Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Chinese vingerklem als stopper

Chinese vingerklem als stopper 23 jan 2020 22:33 #1120980

Trek ze nou niet helemaal kapot. Ik vind 800 kg zat voor m'n bakstagen hoor.....

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 23 jan 2020 23:02 #1120990

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
holtere schreef :
@ 3Noreen:
Ik meen te weten dat je ook met die vingerklemmen geexperimenteerd hebt en dat er slip optrad.
Vraag: Hoeveel kilo wil jij bij benadering kunnen fixeren op de tri en hoe los je dat nu op?
Voor eenrompers is 800 kilo al enorm. De helft of nog minder zou je normaal kunnen noemen!

Voor de hoogst belaste vallen heb ik nu twee Spinlock XXA stoppers. In eerste instantie slipte die ook. De vallen heb ik dan opgedikt tot het maximum wat er nog door paste, ±12mm. En voor 1 heb ik van Spinlock een aangepast binnenwerk gekregen omdat hij nog steeds slipte. Waarschijnlijk een binnenwerk van een XXB. Nooit aan gemeten wat de werkelijke belasting is. Best moeilijk te meten ook vanwege dat de pieken als impuls voordoen.
Volgens opgave Spinlock zijn de max werklasten 1800kg voor de XXA en 2300kg voor de XXB.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 24 jan 2020 07:10 #1121011

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Tja, das ook wel indrukwekkend!
Gezien de slip op de XXA zou je dan boven de 1800 kg zitten. Ik ga er ook voor het gemak vanuit dat je de vallen dubbel genomen hebt en dat de werkelijke kracht dan 3500 kg + is?
Kun je nog aangeven waar/wanneer de pieken/impulsen optreden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 24 jan 2020 08:29 #1121034

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
holtere schreef :
Tja, das ook wel indrukwekkend!
Gezien de slip op de XXA zou je dan boven de 1800 kg zitten. Ik ga er ook voor het gemak vanuit dat je de vallen dubbel genomen hebt en dat de werkelijke kracht dan 3500 kg + is?
Kun je nog aangeven waar/wanneer de pieken/impulsen optreden?

Je vaart over golfjes nietwaar. Om het allemaal erger te maken loopt de stabiliteitscurve van een multihull veel steiler dan van een monohull. Om zijn maximum oprichtende kracht te bereiken heeft een tri als Noreen een helling van slechts ±80 nodig. Een monohull krijgt zijn maximum oprichtend vermogen misschien pas bij 250. Verder heeft een multihull meestal een lager gewicht waardoor er minder massatraagheid is. Hierdoor worden de golfbewegingen veel agressiever op het tuig overgebracht.
Er is een analogie met slew rate in de elektronica.
Vallen zijn inderdaad 1:2
Of de Spinlock stoppers daadwerkelijk hun max houtkracht hebben samen met de door mij gebruikte vallen weet ik niet. Ik ben gewoon blijven knutselen totdat het hielt. Ook moet ik goed opletten de stoppers open te zetten bij het hijsen. Een gepolijst binnenwerk is niet bevorderlijk voor de houdkracht. Mogelijk ontstaat ook een degelijk effect bij een Chinese vingerklem. Nieuw touwwerk heeft vaak ook een waslaagje.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 24 jan 2020 08:49 #1121038

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 24 jan 2020 09:15 #1121043

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Vallen zijn inderdaad 1:2
Of de Spinlock stoppers daadwerkelijk hun max houtkracht hebben samen met de door mij gebruikte vallen weet ik niet. Ik ben gewoon blijven knutselen totdat het hielt.
Ik neem aan dat je de val in eerste instantie al dubbel hebt genomen. Als eerste stap dus.
De klemmen slipten met een dubbele val nog en daarom ben je verder gaan zoeken neem ik aan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 24 jan 2020 09:20 #1121045

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Ik sprak gisteren een forumlid over deze materie.
We spraken over dyneema lijn in combinatie met de door mij toegepaste kous van dyneema.
Ik denk / weet bijna zeker- dat dat moet kunnen werken met enorme houdkracht. Ikzelf heb mijn kousen destijds na vrij veel testjes ook uitgevoerd met dyneema kous: twaalf strengs dyneema waar ik 1 of 2 strengen van verwijderde.
Zo'n dyneema kous van (11..strengs) dyneema lijn heeft los van de houdkracht voordelen t.o.v de ook toegepaste kous van chavesleeve technora op twee terreinen: (1) de orientatie (hoek) van de strengen is iets als 10graden in lengterichting. In mijn ogen zal daardoor de kous eerder aangrijpen met vasthouden. De hoek bij chavesleeve is denk ik 60gr.
Dit argument geldt ook voor dyneema chave sleeve als kous.
Dyneema als kous heeft in mijn ogen een voordeel t.o.v.technora: juist omdat dyneema erg glad is zal het lossen van de spanning bij dyneema kous vlotter verlopen: de technora kous moet over meer lengte ontspannen worden (tegen de kracht van het elastiek in) dan de dyneema kous. Bij het daarna weer aangrijpen van de kous onder spanning zal daardoor meer slip ontstaan in de lijn.
De reden dat ik meen dat een dyneema kous op een dyneema lijn moet werken wordt in mijn ogen bevestigd door de toepassing van oogsplitsen in dyneema lijn. Basically kun je zo'n splits on 2 manieren maken: (1) oogsplits met een locking Brummel en dan 60-70 diameters door de lijn terugsteken (dat heet "bury en dat is een Chinese vingerklem!), (2) splits ZONDER brummel en dan 60-70 diameters door de lijn terugsteken: de bury.
Variant 2 wordt dan aangeraden om met paar stikseltjes te fixeren: NIET voor de houdkracht van de splits onder spanning, maar wel voor de houdkracht van de splits zonder spanning waar de bury zou kunn "losrammelen".
Uit testen blijkt da beide splitsen even sterk zijn, misschien zelfs dat variant2 sterker is.
Dat geeft mij vertrouwen dat een Chinese vingerklem van dyneema kous op dyneema lijn moet kunnen werken met houdkracht van de lijnsterkte.
Achtergrond info over deze splitsen en sterkte test: www.chicagoyachtrigging.com/18...e-vs-brummel-splice/
Laatst bewerkt: 24 jan 2020 13:36 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 24 jan 2020 09:35 #1121052

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
holtere schreef :
Vallen zijn inderdaad 1:2
Of de Spinlock stoppers daadwerkelijk hun max houtkracht hebben samen met de door mij gebruikte vallen weet ik niet. Ik ben gewoon blijven knutselen totdat het hielt.
Ik neem aan dat je de val in eerste instantie al dubbel hebt genomen. Als eerste stap dus.
De klemmen slipten met een dubbele val nog en daarom ben je verder gaan zoeken neem ik aan?

Yes
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 24 jan 2020 09:41 #1121058

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Is interessant...
N.a.v. je verhaal kan Noballast bij deze test misschien eenvoudig wat proberen gewoon door de technoramantel wat uit te dunnen?
Ik meen dat jij met 6 mm lijnen experimenteerde?

@ Noreen, thanks voor de toelichting!
Laatst bewerkt: 24 jan 2020 09:41 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 24 jan 2020 10:49 #1121084

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Ja, ik werkte met 6mm lijn.
De treksterkte van een lijn neemt met derde macht van dikte toe, de oppervlakte met tweede. Dat kan ergens gevolgen hebben voor de houdkracht van de kous op de lijn bij steeds dikkere lijn.
De sterkte van het geheel van de contraptie wordt natuurlijk bepaald door de zwakste schakel in de keten: ondergrond, bevestiging, sterkte huis, sterkte conus, bevestiging kous aan huis/conus, sterkte kous, houdkracht kous-lijn, sterkte lijn.
Leuk!
Laatst bewerkt: 24 jan 2020 13:35 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 24 jan 2020 12:26 #1121125

  • OOTG
  • OOTG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 588
met stip het meest boeiende onderwerp van het héle forum !:-) Dank je Sunday voor je uitleg, héél verhelderend, prima uitgelegd en erg fijn dat je jouw opgebouwde inzichten en ervaring deelt! Super

hier trouwens op dezelfde site een test tussen de verschillende klemmen www.chicagoyachtrigging.com/cl...line/?v=d3dcf429c679
Ned 9000
Laatst bewerkt: 24 jan 2020 16:00 door OOTG.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 24 jan 2020 14:50 #1121183

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3228
Ik heb een review van valstoppers gelezen (helaas vergeten waar) waar bleek dat de slip bij de meeste klemmen optreedt ruim voor de opgegeven veilige werkbelasting. Ik zou dus niet 100% waarde hechten aan die getallen.

Ter referentie: bij ons voldoen easylock midi's (44 m grootzeil, dubbele val en 700 kg SWL) zonder slip. Ze vreten wel de lijn op. Noreen en Noballast's boot worden natuurlijk nog een stuk zwaarder belast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 24 jan 2020 15:01 #1121188

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Klemmen maken die de lijn op mogen vreten is ook niet zo'n kunst ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 24 jan 2020 17:07 #1121218

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5012
Liever slippen voor de SWL bereikt is, dan weet je waar je een beetje zit. Als die uit elkaar klapt zonder waarschuwing, of uit het dek getrokken wordt, terwijl er net iemand in de weg zit terwijl dat ding naar een baan in low earth orbit probeert te komen, dan kun je ook de hulpdiensten oproepen. Maar eens met OOTG, zeer boeiend.
Laatst bewerkt: 24 jan 2020 17:08 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 24 jan 2020 20:13 #1121281

Dag 2 van de mishandeling van Holteres Chineesjes.

Ter geruststelling voor Harry V., de bakstag chineesjes zijn ongebruikt gebleven :kiss:

De Liros Regatta lijn die ik gisteren nog kon scoren bij Nauticshop blijkt een stuk soepeler te zijn dan de eerder gebruikte polyester lijn. Ook de samendrukbaarheid lijkt beter.



De nieuwe lijn moet zich eerst wat zetten, en dat is hoorbaar in de vorm van wat scherpe knalletjes. Na de eerste zettingen blijft de lijn muurvast geklemd zitten, maken het nog een paar keer los en trekken als laatste nog even flink door. Het touwwerk veranderd gelijdelijk in een stijve stok en laten het zo maar even een half uurtje staan.

Dat komt mooi uit want de boer die ons gastvrijheid verleent nodigt ons uit voor een kopje koffie. Terloops krijgen we nog een uitleg en demonstratie hoe de koeien door de melkrobot worden gemolken. Heel interessant. En de slimmerikken onder de koeien die al eerder gemolken zijn en alleen voor het lekkere hapje bij het melken komen worden door de robot overgeslagen. De boer bepaald in de computer de parameters.

Ik heb dit al veel vaker gezien maar altijd bij machines die een produkt of half fabrikaat produceren. Hier gaat het over levende have, heel interessant om eens gezien te hebben.

Terug bij de stoklijn. Die heeft nog geen mm gegeven. Nu nog even doortrekken totdat het 750kg breeklijntje doet waarvoor het bedoeld is.



Dus nu met zekerheid tenminste met 750kg getrokken. Dat smaakt naar meer, nu met een 1200kg breeklijntje.

Het enthousiasme is groot en de takel wordt met grote halen aangehaald. Net als we de spanning willen controleren breekt de lijn vlak voor de splits. Hebben we al de 1200kg gehaald ? hmmm, dat ging wel erg rap.

We herhalen de trekproef met nog een 1200kg breeklijntje. Nu ietsje rustiger.

Dit keer een iets rustiger uitgevoerde breuk maar het breeklijntje is nog in tact, de Technora kous blijkt gebroken te zijn precies daar waar hij de cone uitkomt. De breeksterkte van deze Technora grip protect kous is 1800kg wat niet wil zeggen dat hij dat ook gehaald heeft, verre van dat.



We hadden het al eerder gezien, het hele pakket wordt minstens 2mm ingesnoerd. Dat betekent dat de kous over het dunne uiteinde van de carbon cone knikt en precies daar dus ook gebroken is.

Het uiteinde van de cone is inwendig 10mm en uitwendig nog geen 11. Dat gaat dus niet goed. Dit detail vraagt naar mijn mening om een grotere radius in het uiteinde van de cone. Die daarvoor dus wat meer wanddikte moet krijgen.

Een belangrijke les dus.

De volgende les dient zich ook al snel aan. De cone is dermate strak in het carbon huis getrokken dat die er met geen mogelijkheid meer uit te krijgen is. Er is te weinig carbon vlees voor een hamer maar ook voor een eventueel te fabriceren dedicated poelitrekker. Een andere cone met dikker uiteinde vanwege de gewenste radius zou een oplossing kunnen zijn, maar de conclusie voor nu is dat deze constructie nou niet uitnodigt tot het vervangen van de kous, zoniet maakt dat onmogelijk zonder het nodige hak- en breekwerk.

Dat moet anders en herrinneren ons het prototype van Sunday. Na wat brainstormen komen we tot een oplossing waarbij de bevestiging van de kous nog steeds dmv een cone plaats vindt, maar nu minstens de helft korter en in twee delen, op de plaats gehouden door een borst cq. verdikking in het huis waar de cone met tegen cone tegenaan gaat stuiken. Dyneema lijkt ook iets beter bestand te zijn tegen de overgang van cone naar lijn. We gaan het zien.

Dat moet nu eerst gemaakt worden dus wordt vervolgd.

De volgende keer ook een Liros slight protect kous met een breeksterkte van 2500kg proberen alsmede een dyneema kous. Die laatste heb ik nog niet. Voor een stukje dyneema waar 10mm lijn in past houd ik mij aanbevolen. Mede gezien de opmerkingen van Sunday lijkt de dyneema kous de beste papieren te hebben om het gestelde doel van 2000kg of beter te bereiken. Als de constructie klopt wordt downsizen ook makkelijker.

