wij hebben jarenlang bij schepen de DAF575 motoren met 160A afgezekerd, zonder ooit problemen te ervaren (of de schipper).

Het gebruikelijke ZF onderzoek krijgt veel trekjes van de overheid, het zal nog wel 200 berichten duren voordat men het nog steeds niet eens is.

Afzekeren met DIN01-250A mag ook natuurlijk, whatever.
Niet dat het mij verder wat uitmaakt, maar 1 mei j.l. had ik er 35 jaar ploeteren op zitten in de scheepvaart, o.a. met dit soort ervaringen. Kan soms handig zijn.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 04 mei 2022 20:32 #1388751

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Calidris schreef :
Het is niet kort door de bocht, langer hoeft n.l. niet.
Zelfs bij 9 volt is het maar 155A, dus 160A gaat goed met onze mini motortjes.
Wij hebben jarenlang bij schepen de DAF575 motoren met 160A afgezekerd, zonder ooit problemen te ervaren (of de schipper).

Het gebruikelijke ZF onderzoek krijgt veel trekjes van de overheid, het zal nog wel 200 berichten duren voordat men het nog steeds niet eens is.

Afzekeren met DIN01-250A mag ook natuurlijk, whatever.
Niet dat het mij verder wat uitmaakt, maar 1 mei j.l. had ik er 35 jaar ploeteren op zitten in de scheepvaart, o.a. met dit soort ervaringen. Kan soms handig zijn.

Je hebt duidelijk de essentie van mijn verhaal niet begrepen, zal ongetwijfeld aan mij liggen. Ik heb er namelijk nog maar 25 jaar opzitten.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 04 mei 2022 22:09 #1388771

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2085
Allen dank voor de uitgebreide antwoorden! Ik moet bekennen dat ik niet alles begrijp wat er geschreven wordt.
Wellicht goed om even toe te lichten wat ik wil/zoek.
Ik heb (lange tijd geleden) eens een kortsluiting gekregen omdat een kabel van de start accu los was geraakt (dat zal me nu minder snel overkomen, maar toch). Ook heb ik eens een mooie lasboog gekregen tussen een sleutel of schroevendraaier en de motor. Ook dat zal me niet meer overkomen, maar toch.
Blijkbaar zijn de kabels dus meer dan dik genoeg om deze kortsluitingen te weerstaan (voor deze korte duur). Vandaar mijn gedachte om bij de accu een zekering in te bouwen die bij kortsluiting werkt, maar niet bij starten natuurlijk.
Begrijp ik nu goed dat de zekering waarschijnlijk iets van 160 A zou moeten zijn?
Nu staat ergens bij de reacties dat een NH 160 A bij 500 A pas na 100 seconden zou reageren. Als dat klopt dan heb je toch niets aan die zekering?
Er zijn ook hoge snelheid zekeringen. Is dat dan de beter optie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 05 mei 2022 04:36 #1388785

Laatst bewerkt: 05 mei 2022 04:43 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 05 mei 2022 11:00 #1388841

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Met ongeveer dezelfde motor (3ym30) heb ik al jaren een 80a nh00 zekering er in zitten. Een 160a ligt al klaar maar die 80a wil maar niet stuk... Ze zijn blijkbaar traag genoeg voor een startmotor

Het hoeft niet snel. Brand door kortsluiting duurt even en dat wil je voorkomen. Niet dat de boel er uit klapt bij een korte piek.
Laatst bewerkt: 05 mei 2022 11:03 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 05 mei 2022 15:05 #1388883

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Wat bedoel je met nh00 Philip?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 05 mei 2022 15:15 #1388884

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 05 mei 2022 16:54 #1388905

  • Cornelus
  • Cornelus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 176
Zeer bedankt voor jou antwoord
Laatst bewerkt: 05 mei 2022 17:41 door Cornelus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 05 mei 2022 19:12 #1388944

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27110
dehler schreef :
Ik noem dat een DIN-00 klasse, maar is het zelfde. DIN-00 loopt rtot 160 in dezelfde houder. DIN-01 loopt tot 250A (dacht ik)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 06 mei 2022 11:12 #1389029

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Ja die bedoel ik ook, NH00 is net als de DIN benaming tot 160a. Lijkt mij zat voor de meeste startmotoren...
Ze nemen alleen wat meer ruimte in dan mega of anl zekeringen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 06 mei 2022 11:28 #1389032

Je weet wat de gL en gG karakteristiek inhouden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 06 mei 2022 14:04 #1389052

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Nachtvlinder schreef :
Je weet wat de gL en gG karakteristiek inhouden?
Ik niet in elk geval.
Nh00 is een type of modelaanduiding, zoals ANL dat ook is? En ik vermoed dat gL en gG iets zeggen over hoe snel ze reageren?

Dank in elk geval voor de foto’s en linkjes.
Laatst bewerkt: 06 mei 2022 14:05 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 06 mei 2022 14:38 #1389058

  • Cornelus
  • Cornelus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 176
Hoi wanneer ga jij je mond dicht houden je snapt het niet het verhaaltje over de techniek. En je heb geen vragen met andere woorden je ben een van de vele betweters. Iedereen begrijpt niet dat de hobby boten in brand gaan. En waarom er explosie er zijn. En als je buurman zijn boot in de brand gaat en er is een gasfes op de boot dan kan er een explosie komen. Dan kan ook jou bootje in de fik gaan. :laugh: Het verhaaltje van boarderbas is zeer duidelijke :( :) maar er zijn heel veel mensen die de kennis niet hebben en daardoor geen vragen hebben.
Laatst bewerkt: 06 mei 2022 14:41 door Cornelus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 06 mei 2022 14:47 #1389060

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Nachtvlinder schreef :
Je weet wat de gL en gG karakteristiek inhouden?
gG is de 'general' variant, een redelijk trage zekering voor algemeen gebruik ter bescherming van kabels tegen kortsluiting en overbelasting. Wat ik zocht dus. Precieze karakteristiek is per leverancier wel te vinden. gL is niks anders dan de oude benaming. Er bestaat een gM versie voor motoren maar die is wat lastiger te krijgen en blijkbaar is de gewone gG traag genoeg voor mijn startmotor. Er bestaat ook snelle varianten met gF.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 06 mei 2022 14:55 #1389062

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Philip schreef :
Met ongeveer dezelfde motor (3ym30) heb ik al jaren een 80a nh00 zekering er in zitten. Een 160a ligt al klaar maar die 80a wil maar niet stuk... Ze zijn blijkbaar traag genoeg voor een startmotor

Hier moet ik even op terug komen: blijkbaar heb ik bij de motor wissel toch ook de zekeringen van 80A vervangen door 160A zie ik nu. Die 80A heeft het dus ~7 jaar gedaan op een 1kw startmotor van een yanmar uit de GM serie. De YM serie heeft een wat zwaardere startmotor van 1,4kw. Of die ook daadwerkelijk meer stroom trekt en een 80A het lang blijft doen weet ik dus niet.
Laatst bewerkt: 06 mei 2022 14:57 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 06 mei 2022 15:52 #1389076

Kan iemand mij uitleggen wat het nut is van een zekering in de draad naar de startaccu.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke zekering? 06 mei 2022 18:25 #1389109

Hetzelfde nut als zekeringen in andere draden hebben. Veel mensen zekeren de leiding naar de startmotor niet af, omdat ze bang zijn dat deze zekering onbedoeld door kan smelten door de hoge aanloopstroom, waardoor de motor niet kan starten. Het ongezekerd uitvoeren van dit circuit is de enige uitzondering die de ABYC toestaat. Hoe dat bij ons geregeld is, weet ik niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.349 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl