Dag 2 van de mishandeling van Holteres Chineesjes.
Ter geruststelling voor Harry V., de bakstag chineesjes zijn ongebruikt gebleven
De Liros Regatta lijn die ik gisteren nog kon scoren bij Nauticshop blijkt een stuk soepeler te zijn dan de eerder gebruikte polyester lijn. Ook de samendrukbaarheid lijkt beter.
De nieuwe lijn moet zich eerst wat zetten, en dat is hoorbaar in de vorm van wat scherpe knalletjes. Na de eerste zettingen blijft de lijn muurvast geklemd zitten, maken het nog een paar keer los en trekken als laatste nog even flink door. Het touwwerk veranderd gelijdelijk in een stijve stok en laten het zo maar even een half uurtje staan.
Dat komt mooi uit want de boer die ons gastvrijheid verleent nodigt ons uit voor een kopje koffie. Terloops krijgen we nog een uitleg en demonstratie hoe de koeien door de melkrobot worden gemolken. Heel interessant. En de slimmerikken onder de koeien die al eerder gemolken zijn en alleen voor het lekkere hapje bij het melken komen worden door de robot overgeslagen. De boer bepaald in de computer de parameters.
Ik heb dit al veel vaker gezien maar altijd bij machines die een produkt of half fabrikaat produceren. Hier gaat het over levende have, heel interessant om eens gezien te hebben.
Terug bij de stoklijn. Die heeft nog geen mm gegeven. Nu nog even doortrekken totdat het 750kg breeklijntje doet waarvoor het bedoeld is.
Dus nu met zekerheid tenminste met 750kg getrokken. Dat smaakt naar meer, nu met een 1200kg breeklijntje.
Het enthousiasme is groot en de takel wordt met grote halen aangehaald. Net als we de spanning willen controleren breekt de lijn vlak voor de splits. Hebben we al de 1200kg gehaald ? hmmm, dat ging wel erg rap.
We herhalen de trekproef met nog een 1200kg breeklijntje. Nu ietsje rustiger.
Dit keer een iets rustiger uitgevoerde breuk maar het breeklijntje is nog in tact, de Technora kous blijkt gebroken te zijn precies daar waar hij de cone uitkomt. De breeksterkte van deze Technora grip protect kous is 1800kg wat niet wil zeggen dat hij dat ook gehaald heeft, verre van dat.
We hadden het al eerder gezien, het hele pakket wordt minstens 2mm ingesnoerd. Dat betekent dat de kous over het dunne uiteinde van de carbon cone knikt en precies daar dus ook gebroken is.
Het uiteinde van de cone is inwendig 10mm en uitwendig nog geen 11. Dat gaat dus niet goed. Dit detail vraagt naar mijn mening om een grotere radius in het uiteinde van de cone. Die daarvoor dus wat meer wanddikte moet krijgen.
Een belangrijke les dus.
De volgende les dient zich ook al snel aan. De cone is dermate strak in het carbon huis getrokken dat die er met geen mogelijkheid meer uit te krijgen is. Er is te weinig carbon vlees voor een hamer maar ook voor een eventueel te fabriceren dedicated poelitrekker. Een andere cone met dikker uiteinde vanwege de gewenste radius zou een oplossing kunnen zijn, maar de conclusie voor nu is dat deze constructie nou niet uitnodigt tot het vervangen van de kous, zoniet maakt dat onmogelijk zonder het nodige hak- en breekwerk.
Dat moet anders en herrinneren ons het prototype van Sunday. Na wat brainstormen komen we tot een oplossing waarbij de bevestiging van de kous nog steeds dmv een cone plaats vindt, maar nu minstens de helft korter en in twee delen, op de plaats gehouden door een borst cq. verdikking in het huis waar de cone met tegen cone tegenaan gaat stuiken. Dyneema lijkt ook iets beter bestand te zijn tegen de overgang van cone naar lijn. We gaan het zien.
Dat moet nu eerst gemaakt worden dus wordt vervolgd.
De volgende keer ook een Liros slight protect kous met een breeksterkte van 2500kg proberen alsmede een dyneema kous. Die laatste heb ik nog niet. Voor een stukje dyneema waar 10mm lijn in past houd ik mij aanbevolen. Mede gezien de opmerkingen van Sunday lijkt de dyneema kous de beste papieren te hebben om het gestelde doel van 2000kg of beter te bereiken. Als de constructie klopt wordt downsizen ook makkelijker.
Inmiddels ook in het bezit van Sunday’s tension meter dus de volgende keer hopelijk ook wat cijfertjes bij al dat trek geweld.
Nog een observatie, de lijn heeft wat knobbels cq. verdikkingen gekregen daar waar het in de kous heeft gezeten. Maar het zal wel andersom zijn, nog niet alles is in oorspronkelijke vorm terug en verkeerd nog in innige omhelsing.