Inmiddels ook in het bezit van Sunday’s tension meter dus de volgende keer hopelijk ook wat cijfertjes bij al dat trek geweld.

Nog een observatie, de lijn heeft wat knobbels cq. verdikkingen gekregen daar waar het in de kous heeft gezeten. Maar het zal wel andersom zijn, nog niet alles is in oorspronkelijke vorm terug en verkeerd nog in innige omhelsing.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 24 jan 2020 20:59 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 24 jan 2020 20:27 #1121286

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Dan vat ik wat dingetjes samen:

De slip bij hoge lasten lijkt uit te blijven als je de goede lijn/mantel combi hebt.
De breuk van de mantel is ook wel logisch en te verwachten op dat punt. Voor zwaardere belastingen zul je eerder moeten zoeken naar een maat groter/dikker/zwaardere mantel dan rommelen met iets meer afronding aan het einde van de cone. Dat helpt wel maar ik ben bang voor niet genoeg.
Dat filigraine klemmetje houdt dus 1000 + kilo's en dat is twee keer meer dan ooit nodig op een eenromper.
Dat de boel niet meer uit elkaar wil na die mishandeling...mwah..kniesoor en goed voor de handel :whistle:
Hier loopt er eentje rond als een hond met 7 l#llen :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 24 jan 2020 20:29 #1121287

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Vraagje:
Ik zie nu wel een elastiek en heb je ook geprobeerd om de klem te lossen met een lijntje?
Kon je onder die belasting gedoseerd vieren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 24 jan 2020 20:36 #1121292

holtere schreef :
Vraagje:
Ik zie nu wel een elastiek en heb je ook geprobeerd om de klem te lossen met een lijntje?
Kon je onder die belasting gedoseerd vieren?

Ja geen enkel probleem en ook heel soepel.

Je mag terecht trots zijn. Wel lekker om andermans spullen te mogen mollen ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 24 jan 2020 20:39 #1121294

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Geheime geneugten zijn dat!

Ik heb wat voor je gevonden :woohoo:


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 24 jan 2020 21:40 #1121316

Noballast schreef :

Je mag terecht trots zijn. Wel lekker om andermans spullen te mogen mollen ;)

Als je m'n ketting takel maar heel laat! :evil: ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 25 jan 2020 08:12 #1121353

Wanneer kan ik een bestelling plaatsen voor een 20 tal van deze stoppers met een houdkracht van +/- 8000 kg voor lijnen van 12 en 14mm?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 25 jan 2020 08:44 #1121362

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Even serieus en misschien wil je daar tijd voor nemen:

- Voor welke toepassing?
- Hoe los je dit probleem nu op
- waarom zoek je een alternatief
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 25 jan 2020 09:12 #1121375

Ik vermoed voor de Vendee Globe..
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 25 jan 2020 09:14 #1121376

  • OOTG
  • OOTG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 588
ik heb afgelopen zomer de cone los getikt door met een ijzeren staafje dat exàct past in de uitgang én een slechte schroevendraaier die perfect geschikt was om het carbon nét niet te beschadigen, maar het heeft me vreselijk veel tijd gekost ( +2 uur geloof ik ) en ik had er zéker niet zoveel spanning opgezet ( want maar aangetrokken met een 40-er lier )

veel succes en ik hoop dat het je wat helpt!
Wél énorm leerzaam en mijn oprechte dank voor de test en de goede bespreking ( jullie schrijven geschiedenis!)
R.
Ned 9000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Chinese vingerklem als stopper 25 jan 2020 09:31 #1121382

holtere schreef :
Even serieus en misschien wil je daar tijd voor nemen:

- Voor welke toepassing?
Valstoppers, stoppers voor grootschoot, stoppers voor de genua schoot, stoppers voor de bakstagen, stoppers voor de bulletalies en nog enkele vergelijkbare toepassingen.
- Hoe los je dit probleem nu op
Het probleem (groot woord) is nu nog niet opgelost, we zijn met een nieuwe boot bezig en daar moet uiteraard dekbeslag op komen.
- waarom zoek je een alternatief
Het grootste probleem met valstoppers is dat deze of houden of niet houden, een slip functie kennen ze niet. Daarbij zijn ze niet te openen onder belasting. Je moet een lijn dus altijd terug om de lier leggen, de lijn weer enkele centimeters aantrekken voordat je de stopper kunt openen. Het mooie van de constrictors is dat ze onder volle belasting te "openen" zijn en dat ze eerst langzaam beginnen te slippen voordat ze helemaal losgooien. Het vergt dus aanzienlijk minder acties om onder hoge belasting een lijn gecontroleerd los te gooien.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 25 jan 2020 09:32 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.320 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl